Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmefördelning golvvärme trasig?  (läst 927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blankz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärmefördelning golvvärme trasig?
« skrivet: 12 mars 2023, 21:17:11 »
Hej forumet!
Jag tänkte kolla om någon vänlig själ har koll på problemet angående vårat golvvärmesystem.
Vi har en Nibe F750 värmepanna och ett vattenburet golvvärmesytem i vårt 1,5 plans hus.
Jag hÃ¥ller pÃ¥ att felsöka lite grann nu eftersom det beter sig mystiskt och vi har haft problem med att justera värmen i huset ända sen vi flyttade in. Höjer vi pannan blir det alltid för varmt pÃ¥ nedre plan (golvvärme), sänker vi sÃ¥ blir det kallt pÃ¥ övre plan (radiatorer). Termostaterna pÃ¥ väggarna i olika rum pÃ¥ nedre plan verkar inte funka alls  ???
Tänkte göra en grundinställning på systemet enligt tråden i detta forum. Riktigt bra guide! Upptänkte dock något som är mer akut tror jag.

Jag öppnade inspektionsluckan idag till "golvvärmecentralen" och hittar detta. Ska det verkligen se ut såhär? Ställdonen sitter helt löst på alla förutom på en av anslutningarna. Någon som vet om man vågar trycka dit dessa eller vad man ska göra? Jag antar att dessa ska styra flödet ut i de olika rummen?

Se bifogat

mvh
MÃ¥rten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmefördelning golvvärme trasig?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2023, 21:34:34 »
De kanske lossats för att nått är trasigt i systemet?
Jag skulle prova att istället strypa lite på primärflödet till golvvärmen.
Tror detta kan göras på ventilen under övertempstermostaten, lossar du termostaten så tror jag att det sitter en justering under enligt bifogad bild.
« Senast ändrad: 12 mars 2023, 21:39:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärmefördelning golvvärme trasig?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2023, 11:10:37 »
Borde gå kolla utfallet om du tittar på temometern som sitter just ovanför returledningen till pannan.
När du stryper på primärflödet så skall temperaturen på vattnet som cirkulerar i golvvärmeslingorna bli lägre.
Räkna med att det tar ett bra tag innan du ser full effekt av en justering, vattnet måste hinna passera ett varv i systemet innan du får utslag på justeringen.

Helst skal man nog göra det där när värmepumpen går kontinuerligt med fast effekt för att kunna justera in det mer än på chans.

I princip fungerar det ju så att radiatorerna behöver högre framledningstemp för att hålla övervåningen varm, och för att få till det så stryper man fram/returflödet till golvvärmeshuntgruppen.
Det som då händer är att en större del av flödet i golvvärmen bara recirkulerar internt i fördelaren/golvvärmeslingorna, och mindre energi tillförs via primärflödet.
När du hittat rätt grundflöde in i fördelaren så borde du kunna höja kurvan i värmepumpen tills du får varmt på övervåningen, utan att det blir för varmt nere.

Att termostaterna är avlyfta beror nog på att man velat ha en jämn värme på golven i alla rum, om man har för hög kurva och termostater som öppnar/stänger så får man dels varierande golvtemperatur, och dessutom är risken stor att vissa golv aldrig blir varma, hela nedervåningens värme kanske kommer från bara 1 eller 2 av golven.

Min teori är att kurvan varit för hög, för att få varmt uppe, och att man då alltså fått ojämnt varma golv nere, för att primärflödet in i fördelaren varit för högt, och för att termostaterna därför stängt i vissa rum. Med resultatet av golven i vissa rum troligen aldrig blivit varma alls.
Lösningen har varit att ta bort alla termostater på fördelaren, ställa ned kurvan, och acceptera att ha kallt på övervåningen.

Korrekt åtgärd är alltså att strypa in flödet in/ut ur fördelaren så att temperaturen i den cirkulationen blir några grader lägre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad blankz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärmefördelning golvvärme trasig?
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2023, 21:12:24 »
Tack för de båda kompetenta svaren Rickard och Carl N!
Jag vet dock inte om jag vÃ¥gar vara dit och ratta själv för att försöka ställa in det hela. Men nu vet jag iallafall att det förmodligen är ingenting som är trasigt och jag kan ta dit en värme-tekniker som fÃ¥r gÃ¥ igenom systemet. Nibe-pannan har jag koll pÃ¥, det är golvvärmen/radiatorerna som jag hade velat ha finjusterat. Tack!!  .,;-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!