Skapade en ny tavla för Midea, finns det fler ämnen anmäl dem gärna till mig så kan jag flytta dem till denna nya tavla.
På bilderna ser det ju gediget och fint ut, det tråkiga med dessa lite billigare Kinesiska maskiner har historiskt ofta varit att det liksom inte hjälper med en kompressor från Mitsubishi eller en cirkpump från Wilo om en enda eller en grupp komponenter på ett av kretskorten har undermålig kvalitet, då är det ändå skrot efter ett antal år.
Jag hoppas verkligen att Kineserna förstår vikten av ett långt liv på sina produkter om de vill kunna konkurrera på allvar med västerländska storföretag som byggt upp ett gediget förtroende över tid.
Inte ens märkesleverantörerna som har ett stort förtroende går helt säkra från denna typ av fel, men de finns i alla fall kvar för att ta hand om sina kunder, de som tillverkar billigt, säljer med små marginaler, via mer eller mindre "dagsländor" som återförsäljare finns sällan där för att bistå om det blir nåt fel efter 5-10 år.
Det är priset man betalar för att köpa billigt.
Och det är också nyttan man kan ha av att betala lite mer, om man väljer att göra det.
Jag hoppas verkligen att maskinen kommer hålla över tid, för just nu verkar ju allt fungera precis som man kan förvänta sig.
Kul med uppdateringar, fortsätt gärna med dessa.
Kan ge ett exempel från verkliga livet, även om det inte handlar om en Kinamaskin, vad jag vet (samsung), det är ändå ett litet märke på värmepumpsmarknaden, och har haft svårt att slå sig in.
Vi beställde ett nytt kretskort till en utedel för ett par veckor sedan, det byttes förra veckan, men nu larmar det istället för ursprungsfelet, för att det är fel på, eller saknas ett EEPROM (Ett skrivbart minne som inte kräver backup).
Kortet som kostar över 2500 kr är alltså värdelöst, och den som sålt det vet inget om varför det larmar, och vi får inte returnera för att det "varit monterat".
Leverantören kan inte få fram info om varför det larmar, för det finns ingen i deras support som kan svara.
Det är sånt som gör att man som installatör inte väljer att sälja den typen av fabrikat, inte om man vill vara seriös i alla fall.
Processar nu med leverantören av reservdelen då jag inte tycker att varken vi eller vår kund ska behöva betala för en reservdel som inte fungerar, och där vår leverantör inte kan ge oss svar på vad som krävs för att få det att fungera.
Kanske behöver vi en programmerare från samsung, och en speciell mjukvara för just vår modell, men jag vet inte hur långt man som installatör skall behöva gå för att kunna reparera en maskin med trasigt kretskort, ska man verkligen behöva ha den hårdvaran och kompetensen för att kunna byta kretskort, som det verkar.
Jag är kritisk till detta, men vi får väl se vart det hamnar.