Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Midea M Thermal monoblock  (läst 5357 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #15 skrivet: 11 augusti 2022, 09:01:36 »
Jo, som sagt, du har ju själv erfarenheten, och midea har också funnits länge utan att rosa marknaden nämnvärt.
Har för mig att t.ex. Electrolux under tid har haft Midea maskiner om-märkta till electrolux, och slutat. (Men inte bytt upp sig till nåt bättre så vitt jag vet)
Det hjälper ju liksom inte om det fungerar bra, om det bara fungerar i 7 år.  dontknow

Vi får återkomma i ämnet om sisådär 10 år så får vi se vem som får ge sig.   ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #16 skrivet: 11 augusti 2022, 09:17:40 »
Låter rimligt det du säger Rickard.



Freedom Heat Pumps som Jorthu länkade till har gjort ett gediget arbete med marknadsföring, manualer och utbildningsvideor på YouTube.

Dom anger att installationen måste utföras med "header, buffer or heat exchanger"
Är "Header" vad som här kallas bypass?

Sidan 6 i bifogat



Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #17 skrivet: 11 augusti 2022, 09:26:27 »
"Low loss header" ?




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #18 skrivet: 12 augusti 2022, 07:41:40 »
Frågan är om det är "Midea" eller någon importör som går "all-in" på dessa pumpar och försöker göra ett bra jobb för att öka förtroendet för maskinerna.
Det är just detta jag sett försöka göras många gånger tidigare utan att man lyckats, verkligheten kommer ikapp de som satsat förr eller senare.
Oftast inom några få år.
10 års garanti hjälper inte om företaget inte längre finns efter 5 år.
Minns en tillverkare som satsade, i Töre, dit jag var på studiebesök, de körde med Midea luft/vatten och framstod som imponerade av prestandan på dessa, hade bra systemtankar som de byggde, har ingen aning om de finns kvar - det är i alla fall tyst kring dem - har inte sett nåt mer från dem på flera år.

Det som uppges vara "low-loss-header" i bilden är en vanlig tubvärmeväxlare, ser ingen bypass där, även om en värmeväxlare i och för sig fungerar som en sådan, det separerar flödet över kondensorn och värmekretsen och gör att man kan ha optimala flöden i båda kretsarna.

Stryper man flödet för mycket i externa kretsen får dock värmepumpen strypa effekten rejält för att det inte skall bli väldigt hög temp på vattnet i primärkretsen.
Det blir i princip samma effekt som att flödet i en vanlig bypass börjar gå direkt tillbaks till värmepumpen.
Men det skall ju inverter-styrningen kunna hantera.
« Senast ändrad: 12 augusti 2022, 07:48:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #19 skrivet: 27 augusti 2022, 18:35:44 »
Har fått hem den och synat den nu! Spontana intrycket är bra. Laddar upp lite bilder för dem som är nyfikna.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #20 skrivet: 12 mars 2023, 18:56:47 »
Nu har jag kört med maskinen i ett halvår. Jag är mycket nöjd än så länge. Lägsta utetemperatur som den har gått i är -15⁰ och det fungerar alldeles förträffligt, såklart med sämre COP, men jag upplever att specificerade siffror stämmer. Den orkade med att lämna 50⁰ framledning (för stunden till husets TP10 med 750 liter volymtank). Vid det här tillfället var det låg RF och avfrostning skedde på ungefär 60 min intervall.
(Vid riktigt svåra omständigheter avfrostar den på ca 40 min). Jag noterade även att maskinen inte gick på max vilket tyder på att den har mer att ge.

Invertern fungerar som förväntat, den jobbar mellan ca 28-78hz. Logiken känns vettig. Till exempel stoppar den inte kompressorn helt vid växling värmedrift/tappvarmvatten.

Styren är genomtänkt. Både lättskött och avancerad. Det finns modbus-anslutning med fullständig adresslista. Jag styr bara över WiFi i appen. Appen är enkel. Man kan schemalägga drift och se historisk strömförbrukning i detalj. Aktuella driftparametrar som tryck/temperaturer osv kan man se rikligt i displayen men tyvärr inte i appen, med undantag för VVB-temp.

Som det skrivs är den oerhört tyst. Nästan för tyst eftersom jag inte hör från huset när den är i drift.

Bifogar en lista på prestanda som jag hittade i en manual. Tycker inte den behöver skämmas - siffrorna är inte ljusår från Niben som vi refererade till tidigare. Dock är det stopp i siffrorna vid -20⁰ med 55⁰ framledning. Nibe redovisar ner till -25⁰.

Min sammanfattning är att det är en kvalitetsmaskin som levererar. Man kan absolut tänka "vi får se hur länge den håller och reservdelar finns att tillgå / det är ingen maskin för norrland".
I mitt fall bor jag inte i Norrland och jag är nöjd om den håller 10 år eftersom jag har 50000 mer på kontot jämfört med om jag köpt ett premiumfabrikat.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2023, 08:29:55 »
Kanske lämpligt att flytta tråden till "Övriga fabrikat" ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #22 skrivet: 20 mars 2023, 08:50:31 »
Skapade en ny tavla för Midea, finns det fler ämnen anmäl dem gärna till mig så kan jag flytta dem till denna nya tavla.
På bilderna ser det ju gediget och fint ut, det tråkiga med dessa lite billigare Kinesiska maskiner har historiskt ofta varit att det liksom inte hjälper med en kompressor från Mitsubishi eller en cirkpump från Wilo om en enda eller en grupp komponenter på ett av kretskorten har undermålig kvalitet, då är det ändå skrot efter ett antal år.
Jag hoppas verkligen att Kineserna förstår vikten av ett långt liv på sina produkter om de vill kunna konkurrera på allvar med västerländska storföretag som byggt upp ett gediget förtroende över tid.
Inte ens märkesleverantörerna som har ett stort förtroende går helt säkra från denna typ av fel, men de finns i alla fall kvar för att ta hand om sina kunder, de som tillverkar billigt, säljer med små marginaler, via mer eller mindre "dagsländor" som återförsäljare finns sällan där för att bistå om det blir nåt fel efter 5-10 år.
Det är priset man betalar för att köpa billigt.
Och det är också nyttan man kan ha av att betala lite mer, om man väljer att göra det.

Jag hoppas verkligen att maskinen kommer hålla över tid, för just nu verkar ju allt fungera precis som man kan förvänta sig.
Kul med uppdateringar, fortsätt gärna med dessa.  tummenupp

Kan ge ett exempel från verkliga livet, även om det inte handlar om en Kinamaskin, vad jag vet (samsung), det är ändå ett litet märke på värmepumpsmarknaden, och har haft svårt att slå sig in.
Vi beställde ett nytt kretskort till en utedel för ett par veckor sedan, det byttes förra veckan, men nu larmar det istället för ursprungsfelet, för att det är fel på, eller saknas ett EEPROM (Ett skrivbart minne som inte kräver backup).
Kortet som kostar över 2500 kr är alltså värdelöst, och den som sålt det vet inget om varför det larmar, och vi får inte returnera för att det "varit monterat".
Leverantören kan inte få fram info om varför det larmar, för det finns ingen i deras support som kan svara.
Det är sånt som gör att man som installatör inte väljer att sälja den typen av fabrikat, inte om man vill vara seriös i alla fall.

Processar nu med leverantören av reservdelen då jag inte tycker att varken vi eller vår kund ska behöva betala för en reservdel som inte fungerar, och där vår leverantör inte kan ge oss svar på vad som krävs för att få det att fungera.
Kanske behöver vi en programmerare från samsung, och en speciell mjukvara för just vår modell, men jag vet inte hur långt man som installatör skall behöva gå för att kunna reparera en maskin med trasigt kretskort, ska man verkligen behöva ha den hårdvaran och kompetensen för att kunna byta kretskort, som det verkar.
Jag är kritisk till detta, men vi får väl se vart det hamnar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Midea M Thermal monoblock
« Svar #23 skrivet: 20 mars 2023, 15:21:41 »
Skapade en ny tavla för Midea, finns det fler ämnen anmäl dem gärna till mig så kan jag flytta dem till denna nya tavla.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75532.msg784255#msg784255




Håller med dig helt Richard.
I priset jag betalar för att köpa billigt inkluderar att jag inte får någon vidare support om några år och kanske i bästa fall kan hitta reservdelar på eBay.

Det verkar som att modellen poppar upp lite mer i Europa nu (utöver England) , både som split och mono vilket borde främja reservdelsmarknaden.


Värt att notera är att i Polen är Midea 12kW 3-p dyrare än Panasonic J 12kW 3-p.  Sc:,h

https://zave.pl/pompy-ciepla-powietrze-woda/panasonic-mono-t-cap-wh-mxc12j9e8-j-generation

https://zave.pl/pompy-ciepla-powietrze-woda/midea-m-thermal-monoblok-12.1-kw-3-faz


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!