Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmekurva  (läst 7126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmekurva
« skrivet: 05 februari 2017, 18:27:09 »
Hej.
Som ny vp-anväbdare undrar jag lite om värmekurvan.
Jag hsr golvvärme och kör på kurva 31 är det normalt?

Hur ska man tänka med värmekurvan, ju lägre ju mer ekonomiskt?

Skillnaden på att höja värmekurva eller önskad innertemp på display?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2017, 22:10:05 »
Värdet är väl temperaturen pÃ¥ framledningen vid 0 °C ute sÃ¥ jag anser nog att 31 är lite högt.  Sc:,h
Ju lägre ju mer ekonomiskt, och kurvan bör trimmas in med termostaterna på max.
Ändrar du värdet på Rum så parallellförskjuts kurvan, medan värdet på Kurva ändrar lutningen.
Har du rumsgivare så bör du inaktivera denna när kurvan trimmas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2017, 22:28:38 »
Värdet är väl temperaturen pÃ¥ framledningen vid 0 °C ute sÃ¥ jag anser nog att 31 är lite högt.  Sc:,h
Ju lägre ju mer ekonomiskt, och kurvan bör trimmas in med termostaterna på max.
Ändrar du värdet på Rum så parallellförskjuts kurvan, medan värdet på Kurva ändrar lutningen.
Har du rumsgivare så bör du inaktivera denna när kurvan trimmas in.

Jag har termostaterna igång i sovrum annars är dom urkopplade.

Installationsfirman ställde in på kurva 32 jag har haft 22grader inne så jag ställde ner på 31 nu men får kanske ställa ner lite till då.

Vad borde man ha för kurva ipå golvvärme hus från 2009 då?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmekurva
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2017, 22:47:12 »
Man ska ha en kurva, som gör att det blir lagom varmt inne.
Tycker man att det är för kallt, höjer man kurvan. Tycker man att det är för varmt sänker man den.
När man hittat rätt kurva, ser den till att framledningen ändras lagom i förhållande till hur temperaturen ute varierar.
Vilken kurva man ska ha är individuellt för olika hus, det går inte att säga något generellt om det.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmekurva
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2017, 07:16:10 »
Har du golvvärme överallt?
Kurvan ÄR hög för att vara till golvvärme.
Att du inre får för varmt inne kan bero på att rumsgivaren kompenserar regleringen för den övertemp som finns.
(Det beror pÃ¥ nÃ¥gra olika inställningar i reglerdatorn hur  mycket rumsgivaren pÃ¥verkar)

I vissa golvvärmeshuntar/pushgrupper/fördelare finns dessutom rätt rejäla strypningar som gör att det varma vattnet från värmepumpen "späds ut" internt i fördelaren.
För att kontrollera om så är fallet kan du mäta (IR-termometer är ett bra verktyg) temperaturen på röret som kommer från värmepumpen till fördelaren/pushgruppen och jämföra den med temperaturen som går ut i golvvärmen.
Helst skall det vara samma temp, eller högst ett par grader varmare från värmepumpen än ut i golvvärmen, men ofta kan det skilja 5-10 grader mellan värmepumpens framledning och temperaturen på golvslingornas framledning.
För att minimera skillnaden på temp där kan man öppna trimventilen på fördelarens returledning.

Det där är faktiskt rätt komplicerat att felsöka på, och justera in, så jag förklarar inte mer nu, huruvida du kan ta till dig av dessa råd beror ju mycket på din egen kompetens.
Fråga gärna mer om du behöver mer info.

IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2017, 16:25:31 »
Ja golvvärme överallt.
Ja jag fÃ¥r för varmt inne med kurva 31 sÃ¥ jag mÃ¥ste sänka flödet i stora vardagsrummet för att ej fÃ¥ för varmt där men med lägre kurva än 31 fÃ¥r jag med fullt öppet  kallt pÃ¥ klinkersgolvet i badrummet.

Min pump är ju på inställning golvvärme, det ä väl inte samma kurva som 31 om den e inställd på radiator?

Jag har ingen innegivare endast utegivare.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Värmekurva
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2017, 16:38:32 »
Thermia har väl ingen golvvärme/radiator inställning?
Eftersom klinkersgolvet kräver den temperaturen är det det golvet som bestämmer kurvan, punkt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2017, 18:05:52 »
Nja, det har dom. Om du gör en fabriksåterställning så får du välja mellan Radiator eller Golvvärme. Väljer du Golvvärme så får du förinställt Kurva: 30 och Max FL: 45.
Men i praktiken är det ingen skillnad vad du väljer om du sedan ändrar dessa värden manuellt. Vad jag vet är det ingen annan skillnad på Radiator eller Golvvärme inställningen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2017, 18:48:08 »
Ställ kurvan så du har varmt på klinkergolvet , kolla in manualen för fördelarna till golvvärmen
det går att strypa flödet lite där , du har för högt flöde med varmt som tusan i andra utrymmen
sovrummen är det bra att ha lite svalare , sover bättre

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2017, 21:21:05 »
Nja, det har dom. Om du gör en fabriksåterställning så får du välja mellan Radiator eller Golvvärme. Väljer du Golvvärme så får du förinställt Kurva: 30 och Max FL: 45.
Men i praktiken är det ingen skillnad vad du väljer om du sedan ändrar dessa värden manuellt. Vad jag vet är det ingen annan skillnad på Radiator eller Golvvärme inställningen.

Jaha är det bara det som skiljer.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2017, 21:23:26 »
Ställ kurvan så du har varmt på klinkergolvet , kolla in manualen för fördelarna till golvvärmen
det går att strypa flödet lite där , du har för högt flöde med varmt som tusan i andra utrymmen
sovrummen är det bra att ha lite svalare , sover bättre
Ja det e så jag gjort, funderar bara om det e normalt att göra så å köra så pass hög kurva som 31

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värmekurva
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2017, 10:04:01 »
Det "normala" är väl att man ställer kurvan så högt att man får varmt i det "kallaste" rummet, sedan stryper man in dom övriga rummen. Och när man gör det ska man naturligtvis ha alla termostater/elementvred fullt öppna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmekurva
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2017, 11:09:26 »
Och får man då strypa mycket i dom andra rummen så kan det "kalla" rummet bli för varmt så man kan behöva sänka kurvan ett snäpp med lite tur.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmekurva
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2017, 19:21:25 »
Tänk på att golvvärme är trögt , det kan ta några timmar eller ett dygn innan du känner resultatet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmekurva
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2017, 19:54:00 »
Det där med klinkers är lite lurt, de kan vara varma men kännas kalla ändå.
Oftast gÃ¥r man mer pÃ¥ känslan frÃ¥n golvet än innetemp i rummet med klinkersgolv.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!