Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle gissa på 8 meter mellan kärlet på vinden och expansionkärlet. Det sitter ju även en tryckvakt på kallsidan. Ni som har slutna system, hur fyller ni dom? Det har som sagt varit vedeldning i huset till 2005 då bergvärme kopplades in. Tittar man i manualen så har jag allternativ 6, fast kondensering. Det har som sagt fungerat, har jag tur så kan jag bara fylla på blåsan till cirka 0.5 sen prova att lufta och fylla på vatten när alla är tömda på luft.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?







Lite bilder under renoveringen, ser lite hur det ser ut iallafall.

Schema.



Info om fast kondensering:

http://www.nibeonline.com/pdf/511064-1.pdf
« Senast ändrad: 22 november 2013, 21:08:29 av Knotvillage »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kommer det ut vatten om du vrider på säkerhetsventilen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes. Det var så jag tömde tanken.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
OK. Då är det nog nåt fel på tryckmätaren eller inkopplingen av den.
Dock behövs varken mätaren eller tryckkärlet när man har ett öppet system.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tömde systemet. Och kollade trycket. Det visade 2 bar. Sänkte trycket till 0.8 men mätaren visar inget. Precis innan vattnet kommer ur skvalleröret så visar mätaren typ 0,2 men trycket sjunker när vattnet rinner ur röret. Ingen som kan titta på kopplingsschemat och komma med nya idéer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Visade tryckmätaren två bar när du hade tömt systemet? Vad var det du sänkte till 0,8 då?
På kopplingsschemat finns det inget tryckexpansionskörl på varma sidan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska jag inte kolla på mätaren som sitter på luftverktyget? När jag satte på det på nippeln så visade den 2bar. Sänkte då till 0.8 och fyllde sen systemet. Precis när tryckgivaren under tanken börjar stiga så kommer det vatten i skvalleröret och då sjunker det till 0 igen. Finns här inga fler som har vp kopplad till vedeldning? När bara vp går så ligger vattentemp. på 55 grader och eldar jag ligger det på 70-80 och det vattnet måste ju kunna expandera annars sprutar det ut ur skvalleröret på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok, det var alltså lufttrycket du menade.
Poängen med ett öppet system är att det SKALL komma vatten ur skvallerröret första gången du eldar efter att ha fyllt på vatten. Eftersom systemet är öppet via skvallerröret kan inte trycket öka när vattnet blir varmare som i ett slutet system, så inget mer vatten kommer att tryckas in i tryckexpansionskärlet.
Jag anser fortfarande att tryckkärlet är helt överflödigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, har mailat Nibe och frågat. Det har som sagt visat 0.2 förr. Ska det inte vara så att när vp går så används expansionskärlet i tvättstugan och när jag eldar så används det på vinden?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dom sitter väl på samma system och då används dom "typ" parallellt, och du kommer inte att sen nån tryckökning på det slutna. Och som purjo_ skriver så måste det slutna vara helt överflödigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Ska se vad Nibe svarar. Det är ju två system som arbetar mot samma tank. Tycker fortfarande det är konstigt om jag har haft förtryck om det nu är ett öppet system. Ni som har slutna, hur fyller ni det. Fyller ni till trycket är bra eller tills en ventil öppnar?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man ett slutet fyller man till det tryck som behövs och det beror pÃ¥ hur högt (plus nÃ¥gra hektos marginal) det översta elementet sitter. Kör du mot samma tank sÃ¥ har du ett system med tvÃ¥ olika värmekällor. DÃ¥ det är samma system kan trycket aldrig bli högre än det tryck du fÃ¥r upp till det öppna kärlet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så så kan jag inte då mer än vad vattnet på vinden trycker på? Kan det stämma med 0,2 bar?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om kärlet på vinden sitter 8m över manometern borde den visa ca 0,8 bar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!