Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥g värme?  (läst 8330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #150 skrivet: 16 februari 2023, 10:46:23 »
"Ok nu har jag också forskat. Jag gillade kina-kameran, känns helt ok för de ringa pengarna. Vad jag dock håller med kWhalp om är vilken nivå av teknik det krävdes för att styra kameran. Det var en hel del trix för att få kameran i ett vettigt läge. Jag lyckades ok för att kunna dra någon slutsats ang. brandspjället. Se videos och förklaring nedan."

HÃ¥ller med, om man skippar allt vad kamera-appen heter, sÃ¥ är 417kr en riktigt billig peng för 10m kamerakabel.  "love"

Du lyckades pÃ¥ ett väldigt bra sätt Ã¥skÃ¥dliggöra öppning/stänging av ventilen.  Kudos!  tummenupp
Kul att se att investeringen lönar sig,

"Den första slutsatsen jag kan dra är att spjället verkar vara fel inställt. När det är uppdraget till hälften enligt mekanismen (på den där svarta mätaren på uppdragningsmekanismen, på ca 40-50%) är det faktiskt "helt öppet", dvs står så öppet det kan. Både vid "helt stängt" och "helt uppdraget" så är spjället varken eller. Det stannar liksom strax innan det stänger helt. När det ska öppna helt passerar det "helt öppet" läge och fortsätter för att nästan stänga helt fast på andra hållet liksom. Det verkar som att rotationen på spjället som bör ligga från 0-90 grader (vilket mekanismen påstår) de facto roterar minst 180 grader! Se videos."

Ok, nu ska jag inte slÃ¥ mig för bröstet och säga "Aha! Jag sa ju det!"..., har ju trots allt gissat pÃ¥ en uppsjö möjliga felfaktorer, (som ocksÃ¥ kostade dig 2000kr fejning och nya Nibe-filter i onödan(?)), men har ända sen jag la ihop 1+1 med 1-vecko-periodiciteten i grafen och vetskapen om att du har ett brandspjäll, misstänkt brandspjället!  ::)



"Detta antar jag att någon måste komma och ställa in till mig. Just nu har jag låst det på 40-50% manuellt för att få bra flöde i luften. Men spjället är alltså inte aktivt."

Precis, blir till att ringa runt och höra dig för.
Är det nån som vet om TS bör kontakta brandingenjör eller en ventfirma?

"Vad som också slog mig vid denna operationen är är det var ganska skitigt i denna delen av ventilationsrören. Det var alltså denna väg som ventilationskillarna inte gick in och fejade (direkt in i röret över pump). Efter en halvtimmes trixande med kameran skrapades mot sidorna där inne verkar jag ha frigjort en väldig massa skit. När jag startade pumpen efter operationen lossna där en mängd skit. Så jag rensade filtret, startade om, rensade filtret, startade om osv ett par gånger. Nu har jag plötsligt ett väldigt fint luftflöde på ca 270 vid 70% på fläkten. Och då har jag alltså inte ens rengjort den biten med syfte att rengöra, utan endast råkat skrapa kanterna lite med kameran!
Ska jag försöka mig på ett "garantiärende" och få hit ventilationskillarna igår för att rengöra denna sista kanalen ordentligt?"

Du kan ju iaf upplysa dom om ditt problem (har du säkert redan gjort) och att din egen Kina-fejning verkar ha löst problemet, emedan deras fejning inte gjorde det.  8)

Hur mycket damm, i ett litermått uppskattar du att det blev? Min frånluftskanal vid sidan om torktumlaren är supersmutsig har jag sett på videon nu, och det är nära värmepumpen. Kan nog påverka flödet en del.

Har du torktumlare i närheten av F750?

"Vad tror ni? Är det korrekta slutsatser jag dragit?"

Jag köper allt du säger! Hade vart intressant att se smutsmängderna du slängde ur luftfiltret.

Superkul att se att det äntligen löst sig!

Det trÃ¥kiga i krÃ¥ksÃ¥ngen är, hur mycket har ditt brandspjäll/smutslager kostat dig i elpatron-drift? Jag kan beräkna det om du vill   :o

"EDIT: Ignorera den där tvärsgående pinnen i ventilationen, spjället är alltså bakom den."
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 11:10:20 av kWhalp »

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #151 skrivet: 16 februari 2023, 12:07:09 »
Jag skulle ta bort spjället,ersätta det med en ren rörstump, vad är risken när det gäller ev. brand? liten troligen,lagligt? Detta löser ditt problem.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #152 skrivet: 16 februari 2023, 16:12:15 »
Nu när luftflödet över förÃ¥ngaren är mer än tillräckligt, uppkommer frÃ¥gan om optimering.  tummenupp

Din kompressor går nu i maximala 106 Hz vilket är bra för att vara F750 (jämför ej med F730 som verkar vara lite annorlunda på den fronten och har lättare att gå i höga frekvenser).
Tidigare tuffade din kompressor på i maximalt 80 Hz typ, så du har vunnit mycket redan där.
Värmeflödet är även högt ( :dt: över kondensorn* värmebärarpumphastighet i % = 5.5 dT*0.46 = 2.53) , vilket är en bra hälsoindikator med enbart kompressor.
(Jag har 3.6 dT*0.68 = 2.45 som jämförelse just nu).

Men jag ser en direkt optimeringsparameter du ska prova, och det är att 'temporärt', (de flukturerar ju normalt sett hela tiden), sätta GradMinutrarna till GM -400, så att den inte går stenhårt @-1400 GM just nu vid +6°C ute, med täta avfrostningar som följd.

Jag är övertygad om att ditt system vid rÃ¥dande utetemperatur (+6°C) ska kunna tuffa pÃ¥ i lÃ¥gfart (20-40Hz)  för att hÃ¥lla huset varmt. DÃ¥ kan vi ocksÃ¥ se om det mot förmodan är nÃ¥t annat fel internt i F750.

Ett vanligt "fel" pÃ¥ F750, som ses direkt, är den onödigt lÃ¥nga avfrostningen som ses i en av bilderna nedan. Alltid samma visa..  >:(
..men det finns tack och lov lösningar pÃ¥ detta!  ^-^
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 16:27:23 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #153 skrivet: 16 februari 2023, 19:43:45 »
Vilken resa det varit hittills om man tittar från första inlägget! Och nog har forumet slutit upp och kommit med goda input som tillsammans med TS stora insatser medfört rejäla framsteg!

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #154 skrivet: 17 februari 2023, 07:02:33 »
Samt att man är sig själv närmast. Ventilationsrengöringen som gjordes undermåligt (fusk) avslöjades med den smarta kameran!! Och vilket smart fordon den utrustades med. Den visade också på ett intressant sätt hur dammpartiklar fastnade och byggde upp skikt på kanalens innerväggar, visar tydligt att det lönar sig med rengöring oftare än man kanske hittills trott

Samt att all felsökning ska börja med uteslutningsmetodik. Genom att lossa frånluft resp avluftkanalen en i taget så kunde man snabbt se i vilken ände man hade problem

En väldigt intressant resa att följa! Hoppas att brandspjället blir korrekt inställt och börjar fungera som det ska. TS har ju nu med sin kamera möjlighet att besiktiga att det arbetet utförs riktigt!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #155 skrivet: 17 februari 2023, 14:35:05 »
Eldakho, du behöver ej ändra GM.
Nu har din F750 på egen hand gått in i "sparlåga-läge", dvs den ligger på låga GM och därmed också låga frekvenser och undviker därför avfrostningar.
(Avluften är precis ovanför nollgradigt, mycket bra!).

Detta dygn har 3 långa avfrostningar skett (40, 45 och 40 minuter), med dålig COP som följd, men det var innan "sparlåge-mode" inträdde.

Nu är det dock väldigt varmt ute (+8°C) för att vara februari, så det ska ju vara självklart att kompressorn klarar detta med 20-40 Hz, annars är det något fel på F750 eller huset för stort/dåligt isolerat . :)


Har bifogat driftsdata på min och din F750, så att andra kan se hur värdena på två välmående pumpar ser ut vid plusgrader ute, och bra med luft över förångaren.

EDIT: Blå grafen visar från vänster till höger:
1 lång, 3 korta, 3 långa avfrostningar, innan "sparlåge-mode" längst till höger, har inträffat.
« Senast ändrad: 17 februari 2023, 16:34:24 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!