Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låg värme?  (läst 8317 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2023, 10:02:22 »
Rätt - men subjektivt kan man tycka att 31C i radiatorer och 26C i golvet är lite väl lite med utetemperatur på 3C. Därav min fråga om hur personen uppfattar det - kallt eller ok. Om det är kallt - så kan det vara att pumpen är inställd för golv - vilket gör att elementen är kalla och golvet med eftersom shunten gör det den ska - tar ner tempen.

Ja så är det. Den är inställd på "Golv" enligt guiden jag har gått efter här på forumet. ...ber om ursäkt för uppenbara nybörjarfel, men har dålig koll på det här.

Eltillsatsen är ju inte helt blockerad, den är nedsatt till att köra under 1 grad, enligt samma guide.

Edit: Aningen kyligt är det ja, vi vill gärna ha någon grad varmare men gärna utan att bli runierade.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2023, 10:08:54 »
Ja så är det. Den är inställd på "Golv" enligt guiden jag har gått efter här på forumet. ...ber om ursäkt för uppenbara nybörjarfel, men har dålig koll på det här.

Eltillsatsen är ju inte helt blockerad, den är nedsatt till att köra under 1 grad, enligt samma guide.

Edit: Aningen kyligt är det ja, vi vill gärna ha någon grad varmare men gärna utan att bli runierade.

Här får gärna någon som har mer koll på radiatorer stämma in - men jag tror det blir fel om du har den inställd på golv och sedan har en shunt som kyler ner vattnet till golvet lite. Radiatorer kräver högre framledning.

Jag skulle hävda att du behöver ställa in pumpen för radiator - det borde lösa komforten. Sen blir del 2 att lösa förbrukningen. Som tidigare sagt - din pump går på halvfart. Den har inte tillräckligt med luft att jobba med så därför måste patronen hjälpa till. I och med att patronen är begränsad till under 1C så springer gradminuterna iväg. När väl patronen kommer igång så blir det att bränna på för att ”komma ikapp”.

Men som sagt - vänta tills någon mer kunnig radiatorperson ger lite mer vägledning.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2023, 10:32:33 »
Här får gärna någon som har mer koll på radiatorer stämma in - men jag tror det blir fel om du har den inställd på golv och sedan har en shunt som kyler ner vattnet till golvet lite. Radiatorer kräver högre framledning.

Jag skulle hävda att du behöver ställa in pumpen för radiator - det borde lösa komforten. Sen blir del 2 att lösa förbrukningen. Som tidigare sagt - din pump går på halvfart. Den har inte tillräckligt med luft att jobba med så därför måste patronen hjälpa till. I och med att patronen är begränsad till under 1C så springer gradminuterna iväg. När väl patronen kommer igång så blir det att bränna på för att ”komma ikapp”.

Men som sagt - vänta tills någon mer kunnig radiatorperson ger lite mer vägledning.

Ja jag förstår. Där är ju ett val som är Golvvärme + radiatorer. Det låter onekligen bäst utifrån våra förutsättningar.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2023, 10:57:03 »
Har kikat på Uplink-historiken nu, du har väldigt många och långa avfrostningar, troligen beroende på lågt luftflöde (oklar anledning), avfrostningsproblematiken är något som är vanligt återkommande hos F750...
De långa/många avfrostningarna i kombination med att kompressorn bara går på halvfart gör att huset tappar temperatur, tillsats som du skrev, inträder först  vid <1°C och utetempen har pendlat mellan 2-3°C ett tag nu.

För tjockt tredjepartsluftfilter kan vara en teori som ger för lågt luftflöde.
Men nu när jag tittar på din BS1-kurva över lufthastighet, så ser den väldigt låg historiskt sett, samt spikaktig och konstig ut. (se bifogad bild).

Om du tar ett A4-papper, suger det fast på frånluftsdonen i taket? Eller orkar den inte det?

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2023, 11:07:38 »
Luftflödet är för lågt som tidigare påpekats, jag har senaste månaden provat olika flöden på min pump allt mellan 150-240m3, detta motsvara fläthastighet 50-80%, jag kör nu på 60% vilket ger 190m3 i flöde,under 180 anser jag inte man bör ha för vettig hastighet på kompressorn.
Kan det vara ingenskruvade frånluftventiler, eller stängda tilluftventiler, kanalsystemet som är långt eller feldimensionerat, filtret skall man ju kolla först.
Luftflödesmätning bör utföras för att se var problemet är om inget annat hjälper
 
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2023, 11:13:57 »
Har kikat på Uplink-historiken nu, du har väldigt många och långa avfrostningar, troligen beroende på lågt luftflöde (oklar anledning), avfrostningsproblematiken är något som är vanligt återkommande hos F750...
De långa/många avfrostningarna i kombination med att kompressorn bara går på halvfart gör att huset tappar temperatur, tillsats som du skrev, inträder först  vid <1°C och utetempen har pendlat mellan 2-3°C ett tag nu.

För tjockt tredjepartsluftfilter kan vara en teori som ger för lågt luftflöde.
Men nu när jag tittar på din BS1-kurva över lufthastighet, så ser den väldigt låg historiskt sett, samt spikaktig och konstig ut. (se bifogad bild).

Om du tar ett A4-papper, suger det fast på frånluftsdonen i taket? Eller orkar den inte det?
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2023, 11:15:27 »
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?

Jag har filterlarm på 3 månader så att det har rensats/bytts 4 ggr per år låter troligt.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2023, 17:35:23 »
Nu har jag höjt lägsta tillåtna temperatur för eltillsats till 5 grader istället för 1. Jag har också ändrat från "Golvvärme" till "Golvvärme + Radiatorer".

Jag testade suget i tilluften i de olika rummen. Suget är påtagligt sämre på de två badrummen. Där klarar de inte hålla kvar ett A4-papper. ...vad nu det ger oss.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2023, 17:50:50 »
Nu har jag höjt lägsta tillåtna temperatur för eltillsats till 5 grader istället för 1. Jag har också ändrat från "Golvvärme" till "Golvvärme + Radiatorer".

Jag testade suget i tilluften i de olika rummen. Suget är påtagligt sämre på de två badrummen. Där klarar de inte hålla kvar ett A4-papper. ...vad nu det ger oss.
Har du tilluftsventilerna i väggarna öppna?
Hur är utsuget i kök,tvätt eller var du har dom,hur många?
Hur så filtren ut när du bytte, kan vara ide att dra upp fläkten till 100% en stund innan du byter filter.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2023, 17:58:29 »
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?

Jo, det stämmer att det är filterbyte man ser som de större trendhoppen.
Olika sorters filter har tydligen använts, därför har fläkthastigheten i princip minskat efter ett av bytena (2022-07-01). Men jag tror inte filtrena har med saken att göra även om det måste uteslutas.

Oklart vad spikarna är, åt båda hållen? Ser nästan ut som tillfälliga givarfel? Det sammanfaller ej med periodisk höjning av varmvatten iaf.

Jag förstår dock inte varför ett BS1-givarfel skulle påverka den lägsta förångartemperaturen, och ge förångningsbegränsningar.  Sc:,h
Kanske är fläkten som varit halvpaj länge, innerst inne? Lagerfel borde ju leva om? Gaah, svårt fall.

Verkar inte vara en iskaka i förångaren heller, avluft och förångartemperaturen följer varandra fint.

Se bifogade bilder på avluft och lufthastighet (BS1).
(vecka, dag, flera år.)
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 18:11:02 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2023, 18:08:05 »
Har du tilluftsventilerna i väggarna öppna?
Hur är utsuget i kök,tvätt eller var du har dom,hur många?
Hur så filtren ut när du bytte, kan vara ide att dra upp fläkten till 100% en stund innan du byter filter.

Ja numer är de. Haft dem stängda då och då i vinter för att det blåst kallt. Förstått nu att de alltid ska vara öppna.

Har 6 st utsug. Alla utom de två på badrummen kan iaf hålla kvar ett A4-papper.

Har beställt nytt filter direkt från Nibe, bör få det imorgon. Vore ju en underbar lösning om det är så enkelt som att det är ett dåligt/fel filter där sitter idag...

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2023, 21:22:53 »
Ja numer är de. Haft dem stängda då och då i vinter för att det blåst kallt. Förstått nu att de alltid ska vara öppna.

Har 6 st utsug. Alla utom de två på badrummen kan iaf hålla kvar ett A4-papper.

Har beställt nytt filter direkt från Nibe, bör få det imorgon. Vore ju en underbar lösning om det är så enkelt som att det är ett dåligt/fel filter där sitter idag...
Har du 6 frånluft blir det inte mycket i varje med det låga flödet,så det är nog normalt att det inte suger mycket.
Tveksamt om filtren gör så mycket,om du inte har väldigt tjocka.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2023, 21:28:15 »
Min erfarenhet är att lite smuts på filtret gör rätt stor skillnad i luftflödet.

Precis som skrevs tidigare är det lämpligt att precis före filterbytet köra någon minut med fläkten på 100%. När sen det nya filtret sitter på plats kom ihåg att skaka av det/dammsuga det minst 1 gång per månad.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2023, 21:35:05 »
Jo, det stämmer att det är filterbyte man ser som de större trendhoppen.
Olika sorters filter har tydligen använts, därför har fläkthastigheten i princip minskat efter ett av bytena (2022-07-01). Men jag tror inte filtrena har med saken att göra även om det måste uteslutas.

Oklart vad spikarna är, åt båda hållen? Ser nästan ut som tillfälliga givarfel? Det sammanfaller ej med periodisk höjning av varmvatten iaf.

Jag förstår dock inte varför ett BS1-givarfel skulle påverka den lägsta förångartemperaturen, och ge förångningsbegränsningar.  Sc:,h
Kanske är fläkten som varit halvpaj länge, innerst inne? Lagerfel borde ju leva om? Gaah, svårt fall.

Verkar inte vara en iskaka i förångaren heller, avluft och förångartemperaturen följer varandra fint.

Se bifogade bilder på avluft och lufthastighet (BS1).
(vecka, dag, flera år.)
Spikarna måste vara felvärden, men frånluftsfködet är lågt med den fläkthastigheten något fel är det, enklast vore nog att göra en flödesmätning för att se verkliga värden.
Sedan kontrollera fläkten ev. kanalrengöring.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2023, 19:33:42 »
Nya Nibefilltret höjde luftflödet från 130 till 160 m3/h vid 70%, vilket är bättre men inte helt bra.

75% @ 170-175 m3/h, och ger 60 Hz & -16.0 förångare, vi skulle behöva komma upp i 85-95 Hz för att klara husets värmebehov vid någon minusgrad.

Kolla nu om A4-papper suger fast i alla frånluftsdon?

Som jag ser det, finns ett antal orsaker till lågt visat luftflöde.

1. Skraltig frånluftsfläkt
2. Iskaka (verkar inte vara problemet här).
3. BS1-givaren är kass (dock stämmer flödet eftersom den förångningsbegränsar, så sensorn är nog OK).
4. Smutsig/igensatt förångare.
5. Smutsiga frånluftskanaler.
6. Objekt i frånluftskanalen (typ lösull, papper, ljuddämparskum).
7. Feldimensionerat ventilationssystem.

Hur gammalt är huset? Kan det ha fimpats frånluftsdon, eller gjorts andra åtgärder vid tillbyggnaden?

Här följer några mätvärden "sent" i cykeln.

-3.1 ute
-1984 GM
58% VB-pump
-17.0 förångare
27.7 kondensor fram
24.9 kondensor retur
68 Hz av 68 Hz
-11.8 avluft
19.5 frånluft
175/161 m3/h
34.7 beräknad framledning
28.5 framledning
24.6 returledning
20.6 rumstemperatur
1.5 kW tillsats



« Senast ändrad: 27 januari 2023, 21:32:09 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!