Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låg värme?  (läst 8315 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låg värme?
« skrivet: 20 januari 2023, 15:22:29 »
Hejsan,

jag får inte rätt på min Nibe F750 och skulle vilja ha lite vägledning.
Vi bor i ett hus på 125 kvm och har en tillbyggnad/uterum på ca 30 kvm. Huset värms av en Nibe F750, vi har golvslingor på bottenplan och radiatorer på andra våningen. Tillbyggnaden är som ni hör tillbyggd i efterhand, den värms också upp av samma pump med golvvärmeslingor i betongsulan och är på något sätt kopplat från pumpen på egna rör. (Som standard har vi ca 1 grad kallare i tillbyggnaden än i övriga huset.

Mitt problem nu är att jag tycker pumpen värmer väldigt dåligt om jag inte låter den köra på elpatronen. Just nu, i Skåne, ca 3 grader ute kör den elpatronen på 3 kWh. Då håller huset bara ca 20 grader. Visst borde den inte behöva någon elpatron för det?

Som ni ser på bilderna är inte pumpens mått på framledningstemperaturen överens med den "analoga" termometern, oklart?

Jag bifogar bilder nedan med info för att ni ska kunna se vad jag jobbar med. All hjälp är välkommen. 

« Senast ändrad: 20 januari 2023, 15:34:55 av Eldakho »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2023, 15:24:32 »
Glömde denna bilden...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2023, 15:52:27 »
Normalt borde den klara några minusgrader utan el-tillsats men ett "uterum" kan dra väldigt mycket energi beroende på hur det är isolerat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 16:39:30 »
Klassiska misstaget, börjar snart bli en egen kategori, är att värma uterum med frånluftsvärmepumpen som är tänkt för huset utan att någon återvinning sker därifrån. I så fall får man räkna med stora förluster som måste kompenseras med elpatron

Vilket är det nu; uterum utan återvinninng eller tillbyggnad med återvinning??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2023, 17:06:33 »
Som ni ser på bilderna är inte pumpens mått på framledningstemperaturen överens med den "analoga" termometern, oklart?

Gissningsvis sitter det en shunt där, som tar ner temperaturen till golvvärmefördelaren lite jämfört med den framledningstemperatur som går direkt till radiatorerna. Det kan vara helt i sin ordning, ja till och med nödvändigt för att få balans mellan temperaturen uppe och nere.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2023, 12:15:11 »
Normalt borde den klara några minusgrader utan el-tillsats men ett "uterum" kan dra väldigt mycket energi beroende på hur det är isolerat.

Eller hur? Ja vi använder ordet uterum slarvigt. Det är en helisolerad tillbyggnad. Jag är ganska säker på att det inte är där problemet är.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2023, 12:27:44 »
Klassiska misstaget, börjar snart bli en egen kategori, är att värma uterum med frånluftsvärmepumpen som är tänkt för huset utan att någon återvinning sker därifrån. I så fall får man räkna med stora förluster som måste kompenseras med elpatron

Vilket är det nu; uterum utan återvinninng eller tillbyggnad med återvinning??

Jasså, det har jag inte hört talas om. Det är en helisolerad tillbyggnad (utan dörr, alltså fritt luftflöde till vårt vardagsrum) men inget eget "luftuttag" kopplat till pumpen nej. Svårt att se att det ska vara där problemet ligger.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2023, 12:30:10 »
Gissningsvis sitter det en shunt där, som tar ner temperaturen till golvvärmefördelaren lite jämfört med den framledningstemperatur som går direkt till radiatorerna. Det kan vara helt i sin ordning, ja till och med nödvändigt för att få balans mellan temperaturen uppe och nere.

I fördelarskåpet? Det kan kanske förklara skillnaden i framledning ja. Men det större problemet är ju den konstanta användningen av elpatronen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2023, 15:25:47 »
Citera
Jasså, det har jag inte hört talas om

Det finns det flera trådar skrivna om detta sedan tidigare. Lär ta ett tag innan du hunnit "botanisera" runt på forumet, inget man gör i brådrasket

Oavsett, om din tillbyggnad håller samma standard som resten av kåken så är det en bra start. Men har du stora fönsterpartier där så har du troligen förluster genom dessa, allt beroende på hur bra dom är. Det kan också vara så att luften därinne inte omsätts lika lätt, dvs den uppvärmda luften stannar kvar och energin i den återvinns inte. Isoleringen i betongsulan kan också påverka beroende på hur väl den är utförd

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2023, 19:24:50 »
Eldakho, du har PM. :)

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2023, 20:55:39 »
Vad är problemet? För kallt och/eller att pumpen jobbar för hårt?

Anledningen till att pumpen jobbar så hårt är att returtempen är 6C lägre än framledning och att kompressorn är begränsad till 61Hz i bilden. Med ditt hus kan du nog höja fläkt så att luftflödet är ~160. Kompressorn kommer inte behöva lika mycket hjälp då.

Återkom med svar på inledande frågan

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2023, 07:00:30 »
Vad är problemet? För kallt och/eller att pumpen jobbar för hårt?

Anledningen till att pumpen jobbar så hårt är att returtempen är 6C lägre än framledning och att kompressorn är begränsad till 61Hz i bilden. Med ditt hus kan du nog höja fläkt så att luftflödet är ~160. Kompressorn kommer inte behöva lika mycket hjälp då.

Återkom med svar på inledande frågan

Hej!
Har tittat på pumpens beteende i Nibe Uplink ett tag.

Elpatronen är spärrad av användaren, lufthastigheten är låg på grund av någon okänd orsak (fläkthastighet 142 m3/h vid 70% och bara 185 m3/h vid 90%)  en gissning var att fel sorts filter använts, men är osäker på detta.
Kan ju vara BS1-givaren som är knas, eller fläkten som är på väg att ge upp?
Fönsterventilerna sägs vara delvis eller helt öppna

Den låga lufthastigheten trots OVK:n gör att kompressorn ej varvar upp nog mycket för att hålla huset varmt vid denna utetemperatur.

Fördelarskåpet har andra värden på de analoga termometrarna än värmepumpens framledning/retur... är det någon som vet hur man felsöker detta? Kärvande ventiler? Kass cirkulationspump etc?   help

Pumpen larmade även om "tillfälligt fasbortfall" men gick igång av sig själv igen.


Då det är en F750 är också risken för iskaka stor, ska kika på hur avluftsvärdena beter sig.
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 07:13:46 av kWhalp »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2023, 08:12:30 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2023, 09:54:25 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.


Huset tappar hela tiden rumstemperarur...
Några värden från uplink:

+3.1 ute
-1449 GM
30% VB-pump
-16.6 förångare
24.5 kondensor fram
21.3 kondensor retur
67/68 Hz kompressorfrekvens
-9.3 avluft
18 frånluft
141/145 m3/h
30.8 ber framledning
24.2 framledning
21.3 retur
18.6 rumstemp
0kW tillsats (spärrad)

Tycker att det är dags att ta bort spärren på elpatronen, huset/frånluften är snart kallare än kompressorn klarar av att drivas med (16°C frånluft).

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2023, 09:55:33 »
Golvvärmen ska ha en shunt som tar ner framledningstemperaturen till den nivå som passar till golven och golvmaterialet. Därför blir temperaturen på fördelarna lägre jämfört med själva pannan.

Rätt - men subjektivt kan man tycka att 31C i radiatorer och 26C i golvet är lite väl lite med utetemperatur på 3C. Därav min fråga om hur personen uppfattar det - kallt eller ok. Om det är kallt - så kan det vara att pumpen är inställd för golv - vilket gör att elementen är kalla och golvet med eftersom shunten gör det den ska - tar ner tempen.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2023, 10:02:22 »
Rätt - men subjektivt kan man tycka att 31C i radiatorer och 26C i golvet är lite väl lite med utetemperatur på 3C. Därav min fråga om hur personen uppfattar det - kallt eller ok. Om det är kallt - så kan det vara att pumpen är inställd för golv - vilket gör att elementen är kalla och golvet med eftersom shunten gör det den ska - tar ner tempen.

Ja så är det. Den är inställd på "Golv" enligt guiden jag har gått efter här på forumet. ...ber om ursäkt för uppenbara nybörjarfel, men har dålig koll på det här.

Eltillsatsen är ju inte helt blockerad, den är nedsatt till att köra under 1 grad, enligt samma guide.

Edit: Aningen kyligt är det ja, vi vill gärna ha någon grad varmare men gärna utan att bli runierade.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2023, 10:08:54 »
Ja så är det. Den är inställd på "Golv" enligt guiden jag har gått efter här på forumet. ...ber om ursäkt för uppenbara nybörjarfel, men har dålig koll på det här.

Eltillsatsen är ju inte helt blockerad, den är nedsatt till att köra under 1 grad, enligt samma guide.

Edit: Aningen kyligt är det ja, vi vill gärna ha någon grad varmare men gärna utan att bli runierade.

Här får gärna någon som har mer koll på radiatorer stämma in - men jag tror det blir fel om du har den inställd på golv och sedan har en shunt som kyler ner vattnet till golvet lite. Radiatorer kräver högre framledning.

Jag skulle hävda att du behöver ställa in pumpen för radiator - det borde lösa komforten. Sen blir del 2 att lösa förbrukningen. Som tidigare sagt - din pump går på halvfart. Den har inte tillräckligt med luft att jobba med så därför måste patronen hjälpa till. I och med att patronen är begränsad till under 1C så springer gradminuterna iväg. När väl patronen kommer igång så blir det att bränna på för att ”komma ikapp”.

Men som sagt - vänta tills någon mer kunnig radiatorperson ger lite mer vägledning.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2023, 10:32:33 »
Här får gärna någon som har mer koll på radiatorer stämma in - men jag tror det blir fel om du har den inställd på golv och sedan har en shunt som kyler ner vattnet till golvet lite. Radiatorer kräver högre framledning.

Jag skulle hävda att du behöver ställa in pumpen för radiator - det borde lösa komforten. Sen blir del 2 att lösa förbrukningen. Som tidigare sagt - din pump går på halvfart. Den har inte tillräckligt med luft att jobba med så därför måste patronen hjälpa till. I och med att patronen är begränsad till under 1C så springer gradminuterna iväg. När väl patronen kommer igång så blir det att bränna på för att ”komma ikapp”.

Men som sagt - vänta tills någon mer kunnig radiatorperson ger lite mer vägledning.

Ja jag förstår. Där är ju ett val som är Golvvärme + radiatorer. Det låter onekligen bäst utifrån våra förutsättningar.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2023, 10:57:03 »
Har kikat på Uplink-historiken nu, du har väldigt många och långa avfrostningar, troligen beroende på lågt luftflöde (oklar anledning), avfrostningsproblematiken är något som är vanligt återkommande hos F750...
De långa/många avfrostningarna i kombination med att kompressorn bara går på halvfart gör att huset tappar temperatur, tillsats som du skrev, inträder först  vid <1°C och utetempen har pendlat mellan 2-3°C ett tag nu.

För tjockt tredjepartsluftfilter kan vara en teori som ger för lågt luftflöde.
Men nu när jag tittar på din BS1-kurva över lufthastighet, så ser den väldigt låg historiskt sett, samt spikaktig och konstig ut. (se bifogad bild).

Om du tar ett A4-papper, suger det fast på frånluftsdonen i taket? Eller orkar den inte det?

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2023, 11:07:38 »
Luftflödet är för lågt som tidigare påpekats, jag har senaste månaden provat olika flöden på min pump allt mellan 150-240m3, detta motsvara fläthastighet 50-80%, jag kör nu på 60% vilket ger 190m3 i flöde,under 180 anser jag inte man bör ha för vettig hastighet på kompressorn.
Kan det vara ingenskruvade frånluftventiler, eller stängda tilluftventiler, kanalsystemet som är långt eller feldimensionerat, filtret skall man ju kolla först.
Luftflödesmätning bör utföras för att se var problemet är om inget annat hjälper
 
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2023, 11:13:57 »
Har kikat på Uplink-historiken nu, du har väldigt många och långa avfrostningar, troligen beroende på lågt luftflöde (oklar anledning), avfrostningsproblematiken är något som är vanligt återkommande hos F750...
De långa/många avfrostningarna i kombination med att kompressorn bara går på halvfart gör att huset tappar temperatur, tillsats som du skrev, inträder först  vid <1°C och utetempen har pendlat mellan 2-3°C ett tag nu.

För tjockt tredjepartsluftfilter kan vara en teori som ger för lågt luftflöde.
Men nu när jag tittar på din BS1-kurva över lufthastighet, så ser den väldigt låg historiskt sett, samt spikaktig och konstig ut. (se bifogad bild).

Om du tar ett A4-papper, suger det fast på frånluftsdonen i taket? Eller orkar den inte det?
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2023, 11:15:27 »
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?

Jag har filterlarm på 3 månader så att det har rensats/bytts 4 ggr per år låter troligt.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2023, 17:35:23 »
Nu har jag höjt lägsta tillåtna temperatur för eltillsats till 5 grader istället för 1. Jag har också ändrat från "Golvvärme" till "Golvvärme + Radiatorer".

Jag testade suget i tilluften i de olika rummen. Suget är påtagligt sämre på de två badrummen. Där klarar de inte hålla kvar ett A4-papper. ...vad nu det ger oss.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2023, 17:50:50 »
Nu har jag höjt lägsta tillåtna temperatur för eltillsats till 5 grader istället för 1. Jag har också ändrat från "Golvvärme" till "Golvvärme + Radiatorer".

Jag testade suget i tilluften i de olika rummen. Suget är påtagligt sämre på de två badrummen. Där klarar de inte hålla kvar ett A4-papper. ...vad nu det ger oss.
Har du tilluftsventilerna i väggarna öppna?
Hur är utsuget i kök,tvätt eller var du har dom,hur många?
Hur så filtren ut när du bytte, kan vara ide att dra upp fläkten till 100% en stund innan du byter filter.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2023, 17:58:29 »
BSkurvan ser märklig ut, kan det vara filterbyte vid 4 tillfällen som gör att den hoppar upp några gånger senaste året? spikarna är detta efter avfrostning om du går ned på månad/vecka istället på grafen?

Jo, det stämmer att det är filterbyte man ser som de större trendhoppen.
Olika sorters filter har tydligen använts, därför har fläkthastigheten i princip minskat efter ett av bytena (2022-07-01). Men jag tror inte filtrena har med saken att göra även om det måste uteslutas.

Oklart vad spikarna är, åt båda hållen? Ser nästan ut som tillfälliga givarfel? Det sammanfaller ej med periodisk höjning av varmvatten iaf.

Jag förstår dock inte varför ett BS1-givarfel skulle påverka den lägsta förångartemperaturen, och ge förångningsbegränsningar.  Sc:,h
Kanske är fläkten som varit halvpaj länge, innerst inne? Lagerfel borde ju leva om? Gaah, svårt fall.

Verkar inte vara en iskaka i förångaren heller, avluft och förångartemperaturen följer varandra fint.

Se bifogade bilder på avluft och lufthastighet (BS1).
(vecka, dag, flera år.)
« Senast ändrad: 26 januari 2023, 18:11:02 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2023, 18:08:05 »
Har du tilluftsventilerna i väggarna öppna?
Hur är utsuget i kök,tvätt eller var du har dom,hur många?
Hur så filtren ut när du bytte, kan vara ide att dra upp fläkten till 100% en stund innan du byter filter.

Ja numer är de. Haft dem stängda då och då i vinter för att det blåst kallt. Förstått nu att de alltid ska vara öppna.

Har 6 st utsug. Alla utom de två på badrummen kan iaf hålla kvar ett A4-papper.

Har beställt nytt filter direkt från Nibe, bör få det imorgon. Vore ju en underbar lösning om det är så enkelt som att det är ett dåligt/fel filter där sitter idag...

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2023, 21:22:53 »
Ja numer är de. Haft dem stängda då och då i vinter för att det blåst kallt. Förstått nu att de alltid ska vara öppna.

Har 6 st utsug. Alla utom de två på badrummen kan iaf hålla kvar ett A4-papper.

Har beställt nytt filter direkt från Nibe, bör få det imorgon. Vore ju en underbar lösning om det är så enkelt som att det är ett dåligt/fel filter där sitter idag...
Har du 6 frånluft blir det inte mycket i varje med det låga flödet,så det är nog normalt att det inte suger mycket.
Tveksamt om filtren gör så mycket,om du inte har väldigt tjocka.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2023, 21:28:15 »
Min erfarenhet är att lite smuts på filtret gör rätt stor skillnad i luftflödet.

Precis som skrevs tidigare är det lämpligt att precis före filterbytet köra någon minut med fläkten på 100%. När sen det nya filtret sitter på plats kom ihåg att skaka av det/dammsuga det minst 1 gång per månad.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2023, 21:35:05 »
Jo, det stämmer att det är filterbyte man ser som de större trendhoppen.
Olika sorters filter har tydligen använts, därför har fläkthastigheten i princip minskat efter ett av bytena (2022-07-01). Men jag tror inte filtrena har med saken att göra även om det måste uteslutas.

Oklart vad spikarna är, åt båda hållen? Ser nästan ut som tillfälliga givarfel? Det sammanfaller ej med periodisk höjning av varmvatten iaf.

Jag förstår dock inte varför ett BS1-givarfel skulle påverka den lägsta förångartemperaturen, och ge förångningsbegränsningar.  Sc:,h
Kanske är fläkten som varit halvpaj länge, innerst inne? Lagerfel borde ju leva om? Gaah, svårt fall.

Verkar inte vara en iskaka i förångaren heller, avluft och förångartemperaturen följer varandra fint.

Se bifogade bilder på avluft och lufthastighet (BS1).
(vecka, dag, flera år.)
Spikarna måste vara felvärden, men frånluftsfködet är lågt med den fläkthastigheten något fel är det, enklast vore nog att göra en flödesmätning för att se verkliga värden.
Sedan kontrollera fläkten ev. kanalrengöring.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2023, 19:33:42 »
Nya Nibefilltret höjde luftflödet från 130 till 160 m3/h vid 70%, vilket är bättre men inte helt bra.

75% @ 170-175 m3/h, och ger 60 Hz & -16.0 förångare, vi skulle behöva komma upp i 85-95 Hz för att klara husets värmebehov vid någon minusgrad.

Kolla nu om A4-papper suger fast i alla frånluftsdon?

Som jag ser det, finns ett antal orsaker till lågt visat luftflöde.

1. Skraltig frånluftsfläkt
2. Iskaka (verkar inte vara problemet här).
3. BS1-givaren är kass (dock stämmer flödet eftersom den förångningsbegränsar, så sensorn är nog OK).
4. Smutsig/igensatt förångare.
5. Smutsiga frånluftskanaler.
6. Objekt i frånluftskanalen (typ lösull, papper, ljuddämparskum).
7. Feldimensionerat ventilationssystem.

Hur gammalt är huset? Kan det ha fimpats frånluftsdon, eller gjorts andra åtgärder vid tillbyggnaden?

Här följer några mätvärden "sent" i cykeln.

-3.1 ute
-1984 GM
58% VB-pump
-17.0 förångare
27.7 kondensor fram
24.9 kondensor retur
68 Hz av 68 Hz
-11.8 avluft
19.5 frånluft
175/161 m3/h
34.7 beräknad framledning
28.5 framledning
24.6 returledning
20.6 rumstemperatur
1.5 kW tillsats



« Senast ändrad: 27 januari 2023, 21:32:09 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #30 skrivet: 27 januari 2023, 21:34:11 »
8. Fågelbo på avluftsskorstenen viskade en fågel..
 tOOmten

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #31 skrivet: 27 januari 2023, 22:00:21 »
Nya Nibefilltret höjde luftflödet från 130 till 160 m3/h vid 70%, vilket är bättre men inte helt bra.

75% @ 170-175 m3/h, och ger 60 Hz & -16.0 förångare, vi skulle behöva komma upp i 85-95 Hz för att klara husets värmebehov vid någon minusgrad.

Kolla nu om A4-papper suger fast i alla frånluftsdon?

Som jag ser det, finns ett antal orsaker till lågt visat luftflöde.

1. Skraltig frånluftsfläkt
2. Iskaka (verkar inte vara problemet här).
3. BS1-givaren är kass (dock stämmer flödet eftersom den förångningsbegränsar, så sensorn är nog OK).
4. Smutsig/igensatt förångare.
5. Smutsiga frånluftskanaler.
6. Objekt i frånluftskanalen (typ lösull, papper, ljuddämparskum).
7. Feldimensionerat ventilationssystem.

Hur gammalt är huset? Kan det ha fimpats frånluftsdon, eller gjorts andra åtgärder vid tillbyggnaden?

Här följer några mätvärden "sent" i cykeln.

-3.1 ute
-1984 GM
58% VB-pump
-17.0 förångare
27.7 kondensor fram
24.9 kondensor retur
68 Hz av 68 Hz
-11.8 avluft
19.5 frånluft
175/161 m3/h
34.7 beräknad framledning
28.5 framledning
24.6 returledning
20.6 rumstemperatur
1.5 kW tillsats

Har ändrat till +5 nu.

Ja precis jag kör fläkten på 75% några timmar.

Ja papper fastnar på de jag kan testa. Har två olika varianter. På de plattare fastnar ett papper, på de som sticker ut mycket kan inte riktigt prova. Se nedan.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #32 skrivet: 28 januari 2023, 07:06:23 »
Om det inte går med papper, prova att lägga en plastpåse över istället

När jag ser dom donen tror jag du ska söka problemet inne i kanalerna, gissar att dom behöver rengöras
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #33 skrivet: 28 januari 2023, 07:46:32 »
Om det inte går med papper, prova att lägga en plastpåse över istället

När jag ser dom donen tror jag du ska söka problemet inne i kanalerna, gissar att dom behöver rengöras

Håller med!


När gjordes kanalerna rent senast?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #34 skrivet: 28 januari 2023, 08:16:18 »
Håller med!


När gjordes kanalerna rent senast?

..och när byggdes huset och när byggdes tillbyggnaden?  :)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #35 skrivet: 28 januari 2023, 08:31:15 »
Som referens så var min upplevelse för många år sedan enorm efter kanalrengöring. Pumpen gick otroligt mycket bättre men framförallt blev luftkvaliteten markant bättre (eller snarare att luftutbytet som ökade avsevärt medförde denna positiva upplevelse).
Det är ofta en investering väl värd pengarna som bara för gott med sig.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #36 skrivet: 28 januari 2023, 08:39:13 »
Likadant för mig (förövrigt tror jag det inte vore fel att göra det igen eftersom det är några år sedan)

Jag anlitade faktiskt sotaren i vårt distrikt, dom gjorde den typ av service- När jag såg vad som kom ut ur kanalerna, jisses det var massa skit som man inte trodde fanns där. Klart att om sånt sitter på väggarna inne i rören att det bromsar luften
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #37 skrivet: 28 januari 2023, 08:54:41 »
Jag har en firma här ungefär vart 3:e år. Nu för tiden är det inte lika skitigt som den första gången då jag nu gör rent regelbundet.
Har funderat på att försöka göra rent själv. En skruvdragare som går att köra åt båda hållen och en grovdammsugare att sätta i ett frånluftsdon har jag. Det jag går bet på är den långa metallvajer med en borste längst fram som ska köras i kanalerna. Någon som vet var det går att få tag i?
Sen ska man givetvis inte underskatta de som kan detta hantverk men det vore roligt att testa själv.

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #38 skrivet: 28 januari 2023, 09:01:26 »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #39 skrivet: 28 januari 2023, 09:19:32 »
Finns tex på https://www.luftbutiken.se/812-kanalrensning
Tack!
I dyraste laget. Men med några rengöringar är det intjänat 😀.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2023, 14:27:27 »
Ja alltså dammsugit ventilerna har vi gjort några gånger. Själva kanalerna/rören bakom är aldrig fejade.

Huset är 7-8 år gammalt. Tillbyggnaden 6-7 månader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #41 skrivet: 28 januari 2023, 14:51:33 »
Ja alltså dammsugit ventilerna har vi gjort några gånger. Själva kanalerna/rören bakom är aldrig fejade.

Huset är 7-8 år gammalt. Tillbyggnaden 6-7 månader.

Om det passar, så provar vi tina förångaren ikväll, då är iskaka också uteslutet. Men du har OK värden på avluft/förångartemperatur, så det känns som ett longshot. ???

Jag har hus från 2015, kanske är hög tid för mig att boka fejning också...! Ska höra mig för vad det kostar.
 .,;-

Det enda som är oklart nu, är spikarna i din BS1-graf (luftflödeshastighet, m3/h).

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #42 skrivet: 28 januari 2023, 17:33:47 »
Vi har nu kört 2.5h med blockerad kompressordrift, (enbart elpatron)
temperaturerna steg fint och landade på

förångare 19.2°C
Avluft 18.4°C
Frånluft 19.6°C

och lufthastigheten förblev oförändrad.

Ingen iskaka dvs!

Dags att sparka igång kompressorn igen!  tummenupp

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #43 skrivet: 28 januari 2023, 20:46:02 »
Ja alltså dammsugit ventilerna har vi gjort några gånger. Själva kanalerna/rören bakom är aldrig fejade.

Huset är 7-8 år gammalt. Tillbyggnaden 6-7 månader.

Betyder ”dammsugit ventilerna” att du/ni dragit ut dem (dvs tagit bort från taket)?

Om inte - gör det. Dra rakt ned med lite kraft. Brukar kunna sitta rätt mycket skit i själva kanalen där man lätt kan komma åt med en vanlig dammsugare.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #44 skrivet: 29 januari 2023, 08:00:03 »
Betyder ”dammsugit ventilerna” att du/ni dragit ut dem (dvs tagit bort från taket)?

Om inte - gör det. Dra rakt ned med lite kraft. Brukar kunna sitta rätt mycket skit i själva kanalen där man lätt kan komma åt med en vanlig dammsugare.

Ja det har jag gjort ett par gånger, inte upplevt att där är väldigt smutsigt dock.

Kollade förbrukningen från gårdagen och den är fortsatt väldigt hög. Elpatronen kör massor. :(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #45 skrivet: 29 januari 2023, 08:32:12 »
Ja det har jag gjort ett par gånger, inte upplevt att där är väldigt smutsigt dock.

Kollade förbrukningen från gårdagen och den är fortsatt väldigt hög. Elpatronen kör massor. :(

Jo, visst, forumfelsökningen har kostat någon hundralapp i elpatrondrift och nytt luftfilter kostade väl drygt lika mycket till.

Men se det från den ljusa sidan, en VP-tekniker tar typ 1000kr/h(@Don Pablo får fylla i : ), och skulle förmodligen på den stressiga och korta felsökningstiden, bytt någon komponent (typ BS1-givaren pga spikarna i grafen) för några tusenlappar, innan det riktiga felet hittades, vilket är fel någonstans i ventilationssystemet (en blockad, smuts, feljusterat, eller rent av felbyggt).

Även om nya Nibe-filtret har ökat lufthastigheten så går kompressorn på "halvfart+5% för Nibefiltret", vilket är för lite för stort golvvärme-/radiatorhus vid 0°C-väder, tyvärr, en hel del elpatron är förväntat.  :'(

Sen har jag tittat på dina förväntade avfrostningar som sker väldigt ofta och länge, dels p.g.a lågt luftflöde, men också för att F750 har en dåligt placerad avluftsgivare... F730 är bättre från fabrik med sitt tillagda avfrostningselement.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #46 skrivet: 29 januari 2023, 08:44:46 »
Jo, visst, forumfelsökningen har kostat någon hundralapp i elpatrondrift och nytt luftfilter kostade väl drygt lika mycket till.

Men se det från den ljusa sidan, en VP-tekniker tar typ 1000kr/h(@Don Pablo får fylla i : ), och skulle förmodligen på den stressiga och korta felsökningstiden, bytt någon komponent (typ BS1-givaren pga spikarna i grafen) för några tusenlappar, innan det riktiga felet hittades, vilket är fel någonstans i ventilationssystemet (en blockad, smuts, feljusterat, eller rent av felbyggt).

Även om nya Nibe-filtret har ökat lufthastigheten så går kompressorn på "halvfart+5% för Nibefiltret", vilket är för lite för stort golvvärme-/radiatorhus vid 0°C-väder, tyvärr, en hel del elpatron är förväntat.  :'(

Sen har jag tittat på dina förväntade avfrostningar som sker väldigt ofta och länge, dels p.g.a lågt luftflöde, men också för att F750 har en dåligt placerad avluftsgivare... F730 är bättre från fabrik med sitt tillagda avfrostningselement.

Klagade inte. <3 Är väldigt tacksam för all hjälp jag får. Är bara frustrerande att inte hitta en lösning. :/

Frågan är vad nästa steg är?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #47 skrivet: 29 januari 2023, 08:54:31 »
Kanske självklart och inte troligt alls. Men har du brutit strömmen och startat om pumpen?

Tror inte på den lösningen själv men är iaf en enkel åtgärd att testa.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #48 skrivet: 29 januari 2023, 08:55:47 »
Kanske självklart och inte troligt alls. Men har du brutit strömmen och startat om pumpen?

Tror inte på den lösningen själv men är iaf en enkel åtgärd att testa.

Alla förslag är välkomna. :) omstart är dock gjord flera gånger.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #49 skrivet: 29 januari 2023, 08:58:25 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #50 skrivet: 29 januari 2023, 09:03:42 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Jag vet egentligen inte. Anledningen att jag reagerat nu är ju att elen kostar så mycket just nu. Jag har då börjat titta på elpatronen osv. Här har vi sen insett att luftflödet verkar dåligt.
När jag jämför förbrukningen med vänner i liknande hus med samma uppvärmning förbrukar vi ca dubbelt så mycket el.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #51 skrivet: 29 januari 2023, 09:06:45 »

Jag har hus från 2015, kanske är hög tid för mig att boka fejning också...! Ska höra mig för vad det kostar.
 .,;-

Den firma jag anlitat fler gånger tar idag ca 2400kr efter rotavdrag. Priset gäller rengöring av frånluftssystem.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #52 skrivet: 29 januari 2023, 09:08:43 »
Jag vet egentligen inte. Anledningen att jag reagerat nu är ju att elen kostar så mycket just nu. Jag har då börjat titta på elpatronen osv. Här har vi sen insett att luftflödet verkar dåligt.
När jag jämför förbrukningen med vänner i liknande hus med samma uppvärmning förbrukar vi ca dubbelt så mycket el.
Hur länge har ni bott i huset? Finns det någon tidigare ägare som går att kontakta för att få någon vägledning kring eventuella problem vid byggnationen etc?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #53 skrivet: 29 januari 2023, 09:09:46 »
Hur länge har ni bott i huset? Finns det någon tidigare ägare som går att kontakta för att få någon vägledning kring eventuella problem vid byggnationen etc?

Drygt 7 år. Vi som byggt huset. Inga tidigare problem.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #54 skrivet: 29 januari 2023, 09:10:19 »
Hur länge har du/ni haft detta problem? Uppkom det denna säsong?

Cirka 75 Hz maximal kompressorfrekvens över två år, så inget nyuppkommet. Men luftflödet har varit orimligt lågt ibland, vilket skriker ventilationssystemsfel, (eller möjligen frånluftsfläktsfel).

Gissar att de dyra elräkningarna ledde till ett uppvaknande först detta året ::)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #55 skrivet: 29 januari 2023, 09:10:56 »
Drygt 7 år. Vi som byggt huset. Inga tidigare problem.
Ok. Har årsförbrukningen av el varit ungefär lika under åren?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #56 skrivet: 29 januari 2023, 09:14:17 »
När firman jag anlitat för rengöring av kanalsystemet varit här har de även gjort rent frånluftfläkten. Dvs mekanisk rengöring av varje ”fläktblad” med ett specialverktyg.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #57 skrivet: 29 januari 2023, 09:23:27 »
Ok. Har årsförbrukningen av el varit ungefär lika under åren?

Ja ungefär, lite beroende på temperatur såklart.

Men precis som tidigare nämner är det först i år jag reagerar på det.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2023, 09:30:52 »
Om ekonomin tillåter hade jag övervägt en ventilationsrengöring. Efter så många år i huset utan rengöring är det nog läge för det. Det finns viss hälsoaspekt i det också. Rätt luftflöde enligt Boverkets rekommendationer har antagligen inte kommit till av en slump.

Om en rengöring inte påverkar luftflödet i pumpen vet du/ni iaf att ni efter rengöring har rena kanaler vilket dels utesluter detta problem till pumpen och dels kan kännas bra att veta ur hälsoperspektiv.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #59 skrivet: 29 januari 2023, 09:34:34 »
Om ekonomin tillåter hade jag övervägt en ventilationsrengöring. Efter så många år i huset utan rengöring är det nog läge för det. Det finns viss hälsoaspekt i det också. Rätt luftflöde enligt Boverkets rekommendationer har antagligen inte kommit till av en slump.

Om en rengöring inte påverkar luftflödet i pumpen vet du/ni iaf att ni efter rengöring har rena kanaler vilket dels utesluter detta problem till pumpen och dels kan kännas bra att veta ur hälsoperspektiv.

Det låter onekligen vettigt. Jag har hittat en firma i närområdet som rengör ventilation. De säger sig också hjälpa till med att optimera luftflödet enligt ”OVK”. Tar en kontakt med dem imorgon.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #60 skrivet: 29 januari 2023, 09:39:54 »
Det låter onekligen vettigt. Jag har hittat en firma i närområdet som rengör ventilation. De säger sig också hjälpa till med att optimera luftflödet enligt ”OVK”. Tar en kontakt med dem imorgon.
Håller tummarna att det ska hjälpa er!

Om inte så utesluter det iaf denna felkälla.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #61 skrivet: 29 januari 2023, 12:38:07 »
En enkel åtgärd att testa är att ställa fläkten till 100%. Kolla om du upplever det dragigt samt att vi kan se hur högt kompressorn kommer upp.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #62 skrivet: 29 januari 2023, 12:42:01 »
En enkel åtgärd att testa är att ställa fläkten till 100%. Kolla om du upplever det dragigt samt att vi kan se hur högt kompressorn kommer upp.

Ja jag kan sätta den till 100% i fyra timma om det ger något?

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #63 skrivet: 29 januari 2023, 12:56:06 »
Ja jag kan sätta den till 100% i fyra timma om det ger något?

Sätt den på 100% när framåt kvällen när temperaturen sjunker lite. Du kan ändra återgångstiden från 4h till 24h - så får vi bra data.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #64 skrivet: 29 januari 2023, 12:57:28 »
Ja jag kan sätta den till 100% i fyra timma om det ger något?

Det kommer initialt att bli både dragigare och kallare i huset, innan kompressorns (förmodade)  högre effekt ger verkan efter några dygns jämvikt.

Men för all del, prova 4h så kan vi se hur hög frekvens den kommer upp i!  a:gl

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #65 skrivet: 29 januari 2023, 13:09:22 »
Det kommer initialt att bli både dragigare och kallare i huset, innan kompressorns (förmodade)  högre effekt ger verkan efter några dygns jämvikt.

Men för all del, prova 4h så kan vi se hur hög frekvens den kommer upp i!  a:gl

Vi har ju testat en längre stund på 90% och vet ju att dec gav flöde på 180+. Räcker så kanske?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #66 skrivet: 04 februari 2023, 08:53:12 »
Hur har det gått för dig Eldakho? Är problemen borta?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #67 skrivet: 04 februari 2023, 09:36:06 »
Hur har det gått för dig Eldakho? Är problemen borta?

Blivit varmare här nu så problemet är inte lika påtagligt. Samma dåligt luftflöde dock. Har bokat med en ventilations-Nisse som kommer på onsdag för att feja rören och hjälpa mig ställa in ventilerna.
Återkommer efter det. :)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #68 skrivet: 04 februari 2023, 09:54:01 »
Blivit varmare här nu så problemet är inte lika påtagligt. Samma dåligt luftflöde dock. Har bokat med en ventilations-Nisse som kommer på onsdag för att feja rören och hjälpa mig ställa in ventilerna.
Återkommer efter det. :)

Varmare inne, det är (tyvärr) för att elpatronen har gått konstant sen den 2:a februari.
Just nu 4.0kW + 69Hz kompressor för att värma tappvarmvatten.

Om fejningen/justeringen inte hjälper måste du nog med ventilationsfirman diskutera möjligheten att höja luftflödet ytterligare.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #69 skrivet: 08 februari 2023, 15:29:56 »
Ok nu har jag haft ventilationsnissar på besök. De fejade alla ventilationsrör men hittade tyvärr knappt någon smuts. De försökte sen ställa in ventilerna efter OVK-protokollet. Tyvärr fick de inte alls det sug protokollet tycker här borde vara. Listar nedan vad värdena bör vara samt vad de kom upp i:

1. Bör vara 14, uppnådde 8
2. Bör vara  10, uppnådde 7
3. Bör vara 15, uppnådde 8
4. Bör vara 13, uppnådde 7
5. Bör vara 5, uppnådde 5 :)
6. Bör vara 6, uppnådde 6

De tittade även på pumpen som hastigast men hitta inga fel. Oklart vad de titta efter... Filtret är rent osv. Mer kunde de inte göra sa de.

Situationen är alltså oförändrad. Flödet pendlar mellan 150-160 med fläkten på 70%.

Vad göra nu?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #70 skrivet: 08 februari 2023, 15:54:52 »
Bekymmersamt och enligt mig ett oväntat resultat.
Gjorde de rent själva fläkthjulet/fläktbladen i pumpen? Borde iofs inte vara skit där när det var rent i övrigt.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #71 skrivet: 08 februari 2023, 15:59:48 »
Bara för att vara övertydlig, betyder feja rören att firman körde med en lång vajer med en borste längst fram och allt kopplat till en skruvdragare samtidigt som de hade en dammfälla som sög upp all eventuell smuts?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #72 skrivet: 08 februari 2023, 16:06:28 »
Fortsätter att spekulera vilt:

Kan frånluftsröret ha delvis kollapsat nära själva pumpen? Om det var längre bort i rörsystemet borde firman ha upptäkt det. 
Kan något hamnat i röret nära pumpen som begränsar flödet?
Går det att se att inkopplingen av frånluftröret sitter som det ska in i pumpen?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #73 skrivet: 08 februari 2023, 16:10:21 »
Ok nu har jag haft ventilationsnissar på besök. De fejade alla ventilationsrör men hittade tyvärr knappt någon smuts. De försökte sen ställa in ventilerna efter OVK-protokollet. Tyvärr fick de inte alls det sug protokollet tycker här borde vara. Listar nedan vad värdena bör vara samt vad de kom upp i:

1. Bör vara 14, uppnådde 8
2. Bör vara  10, uppnådde 7
3. Bör vara 15, uppnådde 8
4. Bör vara 13, uppnådde 7
5. Bör vara 5, uppnådde 5 :)
6. Bör vara 6, uppnådde 6

De tittade även på pumpen som hastigast men hitta inga fel. Oklart vad de titta efter... Filtret är rent osv. Mer kunde de inte göra sa de.

Situationen är alltså oförändrad. Flödet pendlar mellan 150-160 med fläkten på 70%.

Vad göra nu?

Så himla märkligt!  Sc:,h

Nu återstår inte många felkällor:

Om det är isfritt, (halka inte!)
kolla avluftskanalen på taket, (eller fasaden om du har väggstos) de borde ju hittat ev. blockad i frånluftskanalerna i och med fejning, men eftersom så inte var fallet, kan det vara ett gammalt getingbo, fågelbo, eller död fågel som blockerar i kanalen/takstosen för avluften?

Trött frånluftsfläkt är väl absolut sista gissningen eftersom BS1-givaren verkar reagera på filterbyte m.m.
Men det är en dyr och svårbeställd åtgärd (brist på fläktar tydligen?)
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 16:45:34 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #74 skrivet: 08 februari 2023, 17:08:49 »
Här är en bild över BS1 före och efter rengöring.

Marginell skillnad som du sa, men ändå en ökning  tummenupp

Återstår:
1. Avluftskanalen, objekt i?
2. Fläkten, halvkass?
3. Matningen till fläkten kanske ger för låg spänning/frekvens?
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 17:27:53 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #75 skrivet: 08 februari 2023, 17:36:18 »
Fortsätter att spekulera vilt:

Kan frånluftsröret ha delvis kollapsat nära själva pumpen? Om det var längre bort i rörsystemet borde firman ha upptäkt det. 
Kan något hamnat i röret nära pumpen som begränsar flödet?
Går det att se att inkopplingen av frånluftröret sitter som det ska in i pumpen?

Ja precis. Firman körde med borste på lång kabel kopplad till skruvdragare. ”Jättedammsugare” kopplat till en av ventilerna. :D
De öppnade inte för att titta på fläktbladen.

Vet ej om jag kan se att inkopplingen till pumpen är rätt, men det ser tätt ut iaf.

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #76 skrivet: 08 februari 2023, 17:39:45 »
Så himla märkligt!  Sc:,h

Nu återstår inte många felkällor:

Om det är isfritt, (halka inte!)
kolla avluftskanalen på taket, (eller fasaden om du har väggstos) de borde ju hittat ev. blockad i frånluftskanalerna i och med fejning, men eftersom så inte var fallet, kan det vara ett gammalt getingbo, fågelbo, eller död fågel som blockerar i kanalen/takstosen för avluften?

Trött frånluftsfläkt är väl absolut sista gissningen eftersom BS1-givaren verkar reagera på filterbyte m.m.
Men det är en dyr och svårbeställd åtgärd (brist på fläktar tydligen?)

Ja det är mycket oklart. Ventilationskillarna var också förbryllade. De ville ifrågasätta om de där värdena på OVK-protokollet verkligen hade uppmätts vid installationen, eller om de bara fyllt i vad som önskades så att säga.

Min tanke nu är väl att ringa hit den firma som installerat pumpen och be dem titta på det!?

Taket är ingen bra idé att beträda såhär års tyvärr.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #77 skrivet: 08 februari 2023, 20:10:47 »
Allmän fråga: Kan en fläkt ha dåliga lager från fabrik och detta ej "hörs"?

Känns skumt att min fläkt på 80% ligger på 67W, medan TS ligger på 98W@70%....när den var ny.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #78 skrivet: 09 februari 2023, 05:37:11 »
Har du lyssnat om fläkten ändrar ljud när du ökar/sänker hastigheten? Det kan vara problem med 0-10v styrningen. varit med om det på en pump, där vi fick byta något kretskort. Kolla det lilla kretskortet som sitter nedanför fläkten, där fläkt är ansluten, om du ser ärgade kontakter eller något. Men obs slå av spänningen först, 230v på kortet.
Har du 90% på fläkten, skall den definitivt långt över 180 på bs1, 90% ska ge närmare 300. Hur ser anslutningen mellan pump och frånluftsrör ut? Slang eller rör?
« Senast ändrad: 09 februari 2023, 05:39:30 av DonPablo »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #79 skrivet: 09 februari 2023, 07:49:02 »
Nu har ju frånluftskanalerna rensats så då kanske man borde göra några enkla tester för att fösöka se om det är kanalerna som på något sätt bromsar luftflödet:

- koppla loss avluftkanalen från ovandelen pumpen, se om luftflödet då ökar och hur mycket. Anslut kanalen igen
- koppla loss frånluftkanalen, se om flödet då ökar och hur mycket. Anslut kanalen igen

BS1 värdet borde öka i båda fallen eftersom motståndet för flödet minskar när en gren är bortkopplad. Om det inte blev någon större skillnad i något av fallen så tolkar jag det som att nått är fel med fläkten, eller styrningen som @DonPablo skriver. Om det blev stor skillnad i nått av testerna så är det i den grenen som kopplats bort som motståndet sitter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #80 skrivet: 09 februari 2023, 10:20:47 »
Nu har ju frånluftskanalerna rensats så då kanske man borde göra några enkla tester för att fösöka se om det är kanalerna som på något sätt bromsar luftflödet:

- koppla loss avluftkanalen från ovandelen pumpen, se om luftflödet då ökar och hur mycket. Anslut kanalen igen
- koppla loss frånluftkanalen, se om flödet då ökar och hur mycket. Anslut kanalen igen

BS1 värdet borde öka i båda fallen eftersom motståndet för flödet minskar när en gren är bortkopplad. Om det inte blev någon större skillnad i något av fallen så tolkar jag det som att nått är fel med fläkten, eller styrningen som @DonPablo skriver. Om det blev stor skillnad i nått av testerna så är det i den grenen som kopplats bort som motståndet sitter

Hmm ok, ja det låter ju vettigt. Är detta något jag vågar ge mig på själv? Jag är kontorsråtta....

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #81 skrivet: 09 februari 2023, 10:25:15 »
Såhär ser det ut ovanför pumpen.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #82 skrivet: 09 februari 2023, 11:00:13 »
Såhär ser det ut ovanför pumpen.

tummenupp

Till vänster i bild har du den (kalla) avluftskanalen, till höger (varma) frånluftskanalen.

Skriv upp BS1-värdet, innan du börjar.

Börja med högra frånluftskanalen, den ser enklast ut att testa.
Det syns ett slangklammer längst ned på frånluften, till höger, lossa det och "haka lös" frånluftskanalen åt sidan. Kolla vad BS1-värdet stabiliseras på. Sätt sedan tillbaka och skruva fast.

Avluften har nog ett liknande slangklammer, men är dolt av "strumpan". Fläkten sitter i kanalen nedanför, minns ej om den är skyddad eller ej, så du gör bäst i att inte tappa något i hålet!  :-\

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #83 skrivet: 09 februari 2023, 11:43:08 »
tummenupp

Till vänster i bild har du den (kalla) avluftskanalen, till höger (varma) frånluftskanalen.

Skriv upp BS1-värdet, innan du börjar.

Börja med högra frånluftskanalen, den ser enklast ut att testa.
Det syns ett slangklammer längst ned på frånluften, till höger, lossa det och "haka lös" frånluftskanalen åt sidan. Kolla vad BS1-värdet stabiliseras på. Sätt sedan tillbaka och skruva fast.

Avluften har nog ett liknande slangklammer, men är dolt av "strumpan". Fläkten sitter i kanalen nedanför, minns ej om den är skyddad eller ej, så du gör bäst i att inte tappa något i hålet!  :-\

OK, testat och klart.

Innan test var flödet ca 160.
Med den högra (varme) lossad ökade flödet till 360 och la sig där.
Med den vänstra (kalla) lossad minskade flödet något och la sig på ca 155.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #84 skrivet: 09 februari 2023, 15:42:18 »
OK, testat och klart.

Innan test var flödet ca 160.
Med den högra (varme) lossad ökade flödet till 360 och la sig där.
Med den vänstra (kalla) lossad minskade flödet något och la sig på ca 155.

Mycket märkligt. Som jag tolkar detta - men ni är många kunniga - tyder detta på att något finns i rörsystemet eller att frånluftsröret inte sitter tillräckligt ditsatt.

Vilka fler tolkningar finns?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #85 skrivet: 09 februari 2023, 17:18:39 »
Jo, jag tycker det känns som att det är frånluftskanalen som bromsar flödet av någon anledning, pumpen får inte tillräckligt med luft via kanalen. När du kopplade loss den ökade flödet fint så fläkten verkar ju kunna spinna på bra tycker jag

Hur ser dina frånluftsdon i dom olika rummen ut? Är dom mycket inskruvade??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #86 skrivet: 09 februari 2023, 17:52:01 »
Jag gissar att ventilationsrengöringen inte gjordes hela vägen fram till pumpen. Rimligen borde alltså felet i kanalsystemet, om det nu är sådant fel, finnas väldigt nära pumpen. Efter att du lossat frånluftskanalen vid pumpen (igen), går det att försiktigt trä upp något vajerliknande för att se om det finn något stopp precis i anslutning till pumpen? (Lätt att skriva - kanske inte lika lätt att göra - sorry)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #87 skrivet: 09 februari 2023, 18:34:35 »
Hmm.. svårt fall, doktorn grät.  :'(

Avluftskanalen är clean, det är då en sak som är säker! Så du slipper gå upp på taket med livet som insats!

Problemet verkar inte heller vara fläkten, den varvar ju upp finfint när frånluftskanalen omleds, även om det ser ut som att 10V-drivern beter sig konstigt med en regelbunden periodicitet (se bifogad graf).


Eftersom tillsatsen tickar på, och SE4 har dyra elpriser, så blir detta lite av ett s.k optimeringsproblem:

Var ventilationsrengöringen m.h.a firman berättigad? Ja, jag tycker det. Även om de gärna hade fått köra in en viska upp genom värmepumpens frånluftskanal(?)
Kostnad: 2000kr efter ROT.

Hur mycket dyrare går värmepumpen nu, än om den haft ordentligt luftflöde att jobba med? (Gissningsvis 50kr - 100kr/dygn, dvs 1500 - 3000kr/månad).

Hur många timmar forumfelsökning ska man ge sig på själv? (Gissningsvis så mycket som möjligt, det är ofta gratis/billigt).

Hur många timmar(läs:tusenlappar) tar en fackman på sig att lösa problemet? (Gissningsvis bör nån ventilationsfirma ha titthålskameror, men är nog lika enkelt att felsöka själv).

Hur många tusenlappar tar en fackman, vid komponentbyte, såsom fläkt/10V-drivermodul?
(Gissningsvis 5000 - 15000 kr)

Mitt tips:
Använd rabattkoden:

nyhetsbrev-10

så får du 10% rabatt på denna styva 10m-titthålskamera som kopplas till mobilen.



EDIT: JÄVLA KINA-SKRÄP, APPEN ÄR PÅ KINESISKA(SÅKLART) INGEN ANNAN ENGELSK APP FUNKAR... ett viss svensk återförsäljare ska få höra ett och annat......

EDIT: Lyckades byta språk till engelska nu, (knappen längst upp till höger, sen första raden) men har väl 511 kinesiska spionvirus på kuppen...
Kameran fungerar inte ändå, ska prova köra via USB på en laptop, (som jag vågar offra) istället.

Fick den att funka på PC utan att installera en massa skitprogram, dock oklart om man kan filma/ta kort?

Edit: Man kan filma och ta kort med windows egna "kamera"-app.

Köp inte om du tänker använda telefonen, ber om ursäkt för att jag gick på de bra "recensionerna"...

https://www.24.se/hem-fritid/verktyg/ovrigt/3i1-8mm-hd-inspektionskamera-hard-10m-kabel

Kör sedan in den i alla de olika ventilationsöppningarna du har tillgängliga. Om du inte hittar byggplast, en boll med lösull, eller grannens döda katt eller liknande, så får du höra av dig till firman som byggde ventilationssystemet och fråga hur det egentligen är dimensionerat.  Sc:,h


Lycka till, you can do it!  tummenupp

Exempel på 1m-kamera med hård kabel:


Tror den med 10m för 417kr med frakt/rabattkod blir utmärkt!  tOOmten
(Jag beställde just en, ska inspektera min ventilation också för skojs skull!  help me I'm a nerd..)
« Senast ändrad: 14 februari 2023, 16:34:25 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #88 skrivet: 10 februari 2023, 07:09:38 »
Spännande länk!
Återkom med hur den funkar och dina erfarenheter.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #89 skrivet: 10 februari 2023, 07:33:11 »
I bilden som visar anslutningen för frånluftskkanalen på pumpen, jag gillar inte sista delen där, ser ut som en strypning. Samt att det är rätt mycket flexslang som är ihoptryckt. Frågan är hur mycket detta bromsar flödet.

EDIT: jag skulle till att börja med göra om den sista flexslanganslutningen, kapa den, använda mycket kortare bit så den dras ut och inte är veckad

EDIT2: När man nu funderar vidare på den här strypningen, det behöver kanske inte vara skit i kanalen som bromsar. Anta att luften kommer fram till strypningen och sedan ska den "trängas ihop" i en smalare kanal med massa veck på insidan. Finns det risk att det uppstår virvlar som då kommer ha en bromsande effekt på hela luftflödet? Jag skulle faktiskt prova att dra isär flexslangen så den får vecklas ut i sin fulla längd och sedan temporärt ansluta den för att se om det blir någon skillnad (innan jag kapar den)
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 08:12:27 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #90 skrivet: 10 februari 2023, 08:59:40 »
I bilden som visar anslutningen för frånluftskkanalen på pumpen, jag gillar inte sista delen där, ser ut som en strypning. Samt att det är rätt mycket flexslang som är ihoptryckt. Frågan är hur mycket detta bromsar flödet.

EDIT: jag skulle till att börja med göra om den sista flexslanganslutningen, kapa den, använda mycket kortare bit så den dras ut och inte är veckad

EDIT2: När man nu funderar vidare på den här strypningen, det behöver kanske inte vara skit i kanalen som bromsar. Anta att luften kommer fram till strypningen och sedan ska den "trängas ihop" i en smalare kanal med massa veck på insidan. Finns det risk att det uppstår virvlar som då kommer ha en bromsande effekt på hela luftflödet? Jag skulle faktiskt prova att dra isär flexslangen så den får vecklas ut i sin fulla längd och sedan temporärt ansluta den för att se om det blir någon skillnad (innan jag kapar den)

Har också misstänkt den ihoptryckta slangen, ser väldigt konstigt ut om jag jämför med min installation, men har ingen erfarenhet av hur mycket det kan påverka ventilationen.

Helt klart värt att prova!

TS har du beställt kameran?  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Låg värme?
« Svar #91 skrivet: 10 februari 2023, 09:10:39 »
EDIT2: När man nu funderar vidare på den här strypningen, det behöver kanske inte vara skit i kanalen som bromsar. Anta att luften kommer fram till strypningen och sedan ska den "trängas ihop" i en smalare kanal med massa veck på insidan. Finns det risk att det uppstår virvlar som då kommer ha en bromsande effekt på hela luftflödet?

När det gäller bälgslangar av metall har jag sett en uppgift om tryckfall som är 10 gånger så stort som för ett slätt rör av samma längd. Men det beror nog på flödeshastighet och annat exakt vilken faktor det blir.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #92 skrivet: 10 februari 2023, 10:53:27 »
Det ser ut att vara en 160 slang upp på vinden den är kopplad till en förminskning till pumpens 125 uttag.
Installationen ser allt annat än proffsigt ut, jag tippar på att slangen är hoptryckt uppe på vinden.
Gå upp på vinden skotta undan lösullen över pumpen, titta på hur slangarna/rören ser ut där dom viker 90 grader, undvik kliva på innertaket ställ dig på takstolarna, samt ta på ett munskydd .
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #93 skrivet: 10 februari 2023, 11:16:56 »
Låter som kloka inspel och jag delar uppfattningen att det är värt att testa detta.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #94 skrivet: 10 februari 2023, 12:06:01 »
När det gäller bälgslangar av metall har jag sett en uppgift om tryckfall som är 10 gånger så stort som för ett slätt rör av samma längd. Men det beror nog på flödeshastighet och annat exakt vilken faktor det blir.

Vad händer om fläkthastigheten istället minskas på pumpen? Kommer flödesvärdet minska eller är det sådan tur att det ökar? Man kanske får testa med flera olika lägre hastigheter jämför med den som är inställd just nu.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #95 skrivet: 11 februari 2023, 07:21:45 »
byt ut slangen på högersida, det blev avsevärd skillnad, du får turbulens av slangen som är där. Försök få tag i aluminiulslang av rätt dimension, och kapa den så kort som det går så den blir hyfsat sträckt. Tycker det var konstig vinkel på röret till frånluften!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #96 skrivet: 11 februari 2023, 08:40:06 »
byt ut slangen på högersida, det blev avsevärd skillnad, du får turbulens av slangen som är där. Försök få tag i aluminiulslang av rätt dimension, och kapa den så kort som det går så den blir hyfsat sträckt. Tycker det var konstig vinkel på röret till frånluften!

Ok!
Du skriver att "det blev avsevärd skillnad" , har du nåt exempel så vore det jätteintressant att veta mer om?  :)

Funkar sånhär ventilationsslang från Biltema?
(Bra pris och lättillgängligt iaf!)
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 08:42:12 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #97 skrivet: 11 februari 2023, 11:04:38 »
Ok, nu har jag forskat i kattvinden. Precis innanför dörren har vi ett brandspjäll. Har bifogat bilder på detta och styrningen men där verkar allt vara i sin ordning.
Vad som slår mig är att frånluftskanalen gör en häftig sväng för att komma ner i pumpen (till och med något tillbaka liksom). Jag har bifogat bilder och försökt rita ett snitt på hur jag tycker det ser ut.

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #98 skrivet: 11 februari 2023, 11:22:16 »
Ok, nu har jag forskat i kattvinden. Precis innanför dörren har vi ett brandspjäll. Har bifogat bilder på detta och styrningen men där verkar allt vara i sin ordning.
Vad som slår mig är att frånluftskanalen gör en häftig sväng för att komma ner i pumpen (till och med något tillbaka liksom). Jag har bifogat bilder och försökt rita ett snitt på hur jag tycker det ser ut.

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Well, jag lägger ihop 1+1 nu

Brandspjällets automatik skulle kunna förklara varför det blir spikar i BS1-grafen med viss periodicitet. Frågan är varför det öppnar då och då? Motionera motor/kontroll av spjäll typ varannan vecka?

Gissar att brandspjället stänger ventilationen helt, om det blir strömlöst? Fast då kanske fläkten går sönder av "luftmotståndet".

Någon annan får svara på lösningen av detta, jag kan bara svara för sambanden graf/brandspjäll.
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 18:46:09 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #99 skrivet: 11 februari 2023, 11:46:30 »

Men om det är detta som begränsar flödet så har det ju alltid varit så, sen huset byggdes för ca sju år sedan. Isf kan ju inte de uppmätta värdena på OVK-protokollet från besiktningen/installationen stämma?

Vad tror ni?

Iofs. Men det skulle kunna vara så att det sitter något i denna krök som av någon anledning kommit i i systemet genom åren. Jag tror inte rengörningsfirman gjorde rent ändra fram och genom dessa böjar. Det krävs inte så mycket alls för att begränsa flödet. Väldigt lite faktiskt är min erfarenhet.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #100 skrivet: 11 februari 2023, 11:48:58 »
Vidare är min bild att det är just i böjarna som skit har störst tendens att fastna.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #101 skrivet: 11 februari 2023, 11:52:14 »
Som jag förstod dig tidigare hade de tagit bort frånluftsröret från pumpen. Finns det någon möjlighet att med armarna (eller något lämpligt du har hemma) försöka känna om du kan få ut någon smuts? Alltså sticka upp armen från den del som normalt ansluter in i pumpen.
Eller är det för trångt?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #102 skrivet: 11 februari 2023, 11:58:45 »
På din egenritade bild vid den gröna pilen: Är det något byggnadstekniskt skäl till denna kraftiga böj vad du kan se? Typ regelverk, el, vatten eller något annat?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #103 skrivet: 11 februari 2023, 12:05:31 »
Jag har flera argument för att brandspjället orsakar spikarna i grafen.

BS1-värdet när spjället gissningsvis är öppet, eller bypassar luft i kattvinden, med 70% fläkt och ca 210 m3/h är väldigt rimligt (samma värden som min F750).

Exakt med en veckas mellanrum kl 02.48 på natten, stiger BS1 till normala nivåer för fläktinställningen.
Det är alltså någon typ av automatik som detta sker med, om inte BS1-givaren/drivern till fläkten buggar periodiskt.

Well, det finns bara två sätt att ta reda på detta, läsa brandspjällsmanualen/kolla inställningar, eller ställa ett larm på väckarklockan och kika vad i tusan som försiggår en gång i veckan,  kl 02.48 på natten.

Ska kika när det sker nästa gång!  ;) (Lite som att vänta på en solförmörkelse!)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #104 skrivet: 11 februari 2023, 12:13:23 »
Jag har flera argument för att brandspjället orsakar spikarna i grafen.

BS1-värdet när spjället gissningsvis är öppet, eller bypassar luft i kattvinden, med 70% fläkt och ca 210 m3/h är väldigt rimligt (samma värden som min F750).

Exakt med en veckas mellanrum kl 02.48 på natten, stiger BS1 till normala nivåer för fläktinställningen.
Det är alltså någon typ av automatik som detta sker med, om inte BS1-givaren/drivern till fläkten buggar periodiskt.

Well, det finns bara två sätt att ta reda på detta, läsa brandspjällsmanualen/kolla inställningar, eller ställa ett larm på väckarklockan och kika vad i tusan som försiggår en gång i veckan,  kl 02.48 på natten.

Ska kika när det sker nästa gång!  ;) (Lite som att vänta på en solförmörkelse!)

Tänker du att det bara är brandspjället som är boven i dramat? Eller att det kan finnas flera orsaker?

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #105 skrivet: 11 februari 2023, 12:18:57 »
Jag har flera argument för att brandspjället orsakar spikarna i grafen.

BS1-värdet när spjället gissningsvis är öppet, eller bypassar luft i kattvinden, med 70% fläkt och ca 210 m3/h är väldigt rimligt (samma värden som min F750).

Exakt med en veckas mellanrum kl 02.48 på natten, stiger BS1 till normala nivåer för fläktinställningen.
Det är alltså någon typ av automatik som detta sker med, om inte BS1-givaren/drivern till fläkten buggar periodiskt.

Well, det finns bara två sätt att ta reda på detta, läsa brandspjällsmanualen/kolla inställningar, eller ställa ett larm på väckarklockan och kika vad i tusan som försiggår en gång i veckan,  kl 02.48 på natten.

Ska kika när det sker nästa gång!  ;) (Lite som att vänta på en solförmörkelse!)

Du är rätt på det. Den där "SystemAir" gör någon omstart en gång i veckan då den typ startar om eller något, man hör det tydligt genom luckan när man ligger i sängen. Om jag håller inne "resewt" på den där KSUB så gör den samma omstart. Öppnar och stänger spjället?! Men isf verkar det ju som att spjället i vanliga fall begränsar luften väldigt och att den när den statar om tillfälligt bara släpper genom fullt flöde?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #106 skrivet: 11 februari 2023, 12:25:04 »
Du är rätt på det. Den där "SystemAir" gör någon omstart en gång i veckan då den typ startar om eller något, man hör det tydligt genom luckan när man ligger i sängen. Om jag håller inne "resewt" på den där KSUB så gör den samma omstart. Öppnar och stänger spjället?! Men isf verkar det ju som att spjället i vanliga fall begränsar luften väldigt och att den när den statar om tillfälligt bara släpper genom fullt flöde?
Finns någon instruktionsbok att läsa i? Låter konstigt att den ska begränsa flödet så mycket…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #107 skrivet: 11 februari 2023, 12:28:54 »
Tänker du att det bara är brandspjället som är boven i dramat? Eller att det kan finnas flera orsaker?

Vet ej! Ventilationsrören går ju som en kålmask, så kan mycket väl vara nåt knas där som bromsar flödet(?).

Vet ej heller hur brandspjället fungerar, (ska läsa på) men en rimlig teori är att spjället/styrningen är inverterat, eller inställt typ 45° fel, så att det öppnar helt en gång per vecka, istället för att stänga helt, en gång i veckan(?)
All tid däremellan är det lika många grader fel minus 90°,  vilket bromsar luftflödet halvdant.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #108 skrivet: 11 februari 2023, 12:31:46 »
Vet ej! Ventilationsrören går ju som en kålmask, så kan mycket väl vara nåt knas där som bromsar flödet(?).

Vet ej heller hur brandspjället fungerar, (ska läsa på) men en rimlig teori är att spjället/styrningen är inverterat, eller inställt typ 45° fel, så att det öppnar helt en gång per vecka, istället för att stänga helt, en gång i veckan(?)
All tid däremellan är det lika många grader fel minus 90°,  vilket bromsar luftflödet halvdant.
Låter som en bra angreppsvinkel!

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #109 skrivet: 11 februari 2023, 12:36:27 »
Vet ej! Ventilationsrören går ju som en kålmask, så kan mycket väl vara nåt knas där som bromsar flödet(?).

Vet ej heller hur brandspjället fungerar, (ska läsa på) men en rimlig teori är att spjället/styrningen är inverterat, eller inställt typ 45° fel, så att det öppnar helt en gång per vecka, istället för att stänga helt, en gång i veckan(?)
All tid däremellan är det lika många grader fel minus 90°,  vilket bromsar luftflödet halvdant.

Låter som en bra teori. Där ör ju ett insex-uttag på den där "Systemair" som man kan skruva på med nyckel?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #110 skrivet: 11 februari 2023, 12:38:20 »
Låter som en bra teori. Där ör ju ett insex-uttag på den där "Systemair" som man kan skruva på med nyckel?
Tänker samma lika. Kan vara en teori att läsa på om och sen kanske testa.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #111 skrivet: 11 februari 2023, 12:48:37 »
Läs på först, är mitt tips.  .,;-

Ohälsosamt för fläkten gissar jag, om man pillar sönder spjället  Sc:,h

Sen finns det viktiga påpekandet om att en brandingenjör eller ventilarionstekniker ska ställa in den, om den är felinställd(?)

Men läs på först och fota inställningarna, innan du pillar :)
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 13:40:56 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #112 skrivet: 11 februari 2023, 13:49:04 »
Hittar inte bruksanvisning för exakt din modell. Det närmsta jag hittar hittills är en snarlik:

https://www.ekovent.se/media/1608/produktblad-blf-24-blf-230-t.pdf

Blir inte jättemycket klokare dessvärre.  dontknow

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #113 skrivet: 11 februari 2023, 15:37:03 »
Låter som en bra teori. Där ör ju ett insex-uttag på den där "Systemair" som man kan skruva på med nyckel?

Hmm....
Är det ett svart vred, eller en svart indikator, som pekar på 90° i bilden? (har svårt att se om det är tänkt att man ska vrida på den, eller ej). Rör den på sig något när du resettar den via boxen?

Om det inte är ett vred, kolla BS1-värdet i m3/h.
Snurra sedan med insexnyckel i insex-uttaget, och memorera antal varv du snurrar, eller om indikatorn rör sig från 90°, så vet du ju i vilket läge den är i. Sikta på 80°, och titta på om luftflödet ökar/minskar, eller är detsamma.

Men som sagt, en brandingenjör eller ventilationstekniker ska konsulteras om man kör med andra inställningar.
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 16:06:00 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #114 skrivet: 11 februari 2023, 16:49:45 »
Har du kanske kontakt med den som byggde huset eller installerade pumpen/kanalsystemet?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #115 skrivet: 11 februari 2023, 17:13:00 »
Vi har inget brandspjäll, är det nån regel som numera finns? Och vad skulle nyttan vara?? Vore väl i så fall bättre om hela pumpen stannade vid brandrök/brandlarm???
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #116 skrivet: 11 februari 2023, 17:15:37 »
Vi har inget brandspjäll, är det nån regel som numera finns? Och vad skulle nyttan vara?? Vore väl i så fall bättre om hela pumpen stannade vid brandrök/brandlarm???

Skönt att du skriver det. Har suttit och funderat själv om vi borde ha det men så är inte fallet. Byggde huset 2008.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #117 skrivet: 11 februari 2023, 18:04:09 »
Hus byggt 2014-2015 här, FLVP, enplanare, men inget brandspjäll.
Undra om det kanske är krav vid tvåvåningshus?

Hittade i allafall manualen till styrboxen KSUB nu.
Och blev rätt mycket klokare!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.oncontrol.se/dok/Beskrivning%2520KSUB%2520ver6b.pdf&ved=2ahUKEwjVq_vp-Y39AhWMSvEDHUt0D5wQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0lv9DD5XR6vZkDIfVtesqJ

"Var 48h motioneras spjällen:"
"Funktionstest.
Funktionstest utförs 10 timmar efter det att
strömmen till KSUB sätts på. Därefter var 48:e
timma. På så sätt kan man låta funktionstesten
gå nattetid utan att för den skull behöva sätta
på enheten vid installationen på natten. Under
nattdriftsläge kan funktionstest utföras utan
särskild programmering. KSUB känner av
spjällägena och funktionstestar dessa i omvänd
riktning
."

läs:"särskild programmering". Det går att bygla om till test 1 gång/vecka.
läs:"i omvänd riktning". Vadtusan ska det betyda?

Fanns även ett textparti som belyste vikten av att"Spjällmotorn är rätt inkopplad."

Hmm, kan du filma/beskriva hur svarta vinkel-indikatorn beter sig, när du resettar den?

Ditt spjäll verkar iaf motioneras varje vecka, (är en av programmeringarna man kan göra på KSUB:en)

Kanske bäst att ringa och fråga tillverkaren på måndag, om vi ej blir klokare efter reset:en.
Eller ringa ventilationsfirman och hävda att värmepumpen fortfarande går som en påse grus, efter ventilationsrengöringen och att du misstänker brandspjället/styrningen.

Undra som du säger TS, om OVK:n någonsin varit korrekt, gissningsvis har KSUB:en installerats/programmerats i efterhand och därefter minskat luftflödet(?) Men å andra sidan talar 70% @98W fläktinställning för att liiite trixelfix kan ha förekommit... :-\

Din historiska fläktkurva har varit väldigt varierande, och framförallt väldigt låg vid vissa tillfällen. Det talar för ett spjäll som lever sitt eget liv, efter exempelvis strömavbrott(?).


Slutligen, fota din bygelplint (se bifogad bild) den visar hur KSUB:en är programmerad.
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 18:25:00 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #118 skrivet: 11 februari 2023, 18:10:53 »
Hus byggt 2014-2015 här, FLVP, enplanare, men inget brandspjäll.
Undra om det kanske är krav vid tvåvåningshus?

Hittade i allafall manualen till styrboxen KSUB nu.
Och blev rätt mycket klokare!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.oncontrol.se/dok/Beskrivning%2520KSUB%2520ver6b.pdf&ved=2ahUKEwjVq_vp-Y39AhWMSvEDHUt0D5wQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw0lv9DD5XR6vZkDIfVtesqJ

"Var 48h motioneras spjällen:"
"Funktionstest.
Funktionstest utförs 10 timmar efter det att
strömmen till KSUB sätts på. Därefter var 48:e
timma. På så sätt kan man låta funktionstesten
gå nattetid utan att för den skull behöva sätta
på enheten vid installationen på natten. Under
nattdriftsläge kan funktionstest utföras utan
särskild programmering. KSUB känner av
spjällägena och funktionstestar dessa i omvänd
riktning."

läs:"särskild programmering". Det går att bygla om till test 1 gång/vecka.
läs:"i omvänd riktning". Vadtusan ska det betyda?

Fanns även ett textparti som belyste vikten av att"Spjällmotorn är rätt inkopplad."

Hmm, kan du filma/beskriva hur svarta vinkel-indikatorn beter sig, när du resettar den?

Ditt spjäll verkar iaf motioneras varje vecka, (är en av programmeringarna man kan göra på KSUB:en)

Kanske bäst att ringa och fråga tillverkaren på måndag, om vi ej blir klokare efter reset:en.
Eller ringa ventilationsfirman och hävda att värmepumpen fortfarande går som en påse grus, efter ventilationsrengöringen och att du misstänker brandspjället/styrningen.

Undra som du säger TS, om OVK:n någonsin varit korrekt, gissningsvis har KSUB:en installerats/programmerats i efterhand och därefter minskat luftflödet(?)

Din historiska fläktkurva har varit väldigt varierande, och framförallt väldigt låg vid vissa tillfällen. Det talar för ett spjäll som lever sitt eget liv, efter exempelvis strömavbrott(?).


Slutligen, fota din bygelplint (se bifogad bild) den visar hur KSUB:en är programmerad.

Bra jobbat!  tummenupp

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #119 skrivet: 11 februari 2023, 19:43:44 »
Ding-ding-ding! We have a winner! tOOmten

Grafen är över 70% fläkthastighet hela tiden, men (gissningsvis) olika vinklar på brandspjället.

Väntar med spänning på TS redogörelse/analys!

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #120 skrivet: 11 februari 2023, 20:01:38 »
Ding-ding-ding! We have a winner! tOOmten

Grafen är över 70% fläkthastighet hela tiden, men (gissningsvis) olika vinklar på brandspjället.

Väntar med spänning på TS redogörelse/analys!

Underbart!!!

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #121 skrivet: 11 februari 2023, 20:02:22 »
Vilka vinklar rör det sig om?

Utloggad classeboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #122 skrivet: 11 februari 2023, 21:02:50 »
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör:
https://www.byggmax.se/ventilationsslang-1m-malmbergs-p6334110#1225=53798
?

Edit
Såg nu att den bara var 100 mm i diameter men funkar den typen av slang eller bör den vara i aluminium?
« Senast ändrad: 11 februari 2023, 21:07:24 av classeboy »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #123 skrivet: 11 februari 2023, 21:10:31 »
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör:
https://www.byggmax.se/ventilationsslang-1m-malmbergs-p6334110#1225=53798
?

Edit
Såg nu att den bara var 100 mm i diameter men funkar den typen av slang eller bör den vara i aluminium?

Finns 125mm x 3m i aluminium på biltema :)
Mycket mindre veck = bättre flöde

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #124 skrivet: 12 februari 2023, 06:52:32 »
Ok!
Du skriver att "det blev avsevärd skillnad" , har du nåt exempel så vore det jätteintressant att veta mer om?  :)
Ja när han tog bort sladderslangen fick han 360 i flöde, just en sån slang som du visar, är en sån jag menar att man ska ha, slangen hen har är för sladdrig och i detta fallet alldeles för lång, har varit på system där det visat flöden på under 100 med s¨n slang, och när man sträckt den, har den gått över 200


Funkar sånhär ventilationsslang från Biltema?
(Bra pris och lättillgängligt iaf!)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #125 skrivet: 12 februari 2023, 07:19:18 »
Citera
Kan TS använda sig av följande ventilationsslang mellan pump och frånluft/avluftsrör

Nej, det är inte det bästa, det är väl dessutom nått liknande han redan har idag. fast ihoptryckt då. (Jag kollade nu upp vad jag själv har och tur var, det var rör hela vägen men en sådan där i aluminium en kort bit till dragavlastningen för torksåpet

Åter till brandspjället; det verkar som om det i normalfall står i nån form av "halvöppet" läge men vid motioneringarna har det öppnat helt och då har luftflödet gått upp rejält. Brandspjäll används normalt i byggnader mellan brandceller, dvs man vill förhindra att brand sprider sig (snabbt) mellan olika utrymmen. Frågan är va syftet är i detta fallet? Jag antar att hela huset till stora delar är en träkonstruktion och ett en-familjs fristående hus. I sådana fall, även med två våningar ser jag inte att spjället kommer skydda så mycket vid en eventuell brand. Förvisso upphör tillförseln av nytt syre till husets utrymmen när frånluften blockeras men det hade lika enkelt (och bättre) kunnat lösas genom att hela pumpen stängs av vid rökdetektering om man nu vill ha/behöver en sådan funktion. Om TS lyckas ställa in brandspället så det är helt öppet i normalfallet och dessutom byter ut sista slangen mot en kort bit av den rekommenderade i AL så blir nog flödet bra mycket bättre

EDIT: Utan att veta mer om husets layout är det omöjligt att förstå varför brandspjället installerats. Kan ev vara så att frånluftskanalen bryter en brandcell mellan utrymmet där pumpen är installerad och övrig byggnad och då är det motiverat och ett krav
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 07:52:38 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #126 skrivet: 12 februari 2023, 09:06:05 »
TS = trådskaparen (i detta fall = Eldakho)
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 09:07:37 av NiJa »

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #127 skrivet: 12 februari 2023, 10:48:52 »
Det bästa vore att ta bort brandspjället och ersätta det med rör hela vägen ned till pumpen,endast slang sista biten under taket.
Tag först reda på anledningen till brandspjället,ser ingen mening med detta i en villa.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #128 skrivet: 12 februari 2023, 11:55:44 »
Ja alltså, lite efterforskning gjord nu. Liiite smartare har jag kanske blivit, men hittar ingen solklar logik.

Som ni ser på tidigare post så koppla jag bort styrningen (KSUB) av brandspjället för att sedan helt enkelt skruva upp det manuellt och lämna på vissa lägen för att se hur flödet påverkades. Vid detta första försök fick jag till otroliga flöden när styrningen var uppdragen ca till hälften, se bilder. Nästan 230 i flöde!
Det konstiga är att när jag sedan lämnade spjället där så har flödet sakta gått nedåt igen för att till sist lägga sig runt 180. Vilket iofs är bättre än tidigare, men varför behålls inte de 230?

Jag har meckat en gång till och testat skruva upp olika antal varv. Samma resultat idag i form av att flödet blir högst vid 40-50% uppskruvat spjäll. Dock kommer jag idag bara upp runt 180 som max, där jag igår nådde 230?!

Pumpen avfrostar väldigt mycket, påverkar det flödet? Den avfrostade genom hela testet jag gjorde idag.

Lite bilder enligt önskemål.

Edit: Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #129 skrivet: 12 februari 2023, 12:14:59 »
Några jävligt viktiga synpunkter:

Kommer du åt kattvinden utan att klättra på en farlig utomhusstege? Var orolig ett tag att du ramlat då du ej svarade på 22h! Pro tip, ta det lugnt!  ::)

Brandspjället och styrningen måste kontrolleras av någon fackman, det verkar kaputt.  Sc:,h
Dina byglingar [4,H] (se bilder) stämmer ju ej med inställningarna, där den ska spjälltesta 1 gång/vecka!  :-\

Brandspjället (om det fungerar som avsett), förhindrar ju att nytt syre pumpas in i rummen via friskluftsventilerna vid brand.

Återkommer med analys av dina bilder/data.
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 12:35:24 av kWhalp »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #130 skrivet: 12 februari 2023, 15:19:13 »
Citera
Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!

Just det, nu fick vi förklaring till det. Hade pumpen stått inne i huset hade inte brandspjället behövts men som det är gjort är det helt riktigt ett krav. Och det har inget med pumpens funktion att göra utan är ett skydd som är tänkt att förhindra att en brand på ena eller andra sidan sprider sig via den annars öppna frånluftskanalen (typiskt är det väl främst för att en eventuell brand i garaget int ska sprida sig till boningshuset men det omvända gäller ju naturligtvis också)

Oavsett så har vi nu konstaterat att frånluftkanalen bromsar flödet för mycket och därför behöver förbättras. Om det har blivit fel på brandspjället så kan det ju stämma att OVK en gång i tiden faktiskt var korrekt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #131 skrivet: 12 februari 2023, 15:25:18 »
Ja alltså, lite efterforskning gjord nu. Liiite smartare har jag kanske blivit, men hittar ingen solklar logik.

Som ni ser på tidigare post så koppla jag bort styrningen (KSUB) av brandspjället för att sedan helt enkelt skruva upp det manuellt och lämna på vissa lägen för att se hur flödet påverkades. Vid detta första försök fick jag till otroliga flöden när styrningen var uppdragen ca till hälften, se bilder. Nästan 230 i flöde!
Det konstiga är att när jag sedan lämnade spjället där så har flödet sakta gått nedåt igen för att till sist lägga sig runt 180. Vilket iofs är bättre än tidigare, men varför behålls inte de 230?

Jag har meckat en gång till och testat skruva upp olika antal varv. Samma resultat idag i form av att flödet blir högst vid 40-50% uppskruvat spjäll. Dock kommer jag idag bara upp runt 180 som max, där jag igår nådde 230?!

Pumpen avfrostar väldigt mycket, påverkar det flödet? Den avfrostade genom hela testet jag gjorde idag.

Lite bilder enligt önskemål.

Edit: Brandspjället vill jag påstå finns där för att garaget (som pumpen står i) och huset som garaget sitter ihop med är olika brandceller?!
Vid avfrostning får du inga riktiga mätvärden, så flödet ska du titta på 10-15minuter efter avfrostningen är avslutad, över 200 är rimliga flöden med din fläkthastighet
Att byta räta ut slangarn till pumpen borde också göra sitt till,så lite krökar som möjligt
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 15:27:02 av Hasse G »
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #132 skrivet: 12 februari 2023, 17:51:15 »
Jag lurades nog av att menyn i infon heter "avfrostning", den avfrostade nog inte så mycket som jag trodde. :P Aja.

Det som för mig är mycket underligt är att flödet går ner efterhand. Vad jag än har uppnått när jag testar och meckar med spjället så går ju värdena efterhand ner ganska snabbt. Nästan som om jag lyckas öppna spjället, men att det sedan sakta stänger sig självt?!

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #133 skrivet: 12 februari 2023, 17:53:00 »
Jag lurades nog av att menyn i infon heter "avfrostning", den avfrostade nog inte så mycket som jag trodde. :P Aja.

Det som för mig är mycket underligt är att flödet går ner efterhand. Vad jag än har uppnått när jag testar och meckar med spjället så går ju värdena efterhand ner ganska snabbt. Nästan som om jag lyckas öppna spjället, men att det sedan sakta stänger sig självt?!

Vrids spjället sakta igen av luftflödet?
Går det att typ låsa det i helt öppet läge?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #134 skrivet: 12 februari 2023, 21:35:41 »
Nu har jag tänkt klart, som Skalman brukar säga!  tOOmten

1. Det finns en fjäder i brandspjället, som automatiskt ska stänga på 20 sekunder om brandpjället blir strömlöst.
Fjädern kan ha gått av, men av dina försök att döma, så verkar den fjädra tillbaka spjället efter att du fått fina BS1-värden. Hur lång tid efter att du vevat, brukar det sjunka? Märker du något på indikatorpilen att den rör sig efter dina vevningar?

2. Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning.

3. Det du kan göra är att återställa till 90° på brandspjället, koppla in KSUB igen, sen gå ner till värnepumpen, spärra kompressordrift så att du slipper igen-isning, och notera BS1-värdet. Sen ringer du upp din partner, eller god vän, som ställer sig vid värmepumpen och läser av värdena när du vevar olika lägen, då slipper du ränna upp och ned hela tiden. Sen återkommer du hit med värdena.


4. Sen om du vågar:
Därefter kan du prova att sätta fläkten på några procent, läs av BS1-värdet, resetta KSUB, vänta 5 minuter sen dra ut väggkontakten, eller lösa ut brandlarmet på något sätt, (står hur man testar KSUB i manualen) för att sedan se om BS1 faller till nära noll som sig bör, eller om det Gud förbjude fortsätter flöda lika mycket luft, eller än värre, MER luft.
Då bör installatören av brandspjället få sig en hurvel!  >:(

Om punkt 4 ovan går åt helvete:
5. Ring installatören, ge en digital hurvel, och säg att installationen är "spegelvänd" eller "inverterad".
Frågar hen vad det är, så får dom googla..  ;)
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 23:11:09 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #135 skrivet: 12 februari 2023, 23:04:00 »
Manual till en i princip identisk spjällmotor:
https://www.belimo.com/se/shop/sv_SE/St%C3%A4lldon/S%C3%A4kerhetsst%C3%A4lldon/BFL24-T/p?code=BFL24-T



Förvisso obegripligt språk, men filmen förklarar vinkelgivaren, fjäderns funktion och öppning/stängning vid ström off/on, på ett intuitivt sätt!


Om nu fjädern är hel, så kan det vara förspänningsjobbet som är felinställt:
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 08:11:33 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #136 skrivet: 13 februari 2023, 08:13:01 »
Nu har jag tänkt klart, som Skalman brukar säga!  tOOmten

1. Det finns en fjäder i brandspjället, som automatiskt ska stänga på 20 sekunder om brandpjället blir strömlöst.
Fjädern kan ha gått av, men av dina försök att döma, så verkar den fjädra tillbaka spjället efter att du fått fina BS1-värden. Hur lång tid efter att du vevat, brukar det sjunka? Märker du något på indikatorpilen att den rör sig efter dina vevningar? Ja där tror jag inte problemet är. Den verkar stänka ok.

2. Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning.

3. Det du kan göra är att återställa till 90° på brandspjället, koppla in KSUB igen, sen gå ner till värnepumpen, spärra kompressordrift så att du slipper igen-isning, och notera BS1-värdet. Sen ringer du upp din partner, eller god vän, som ställer sig vid värmepumpen och läser av värdena när du vevar olika lägen, då slipper du ränna upp och ned hela tiden. Sen återkommer du hit med värdena.
Menar du att jag kommer få merkorrekta mätvärden på BS1 om jag mäter med endast elpatron igång? För info bara, när jag kopplar ur KSUB så faller stänger ju spjället helt. Jag kan sen veva upp det manuellt. Jag kan dock inte som du säger veva upp det och sen koppla in KSUB, väl...då kommer det bli fel tror jag?


4. Sen om du vågar:
Därefter kan du prova att sätta fläkten på några procent, läs av BS1-värdet, resetta KSUB, vänta 5 minuter sen dra ut väggkontakten, eller lösa ut brandlarmet på något sätt, (står hur man testar KSUB i manualen) för att sedan se om BS1 faller till nära noll som sig bör, eller om det Gud förbjude fortsätter flöda lika mycket luft, eller än värre, MER luft.
Då bör installatören av brandspjället få sig en hurvel!  >:(
Jaja du menar så att jag kan se att stängt spjäll faktiskt är stängt spjäll? Köra med fläkten på 30% typ?

Om punkt 4 ovan går åt helvete:
5. Ring installatören, ge en digital hurvel, och säg att installationen är "spegelvänd" eller "inverterad".
Frågar hen vad det är, så får dom googla..  ;)

Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #137 skrivet: 13 februari 2023, 08:45:12 »
Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?

"Ja där tror jag inte problemet är. Den verkar stänka ok."

Hur lång tid tar det för den att stänga? Syns det tydligt på indikatorn att den går från exempelvis 90° till 0°?

Luftflödet över förångaren sjunker ju kontinuerligt om avluften blir negativ, så det är förväntat att du får ett högre värde först, som sen successivt sjunker p.g.a igen-isning, när kompressorn är igång.



"Menar du att jag kommer få merkorrekta mätvärden på BS1 om jag mäter med endast elpatron igång? För info bara, när jag kopplar ur KSUB så faller stänger ju spjället helt. Jag kan sen veva upp det manuellt. Jag kan dock inte som du säger veva upp det och sen koppla in KSUB, väl...då kommer det bli fel tror ja."

Ja, annars påverkas luftflödet av is på förångaren.
Ok, det sistnämnda har du nog rätt i!

Ja, om kompressorn går och avluften är minusgrader så kommer förångaren sakta men säkert isa igen, då får du sämre och sämre luftflöde tills dess att avfrostning påbörjats, då "återställs" luftflödet.

"Jaja du menar så att jag kan se att stängt spjäll faktiskt är stängt spjäll? Köra med fläkten på 30% typ?"

 Ja, nåt sånt. Jag ser dock redan nu i grafen att lufthastigheten varit nere på låga nivåer ett par gånger, säkerligen när spjället har stängt.

"Såg klippen du länkade. Det är också en vettigt ide som du säger. Kanske att mitt spjäll inte är "låst" i 5% läget. Isf skulle ju det förklara att spjället sakta sen stänger efterhand, eller hur!?"

Hmm, jag tror luftflödesminskningen beror på igen-isning, sen skulle det kunna vara så att spjället är "löst" när du manuellt skruvar på det, och frikopplat från KSUB. Då kommer luftflödet sakta stänga spjället(?).
Bäst är nog att kontakta någon firma som har koll på sånthär, är ju jävligt viktigt att det blir rätt av brandsäkerhetsskäl. Men också med avseende på ventilation/kompressordrift förstås!

Din kompressor går ovanligt bra just nu, vad har du för inställning på brandspjället och KSUB?
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 09:16:34 av kWhalp »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #138 skrivet: 13 februari 2023, 10:16:46 »
Vid närmare eftertanke, börja med att prova byta frånluftsslangen ovanför värmepumpen.
DonPablo m.fl kanske sitter på en väldigt billig/enkel fix!
Har du nära till Biltema? Köp Al-slangen där!

Brandspjället ser ut att stänga luftflödet helt eller delvis vid manuell hantering, men jag vet inte i vilket läge du haft det i (strömlöst, vevat osv, se graf).

Frågan är bara varför du fick så fint luftflöde i början, och varför luftflödet spikar vid veckotesterna, kan det vara den tillfälliga impulsen av det höga trycket som bildats efter att spjället stängt? Ska analysera spikarna närmre...


Edit: När spjället tidigare testats nattetid, så ökar luftflödet i en fin uppåtgående "bellkurva", men det ser ej ut att minska. Det talar för att det är nåt knas med spjället som stänger när du testat det manuellt.

Känner att det är fler frågor än svar just nu!  help

To do list:
Byt slang, återställ spjället till originalinställning, ring sedan ventilationsfirma som har koll på brandspjäll så får ni diskutera om det är fel på brandspjället eller ej.
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 10:28:51 av kWhalp »

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #139 skrivet: 13 februari 2023, 13:41:33 »
Vid närmare eftertanke, börja med att prova byta frånluftsslangen ovanför värmepumpen.
DonPablo m.fl kanske sitter på en väldigt billig/enkel fix!
Har du nära till Biltema? Köp Al-slangen där!

Brandspjället ser ut att stänga luftflödet helt eller delvis vid manuell hantering, men jag vet inte i vilket läge du haft det i (strömlöst, vevat osv, se graf).

Frågan är bara varför du fick så fint luftflöde i början, och varför luftflödet spikar vid veckotesterna, kan det vara den tillfälliga impulsen av det höga trycket som bildats efter att spjället stängt? Ska analysera spikarna närmre...


Edit: När spjället tidigare testats nattetid, så ökar luftflödet i en fin uppåtgående "bellkurva", men det ser ej ut att minska. Det talar för att det är nåt knas med spjället som stänger när du testat det manuellt.

Känner att det är fler frågor än svar just nu!  help

To do list:
Byt slang, återställ spjället till originalinställning, ring sedan ventilationsfirma som har koll på brandspjäll så får ni diskutera om det är fel på brandspjället eller ej.

Mmm ok. Alltså nästa sak jag vill testa när jag kommer hem idag är att "låsa" spjället vid stängt läge, för att sedan koppla in KSUB och låta den öppna spjället/dra upp mätaren till 90%. Kanske är det så att om spjället inte varit "låst" att KSUBen inte har kunnat dra med sig spjället när det öppnar. Är du med?

Just nu är spjället manuellt "öppnat" till ca 40-50%, KSUB ej inkopplad.

Att köpa och byta den där slangen är inget jag kan ge mig på. Det är ju en relativt fast installation i väldigt trånga utrymmen. Jag vågar inte ta i det.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #140 skrivet: 13 februari 2023, 15:50:32 »
Mmm ok. Alltså nästa sak jag vill testa när jag kommer hem idag är att "låsa" spjället vid stängt läge, för att sedan koppla in KSUB och låta den öppna spjället/dra upp mätaren till 90%. Kanske är det så att om spjället inte varit "låst" att KSUBen inte har kunnat dra med sig spjället när det öppnar. Är du med?

Just nu är spjället manuellt "öppnat" till ca 40-50%, KSUB ej inkopplad.

Att köpa och byta den där slangen är inget jag kan ge mig på. Det är ju en relativt fast installation i väldigt trånga utrymmen. Jag vågar inte ta i det.

Tror DonPablo bara menade den komprimerade slangstumpen som sitter fast i frånluftskanalen uppe på värmepumpen. Det ser ut att vara lätt fixat(?).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg värme?
« Svar #141 skrivet: 13 februari 2023, 19:32:50 »
byt bara den sista biten som är fast med slangklammer till en i aluminium som är styvare

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #142 skrivet: 14 februari 2023, 08:37:13 »
byt bara den sista biten som är fast med slangklammer till en i aluminium som är styvare

Tror du verkligen det gör någon märkbar skillnad? Slangen från Biltema är ju inte heller "veck-fri", om än lite färre/grundare veck. Men kan det verkligen påverka flödet märkbart?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #143 skrivet: 14 februari 2023, 16:05:38 »
Fick titthålskameran nu.....

JÄVLA KINA-SKRÄP, APPEN ÄR PÅ KINESISKA(SÅKLART) INGEN ANNAN ENGELSK APP FUNKAR... ett viss svensk återförsäljare ska få höra ett och annat......

EDIT: Lyckades byta språk till engelska nu, (knappen längst upp till höger, sen första raden) men har väl 511 kinesiska spionvirus på kuppen...
Kameran fungerar inte ändå, ska prova köra via USB på en laptop, (som jag vågar offra) istället.

Fick den att funka på PC utan att installera en massa skitprogram, dock oklart om man kan filma/ta kort?

Edit: Man kan filma och ta kort med windows egna "kamera"-app.

Köp inte, ber om ursäkt för att jag gick på de bra "recensionerna"...
EDIT: Köp, men kör kameran via PC med USB och Windows10 förinstallerade Kamera-programvara.
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 12:09:41 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #144 skrivet: 14 februari 2023, 16:07:01 »
Fick titthålskameran nu.....

JÄVLA KINA-SKRÄP, APPEN ÄR PÅ KINESISKA(SÅKLART) INGEN ANNAN ENGELSK APP FUNKAR... ett viss svensk återförsäljare ska få höra ett och annat......

Köp inte, ber om ursäkt för att jag gick på de bra "recensionerna"...
Tråkigt!
Tack för att du meddelar oss andra!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #145 skrivet: 14 februari 2023, 17:02:20 »
Ok, såhär är det:
(Har lugnat ned mig nu..)

Det GÅR att använda titthålskameran med Windows 10 via USB, spara filmer, bilder, osv, utan att ladda hem en massa skräp.
Oklart dock om själva USB-enheten (kamera+kabel+chip) innehåller virus...  Sc:,h

Har stoppat in den i en frånluftskanal i tvättstugan nu, ska ladda upp filmen inom kort.

MEN, jag var naiv som trodde att jag skulle få en perfekt vy av kanalen genom att bara mata in kamerans kabel mer och mer. Så är inte riktigt fallet.
Har efter fem minuters lirkande insett att detta är ett hantverk, som kräver tid och tålamod.

Återkommer...


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #146 skrivet: 14 februari 2023, 19:24:58 »
Nuså! Börjar få kläm på det här! .,;-

Blev tvungen till att bygga ett fordon till kameran.

Made in Denmark är väl ledtråden jag kan ge till fordonets härkomst! :)

Kom gissningsvis 3.5m innan jag stötte på en 90°-böj som var svår att forcera.

För 400kr + liten exkursion till barnens leksakslåda tycker jag det är helt klart godkänt, men skippa Kinaprogramvaran...

Filmen är filmad på datorskärmen och nedskalad till 360p för att rymmas här på forumet, är mycket bättre bildkvalité i verkligheten, (och finns även ljudupptagning).

Klicka på länken nedan, så laddas filmen hem.
« Senast ändrad: 14 februari 2023, 19:49:45 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #147 skrivet: 14 februari 2023, 20:31:14 »
Otroligt roligt! Inte trodde jag när jag vaknade denna morgon att jag skulle sitta och titta på en film inifrån en okänd persons ventilationssystem  :) :) :) Kufvarning på åtminstone mig…
Tack för recensionen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #148 skrivet: 15 februari 2023, 11:27:22 »
Häftigt!!

Smart uppfinning! Intressant att notera; kanalen verkar bli renare ju längre in du kommer och mesta skiten verkar vilja fastna på ena sidan. Kanske ingen dum ide att skaffa en viska, dra upp fläkten på max, rensa rören från varje frånluftsdon ca fem/tio meter in, stänga av fläkten och sedan bara byta/skaka ur filter (några gånger kanske)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Eldakho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värme?
« Svar #149 skrivet: 16 februari 2023, 08:16:26 »
Ok nu har jag också forskat. Jag gillade kina-kameran, känns helt ok för de ringa pengarna. Vad jag dock håller med kWhalp om är vilken nivå av teknik det krävdes för att styra kameran. Det var en hel del trix för att få kameran i ett vettigt läge. Jag lyckades ok för att kunna dra någon slutsats ang. brandspjället. Se videos och förklaring nedan.

Den första slutsatsen jag kan dra är att spjället verkar vara fel inställt. När det är uppdraget till hälften enligt mekanismen (på den där svarta mätaren på uppdragningsmekanismen, på ca 40-50%) är det faktiskt "helt öppet", dvs står så öppet det kan. Både vid "helt stängt" och "helt uppdraget" så är spjället varken eller. Det stannar liksom strax innan det stänger helt. När det ska öppna helt passerar det "helt öppet" läge och fortsätter för att nästan stänga helt fast på andra hållet liksom. Det verkar som att rotationen på spjället som bör ligga från 0-90 grader (vilket mekanismen påstår) de facto roterar minst 180 grader! Se videos.
Detta antar jag att någon måste komma och ställa in till mig. Just nu har jag låst det på 40-50% manuellt för att få bra flöde i luften. Men spjället är alltså inte aktivt.

Vad som också slog mig vid denna operationen är är det var ganska skitigt i denna delen av ventilationsrören. Det var alltså denna väg som ventilationskillarna inte gick in och fejade (direkt in i röret över pump). Efter en halvtimmes trixande med kameran skrapades mot sidorna där inne verkar jag ha frigjort en väldig massa skit. När jag startade pumpen efter operationen lossna där en mängd skit. Så jag rensade filtret, startade om, rensade filtret, startade om osv ett par gånger. Nu har jag plötsligt ett väldigt fint luftflöde på ca 270 vid 70% på fläkten. Och då har jag alltså inte ens rengjort den biten med syfte att rengöra, utan endast råkat skrapa kanterna lite med kameran!
Ska jag försöka mig på ett "garantiärende" och få hit ventilationskillarna igår för att rengöra denna sista kanalen ordentligt?

Vad tror ni? Är det korrekta slutsatser jag dragit?

EDIT: Ignorera den där tvärsgående pinnen i ventilationen, spjället är alltså bakom den.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #150 skrivet: 16 februari 2023, 10:46:23 »
"Ok nu har jag också forskat. Jag gillade kina-kameran, känns helt ok för de ringa pengarna. Vad jag dock håller med kWhalp om är vilken nivå av teknik det krävdes för att styra kameran. Det var en hel del trix för att få kameran i ett vettigt läge. Jag lyckades ok för att kunna dra någon slutsats ang. brandspjället. Se videos och förklaring nedan."

Håller med, om man skippar allt vad kamera-appen heter, så är 417kr en riktigt billig peng för 10m kamerakabel.  "love"

Du lyckades på ett väldigt bra sätt åskådliggöra öppning/stänging av ventilen.  Kudos!  tummenupp
Kul att se att investeringen lönar sig,

"Den första slutsatsen jag kan dra är att spjället verkar vara fel inställt. När det är uppdraget till hälften enligt mekanismen (på den där svarta mätaren på uppdragningsmekanismen, på ca 40-50%) är det faktiskt "helt öppet", dvs står så öppet det kan. Både vid "helt stängt" och "helt uppdraget" så är spjället varken eller. Det stannar liksom strax innan det stänger helt. När det ska öppna helt passerar det "helt öppet" läge och fortsätter för att nästan stänga helt fast på andra hållet liksom. Det verkar som att rotationen på spjället som bör ligga från 0-90 grader (vilket mekanismen påstår) de facto roterar minst 180 grader! Se videos."

Ok, nu ska jag inte slå mig för bröstet och säga "Aha! Jag sa ju det!"..., har ju trots allt gissat på en uppsjö möjliga felfaktorer, (som också kostade dig 2000kr fejning och nya Nibe-filter i onödan(?)), men har ända sen jag la ihop 1+1 med 1-vecko-periodiciteten i grafen och vetskapen om att du har ett brandspjäll, misstänkt brandspjället!  ::)



"Detta antar jag att någon måste komma och ställa in till mig. Just nu har jag låst det på 40-50% manuellt för att få bra flöde i luften. Men spjället är alltså inte aktivt."

Precis, blir till att ringa runt och höra dig för.
Är det nån som vet om TS bör kontakta brandingenjör eller en ventfirma?

"Vad som också slog mig vid denna operationen är är det var ganska skitigt i denna delen av ventilationsrören. Det var alltså denna väg som ventilationskillarna inte gick in och fejade (direkt in i röret över pump). Efter en halvtimmes trixande med kameran skrapades mot sidorna där inne verkar jag ha frigjort en väldig massa skit. När jag startade pumpen efter operationen lossna där en mängd skit. Så jag rensade filtret, startade om, rensade filtret, startade om osv ett par gånger. Nu har jag plötsligt ett väldigt fint luftflöde på ca 270 vid 70% på fläkten. Och då har jag alltså inte ens rengjort den biten med syfte att rengöra, utan endast råkat skrapa kanterna lite med kameran!
Ska jag försöka mig på ett "garantiärende" och få hit ventilationskillarna igår för att rengöra denna sista kanalen ordentligt?"

Du kan ju iaf upplysa dom om ditt problem (har du säkert redan gjort) och att din egen Kina-fejning verkar ha löst problemet, emedan deras fejning inte gjorde det.  8)

Hur mycket damm, i ett litermått uppskattar du att det blev? Min frånluftskanal vid sidan om torktumlaren är supersmutsig har jag sett på videon nu, och det är nära värmepumpen. Kan nog påverka flödet en del.

Har du torktumlare i närheten av F750?

"Vad tror ni? Är det korrekta slutsatser jag dragit?"

Jag köper allt du säger! Hade vart intressant att se smutsmängderna du slängde ur luftfiltret.

Superkul att se att det äntligen löst sig!

Det tråkiga i kråksången är, hur mycket har ditt brandspjäll/smutslager kostat dig i elpatron-drift? Jag kan beräkna det om du vill   :o

"EDIT: Ignorera den där tvärsgående pinnen i ventilationen, spjället är alltså bakom den."
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 11:10:20 av kWhalp »

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #151 skrivet: 16 februari 2023, 12:07:09 »
Jag skulle ta bort spjället,ersätta det med en ren rörstump, vad är risken när det gäller ev. brand? liten troligen,lagligt? Detta löser ditt problem.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #152 skrivet: 16 februari 2023, 16:12:15 »
Nu när luftflödet över förångaren är mer än tillräckligt, uppkommer frågan om optimering.  tummenupp

Din kompressor går nu i maximala 106 Hz vilket är bra för att vara F750 (jämför ej med F730 som verkar vara lite annorlunda på den fronten och har lättare att gå i höga frekvenser).
Tidigare tuffade din kompressor på i maximalt 80 Hz typ, så du har vunnit mycket redan där.
Värmeflödet är även högt ( :dt: över kondensorn* värmebärarpumphastighet i % = 5.5 dT*0.46 = 2.53) , vilket är en bra hälsoindikator med enbart kompressor.
(Jag har 3.6 dT*0.68 = 2.45 som jämförelse just nu).

Men jag ser en direkt optimeringsparameter du ska prova, och det är att 'temporärt', (de flukturerar ju normalt sett hela tiden), sätta GradMinutrarna till GM -400, så att den inte går stenhårt @-1400 GM just nu vid +6°C ute, med täta avfrostningar som följd.

Jag är övertygad om att ditt system vid rådande utetemperatur (+6°C) ska kunna tuffa på i lågfart (20-40Hz)  för att hålla huset varmt. Då kan vi också se om det mot förmodan är nåt annat fel internt i F750.

Ett vanligt "fel" på F750, som ses direkt, är den onödigt långa avfrostningen som ses i en av bilderna nedan. Alltid samma visa..  >:(
..men det finns tack och lov lösningar på detta!  ^-^
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 16:27:23 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Låg värme?
« Svar #153 skrivet: 16 februari 2023, 19:43:45 »
Vilken resa det varit hittills om man tittar från första inlägget! Och nog har forumet slutit upp och kommit med goda input som tillsammans med TS stora insatser medfört rejäla framsteg!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg värme?
« Svar #154 skrivet: 17 februari 2023, 07:02:33 »
Samt att man är sig själv närmast. Ventilationsrengöringen som gjordes undermåligt (fusk) avslöjades med den smarta kameran!! Och vilket smart fordon den utrustades med. Den visade också på ett intressant sätt hur dammpartiklar fastnade och byggde upp skikt på kanalens innerväggar, visar tydligt att det lönar sig med rengöring oftare än man kanske hittills trott

Samt att all felsökning ska börja med uteslutningsmetodik. Genom att lossa frånluft resp avluftkanalen en i taget så kunde man snabbt se i vilken ände man hade problem

En väldigt intressant resa att följa! Hoppas att brandspjället blir korrekt inställt och börjar fungera som det ska. TS har ju nu med sin kamera möjlighet att besiktiga att det arbetet utförs riktigt!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Låg värme?
« Svar #155 skrivet: 17 februari 2023, 14:35:05 »
Eldakho, du behöver ej ändra GM.
Nu har din F750 på egen hand gått in i "sparlåga-läge", dvs den ligger på låga GM och därmed också låga frekvenser och undviker därför avfrostningar.
(Avluften är precis ovanför nollgradigt, mycket bra!).

Detta dygn har 3 långa avfrostningar skett (40, 45 och 40 minuter), med dålig COP som följd, men det var innan "sparlåge-mode" inträdde.

Nu är det dock väldigt varmt ute (+8°C) för att vara februari, så det ska ju vara självklart att kompressorn klarar detta med 20-40 Hz, annars är det något fel på F750 eller huset för stort/dåligt isolerat . :)


Har bifogat driftsdata på min och din F750, så att andra kan se hur värdena på två välmående pumpar ser ut vid plusgrader ute, och bra med luft över förångaren.

EDIT: Blå grafen visar från vänster till höger:
1 lång, 3 korta, 3 långa avfrostningar, innan "sparlåge-mode" längst till höger, har inträffat.
« Senast ändrad: 17 februari 2023, 16:34:24 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!