Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solfÃ¥ngare lesol drivpaket ingen cirkulation  (läst 12397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« skrivet: 30 mars 2020, 14:15:21 »
Hej,

Försöker få igång solfångaren. Hela anläggningen står på "marknivå" dvs inga fångare på taket.

Har fyllt systemet med en borrmaskinspump. Tittar man i flödesröret så går detta i taket och inga luftbubblar syns. Kör en stund, stänger utloppsventilen och fyller upp till 2 bar.

Har haft pumpen borta och sett att den snurrar/fungerar.

Precis när man startar anläggningen hoppar flödesmätaren till för att sen lägga sig på noll i flöde

Har öppnat avluftningsskruven på pumpen och då kommer det vätska

Öppnar jag tömningsventilen så blir det fullt flöde enligt mätare och trycket sänks successivt ..

Har luftat "överallt" men kan för mitt liv inte få någon cirkulation. Så vad f*n är problemet?
« Senast ändrad: 30 mars 2020, 14:40:52 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2020, 14:41:53 »
Troligtvis luft, du fÃ¥r köra med din borrmaskin mot en hink med vätska i ,  bÃ¥de sug och trycksida slangar ska vara under ytan, det kan ta ett par timmar innan all luft är borta, smala rör i fÃ¥ngarna och sen beror det pÃ¥  om slingorna är i serie eller med anläggning mot samlingsröret.
Det med att det rycker till på trycket är för i början så har pumpen vätska och sen biir det stopp när den inte får tag i vätskan ordentligt.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2020, 15:38:25 »
Var nere en vända igen. Verkar nu som att det inte blir något flöde ens med borrmaskinspumpen, funderar på om det är stopp i systemet någonstans?
Får känslan av att vätskan nu tar sig genom cirkpumpen för att sen gå ner i spannen igen...

Troligtvis luft, du fÃ¥r köra med din borrmaskin mot en hink med vätska i ,  bÃ¥de sug och trycksida slangar ska vara under ytan, det kan ta ett par timmar innan all luft är borta, smala rör i fÃ¥ngarna och sen beror det pÃ¥  om slingorna är i serie eller med anläggning mot samlingsröret.
Det med att det rycker till på trycket är för i början så har pumpen vätska och sen biir det stopp när den inte får tag i vätskan ordentligt.
Båda slangarna är i botten på spannen
totalt 6 paneler 3+3 i serie.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2020, 15:46:53 »
Gör en liten koll med tryckluft så det inte är något djur som gjort stopp i fångaren.

Kör du utan PWM-kabeln till pumpen?

Kan det vara en fördel att i ditt fall på marken vända på pumpen för att luften ska dra sig åt mer lämpligt ställe?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2020, 16:14:31 »
Var nere en vända igen. Verkar nu som att det inte blir något flöde ens med borrmaskinspumpen, funderar på om det är stopp i systemet någonstans?
Får känslan av att vätskan nu tar sig genom cirkpumpen för att sen gå ner i spannen igen...
Båda slangarna är i botten på spannen
totalt 6 paneler 3+3 i serie.
3+3 i serie betyder det att du har 6 paneler i serie då eller 3 st serie +3 st serie och parallelt i övrigt, går pumpen på max och klarar att trycka genom allt, som HBergren säger prova att vända pumpen, den ska normalt trycka ut mot fångarna, vilken typ av fångare har du

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2020, 17:24:47 »
3+3 i serie betyder det att du har 6 paneler i serie då eller 3 st serie +3 st serie och parallelt i övrigt, går pumpen på max och klarar att trycka genom allt, som HBergren säger prova att vända pumpen, den ska normalt trycka ut mot fångarna, vilken typ av fångare har du
Det betyder att solfångarna är parallellkopplade och att det är 3st i varje serie

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2020, 17:54:07 »
OK eftersom dom är paralella sÃ¥ kommer du inte att fÃ¥ ut all luft ur dom. pumpen är för klen för att snurra i väg vätskan i alla pÃ¥ en gÃ¥ng, enda möjligheten är att försöka fÃ¥ snurr i en fÃ¥ngare/paket  i taget med nÃ¥gon kraftigare pump av nÃ¥got slag. Vad har du för pump till borrmaskinen och vilken pump är orginal  Typ/modell

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2020, 18:38:51 »
Vad jag minns  sÃ¥ har Lesol harpkonfiguration och är därmed svÃ¥ra att avlufta. jag byggde tvÃ¥ stora avluftare  med inlopp i övre tredjedelen och utlopp i botten . Fick hÃ¥lla pÃ¥ rätt länge ....

Ps hoppas du har  skydd för kokning "Partiell förÃ¥ngning"  annars fÃ¥r du problem varje gÃ¥ng det inträffar
  http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:522695/FULLTEXT01.pdf
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2020, 20:16:19 »
Desto mer jag funderar på det desto mer förvånad blir jag. Om vätskan väljer enklaste vägen och det är genom pumpen. Hur ska man då kunna cirkulera runt vätskan? Borde väl sitta en ventil så att man endast kan få vätskan genom panelerna?

Man kanske ska ha en ventil till varje "serie" för att tvinga vätskan genom hälften av panelerna åt gången. vilken typ av ventil isåfall?

Pump till borrmaskin är från Swedol.

Cirkpump
Oventrop st25/6-3 p

Ska cirkpump vara påslagen när man fyller systemet?
« Senast ändrad: 30 mars 2020, 23:06:22 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2020, 23:34:32 »
Har kollat lite pÃ¥ det du gav oss. Sitter det en flödesmätare pÃ¥ paketet och vad visar den , om den är lika som till golvvärme sÃ¥ kan man vrida pÃ¥ den nedre ringen för att ändra flödet   Edit kanske du inte har ett helt drivpaket. foto och lägg vad du har utan isolering först innaan du gör nÃ¥got

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2020, 09:43:08 »
Bild på drivpaket.

Någon som kan dela instruktioner för hur man fyller på rätt sätt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2020, 11:15:43 »
Sax ovanför flödesindikeringen sitter en ventil som justerar flödet, kolla om den är öppen max, flödet ska indikerar med att en vit liten grej visar sig i glaset

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2020, 11:18:41 »
Finns det inte två uttag under flödesmätaren?
Verkade svårt att hitta rätt manual pga konkurs om jag förstod det rätt.

https://www.nn-energy.se/doc/S2_Solar30.pdf
Denna var väldigt lik i alla fall. Där sitter det två uttag, men det lite tajt ut att det skulle vara så på din.
Bra att veta vad det är för möjligheter så rätt arbetsinstruktion kan delas.


Om det inte finns fler anslutningar hade jag spontant stängt kranen mellan gul/gul anslutning och pump. Sedan tryckt med inkommande flöde frÃ¥n hink i grön/gul anslutning Troligen fÃ¥r man hÃ¥lla säkerhetsventilen öppen manuellt. Tömt ut frÃ¥n där gul/gul slang sitter.  När du stÃ¥tt och spolat bort all luft i en kvart eller vad som känns vettigt och stängt in 2-3 bar, om det finns en kran över returmätaren sÃ¥ stäng den. Öppna kranen under pumpen sÃ¥ vätska kan tränga upp eventuell luft samtidigt som du smÃ¥blöder med säkerhetsventilen utan att tappa nämnvärt tryck. Sedan öppna sista kranen och provkör.
Om du har luftare på taket när det är installerat är det bättre du struntar i sista steget och luftar där uppe.
« Senast ändrad: 31 mars 2020, 11:20:57 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2020, 12:01:07 »
Ta ett foto lite längre ifrån. Som du har kopplat med slangarna nu så ser det ut som att det bara går runt från den nedre slangen genom pumpen och ut i den andra vid säk och manometer. Det gäller att få vätskan att gå runt , in på undersida pump trycka upp i fångarna komma tillbaka och gå ut före pumpen sugsida.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2020, 12:40:21 »
mellan pump och Indikator-röret pÃ¥ TACOsettern  (flödesmätaren är även en ställbar begränsing...) sÃ¥ finns det  som 25 focus pÃ¥pekat en ställskruv den ser inte ut att var fullt öppen  vilket i sig bromsar flödet
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #15 skrivet: 31 mars 2020, 14:26:07 »
Har en liknade anläggning, då jag fyllde på stängde jag ventilen under cirkulationspump fyllde på där du har den gula slangen och retur där du har den svarta slangen. Stängning av ventilen tvingar flöde ut genom solfångaren när man fyller på. När det slutar komma luft i reutslangen är luten ute.
Får man inte ut all luft blir det problem med att få igång cirkulationen.
Finns det något som stoppar flödet som du nämnde så blir det inget flöde i returen under påfyllningen.
« Senast ändrad: 31 mars 2020, 14:28:52 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #16 skrivet: 31 mars 2020, 14:34:57 »
Verkar vara ett under att jag fått ut någon vätska i systemet. Om jag förstår allt rätt så ska man egentligen stänga "flödesventilen" och på så sätt tvinga vätskan i rätt riktning!

Nu snurrar det runt iaf men ser inte ut att vara något vidare flöde enligt givaren. Kass givare? Dessvärre sitter flödesventilen som berget....grr

Just nu
                                    Temp   diff växlare in/ut     Diff sol till tank
tank/plattvärmeväxlar ut               48      
tank/plattvärmeväxlar in                36               12   
                  
sol/plattvärmeväxlare in           79                                        38
sol/plattvärmeväxlare ut            46               33   


Tidigare idag
                                    Temp   diff växlare in/ut     Diff sol till tank
tank/plattvärmeväxlar ut               36      
tank/plattvärmeväxlar in                21               15   
                  
sol/plattvärmeväxlare in           60                                        24
sol/plattvärmeväxlare ut           31               29   



« Senast ändrad: 31 mars 2020, 14:36:54 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #17 skrivet: 31 mars 2020, 15:01:10 »
Vad har du för fart pÃ¥ pumpen, den är ställbar i fart pÃ¥ det vita vredet, om jag inte har fel sÃ¥ ska diff in/ut pÃ¥ fÃ¥ngare vara max 10 C, jag har  tvÃ¥ pkt med 3 sektioner i varje i serie och ca 10 i diff in/ut, det med ventilen som sitter fast,är det insexhÃ¥l i den, kan gÃ¥ att knacka pÃ¥ den,     
( s.k kallat skväcka ) sÃ¥ den rör sig invärtes nÃ¥gra hundradelar och lossnar med ingen garanti Inte riktigt lika din men nära pÃ¥  https://www.nn-energy.se/doc/S2_Solar30.pdf

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2020, 15:05:50 »
Vilja och med en stor flatskruvmejsel så lyckades jag ändra taco settern. Verkar dock endast gå att skruva ett kvart varv (inåt). Googlar man lite snabbt så verkar det endast var ett kvart varv de ska gå att ändra?

Hände inget med flödesmätaren
Vad har du för fart pÃ¥ pumpen, den är ställbar i fart pÃ¥ det vita vredet, om jag inte har fel sÃ¥ ska diff in/ut pÃ¥ fÃ¥ngare vara max 10 C, jag har  tvÃ¥ pkt med 3 sektioner i varje i serie och ca 10 i diff in/ut, det med ventilen som sitter fast,är det insexhÃ¥l i den, kan gÃ¥ att knacka pÃ¥ den,     
( s.k kallat skväcka ) sÃ¥ den rör sig invärtes nÃ¥gra hundradelar och lossnar med ingen garanti Inte riktigt lika din men nära pÃ¥  https://www.nn-energy.se/doc/S2_Solar30.pdf

Pumpen när på snabbaste (3an)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #19 skrivet: 31 mars 2020, 16:35:24 »
Då kan käglan ha fastnat, tydligen en enhet som inte använts på ett tag, knacka med hammaren på sidorna av mätaren, många ggr som en hackspett lagom hårt vid drift så kan den lossna , gör den det så säng av pumpen och starta igen, kan bli flera ggr, lite motion måste till annars så stannar den nog igen. PS pass upp med glaset så du inte knäcker det

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #20 skrivet: 31 mars 2020, 19:15:12 »
Då kan käglan ha fastnat, tydligen en enhet som inte använts på ett tag, knacka med hammaren på sidorna av mätaren, många ggr som en hackspett lagom hårt vid drift så kan den lossna , gör den det så säng av pumpen och starta igen, kan bli flera ggr, lite motion måste till annars så stannar den nog igen. PS pass upp med glaset så du inte knäcker det

Har knackat precis så. Kan man montera ner och rengöra för hand?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #21 skrivet: 31 mars 2020, 20:14:28 »
Har knackat precis så. Kan man montera ner och rengöra för hand?
Tror det går, se till att kanalen som går på sidan om då är ren min sitter på utsidan, är en baypass för mätningen

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #22 skrivet: 01 april 2020, 12:39:57 »
Taco settern rengjord. Inget fel på den verkar det inte som. Gick att stänga nästan helt alt fullt öppen.

Fortsatt kass cirkulation dock...
Hur vet man att inte pumpen är kass?
Den snurrar bevisligen och låter olika vid de olika lägena. Flödet hoppar till precis när man startar den

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #23 skrivet: 01 april 2020, 13:53:12 »
Den pumpen kan man öppna skruven i baken pÃ¥ och känna med en mejsel om den snurrar, skramlar lite i näven när mejseln vill gÃ¥ runt, hÃ¥ll inte hÃ¥rt i den, om den snurrar sÃ¥ kan det vara impellern som är lös pÃ¥ axeln eller utsliten, Drivsidan gÃ¥r att ta lös med  insexskruvarna och dÃ¥ kan man lyfta ut och känna om impellern är lös, inte ofta det händer men i bland sÃ¥.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #24 skrivet: 01 april 2020, 15:22:32 »
Flödet hoppar till precis när man startar den
Detta kan tolkas som att det finns luft någonstans i systemet. Om det är luft i systemet så blir "vatten pelarna" olika före och efter pumpen och ett mottryck som måste övervinnas.
Har väl inte glömt luftnippeln på vänster sida i pumppaketet som du visar på bilden?
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #25 skrivet: 01 april 2020, 16:06:33 »
Detta kan tolkas som att det finns luft någonstans i systemet. Om det är luft i systemet så blir "vatten pelarna" olika före och efter pumpen och ett mottryck som måste övervinnas.
Har väl inte glömt luftnippeln på vänster sida i pumppaketet som du visar på bilden?

Öppnar den nippeln då och då. Kommer fortfarande ut luft. Liftar alla de högsta punkterna, vid fångarna samt pump. Är det vanligt med lågt flöde tills systemet är helt tomt på luft?
Är mest orolig att det är igensatt någonstans.
Dock 15mm rör fram till fångarna så där borde det inte vara.
Panelerna är delvis parallellkopplade så vätskan borde ta enklaste vägen..
« Senast ändrad: 01 april 2020, 16:08:34 av rocholas »

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #26 skrivet: 01 april 2020, 16:09:15 »
Den pumpen kan man öppna skruven i baken pÃ¥ och känna med en mejsel om den snurrar, skramlar lite i näven när mejseln vill gÃ¥ runt, hÃ¥ll inte hÃ¥rt i den, om den snurrar sÃ¥ kan det vara impellern som är lös pÃ¥ axeln eller utsliten, Drivsidan gÃ¥r att ta lös med  insexskruvarna och dÃ¥ kan man lyfta ut och känna om impellern är lös, inte ofta det händer men i bland sÃ¥.

Öppnar man så kommer det ut mycket vätska, rätt eller fel?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #27 skrivet: 01 april 2020, 18:16:54 »
Öppnar man så kommer det ut mycket vätska, rätt eller fel?
Ska inte komma mer än lite grann, ha en lite burk under., kan droppa under tiden som känner axeln, kommer det mycket så får du väl försöka stänga något före och efter pumpen om det finns

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #28 skrivet: 01 april 2020, 21:06:27 »
Borja med att kolla sÃ¥ du inte vridit pÃ¥ termometrarna, som samtidigt funkar som avstängningsventiler. Tacosettern ska alltid vara helt öppen (spÃ¥ret i flödesriktningen)  Kommer sedan flödet bara upp i ca 2,5 l/m är det troligen endast av de seriekopplade solsektionerna som släpper igenom och de andra sÃ¥r stilla. Har du ingen separat avstängningsventil för vardera sektion är det ihärdig pumpning o luftning som gäller.  Det gäller att fÃ¥ luften som samlats i solfÃ¥ngaren att, genom ett högt flöde, ryckas med fram till luftventilen.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #29 skrivet: 01 april 2020, 22:36:36 »
I tillägg till mina luftfällor har jag en avluftningsventil  var längst bort ifrÃ¥n  ledningarna högts upp pÃ¥ mina tvÃ¥ solfÃ¥ngarpaket dessa har jag haft öppna tills att de börjar spruta väska vid fyllnad- gör livet enklare.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #30 skrivet: 02 april 2020, 14:22:32 »
Borja med att kolla sÃ¥ du inte vridit pÃ¥ termometrarna, som samtidigt funkar som avstängningsventiler. Tacosettern ska alltid vara helt öppen (spÃ¥ret i flödesriktningen)  Kommer sedan flödet bara upp i ca 2,5 l/m är det troligen endast av de seriekopplade solsektionerna som släpper igenom och de andra sÃ¥r stilla. Har du ingen separat avstängningsventil för vardera sektion är det ihärdig pumpning o luftning som gäller.  Det gäller att fÃ¥ luften som samlats i solfÃ¥ngaren att, genom ett högt flöde, ryckas med fram till luftventilen.

Spännande att de har gömt två ventiler bakom termometrarna. Är de till för att kunna serva drivpaketet utan att behöva tömma hela systemet?

Om jag vrider den termometern/ventilen efter cirkpumpen så hör man att karaktären på ljudet ändras men flödet är detsamma (dvs noll enligt mätare)

Den andra termometern/ventilen innan luftningen gör ingen skillnad. Lite konstigt ?

Blir nog att fixa sÃ¥ att man kan koppla bort hälften av fÃ¥ngarna.  Funkar det med godtycklig ventil ex https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/kulventiler-klamkoppling/beulco-kulventil-med-klamringskoppling verkar som att de flesta är specade för max 100 grader men hur fungerar det i praktiken när tempen kan bli mkt högre?

Finns det någon fördel att koppla så att man även kan sätta samtliga i serie?

har 2st "högsta punkter" dessa går att lufta enkelt. har även som upp-och-nervända "u" mellan fångarna. luftat vid ändarna där.

slingorna i fångarna går som horisontella "s" dvs all luft bör rimligtvis gå upp till luftarna alternativt fastna i "u"na.

Bevisligen sker ett flöde genom systemet men det är lågt.....

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #31 skrivet: 02 april 2020, 16:12:20 »
6 st i serie ger lite för stort tryckfall för den vanliga 5 mr:spumpen, och det blir för lågt flöde när nu sedan behöver det, men i nuläget skulle du åtminstone ha 2,5 l/m (vilket indikerar att åtminstone 3 moduler släpper igenom vätska)i underkant på kulan i tacosettern. Ser du ingen kula alls kan den ha fastnat högst upp i synglaset men då borde du åtminstone känna en ordentlig skillnad på temperatur på till o frånloppsrören. Ta detta först. Att sedan få jämn fördelning mellan de båda 3-modulerna beror oftast på hur rören har inkopplats till solfångarna.


Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #32 skrivet: 02 april 2020, 21:46:22 »
6 st i serie ger lite för stort tryckfall för den vanliga 5 mr:spumpen, och det blir för lågt flöde när nu sedan behöver det, men i nuläget skulle du åtminstone ha 2,5 l/m (vilket indikerar att åtminstone 3 moduler släpper igenom vätska)i underkant på kulan i tacosettern. Ser du ingen kula alls kan den ha fastnat högst upp i synglaset men då borde du åtminstone känna en ordentlig skillnad på temperatur på till o frånloppsrören. Ta detta först. Att sedan få jämn fördelning mellan de båda 3-modulerna beror oftast på hur rören har inkopplats till solfångarna.


Mätaren hade jag borta och den kan rör sig fritt. Kör man med borrmaskin så rör den på sig.

Den laddar in värme när solen är framme och det är flöde över samtliga panelerna. Sen kan jag väl ärligt säga att jag inte kört pumpen i 20 min utan väntar tills det inte kommer synliga bubblor längre.

Rören är lika långa till båda de parallellkopplade fångarna.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #33 skrivet: 02 april 2020, 22:10:36 »
Det med inga bubblor , men är det microbubblor, ( syns som om vätskan är vitaktig )  pumpen slÃ¥r sönder luft och microbubblor blir, när pumpen stannar sÃ¥ blir det en stor bubbla av dom, har du kollat att pumpen gÃ¥r som den ska. Vad är det för fÃ¥ngare du har ( orkar inte läsa hela trÃ¥den ) Jag har en Wilo Stars 20/4 pÃ¥ fart 2 ,med kanske 15 meter 22  rör till övergÃ¥ng 15 rör sista biten och genom fÃ¥ngarna
ca 8 meter  och heatpipmoduler 2X3 st 1,2 m2, och pumpen klarar det galant

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #34 skrivet: 03 april 2020, 06:55:51 »
Jag har pumpat till vätskan är klar. Lesol 5 fångare. Har 34m 15mm rör och sen är det 12mm rör i fångarna.
Vet inte hur man gör en 100%ig funktionskontroll av en pump.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #35 skrivet: 04 april 2020, 13:09:12 »
Har idag roat mig med att tömma systemet och kört runt vatten från trädgårdsslangen en stund.

Hade pumpen borta. Motorn är stark som satan och det går inte att stanna den roterande delen med en hand IAF. Den verkar inte vara lös.
Öppnar man luftningsskruven på cirkulationspumpen forsar det ut vatten.

Lossade utloppet från de seriekopplade fångarna. Tyckte det såg ut att vara lika mycket vatten som kom ur båda rören så tryckfallet över respektive serie borde vara samma?. Passade även på att kolla hur lång tid det tog att fylla en 10l hink med detta vatten och det landade på 1 minut. Se även bifogad bild.

« Senast ändrad: 04 april 2020, 21:05:27 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #36 skrivet: 04 april 2020, 13:43:57 »
Den typ av fÃ¥ngare du har är av platttyp och har invärtes väldigt smala rör  10 mm , infart ska var nertill och utfart upptill, det fodras rätt bra tryck pÃ¥ pumpen för att fÃ¥ vätskan igenom, paralellt blir flödet större än om dom är serie. Har plockat isär en en plattis ( glaset hos en annan kross genom olycka ) inte värt att byta glas. Ett par foton hur det ser kommer här

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #37 skrivet: 04 april 2020, 16:26:03 »
Lazerlate-absorbatorerna kom sedan med 12 mm rör.  Hoppaws pumpen satt monterad Ã¥t rätt hÃ¥ll sÃ¥ den inte försökte pumpa mot stängd backventil :P

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #38 skrivet: 04 april 2020, 20:54:04 »
Inlopp och utlopp sitter på toppen av mina. 12mm rör. Sitter det en för klen pump? Ska man vara nöjd med 2l/min? Deltat idag var 10 grader men vad händer till sommaren? Ska man koppla om så man har max 2 fångare i serie?
« Senast ändrad: 04 april 2020, 21:01:30 av rocholas »

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #39 skrivet: 05 april 2020, 08:11:00 »
lesols moduler har sina utlopp uppÃ¥t.  2 l/min är för lite för att vara säker pÃ¥ att det finns lika flöde i bÃ¥da sektionerna. Jämför tempen pÃ¥ sektionernas utgÃ¥ende rör när solen tittar fram nästa gÃ¥ng.  Har fÃ¥ngarna stÃ¥tt i kok mÃ¥nga gÃ¥nger tidigare? sÃ¥ att glykolen "koagulerat" ? för normalt med en 5 meterspump borde du lätt komma upp i det dubbla.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #40 skrivet: 05 april 2020, 10:17:13 »
Fångarna har säkert kokat och kuagulerat tidigare. Finns det något ämne man kan köra in och lösa upp eventuella rester?
Har lagat fångare som fryst passade på att kolla in i röränarna och där fanns inga rester.
Det var stopp i en av fångarna innan jag körde igång systemet men det tog jag bort.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #41 skrivet: 05 april 2020, 16:16:23 »
Om du använder anslutningarna vid pumpgruppen så har jag lyckats bra ett par ggr genom att trycka igenom kaustiksodalösning följt av en omgång med maskintvättmedel. Det brukar märkas på flödet när det släpper. En gång blev det t.o.m sämre så man behövde spola baklänges en stund innan det släppte. Sodan ger fula skador på aluminiumabsorbatorn om de kommer i kontakt.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #42 skrivet: 05 april 2020, 20:23:21 »
Om du använder anslutningarna vid pumpgruppen så har jag lyckats bra ett par ggr genom att trycka igenom kaustiksodalösning följt av en omgång med maskintvättmedel. Det brukar märkas på flödet när det släpper. En gång blev det t.o.m sämre så man behövde spola baklänges en stund innan det släppte. Sodan ger fula skador på aluminiumabsorbatorn om de kommer i kontakt.

Vilken dosering använder du av respektive medel? Låter du det cirkulera eller stå stilla?
Går att tratta ner i endast fångarna. Risk för kladd på absorbatorerna är överhängande. Har tinningar från glykol redan..

 Platt värmeväxlaren är en alfa laval. StÃ¥r koppar om jag gissat rätt modell.

Får börja testa backspola. Går det att "koppla ur" backventilerna som sitter vid termometrarna?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #43 skrivet: 05 april 2020, 22:08:29 »
Tryck i o lÃ¥t de verka nÃ¥ra min o kör ett par varv och se om det som gÃ¥r ner i hinken blir grumsigt. Nä backventilen i lesol duo är inte bara att koppla ur. Plattväxlaren ka Ã¥xÃ¥ i.o.f sig blivit tät, den är ju Ã¥xÃ¥ med i systemet och skapar tryckfall.Är det en 20-plattors växlare?   Ska du fylla ute i solfÃ¥ngarna är det nog bra att tejpa ordentligt sÃ¥ inget kan ta sig in vid tätningslisterna och kanske köra med lite snällare rensmedel. Tex kylarrens

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #44 skrivet: 05 april 2020, 22:26:51 »
Tryck i o lÃ¥t de verka nÃ¥ra min o kör ett par varv och se om det som gÃ¥r ner i hinken blir grumsigt. Nä backventilen i lesol duo är inte bara att koppla ur. Plattväxlaren ka Ã¥xÃ¥ i.o.f sig blivit tät, den är ju Ã¥xÃ¥ med i systemet och skapar tryckfall.Är det en 20-plattors växlare?   Ska du fylla ute i solfÃ¥ngarna är det nog bra att tejpa ordentligt sÃ¥ inget kan ta sig in vid tätningslisterna och kanske köra med lite snällare rensmedel. Tex kylarrens
Rensa plattisen, då blir det spola den baklänges för ev. skit sitter på ingångssidan nu

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #45 skrivet: 06 april 2020, 10:34:11 »
Rensa plattisen, då blir det spola den baklänges för ev. skit sitter på ingångssidan nu
Spolade den åt båda hållen kom ut rent fint vatten direkt såg inget skit

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #46 skrivet: 06 april 2020, 20:14:10 »
Har idag rengjort med diskmaskinsmedel. Utgick från dosering till kylare dvs typ 1 tablett per 8ich liter. Så 3 tabletter till 24 liter lite styvt. Fyllde systemet som "vanligt". Lät det vara i i 20 minuter innan jag spolade med vatten.

Det sitter en alfa Laval cb20-80h plattis. Den kanske borde få en egen behandling?

När glykol kokar är det endast alkalisk rengöring som ska användas eller även sur?

Något har lossnat är nu uppe i nästan 3l/min

« Senast ändrad: 06 april 2020, 20:26:31 av rocholas »

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #47 skrivet: 06 april 2020, 21:41:19 »
Om du använder anslutningarna vid pumpgruppen så har jag lyckats bra ett par ggr genom att trycka igenom kaustiksodalösning följt av en omgång med maskintvättmedel. Det brukar märkas på flödet när det släpper. En gång blev det t.o.m sämre så man behövde spola baklänges en stund innan det släppte. Sodan ger fula skador på aluminiumabsorbatorn om de kommer i kontakt.

Vilken dos?

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #48 skrivet: 09 april 2020, 21:26:08 »
Rengjorde plattis idag 5l vatten och en maskindiskmedelstablett. Trattade i sköljde om och om i 2h.
Man borde kunna gå på med tyngre grejer enligt manualen så är det något medel alfacaus med kaustiksoda som bas som ska köras genom den i 4h


Nu har jag 4l/min.
Ska man vara nöjd? Vilket flöde borde man ha?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #49 skrivet: 09 april 2020, 21:38:26 »
Citronsyra är bra , köps i affären i dom gula runda, ska var i och verka några timmar, 4 tim/L kan räcka, vet inte riktigt vad jag har på mina heatpipe , men ligger ungefär i den storleken, du får prova på full fart och se vad Delta-T blir, det sägs att det ska vara ca 5 C . men klart det måste ställas så inte fångarna kokar. Det med flödet bestäms av vad fångarna kan ge vid full solinstrålning.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #50 skrivet: 13 april 2020, 08:52:14 »
4 liter/min får du vara nöjd med. Det är ung det som en 5-meterspunp klarar till det upplägget du har. Det är många meter rör o böjar som bromsar vilket det inte är i tex 25focus heatpipes

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #51 skrivet: 21 april 2020, 19:10:07 »
jag har ca 2x30 m 22mm  ledning  6 Lesol (2rader parallellt  och 3 i serie )och 6 polska Hewalex ( de senare körs över värmeväxlare) 6 l/min gÃ¥r bra med liten pump
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #52 skrivet: 09 augusti 2020, 21:48:16 »
Pumpen st wilo 25/6-3 p  gav upp idag.
Är det inte vettigt att ersätta med kraftigare pump så att man får upp flödet? Passar en större rakt av eller blir det automatiskt större gängor?

njblund

  • Gäst
njblund
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #53 skrivet: 16 oktober 2023, 11:27:36 »
Hur mår di anläggning nu Rocholas?
Jag har en liknande anläggning som jag monterat på taket i år men inte lyckas få snurr på riktigt och har därför intresserat läst denna tråd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!