Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dax o komma framåt i val av värmesystem  (läst 3113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #15 skrivet: 05 mars 2020, 19:58:54 »
Sc:,h Sa han verkligen att Brinets temperatur inte skulle
Fungera optimalt  help på grund av husets storlek ??
Om det stämmer att han sa så kan du ignorera
Varenda bokstav

Mvh
B

Ja han sa att en traditionell bergvärmeanläggning jobbar med brainvätsketemp på -4 grader till + 4 grader. Daikin som de säljer jobbade mellan 0 till + 2 grader.
Iom att vårt hus hade så litet effektbehov (7,5kw) så jobbade den inte optimalt. Det tilkade jag som lägre cop och kortare livslängd pga detta.
Bättre var just en luft/vatten pga detta.
Han menade även på att det inte alls är problemfritt med borrhål då en del sinar, spricker och måste borrfirman borra om så står kunden för extra kostnad för foderrör mm.
Har jag hört andra kunder som fått denna info med om hos andra vvs firmor.
Jag har för mig att en firma sa för några år sen att  man hade en försäkring så man hade rätt till omborrning om det första sket sig. !?

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #16 skrivet: 05 mars 2020, 20:03:37 »
Ett alternativ med tanke på din redan låga förbrukning är Mitsubishis nya ”lilla” anläggning SWM60VA (luft/vatten) med R32 som ser vettigt prissatt ut och därmed borde gå att få till bra pris inkl installation.
1-fas och ser ut att klara sig på 13A säkring
Men räknar man med att det framöver ska bli långa och kalla vintrar så kanske det inte är rätt val men inte verkar vintrarna direkt bli längre och kallare här i mellan Sverige och söderut.

Ja den har jag inte sett förut. Frågan är hur den är i pris jämfört med sw75 som man får för 90 000kr i våra trakter.
Tycker ju inte den är direkt snygg då den är kritvit i färgen. Mot ett tonat vitt hus så är den ju inte jättesnygg direkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2020, 20:25:12 »
Svårt att svara rakt upp och ner hur mycket billigare den blir för dig då det tex beror på om det är möjligt att hänga  den mindre på fasaden istället för att gjuta ett fundament med markstativ och om det är en större post för att få ut 3-fas till utedelen då det kanske finns lämplig 1-fas matning till den lilla utan extra kostnad.
Tippar på att 60 modellen kan bli mellan 10-25000:- billigare än 75:an beroende på tex dom extra kostnader som kan tillkomma för 75:an.

Utseendemässigt får nog var och en avgöra vad sådant får kosta  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2020, 08:02:22 »
Ja han sa att en traditionell bergvärmeanläggning jobbar med brainvätsketemp på -4 grader till + 4 grader. Daikin som de säljer jobbade mellan 0 till + 2 grader.
Iom att vårt hus hade så litet effektbehov (7,5kw) så jobbade den inte optimalt. Det tilkade jag som lägre cop och kortare livslängd pga detta.
Bättre var just en luft/vatten pga detta.
Han menade även på att det inte alls är problemfritt med borrhål då en del sinar, spricker och måste borrfirman borra om så står kunden för extra kostnad för foderrör mm.
Har jag hört andra kunder som fått denna info med om hos andra vvs firmor.
Jag har för mig att en firma sa för några år sen att  man hade en försäkring så man hade rätt till omborrning om det första sket sig. !?

Låter som gallimatias.
Daikin Altherma 3 GEO - 8 skulle funka klockrent i ett hus med max effektbehov på 7,5 kW.
Borrhål som "sinar" uppstår bara om man dimensionerar borrans djup alldeles för dåligt.
Övriga problem är inte särskilt vanliga, det är ungefär lika sannolikt att du får ett måndagsexemplar till värmepump (jo det händer).
Jag skulle inte anlita denne installatör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2020, 10:07:26 »
Ja han sa att en traditionell bergvärmeanläggning jobbar med brainvätsketemp på -4 grader till + 4 grader. Daikin som de säljer jobbade mellan 0 till + 2 grader.
Antingen är denne säljare inkompetent eller en lögnare men oavsett vad är mitt råd att hålla så stort avstånd som möjligt till honom.

Elpanna betraktar jag som utesluten. Elpriserna kommer säkert att variera mer i framtiden. Sommartid när man inte förbrukar så mycket el kan den bli billigare. Vintertid, framför allt kalla vindstilla perioder, när värmen behövs som mest, kommer elen säkert att bli betydligt dyrare. Det är inte orimligt att tänka sig att det också kan komma effektavgifter utöver energikostnaden, att man får betala en avgift som beror på maximalt uttagen effekt. Det talar för bergvärme jämfört med L/V-värmepump.

En värmepump ger bättre kontroll över ekonomin. Man vet vad man får betala idag för installationen, de osäkra elkostnaderna i framtiden blir mindre än 1/3 av vad de blir för en elpanna. Lånar man man till installationen så är osäkerheten i framtida räntor säkert mindre än osäkerheten vad gäller elpriser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2020, 11:37:32 »
Om man har 8000-9000kWh per år inkl tappvarmvatten med elpanna och en luftvärmepump från jula så känns det tveksamt att lägga upp summorna för bergvärme, och ska man se framåt i tiden med eventuellt högre priser på el så lär det troligen inte bli kallare vintrar och därmed mindre förbrukning.
Luftvärmepump och då kanske ett framtida byte till något bättre lär man vilja ha om man använt luftkonditioneringen.

Med milda vintrar ökar verkningsgraden på årsbasis med luft/vatten och ytterst tveksamt om bergvärme då skulle vara effektivare från Stockholm och nedåt.

Bergvärme har fördelen av att man slipper en utedel, eventuellt ett högre försäljningspris om köparen värderar bergvärme högt.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #21 skrivet: 07 mars 2020, 13:25:17 »
Vintrarna kommer att bli varmare i medeltal men samtidigt får man räkna med större variationer i klimatet kring medelvärdet vilket vad jag har förstått ska bero på att gränsen mellan polarluften och varmare luft blir mer fluktuerande. 2010 var till exempel ett kallt år. Man bör nog fundera över hur ett par kalla vintrar under en värmepumps livslängd påverkar kalkylen när kärnkraften inte längre finns.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #22 skrivet: 07 mars 2020, 13:34:16 »
Jo det skulle underlätta om man visste hur kommande vintrar blir  tummenupp

Nu var det väl rätt bra vattenflöden i älvarna så det blev till och med överproduktion i kraftverken och fortsätter det så lär inte elpriserna direkt skena iväg.

Med trådskaparen förbrukning och om jag gissar rätt på kommande års medeltemperatur så skulle jag nog köpa tex den lilla 60 modellen av Mitsubishi luft/vatten och lägga mellanskillnaden på börsen , förutsättning då att pengarna fanns tillgängliga och att det inte handlade om lånade pengar.
Men det är jag och man ska själv avgöra hur mycket man vill köra på säkra kort och investera i bergvärmen eller gamla lite och kanske får ännu bättre utväxling  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 758
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!