Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump  (läst 7493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej.jag behöver lite hjälp här..har en vvm 300 elpanna och fighter 2020-10kw pump. har haft runt -12_-17 i ca 6 dagar här,nu äntligen ligger det runt -2. problemet är varmen,fÃ¥r ej upp mer än runt 17-18grader i huset.alla termostater är öppna,samt elementen är varma. har kollat i instruktionerna frÃ¥n nibe där det stÃ¥r hur man ökar värmen,stÃ¥r sÃ¥ här,grundinställning. kurvlutning,meny 2,1 ställs pÃ¥ 10  förskjutning värmekurva ställs pÃ¥ -2..-2 pÃ¥ förskjutningen innebär lÃ¥gtemererat elementsystem..??HUR VET MAN DET?? för och öka värmen i huset ska man ÖKA värdet i meny 2.1 ( det som var 10) jag har ökat det till 11,inget händer, läste mer i instuktionen där stÃ¥r det dÃ¥ att man kan tillfälligt/varaktigt sänka/öka värmen genom att öka/sänka värmeföskjutningen 1-3 streck,ca 1 grad ska det göra pÃ¥ värmen..MEN texten innan stÃ¥r det ju att -2=lÃ¥gtemererat elementsystem, -1= hus med golv värme installerat i betongbjälklag,hus me golvvärme installerat i träbjälklag.. JAG HAR JU ENBART ELEMENT INSTALLERAT, SKA JA ÄNDÃ… VRIDA PÃ… VÄRMEFÖRSKJUTNINGEN FÖR OCH ÖKA VÄRMEN??? HAR TESTAT,MEN HJÄLPTE EJ!  inställning med diagram behövs ej dÃ¥ man kör med vvm mot fighter 2020 stÃ¥r där me,har kollat diagramen o dom är samma som grundinställningen. sen när det är runt -10 och kallare sÃ¥ har jag  nÃ¥t som heter max framledningstemeratur pÃ¥ pannan,det är varmen till elementen,fabriksinställnig är 55+ max..men vid grundinställnig pÃ¥ värmeautomatiken och det blir runt 10- sÃ¥ stannar pumpen pga hög framledningstemp..jag kan ju öka det värdet,men dÃ¥ kommer FRÃ…GAN..LÃ…GTEMERERAT VÄRMESYSTEM??? MED LÃ…GTEMERERAT VÄRMESYSTEM AVSES ETT SYSTEM DÄR FRAMTEMP BEHÖVER VARA 55GRADER DEN KALLASTE DAGEN.. SKA JA ÖKA UPP VÄRDET TILL MAX FRAMTEMP DÃ… ( 80 GRADER KAN JA ÖKA DET TILL)??ELLER BARA LÃ…TA ELPATRONEN JOBBA???SOM SAGT JAG VET JU EJ OM MITT "SYSTEM ÄR HÖG ELLER LÃ…G TEMERERAT"...sen har ja nÃ¥got som heter GRADMINUTER,värdet är ändringsbart frÃ¥n 100 och nerÃ¥t..vid -5 och kallare stÃ¥r den pÃ¥ närmare -350-400..och pumpen bara gÃ¥r och gÃ¥r,visst den ska ju gÃ¥ dÃ¥ det är kallt ute,SAMT ATT DEN STANNAR DÃ… RETUREN PÃ… VATTNET TILLBAKA TILL PUMPEN NÃ…R 50GRADER,DÃ… STANNAR DEN,MEN ANNARS BARA GÃ…R DEN. NÄR DET BLIR RUNT + - 0 SÃ… ÄR GRADMINUTERNA NERE PÃ… RUNT 40-70 PÃ… GRADMINUTERNA, ÄR DET VÄRDET VID -350-400 SAMMA SAK SOM ATT DEN KÄNNER AV ATT DEN SKA GÃ… LÄNGE DÃ… ELLER???jag har testat olika saker pÃ¥ denna anläggning men inget verka fungera här,har väntat ca 20 timmar mellan öka värdet pÃ¥ värmen mm. nu har ha meny 2,1 kurvlutning pÃ¥ 11 och förskjutningen pÃ¥ värmekurvan pÃ¥ -2 dÃ¥ har ja ca 18 grader inne och jag har källare+2 plan i huset,dock är bara källare och 1 plan vattenburet,ca 220kvm.vinden är inredd men där är direkt el nu.har  testat och sänka termostaterna i källaren för o se om där kommer mer värme uppe,men hjälpte ej,gjorde jag vid nyÃ¥r,nu är alla termostater fullt öppna. har ett börvärde (inom parantes) pÃ¥ 43,7 det riktiga värdet som mäts upp nu är 41,8, returen frÃ¥n elementen är 37,6, gradminuterna är -119..runt -2 ute och -2,7 i luften enligt värmepumpen.VARFÖR FÃ…R JAG EJ UPP VÄRMEN MER HÄR???HOPPAS PÃ… HJÄLP NU,kan tillägga att innan det blev sÃ¥ här kallt sÃ¥ hade runt 19-20här,och jag har kollat pannan ofta och den ökar ju pÃ¥ framledningen som den ska,men ingen värme kommer,har även kollat shuntventiller o dylikt och det funkar. köpte detta värmesystem i augusti och detta har bara krÃ¥nglat sen det kom hit,OBS detta är vitt arbete,men min installatör vet tyvärr ej hur dom ska göra,dom hänvisar till nibe och nibe hänvisar till installatör..har dock vart andra problem innan nu detta me värmen dök upp,märktes ju rätt omgÃ¥ende nu vid jul dÃ¥ det vart runt -10 ett par dagar,kan tillägga att jag bor i smÃ¥land,därav inställningarna pÃ¥ värme förskjutningen,samt kurvlutningen,enligt installatör ska det vara sÃ¥..JAG VET EJ..VET BARA ATT DET EJ FUNKAR SOM DET SKA!!!! SNÄLLA HJÄLP

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2009, 12:46:01 »
Slösa gärna en minut på att editera inlägget med lite radbrytningar/stycken så att det blir läsbart.

Mvh Thomas

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2009, 13:31:31 »
Kortfattat vad är ditt problem??  Om man inte orkar läsa det finstilta a:gl
Mest kyla men lite värme också

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2009, 13:45:32 »
fÃ¥r ej värme i huset, är det meningen man ska ändra pÃ¥ alla parametrar som är fabriksinställda eller?? obs radbyte! sen undrar jag vad som menas me lÃ¥gtemererat radiator system ( radiator = element)  max temperatur pÃ¥ framledningen till element frÃ¥n pannan är 55+, men vid 10 minus ute är jag pÃ¥ 55+ pÃ¥ framledningen,dÃ¥ stannar pumpen, pga hög framledningstemeratur.. värdet pÃ¥ pannan som är fabriksinställt pÃ¥ 55grader gÃ¥r o öka,men ska ja göra det?? enligt instruktions handböckerna samt installatör ska det räcka den kallaste dagen. men det har ju varit minus 17 nÃ¥n dag/natt här nu. har haft runt 17-18grader inne i huset dÃ¥.obs radbyte. om jag nu ska öka pÃ¥ max framledningstemeratur hur mycket ska ja dÃ¥ öka? och klarar elementen av det??

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2009, 20:14:18 »
Öka till 65 då och se vad som händer, inga problem att elementen inte klarar det utan det är nog mer vp som stannar innan, men ej på larm. Jag tror att problemet är tillskottet som inte går in i tid och ev. framledningstempen är för låg.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad A.A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2009, 18:07:47 »
tack för alla svar! har nu äntligen fått tag på NIBE SEVICE enligt dom ska man alldrig behöva öka på framledningstemeraturen, pga av att temeratuern ej ska gå så högt..så nu ligger bollen hos dom och dom ska komma och kika på det.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: behöver hjälp med vvm 300+nibe fighter 2020-10kw pump
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 20:54:10 »
Lågtempermerat värme system innebär att elementen(Radiatorerna) har högt flöde igenom sig (högflöde)och därför ej skall ha så hög temperatur ,max 55 gr C är väl gränsen.

I fjärrvärmenät har man oftast låg flödesystem/Högtempermerade radiatorer ,dvs samtliga element är hårt nerstrypta till ett visst flöde och erfordra då hög temperatur ,max 75-80 gr C som gräns.

Angående din värmepump: för mig låter det som el tillskottet inte går in då det blir riktigt kallt ute och din värmepump inte förmår att genera tillräckligt med värme längre.

I så fall spelar det ingen roll hur hög kurva du ställer ,eftersom el tillskottet inte går in och täcker upp.

Har du belastningsvakt ?
Om ja kan det vara så att denna är felinställd (skall ställas in på mätaresäkringarnas Ampere värde) .
Eller att du har för klena mätaresäkringar i förhållandet till El tillskottet.
I bägge ovan fall kommer belastningsvakten gå in och förhindra att för många el steg går in i el kassetten och gör att säkringarna utlöser.

Ett annat alternativ kan vara att ditt El-tillskott/elkassett´s gradminuter är för högt ställt (för högt minus värde) så det tar för lång tid innan el-tillskottet går in.
Vet ej vad för meny inställning nr det är på din VP men i mina SMO10 är det 9.2.1 där "startvärde tillsats" antal gradminuter ställs in ,prova ställ dem på -350 .
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 712
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!