Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta mÃ¥ste man tömma brunnen?  (läst 6333 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur ofta måste man tömma brunnen?
« skrivet: 11 oktober 2010, 14:29:09 »
Hej igen. Varning för skitsnack i den här tråden...
Mitt renhållningsbolag hade tydligen glömt att tömma våran brunn i höstas. Efter att ha ringt och påmint så kom dom ut den 2/6 och tömde brunnen.
Nu fick jag en faktura (1800:-) för att dom tydligen har varit där och tömt den igen i början på september. Det känns som att det är den 'ordinarie' hösttömmingen som har infallit och att dom har åkt ut utan att ta hänsyn till att dom var där ett par månader innan...

Är dom sÃ¥ förvirrade att dom inte vet när dom tömde senast, eller chansar dom bara för att tjäna lite extra pengar  fiR:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2010, 15:27:38 »
Jag antar att vi pratar om en trekammarbrunn och det är slamsugningen som dom gjort med "fel" intervall.

Antagligen så är det väl som så att dom har din fastighet i en kalender och enligt den så ska dom tömma med ett års mellanrum och det varje september. Dom missade förra hösten och den tömningen blev inte av förräns du påmint dom i början av juni.

Dom borde då rimligen ha flyttat fram din hösttämning till juni 2011 kan man ju tycka men det beror nog på hur deras områden är upplagda. Det kan ju vara så att dom slamsuger områdesvis för att minska körtider och då blir du nog kvar med september som tömningsmånad.

Jag tror inte att det finns några generalla regler som säger att du ska tömma med vissa intervall utan det beror snarare på hur stor kapacitet din slamavkiljare har alternativt att kommunen har bestämt att det får gå max ett år i intervallen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2010, 15:59:59 »
Bor du i Timrå kommun?
(17.3753, 62.5964)

http://www.timra.se/templates/Page.aspx?id=4595
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2010, 16:23:27 »
utopiazz:
Jo, förmodligen är det deras planeringsverktyg som inte klarar av att man gör en extra tömning mitt i säsongen. Jag tycker dock inte att jag skall betala för den, i mitt tycke, onödiga tömningen i september...

Carl N : Ja.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 23:35:54 »
tömma trekammarbrunnen? då har ni dåliga grejer, min sköter sig själv, det går in i stora kammaren och ut från den minsta, sen har jag inte hittat utloppet men det går nog ut i åkerdiket för det växer utav bara f-n där. mig veterligen har det inte gjorts nån slamsugning på 15-20 år i min brunn.
det bästa med det hela är att den står inte med i nån tömningslista, och det är den kommunen går efter när dom åker runt och besiktar ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2010, 07:13:34 »
tömma trekammarbrunnen? då har ni dåliga grejer, min sköter sig själv, det går in i stora kammaren och ut från den minsta, sen har jag inte hittat utloppet men det går nog ut i åkerdiket för det växer utav bara f-n där. mig veterligen har det inte gjorts nån slamsugning på 15-20 år i min brunn.
det bästa med det hela är att den står inte med i nån tömningslista, och det är den kommunen går efter när dom åker runt och besiktar ;)

 *roflmao*

Jag skulle inte ens nämnt det här, även om jag vore anonym...  :-X
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur ofta måste man tömma brunnen?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2010, 08:17:36 »
tömma trekammarbrunnen? då har ni dåliga grejer, min sköter sig själv, det går in i stora kammaren och ut från den minsta, sen har jag inte hittat utloppet men det går nog ut i åkerdiket för det växer utav bara f-n där. mig veterligen har det inte gjorts nån slamsugning på 15-20 år i min brunn.
det bästa med det hela är att den står inte med i nån tömningslista, och det är den kommunen går efter när dom åker runt och besiktar ;)

Vi hade hoppats, men inte trott, att renhållningsbolaget skulle ha 'tappat bort' vår brunn när dom inte tömde den i fjol. Döm om vår förvåning när det verkligen var så i våras när vi ringde dom - "Vaddå? Finns det en brunn på er fastighet?"

Varför ringde vi då? Jo, två saker: Grannen som har kor på lägdan vid brunnen hade dragit elstängslet i en stor båge runt den. Och dessutom så började det lukta konstigt i tvättstugan på nedervåningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!