Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pysljud utedel  (läst 1172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bolang

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pysljud utedel
« skrivet: 22 mars 2020, 14:16:53 »
Har en innova platinum installerad 2018. Nu skulle jag byta en givare på utedelen plus sätta dit nya vibrationsdämpare då de gamla gummipuckarna gett upp.
När jag lyfte pumpen på plats hörde jag ett pysljud från där rören går in i pumpen. Det pyste några sekunder sen blev det tyst. Kan det ha blivit läckage pga min hantering? Kan jag testköra den eller finns risk att pumpen förstörs av det?
Är det bäst att lÃ¥ta den stÃ¥ tills jag fÃ¥r hit en servicetekniker?  :-\

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Pysljud utedel
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2020, 14:33:51 »
Är du säker på att ljudet kom från själva anslutningarna då det kan vara en ventil som utlöste pysandet.
Känn på anslutningen/muttrarna om ni känner någon oljefilm.
Ta lite såpvatten på själva anslutningarna så ser du om det bubblar eller inte.
Inget bubblande så lär det inte vara läckage.

Har du inte varit brutal vid ditt arbete sÃ¥ bör du inte fÃ¥ läckage  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pysljud utedel
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2020, 14:36:33 »
1/4" anslutningen på dessa är tokigt gjord vilket medför att konan skadas när man drar åt muttern och ett läckage blir till följd
vid värmedrift är det inget högt tryck på detta rör och därför kan pumpen gå flera år innan funktionen helt uteblir/uppdagas.
möjligtvis är din justering en utlösande faktor då det sista av köldmedlet försvann ut i naturen.

IOFS har ju kinesisk kvalitet mycket i övrigt att önska men det även i dessa mått mätt väldigt kort tid för givare och gummifötter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!