Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödet elementsidan sÃ¥ olika.  (läst 618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
Flödet elementsidan så olika.
« skrivet: 02 september 2020, 10:22:31 »
Hej, jag har förmedlat i en annan trÃ¥d tidigare att jag bytt mina pumpar intern (varma)  och extern till Grundfoss alpha2  25-60/25-80 och kör Autoadapt pÃ¥ bÃ¥da. Tidigare fick jag köra med fast läge (extern) med Alphan pÃ¥ pp3 med en kapacitet pÃ¥ 1,2-1,3 m3/h för att det skulle passa bypasen och bakflöde. Nu med en backventil pÃ¥ bypasen och autoadapt sÃ¥ vill den ha 0,5m3/h när det bara cirkulerar och när värmepumpen gÃ¥r sÃ¥ drar den upp mot 0,9-1,0m3/h.

Vill nog påstå att värmen aldrig funkat så bra som den gör nu när den själv anpassar flödet samt att jag får ut all värme som pannan ger + lite till då deltat justerar sig från början med ett lite högre delta för att sen mot slutet gå mot c:a 9 grader. Det är som ett litet krutpaket mot när jag körde orginalpumpar med fasta lägen så jag har fått dra ner på värmekurva mm ganska mycket mot tidigare och ändå har jag betydligt varmare inne. Tempdiff på 2,5 grader vilket ger en gångtid på c:a 20 min och stillestånd på dryga timmen vid 6 grader ute, så mer justering vid kallgrader behövs men inget problem än så länge. Tidigare så hade jag c:a 6 grader på tempdiff.

Min uppsättning är en IVT E11 2003, 140l volymförstorare, ett större antal element,konvektor,golvvärme och jag värmer 300kvm.

Undrar om andra kör på detta sätt och fått så stora variationer på flödet? Samt att i mitt fall så ser det ut som att bypasen utan backventil har "förstört" för mig då jag tvingats köra med onödigt högt flöde och högre värme som följd och ojämn temp inne mot nu. Förbrukning ser ut att minska en hel del dock från en acceptabel nivå på c:a 11-12000 kw/år för pump men ska bli intressant när kallgrader kommer att se.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!