Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 25 kvm stort tak pÃ¥ vedboden kan detta passa till solfÃ¥ngare?  (läst 2874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Har just byggt en vedbod där taket bara lutar åt ett håll (ena långsidan ser ut som plank andra nästa bara tak).
Taket är 7,75 meter gånger 3,2 och har 34 graderslutning. Det lutar mot väst.

Är det ens någon ide att sätta solpaneler på detta taket eller skall jag slå tanken ur mitt huvud på direkten?

Mvh
Marcus

Ps Huset ligger i Kungsbacka och jag kommer koppla anläggningen till varmvatten på sommaren och värmen på vintern
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Klart det går att ha solfångare på taket. Men om Du tänker lägga det direkt på taket, så ska Du undvika vakumrör, då jag tycker lutningen är aldeles för liten....

mvh humlan.

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Tackar för svaret :)

Då vet jag åtminstone vad jag skall börja läsa på om.
Den stora frågan är om det är ekonomiskt vettigt att lägga ner pengar och energi på att fylla taket med solfångare men det är en annan fråga.

Dock sÃ¥ känns det nästan som om man kommer bli tvungen att skaffa pool sÃ¥ man kan uttnyttja energin ordentligt pÃ¥ sommaren men detta är ett trevligt problem  a:gl
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Nja humlan här i kungsbacka har vi vanligtvis inte mycket snö om det är det du tänker på.
34 grader i västerläge är helt ok.  Att öka lutningen i västerläget blir inte bra, utan större lutning passar bättre i rent söderläge. Vakuumrörens runda form bibehÃ¥ller dessutom konstant belyst yta sÃ¥ länge inte rören skuggar varandra.

Du behöver ju inte fylla HELA taket, men det klart du siktar väl på en stor pool ;D

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Nja humlan här i kungsbacka har vi vanligtvis inte mycket snö om det är det du tänker på.
34 grader i västerläge är helt ok.  Att öka lutningen i västerläget blir inte bra, utan större lutning passar bättre i rent söderläge. Vakuumrörens runda form bibehÃ¥ller dessutom konstant belyst yta sÃ¥ länge inte rören skuggar varandra.

Du behöver ju inte fylla HELA taket, men det klart du siktar väl på en stor pool ;D

Nja det var inte snön direkt, utan mer för bästa/mesta Ã¥rsutbyte. Tänkte inte heller pÃ¥ att det var västerläge, tog dumt nog, för givet att det var mot söder. Trots att det stÃ¥r västerläge  huvuddunk

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!