Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram  (läst 52598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #45 skrivet: 09 december 2007, 18:52:13 »
Vräker ut värme var ordet! ;D
Jo vi har lite nya tillämpningar för våran Nocria 18.
Den är fenomenal som tvätttork enda gången vi numera använder den dyra torktumlaren är när man har antingen har sådan tvätt som måste tumlas eller jättebråttom dvs det måste vara torrt på två timmar, kan man vänta ett par timmar till så har nocrian torkat tvätten + värmt huset under tiden. Thumbsup

Det andra användningsområdet är fattigmans bastu fiR:, dra bara upp tempen på max 30 grader och maxfläkt och sedan placera sig i blåset av nästan "orkanstyrka". Jätteskönt när man kommer upp från duschen i kalla källaren och vill snabbtorka sig (använder aldrig hårtorken numera)eller om man varit utomhus och kylt ned sig ordentligt.

Som sagt det är inte för inte den kallas monstret studs

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #46 skrivet: 09 december 2007, 19:46:47 »
Vräker ut värme var ordet! ;D
Jo vi har lite nya tillämpningar för våran Nocria 18.
Den är fenomenal som tvätttork enda gången vi numera använder den dyra torktumlaren är när man har antingen har sådan tvätt som måste tumlas eller jättebråttom dvs det måste vara torrt på två timmar, kan man vänta ett par timmar till så har nocrian torkat tvätten + värmt huset under tiden. Thumbsup

Det andra användningsområdet är fattigmans bastu fiR:, dra bara upp tempen på max 30 grader och maxfläkt och sedan placera sig i blåset av nästan "orkanstyrka". Jätteskönt när man kommer upp från duschen i kalla källaren och vill snabbtorka sig (använder aldrig hårtorken numera)eller om man varit utomhus och kylt ned sig ordentligt.

Som sagt det är inte för inte den kallas monstret studs

Undrar om man kan laga mat pÃ¥ den, tycker spishällen drar för mkt ström  :-\
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #47 skrivet: 09 december 2007, 22:00:43 »
SP hade redan problem med ME 7,7kW så att det har problem med monstret är inget konstigt.

När man satt en Nocria vet man vilken sjuk effekt den ger. Som montör är det en fröjd att starta en Nocria och se kundens min när den vräker ut värme.
Det har skrivits mycket från vissa i norr och vissa tar det med en nypa salt men han rätt i mycket om Nocrian.

Sen att SP fÃ¥r bygga om lite är inte en dagför sent, det har behövts i 10Ã¥r  ^-^

Men nästa frÃ¥ga är hur mycket bygger de om? Kan det pÃ¥verka värdena?? Dags för en ny trÃ¥d  ;)

//Rickard


Vem menar du?  ::)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #48 skrivet: 09 december 2007, 23:12:31 »
Hej.

Förutom att kyl/värmemaskinen är för klen, så kan det också bero på att klimatkamrarna är för små. Dels skulle man inte få plats med tillräckligt med kyl/värmeriggar, dels så kan den lilla luftvolymen i systemet vara så känslig för reverseringen när maskinen avfrostar att temperaturen svänger utanför tillåtna intervall. På kalla sidan kan man få en rejäl puckel uppåt, och då får maskinen hjälp med avfrostningen = ogiltigt prov. På varma sidan skulle tempen störtdyka. Det är inte helt enkelt att testa en luft/luft maskin, helt plötsligt börjar den backa...och då gäller det att hänga med. Förmodligen är det lättare att testa en luft/vatten, den kan man koppla till en tank på varma sidan.

Problemen tyder på att maskinen lämnar mycket effekt. Att man får problem vid -7 grader och inte vid +7 kan bero på att effektkurvan kan vara nedstyrd vid +7 (för att prestera bra i Eurovent).

Att Nocrian ger mycket effekt tvivlar jag inte på. Men det ska bli intressant att se vilken COP den uppvisar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #49 skrivet: 10 december 2007, 22:26:50 »
Hej.

Förutom att kyl/värmemaskinen är för klen, så kan det också bero på att klimatkamrarna är för små. Dels skulle man inte få plats med tillräckligt med kyl/värmeriggar, dels så kan den lilla luftvolymen i systemet vara så känslig för reverseringen när maskinen avfrostar att temperaturen svänger utanför tillåtna intervall. På kalla sidan kan man få en rejäl puckel uppåt, och då får maskinen hjälp med avfrostningen = ogiltigt prov. På varma sidan skulle tempen störtdyka. Det är inte helt enkelt att testa en luft/luft maskin, helt plötsligt börjar den backa...och då gäller det att hänga med. Förmodligen är det lättare att testa en luft/vatten, den kan man koppla till en tank på varma sidan.

Problemen tyder på att maskinen lämnar mycket effekt. Att man får problem vid -7 grader och inte vid +7 kan bero på att effektkurvan kan vara nedstyrd vid +7 (för att prestera bra i Eurovent).

Att Nocrian ger mycket effekt tvivlar jag inte på. Men det ska bli intressant att se vilken COP den uppvisar.

MVH/Gano


Jorå utan tvekan så ger Nocrian rejält med värme..... och ska man tro på tillverkarens uppgifter så är ju även cop mkt bra..... men det är klart att det kommer att bli mkt intressant att se vilken effekt och cop den presterar på SP:s test.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #50 skrivet: 16 december 2007, 09:48:25 »
Jag känner mig lite skyldig o måste få lätta på mitt hjärta.Det kan vara så att jag är en av orsakerna till den globala uppvärmningen eftersom jag monterar Fujitsu Nocria.Ta tex i Arjeplog när jag monterade dom två första pumparna för ett par månader sen så var det minusgrader,igår när jag var där o monterade igen så var det plus o regnade jag tyckte också att dom som sköter isbanorna tittade surt på mig Sc:,h >:D *vinkar*

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #51 skrivet: 16 december 2007, 12:13:30 »
Ha ha , blir nok en Nocria pÃ¥ meg neste gang  *roflmao* *roflmao*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #52 skrivet: 16 december 2007, 12:44:59 »
Jag känner mig lite skyldig o måste få lätta på mitt hjärta.Det kan vara så att jag är en av orsakerna till den globala uppvärmningen eftersom jag monterar Fujitsu Nocria.Ta tex i Arjeplog när jag monterade dom två första pumparna för ett par månader sen så var det minusgrader,igår när jag var där o monterade igen så var det plus o regnade jag tyckte också att dom som sköter isbanorna tittade surt på mig Sc:,h >:D *vinkar*

NEJ NEJ

du har fattat det fel,du ska se det som att du förhindrar den globala uppvärmningen
pumparna kyler ju ute luften.,,i alla fall vinter tid  tomte::

du kommer nog att få ett miljöpris i stället ....

Utloggad kjbu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #53 skrivet: 30 december 2007, 16:41:10 »
Noen som vet støynivÃ¥et pÃ¥ Nocria? Spesielt innedelen er interessant  :-\

-kjbu

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #54 skrivet: 14 januari 2008, 16:38:01 »
Jag monterade en nocria i lördags på ytterligare en bilverkstad ! den befintliga uppvärmningen bestod av en aerotemper på ca 7kw !
verkstaden är ca 120 m2 (ca 4-4,5m takhöjd)med väggar av siporex ! problemet har varit att aerotempern gått konstant från första portöppningen på morgonen till kväll, utan uppehåll !
jag var själv lite osäker på hur stor skillnad det skulle bli !....så jag svängde förbi idag på vägen hem !
Jag möts i dörröppningen av ett gäng glada bilmekar..ca 16 ºC i verkstaden hela dan, och aerotempern hoppar igång vid port-öppning, för att stanna efter ca 5 min !
alla var jätteglada över att slippa höra den förb....de aerotempern hela dan, och ändå ha lika varmt, eller varmare än innan !!

Ja...man får säga vad man vill....men imponerande är den.. Thumbsup Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #55 skrivet: 14 januari 2008, 17:56:05 »
Jag monterade en nocria i lördags på ytterligare en bilverkstad ! den befintliga uppvärmningen bestod av en aerotemper på ca 7kw !
verkstaden är ca 120 m2 (ca 4-4,5m takhöjd)med väggar av siporex ! problemet har varit att aerotempern gått konstant från första portöppningen på morgonen till kväll, utan uppehåll !
jag var själv lite osäker på hur stor skillnad det skulle bli !....så jag svängde förbi idag på vägen hem !
Jag möts i dörröppningen av ett gäng glada bilmekar..ca 16 ºC i verkstaden hela dan, och aerotempern hoppar igång vid port-öppning, för att stanna efter ca 5 min !
alla var jätteglada över att slippa höra den förb....de aerotempern hela dan, och ändå ha lika varmt, eller varmare än innan !!

Ja...man får säga vad man vill....men imponerande är den.. Thumbsup Thumbsup

mvh. ACE

Kul att du rapporterade en sån trevlig sak......
Men du har rätt i att Nocrian är ett riktigt "Monster" som saknar motstycke bland luft luft-vp  ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #56 skrivet: 22 mars 2009, 13:19:20 »
Inget test av Nocria i Ã¥r  :'(

SP har avbrutit testet då maskinen presterade för våldsamt.
Vid - 7 ºC så var effekten så hög att klimatrummet inte kunde kylas ner tillräckligt.
Nytt test kommer i Feb-Mar 08 när SP har byggt om anläggningen.


Tomas

Tog då extremt lång tid den där ombyggnaden. Man kan ju undra hur många pumpar som sålts otestade. Förresten har väl modellen utgått vi det här laget också... Minns vilket rabalder det var på många när Panasonic HE testet dröjde några månader, de misstänkte att Kinnan ville mörka själva.
« Senast ändrad: 22 mars 2009, 13:22:45 av Panasonic E9 »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #57 skrivet: 22 mars 2009, 15:23:19 »
Tog då extremt lång tid den där ombyggnaden. Man kan ju undra hur många pumpar som sålts otestade. Förresten har väl modellen utgått vi det här laget också... Minns vilket rabalder det var på många när Panasonic HE testet dröjde några månader, de misstänkte att Kinnan ville mörka själva.

Hej Panasonic E9!  Jamen visst mörkade väl Kinnan ganska länge genom att inte släppa testresultatet. Sc:,h Alla förväntade sig ett alldeles fantastiskt testresultat av den pumpen, men efter en relativt lÃ¥ng väntan sÃ¥ visade det sig att det var ju ett ganska mediokert resultat trots allt och som dÃ¥ mest blev till en besvikelse ifh till det förväntade. :)

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 22 mars 2009, 15:25:09 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #58 skrivet: 23 mars 2009, 00:39:11 »
Inget test av Nocria i Ã¥r  :'(

SP har avbrutit testet då maskinen presterade för våldsamt.
Vid - 7 ºC så var effekten så hög att klimatrummet inte kunde kylas ner tillräckligt.
Nytt test kommer i Feb-Mar 08 när SP har byggt om anläggningen.


Tomas

Tog då extremt lång tid den där ombyggnaden. Man kan ju undra hur många pumpar som sålts otestade. Förresten har väl modellen utgått vi det här laget också... Minns vilket rabalder det var på många när Panasonic HE testet dröjde några månader, de misstänkte att Kinnan ville mörka själva.

Modellen är den samma än. Finns en ny men vet ej när den kommer till sverige, COP6,1  Thumbsup

//Rickard

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 Nocria 18 Diagram
« Svar #59 skrivet: 18 september 2009, 15:34:51 »
Verkar inte vara några speciella siffror, Boschen jag har har 2.4 i COP vid -18, ganska lika.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!