Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.  (läst 13098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krainer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« skrivet: 17 november 2009, 07:52:28 »
Hej !

Funderar på att köpa nibe f-2025 och docka till min oljepanna.
RT-10 rumstermostat styr on off.

Från värmepumpen kopplar jag till in på oljepannan och ut från oljepannan direkt till elementen,(shunten på max hela tiden).
Returen från elementen direkt till in på värmepumpen.
Vad jag förstår så blir det flytande kondensering på detta viset.
Om värmepumpen inte klarar sig när det är kallt tänkte jag manuellt slå på värmepatronen i oljepannan som då hjälper till.
Jag har vedförugn till oljepannan som jag tänkte starta när det blir kallt och då slår väl värmepumpen av när rt10 styr?
Hur väljs vilka temperaturer som värmepumpen kör är det utomhustempen som styr eller rt10 ?
Jag tänkte vilken framledningstemperatur som värmepumpen jobbar emd eftersonm det är flytande kondensering.
Vår och höst skall det inte behövas mkt värme till elementen och då skall värmepumpen jobba med låg temp eftersom det ger bättre verkningsgrad.
Styr rt10 detta eller utomhusluften eller måste man manuellt ställa in detta på värmepumpen?



Varmvatten förvärms i pannan och kopplas sedan till extern VVB på ca 100liter där det värms till ca 60 grader.

På sommaren tänkte jag koppla om med manuella kopplingar så att ut från oljepannan går direkt till värmepumpen eftersom ingen värme till huset behövs då.
Då kan värmepumpen jobba med hög temp till pannan som då värmer varmvattnet så den externa vvb inte behöver jobba.

Skulle detta fungera?

mvh/Krainer

« Senast ändrad: 17 november 2009, 07:59:22 av krainer »

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #1 skrivet: 17 november 2009, 17:53:02 »
Ja det kommer att funka...men kanske inte riktigt som du tror.

Hur stor är pannan och hur stor pump hade du tänkt? och var ligger kåken och hur står är den?

RT10 är en helt dum givare, dvs den slår bara av och på. En del gillar inte att hysteresen är så liten i givaren, vilket ger mycket start och stopp på VP'n. Jag kör själv med rumsgivare (ej RT10), men den står fullt påslagen nu och slår bara ifrån när det är varmt/soiligt ute. Att ställa innertempen med hjälp av en RT10 tror jag funkar sådär, jag använder elementtermostaterna istället, förrutom den i badrummet.

Beroende på VV förbrukning så är det inte säker att det lönar sig att hålla pannan varm på sommaren. Min hade en tomgångsförbrukning på 5kwh/dygn. Har dock en liten VV förbrukning.
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #2 skrivet: 17 november 2009, 18:08:14 »
Du måste ha...

ett annat styrsystem (Nibe/SMO) om du skall komplettera med vedeldning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #3 skrivet: 17 november 2009, 18:20:15 »
Vanlig hedlig fast kondensering funkar. Men dÃ¥ shuntar du ut värmen  vp stannar automatisk om du eldar
Men se till att du har bra vattenvolym annars blir det inga vettiga driftider på vp
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #4 skrivet: 17 november 2009, 19:33:54 »
Du måste ha...

ett annat styrsystem (Nibe/SMO) om du skall komplettera med vedeldning.
Det är precis vad man inte behöver. Vid dockning mot vedanläggning kör man med en termostat i acktanken.

För dockning mot oljepanna med flytande kondensering är det däremot lämpligt med en SMO10, så kan SMO'n styra oljebrännaren som tillskott när värmepumpen inte räcker till.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #5 skrivet: 17 november 2009, 20:26:23 »
Hej !

Funderar på att köpa nibe f-2025 och docka till min oljepanna.
RT-10 rumstermostat styr on off.

Från värmepumpen kopplar jag till in på oljepannan och ut från oljepannan direkt till elementen,(shunten på max hela tiden).
Returen från elementen direkt till in på värmepumpen.
Vad jag förstår så blir det flytande kondensering på detta viset.
Om värmepumpen inte klarar sig när det är kallt tänkte jag manuellt slå på värmepatronen i oljepannan som då hjälper till.
Jag har vedförugn till oljepannan som jag tänkte starta när det blir kallt och då slår väl värmepumpen av när rt10 styr?
Hur väljs vilka temperaturer som värmepumpen kör är det utomhustempen som styr eller rt10 ?
Jag tänkte vilken framledningstemperatur som värmepumpen jobbar emd eftersonm det är flytande kondensering.
Vår och höst skall det inte behövas mkt värme till elementen och då skall värmepumpen jobba med låg temp eftersom det ger bättre verkningsgrad.
Styr rt10 detta eller utomhusluften eller måste man manuellt ställa in detta på värmepumpen?

Skulle detta fungera?

mvh/Krainer

Skall du ha flytande kondensering för detta är det SMO som gäller...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #6 skrivet: 17 november 2009, 20:49:06 »
många kör med inomhus termostat med liten hysteres direkt mot radiator returen. och får nästan flytande kond
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #7 skrivet: 18 november 2009, 09:18:06 »
 :) Jag märker nu pÃ¥ svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igÃ¥ng pÃ¥ sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda ocksÃ¥.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #8 skrivet: 18 november 2009, 10:58:18 »
Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #9 skrivet: 18 november 2009, 11:11:33 »
hej.
du kanske ska titta på en ctc ecoair också..
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #10 skrivet: 18 november 2009, 11:26:19 »
:) Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igÃ¥ng pÃ¥ sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda ocksÃ¥.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?


Ja, du har fel...

Det kommer inte att fungera bra.

Dessutom tycker jag absolut att du skall köra varmvattenberedaren istället för värmepumpen på sommaren. Det blir visserligen drygt dubbla kostnaden för varmvattnet. Men det är ju sommar...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #11 skrivet: 18 november 2009, 16:59:00 »
:) Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igÃ¥ng pÃ¥ sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda ocksÃ¥.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?


Ja, du har fel...

Det kommer inte att fungera bra.

Dessutom tycker jag absolut att du skall köra varmvattenberedaren istället för värmepumpen på sommaren. Det blir visserligen drygt dubbla kostnaden för varmvattnet. Men det är ju sommar...

Det är gott men vilket har jag fel pÃ¥?  huvuddunk......

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #12 skrivet: 18 november 2009, 17:02:15 »
Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?

Ursäkta men jisses vad vatten du har att värma upp, inte undra på om inte pumpen orkar vid minus 15...trots tillskott....Och allt till 100 kvm hus....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #13 skrivet: 18 november 2009, 17:06:27 »
Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?
Vad är galet på din 2020. min stannar automatiskt när jag eldar utan bestående larm och den kopplar även in elpatronerna. Finns hjälprelä inbygt för aktivering av tillsats bara koppla in sig med hjälp av lite kontaktorer mm
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe F2025 dockad mot oljepanna nibe city.
« Svar #14 skrivet: 18 november 2009, 17:33:16 »
Vad är galet på din 2020. min stannar automatiskt när jag eldar utan bestående larm och den kopplar även in elpatronerna. Finns hjälprelä inbygt för aktivering av tillsats bara koppla in sig med hjälp av lite kontaktorer mm
Min stannar automatiskt när jag eldar också, eftersom jag har en termostat i tanken som stoppar den. Gör man nåt fel däremot, så den får för hög returtemp, får man gå ut och återställa den om den ska starta igen. Misstänker dock att det inte ska vara så. Hög framledningstemp återställer sig själv.
Elpatronerna kan den koppla in när den står stilla på grund av larm eller uppnådd stopptemp, men nåt inbyggt relä har den inte, utan en utgång man får koppla ett relä på isåfall. Ser dock det som meningslöst, det har funkat hittills.
Ursäkta men jisses vad vatten du har att värma upp, inte undra på om inte pumpen orkar vid minus 15...trots tillskott....Och allt till 100 kvm hus....
Varför skulle den orka sämre för att det är mycket vatten? Dock får den dålig verkningsgrad mot en tank, eftersom den hela tiden måste upp till höga temperaturer. Har du nåt bättre sätt att koppla den mot en vedpanna, så får du gärna delge det. Att köra med flytande kondensering från vedpannan är uteslutet, likaså att ha 20 olika ventiler man får slå om själv när man ska elda.
Huset är btw på 112 kvadrat, kombinerat med att vi håller 15-18 grader i en fullständigt oisolerad källare, sånär som på cellplastskivor jag har tryckt i fönstren, och vi kör aldrig tillskott. Under -10 får den det kämpigt, då går den konstant, och kommer det neråt -15 går det inte alls, då börjar det bli kallt inne. Dock är det vansinnigt sällan detta inträffar i Skåne, har nog hänt 2 gånger på de 2½ åren vi har haft pumpen installerad.

Kan tillägga att det ska installeras en VVM300 när veden är slut och huset är utbyggt.

Det finns fortfarande ingen intern styrning i den så att den vet när den ska starta och stoppa vid olika temperaturer, och jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle fungera tillfredställande att styra den med en rumstermostat på termostatingången på pumpen. Det kommer bli väldigt trögt och fungera dåligt avseende drifttider och antal starter.
« Senast ändrad: 18 november 2009, 17:36:43 av cheetah1 »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!