Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hulta
« skrivet: 22 november 2009, 16:27:59 »

kanske ingen ide att prova då

Prova ej att låta värmepumpen sköta laddpumpen! Returvattnet vid värmepumpen svalnar fortare och då tror värmepumpen att det är dags att värma upp igen. Blir många starter och stopp på kort tid!! :( Nu ska jag kolla tiden mellan start och stopp.

Nu senaste timmen har jag noterat att pannans temp sjönk från 45 till 40 (panntermometern vilket är oexakt) vilket tog 45 minuter och då startade pumpen och värmde upp till 49-50 grader. Det tog 20 minuter.
Återstår att se hur lång tid det tar för pannan att svalna till 40 igen. Återkommer!! :D

Temp ute plus sju och blåsigt. 23grader inne......

Okej avsvalningstiden 50 minuter och temp från shunt c.a 33grader. Men visst 23 grader inne är för mycket........
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 november 2009, 20:04:29 »

kanske ingen ide att prova då
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 20 november 2009, 19:27:30 »

Alltså, våran 2020 gör det aldrig.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 november 2009, 15:31:50 »

en snabb fråga bara hur ofta känner den av tempen?  innan man börjar koppla?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 november 2009, 14:55:26 »

kollade koplings chemat  det är fasen som går genom den kanalen antar jag?
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 19 november 2009, 23:18:01 »

Så det funkar bra att köra med den ibygda returgivarn + att vp sköter cirkpump.
jag trodde det bara fungerade med extern givare

då får man väl testa detta får ta en sväng till classe och köpa ett relä eller går det  koppla cirkpumpen direkt på vp?

 ja
 du har en plint för cirk-pump
 i alla fall på 2025
 kjell  *vinkar*
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 19 november 2009, 23:04:39 »

Så det funkar bra att köra med den ibygda returgivarn + att vp sköter cirkpump.
jag trodde det bara fungerade med extern givare

då får man väl testa detta får ta en sväng till classe och köpa ett relä eller går det  koppla cirkpumpen direkt på vp?
Det går att koppla direkt.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 19 november 2009, 22:55:45 »

Så det funkar bra att köra med den ibygda returgivarn + att vp sköter cirkpump.
jag trodde det bara fungerade med extern givare

då får man väl testa detta får ta en sväng till classe och köpa ett relä eller går det  koppla cirkpumpen direkt på vp?
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 19 november 2009, 21:03:25 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?
Värmepumpen stannar med larm hög returtemp (på displayen i pumpen och inget annat lur) när returtempen går över 50 grader, och då startar den inte av sig själv, som sagt. Larm högtryckspressostat utlöst finns också, men det är inte det i det här fallet.


Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?

hetvattnet går bara till värmeväxlaren
och den är bra issolerad
kör du cirkpumpen från 2025an
går den hela tiden när det är +2 å kallare = frost risk
varmare än +2 startar den bara i bland för att kolla tempen
kjell  *vinkar*

Jag har en 2020, och nån funktion för att kolla tempen finns inte. Citat från manualen:

Citera
Laddpump
När laddpump anslutes till kopplingsplint X11 (11) position
3 och 4 styrs pumpen av FIGHTER 2020. Pumpens aktivitet
beror på statusen för FIGHTER 2020, värme-/varmvattenbehov
och utetemperatur. Pumpmotionering sköts av
FIGHTER 2020.
Frysskyddsfunktion
Vid temperatur under +2 °C går laddpumpen periodvis,
och vid temperatur under -20 °C går den kontinuerligt.
Denna funktion gäller under förutsättning att spänning
finns till FIGHTER 2020.

edit: hoppsan, vart lite fel med citaten.


Jag har en 2020, och nån funktion för att kolla tempen finns inte. Citat från manualen

jag vet inte om det står nått om det i manualen
men jag har elmätare på min
och vilo förbrukningen är 45watt
och den är 90-100watt med cirk-pump
jag har noterat att den kör cirk-pump
lite då & då
och är tempen för hög=insällt värde
startar den inte
 kjell  *vinkar*
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 19 november 2009, 19:15:28 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?
Värmepumpen stannar med larm hög returtemp (på displayen i pumpen och inget annat lur) när returtempen går över 50 grader, och då startar den inte av sig själv, som sagt. Larm högtryckspressostat utlöst finns också, men det är inte det i det här fallet.


Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?

hetvattnet går bara till värmeväxlaren
och den är bra issolerad
kör du cirkpumpen från 2025an
går den hela tiden när det är +2 å kallare = frost risk
varmare än +2 startar den bara i bland för att kolla tempen
kjell  *vinkar*

Jag har en 2020, och nån funktion för att kolla tempen finns inte. Citat från manualen:

Citera
Laddpump
När laddpump anslutes till kopplingsplint X11 (11) position
3 och 4 styrs pumpen av FIGHTER 2020. Pumpens aktivitet
beror på statusen för FIGHTER 2020, värme-/varmvattenbehov
och utetemperatur. Pumpmotionering sköts av
FIGHTER 2020.
Frysskyddsfunktion
Vid temperatur under +2 °C går laddpumpen periodvis,
och vid temperatur under -20 °C går den kontinuerligt.
Denna funktion gäller under förutsättning att spänning
finns till FIGHTER 2020.

edit: hoppsan, vart lite fel med citaten.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 19 november 2009, 19:01:00 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?
Värmepumpen stannar med larm hög returtemp (på displayen i pumpen och inget annat lur) när returtempen går över 50 grader, och då startar den inte av sig själv, som sagt. Larm högtryckspressostat utlöst finns också, men det är inte det i det här fallet.


Hmm där fick jag något att undra över men enligt Nibe så styrs laddpumpen av LVP:n så laddpumpen inte går onödigt mycket..Men klart då blir värdet på returtempen missvisande pga nerkylning vägen ifrån panna till värmepumpen, men om man isolerar retur-rören ordentligt bör väl den lilla självcirkulation som finns ändå fungera?? Så värmepumpen får rätt info om retur temp.

Nu eldar jag inte med ved men laddpumpfrågan var intressant, jag kommer nu att montera ett eluttag så jag kan skifta stickkontakten till laddpumpen emellan värmepumpstyrningen av laddpump och permanent drift. Alltid kul att prova..... ::)

Hmm nu svarade kjell..Aha jag trodde att Niben motionerade pumpen då och då under plus två samt att den gick permanent under minus 20...Manualen är då luddig....

Jo det är tydligen rätt med motioneringen av pumpen...
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 19 november 2009, 18:56:11 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?
Värmepumpen stannar med larm hög returtemp (på displayen i pumpen och inget annat lur) när returtempen går över 50 grader, och då startar den inte av sig själv, som sagt. Larm högtryckspressostat utlöst finns också, men det är inte det i det här fallet.


Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?

hetvattnet går bara till värmeväxlaren
och den är bra issolerad
kör du cirkpumpen från 2025an
går den hela tiden när det är +2 å kallare = frost risk
varmare än +2 startar den bara i bland för att kolla tempen
kjell  *vinkar*
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 19 november 2009, 18:42:38 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Men förutom att den drar el själv skickar du ju ut hetvatten i kondensorn som kyls av när inte maskinen går. Verkar dumt?
Värmepumpen stannar med larm hög returtemp (på displayen i pumpen och inget annat lur) när returtempen går över 50 grader, och då startar den inte av sig själv, som sagt. Larm högtryckspressostat utlöst finns också, men det är inte det i det här fallet.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 19 november 2009, 18:24:51 »

på sommar/vår/höst kan man nog spara en slant på att cirkpumpen inte går hela tiden men på vintern går vp många timmar per dygn
går c pumpen året runt så drar den 400kw/h

får jag stopp som du beskriver så måste jag starta om också  tror att det är högtryckspressostaten som löser ut
har hänt en gång nör jag fick luft i cirkpumpen
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 19 november 2009, 12:31:51 »

vad menar du om man gör något fel så larmar den ?  Jag har eldat upp min så jag 90 ºC i returtemp många gånger.
Har alltid startat sen när tempen sjunkit till sartvärde
men jag har ingen tankgivare utan kör med den inbygda returgivarn.
Har fått larm en gång men då hade nån givare gett upp på förångarn
För låg fart på cirkpumpen sommartid tillexempel har givit "Hög returtemp". Då stannar den och vägrar starta igen om man inte går ut och stänger av strömmen och sätter på den igen. Men som sagt, jag tror inte att det är helt rätt.

Kör du på returtempen måste du ju köra cirkpumpen hela tiden för att den ska veta vad denna är, det verkar som skapligt slöseri?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 november 2009, 22:37:39 »

 Thumbsup  Chetah1: Det var tyvärr bara en spontan tanke som dök upp i min hjärna om vattenmängden. Men visst undrar jag fortfarande om pumpen orkar värma upp så mycket vatten. Kan pumpen bara leverera en viss mängd kw så borde den få det jobbigare med så mycket vatten.

Nu är det fast kondensering som avses, tror inte heller på flytande kondensering.
Jag har ingen ide om inkopplingar i övrigt utan frågar proffsen om det istället.

Ska bli spännande att få se själv hur det fungerar, räknar med att inkopplingen är klar på fredag och efter några dagars inkörning då luft och annat "onödigt" ska bort.....Då har det nog klarnat lite mer om fast kondensering och användningen av pannan som ackumulator på 145liter plus övrigt vatten, kanske behövs utökad vattenmängd..... ;)
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 18 november 2009, 20:59:53 »

vad menar du om man gör något fel så larmar den ?  Jag har eldat upp min så jag 90 ºC i returtemp många gånger.
Har alltid startat sen när tempen sjunkit till sartvärde
men jag har ingen tankgivare utan kör med den inbygda returgivarn.
Har fått larm en gång men då hade nån givare gett upp på förångarn
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 18 november 2009, 17:33:16 »

Vad är galet på din 2020. min stannar automatiskt när jag eldar utan bestående larm och den kopplar även in elpatronerna. Finns hjälprelä inbygt för aktivering av tillsats bara koppla in sig med hjälp av lite kontaktorer mm
Min stannar automatiskt när jag eldar också, eftersom jag har en termostat i tanken som stoppar den. Gör man nåt fel däremot, så den får för hög returtemp, får man gå ut och återställa den om den ska starta igen. Misstänker dock att det inte ska vara så. Hög framledningstemp återställer sig själv.
Elpatronerna kan den koppla in när den står stilla på grund av larm eller uppnådd stopptemp, men nåt inbyggt relä har den inte, utan en utgång man får koppla ett relä på isåfall. Ser dock det som meningslöst, det har funkat hittills.
Ursäkta men jisses vad vatten du har att värma upp, inte undra på om inte pumpen orkar vid minus 15...trots tillskott....Och allt till 100 kvm hus....
Varför skulle den orka sämre för att det är mycket vatten? Dock får den dålig verkningsgrad mot en tank, eftersom den hela tiden måste upp till höga temperaturer. Har du nåt bättre sätt att koppla den mot en vedpanna, så får du gärna delge det. Att köra med flytande kondensering från vedpannan är uteslutet, likaså att ha 20 olika ventiler man får slå om själv när man ska elda.
Huset är btw på 112 kvadrat, kombinerat med att vi håller 15-18 grader i en fullständigt oisolerad källare, sånär som på cellplastskivor jag har tryckt i fönstren, och vi kör aldrig tillskott. Under -10 får den det kämpigt, då går den konstant, och kommer det neråt -15 går det inte alls, då börjar det bli kallt inne. Dock är det vansinnigt sällan detta inträffar i Skåne, har nog hänt 2 gånger på de 2½ åren vi har haft pumpen installerad.

Kan tillägga att det ska installeras en VVM300 när veden är slut och huset är utbyggt.

Det finns fortfarande ingen intern styrning i den så att den vet när den ska starta och stoppa vid olika temperaturer, och jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle fungera tillfredställande att styra den med en rumstermostat på termostatingången på pumpen. Det kommer bli väldigt trögt och fungera dåligt avseende drifttider och antal starter.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 18 november 2009, 17:06:27 »

Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?
Vad är galet på din 2020. min stannar automatiskt när jag eldar utan bestående larm och den kopplar även in elpatronerna. Finns hjälprelä inbygt för aktivering av tillsats bara koppla in sig med hjälp av lite kontaktorer mm
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 november 2009, 17:02:15 »

Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?

Ursäkta men jisses vad vatten du har att värma upp, inte undra på om inte pumpen orkar vid minus 15...trots tillskott....Och allt till 100 kvm hus....
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 november 2009, 16:59:00 »

:) Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igång på sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda också.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?


Ja, du har fel...

Det kommer inte att fungera bra.

Dessutom tycker jag absolut att du skall köra varmvattenberedaren istället för värmepumpen på sommaren. Det blir visserligen drygt dubbla kostnaden för varmvattnet. Men det är ju sommar...

Det är gott men vilket har jag fel på?  huvuddunk......
Skrivet av: larryd
« skrivet: 18 november 2009, 11:26:19 »

:) Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igång på sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda också.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?


Ja, du har fel...

Det kommer inte att fungera bra.

Dessutom tycker jag absolut att du skall köra varmvattenberedaren istället för värmepumpen på sommaren. Det blir visserligen drygt dubbla kostnaden för varmvattnet. Men det är ju sommar...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 18 november 2009, 11:11:33 »

hej.
du kanske ska titta på en ctc ecoair också..
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 18 november 2009, 10:58:18 »

Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen.
När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.

Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.

Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?
Skrivet av: hulta
« skrivet: 18 november 2009, 09:18:06 »

 :) Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.
Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.
Fast kondensering.

Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.

Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igång på sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda också.  ;)

Med reservation nu för jag kanske har fel?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 17 november 2009, 20:49:06 »

många kör med inomhus termostat med liten hysteres direkt mot radiator returen. och får nästan flytande kond
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 november 2009, 20:26:23 »

Hej !

Funderar på att köpa nibe f-2025 och docka till min oljepanna.
RT-10 rumstermostat styr on off.

Från värmepumpen kopplar jag till in på oljepannan och ut från oljepannan direkt till elementen,(shunten på max hela tiden).
Returen från elementen direkt till in på värmepumpen.
Vad jag förstår så blir det flytande kondensering på detta viset.
Om värmepumpen inte klarar sig när det är kallt tänkte jag manuellt slå på värmepatronen i oljepannan som då hjälper till.
Jag har vedförugn till oljepannan som jag tänkte starta när det blir kallt och då slår väl värmepumpen av när rt10 styr?
Hur väljs vilka temperaturer som värmepumpen kör är det utomhustempen som styr eller rt10 ?
Jag tänkte vilken framledningstemperatur som värmepumpen jobbar emd eftersonm det är flytande kondensering.
Vår och höst skall det inte behövas mkt värme till elementen och då skall värmepumpen jobba med låg temp eftersom det ger bättre verkningsgrad.
Styr rt10 detta eller utomhusluften eller måste man manuellt ställa in detta på värmepumpen?

Skulle detta fungera?

mvh/Krainer

Skall du ha flytande kondensering för detta är det SMO som gäller...
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 17 november 2009, 19:33:54 »

Du måste ha...

ett annat styrsystem (Nibe/SMO) om du skall komplettera med vedeldning.
Det är precis vad man inte behöver. Vid dockning mot vedanläggning kör man med en termostat i acktanken.

För dockning mot oljepanna med flytande kondensering är det däremot lämpligt med en SMO10, så kan SMO'n styra oljebrännaren som tillskott när värmepumpen inte räcker till.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 17 november 2009, 18:20:15 »

Vanlig hedlig fast kondensering funkar. Men då shuntar du ut värmen  vp stannar automatisk om du eldar
Men se till att du har bra vattenvolym annars blir det inga vettiga driftider på vp
Skrivet av: larryd
« skrivet: 17 november 2009, 18:08:14 »

Du måste ha...

ett annat styrsystem (Nibe/SMO) om du skall komplettera med vedeldning.
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 17 november 2009, 17:53:02 »

Ja det kommer att funka...men kanske inte riktigt som du tror.

Hur stor är pannan och hur stor pump hade du tänkt? och var ligger kåken och hur står är den?

RT10 är en helt dum givare, dvs den slår bara av och på. En del gillar inte att hysteresen är så liten i givaren, vilket ger mycket start och stopp på VP'n. Jag kör själv med rumsgivare (ej RT10), men den står fullt påslagen nu och slår bara ifrån när det är varmt/soiligt ute. Att ställa innertempen med hjälp av en RT10 tror jag funkar sådär, jag använder elementtermostaterna istället, förrutom den i badrummet.

Beroende på VV förbrukning så är det inte säker att det lönar sig att hålla pannan varm på sommaren. Min hade en tomgångsförbrukning på 5kwh/dygn. Har dock en liten VV förbrukning.
Skrivet av: krainer
« skrivet: 17 november 2009, 07:52:28 »

Hej !

Funderar på att köpa nibe f-2025 och docka till min oljepanna.
RT-10 rumstermostat styr on off.

Från värmepumpen kopplar jag till in på oljepannan och ut från oljepannan direkt till elementen,(shunten på max hela tiden).
Returen från elementen direkt till in på värmepumpen.
Vad jag förstår så blir det flytande kondensering på detta viset.
Om värmepumpen inte klarar sig när det är kallt tänkte jag manuellt slå på värmepatronen i oljepannan som då hjälper till.
Jag har vedförugn till oljepannan som jag tänkte starta när det blir kallt och då slår väl värmepumpen av när rt10 styr?
Hur väljs vilka temperaturer som värmepumpen kör är det utomhustempen som styr eller rt10 ?
Jag tänkte vilken framledningstemperatur som värmepumpen jobbar emd eftersonm det är flytande kondensering.
Vår och höst skall det inte behövas mkt värme till elementen och då skall värmepumpen jobba med låg temp eftersom det ger bättre verkningsgrad.
Styr rt10 detta eller utomhusluften eller måste man manuellt ställa in detta på värmepumpen?



Varmvatten förvärms i pannan och kopplas sedan till extern VVB på ca 100liter där det värms till ca 60 grader.

På sommaren tänkte jag koppla om med manuella kopplingar så att ut från oljepannan går direkt till värmepumpen eftersom ingen värme till huset behövs då.
Då kan värmepumpen jobba med hög temp till pannan som då värmer varmvattnet så den externa vvb inte behöver jobba.

Skulle detta fungera?

mvh/Krainer


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!