Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Honda startar dÃ¥ligt redan vid +3 °C vad är fel?  (läst 5268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
 Hej!
Min Honda civic 2003 körd 270000km har plötsligt slutat starta när tempen närmar sig 0 °C. Kräver att jag håller på startmotorn i 20-30 sek för att starta. Använder jag motorvärme är det inga problem. Bilen har inte varit så här tidigare. Vilken givare är det fel på?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2016, 22:30:46 »
Om du håller ner gaspedalen när du försöker starta, vad händer då?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2016, 07:06:45 »
Hej!

Jag "tror" att jag har provat, utan hjälp. Kan vara att jag prövat att ge lite gas när motorn börjat gå. Den går dåligt de första 10 sec när den startat.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2016, 11:29:31 »
Det låter ju som att automatchoken har slutat fungera helt eller delvis.
Hur det styrs på just din bil har jag ingen aning om.
Kan vara någon backventil för bränslet som läcker också, så det tar ett tag för soppan att komma fram.
Vet du om du har elektrisk eller mekanisk bränslepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2016, 11:49:48 »
En sÃ¥ pass ny bil lär väl ha elektronisk insprutning eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2016, 12:06:42 »
En sån här borde det vara "HONDA CIVIC VII Hatchback (EU, EP, EV) 1.6i (81Kw), så nog är det insprutning som gäller. Som jag skrev i första inlägget misstänker jag en givare (sensor) men vilken?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2016, 15:06:50 »
Tippar på någon tempgivare som ger fel värden. Sånt är vi ju vana med här :)

Grannen hade en gammal audi med kass tempgivare, och den surade igen sig våldsamt eftersom insprutet trodde det var typ -50° eller nåt och vräkte på med soppa. Efter byte av givare var det aldrig nåt problem.

I detta fall känns det snarare som att den tror att det är varmare än vad det är.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2016, 15:29:31 »
Joo, det tror jag också bilen tror tex att det är +20. Men var sitter denna? Mäter luftmassagivaren tempen? Vilka andra givare finns. Är novis på detta. Har skruvat utombordare, motorsågar osv men har inte haft tillräkligt självförtroende att ge mig på bilarna.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Startar den lättare om du rullar igång den än om du använder startmotorn?
Vad händer om du gör flera korta startförsök (kör startmotorn 5 sekunder, stäng av tändningen 30 sekunder, kör startmotorn 5 sekunder igen osv)?

Om du kopplar in en OBD-kabel och dator med lämpligt bildiagnosprogram, verkar mätvärdena på motor- och lufttemperatur stämma med verkligheten? Finns några felkoder? Tänk på att det inte är alla fel som ger felkod, som också orsakar att motorelektronikvarningslampan tänds.

Beträffande givare så finns det säkert en givare som mäter motorns kylvattentemperatur, på en så modern bil som '03 är det troligen samma givare som används för både motorstyrsystemet och tempmätaren (instrumentblocket får förmodligen mätvärdet digitalt från motorstyrsystemet). Kylvattentempgivaren sitter ofta i topplocket nära termostathuset eller vattenutloppet till kylaren, om motorn är förberedd för elektrisk motorvärmare från fabrik brukar den sitta så långt från motorvärmaren som möjligt.
Lufttempgivare finns på de flesta bilar med insprutning, med några få undantag (dels bilar med luftmängdmätare av varmtrådstyp, som korrigerar automatiskt för lufttemperaturen - t ex Volvo och Saab åren runt 1990, och dels bilar med termostatstyrd luftförvärmning - t ex bilar med centralinsprutning eller elektronisk förgasare som bygger på amerikansk teknik). På så moderna bilar som '03 är lufttempgivaren ofta inbyggd i antingen luftmängdmätaren eller ev tryckgivare för insugningsröret (brukar kallas MAP-sensor på raggarspråk).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2016, 20:27:44 »
Att rulla igång den har jag inte provat. Men batteriet är nästan nytt o fungerar. Flera korta startförsök tex 10+10 har jag prövat, hjälper inte. Jag har ingen OBD mätare, men har bokat tid för att kolla det, hoppas att den visar temp. Om jag minns rätt började detta på våren och bilen är besiktigad efter det utan anmärkning. Hade glömt detta tills att det blev kallare nu. Ingen lampa lyser i instrumentbrädan. Skulle inte vara intresserad av att sätta så stora pengar i denna gamla bil, men den har ju ett bruksvärde.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Läs av mätvärden med OBD både då motorn är riktigt utkyld och då den är varm, för att se att temperaturerna verkar stämma i båda fallen. En diagnoskabel får man för en dryg hundralapp på eBay, och det finns fria Windowsprogramvaror eller mobilappar för att presentera mätvärdena.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2016, 10:59:04 »
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2016, 21:39:01 »
Har läst o funderat lite... Skulle det kunna vara bränslepumpen som inte orkar bygga upp ordentligt tryck vid kallare väder?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Har läst o funderat lite... Skulle det kunna vara bränslepumpen som inte orkar bygga upp ordentligt tryck vid kallare väder?

Nej, knappast troligt. Bränslepumpar till bensinbilar med insprutning brukar snarast fungera bättre ju kallare de är, åtminstone då de är gamla och slitna. När bensinen är kall, är den ju mer trögflytande och då spelar litegrann inre läckage i en sliten pump mindre roll.

Enklaste sättet att kolla om bränslepumpen ger tillräckligt tryck med god marginal är att lyssna eller känna på bränsletryckregulatorn, som troligen sitter i ena änden av röret som fördelar bränsle till spridarna. Om det låter eller känns som om det strömmar vätska i den, så ger pumpen tillräckligt högt tryck och flöde för att regulatorn ska öppna och släppa tillbaks överflödigt bränsle till tanken. Om detta är svårt att avgöra, så kan man tillfälligt lossa returledningen från regulatorn och se om det kommer ut bränsle ur den.

Har du provat att rulla igång än? Rulla i lämplig utförsbacke, starta på 2:an då farten har kommit upp till ca 20 km/h.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Honda startar dåligt redan vid +3 °C vad är fel?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2016, 09:00:49 »
Körde bilen till verkstad igår kväll kl 20. Kl 8 på morgonen +-0 ute, bilen visade likadant och startade som den skulle. Typiskt! Felet har inte varit sporadiskt här hemma. Kanske 12 timmar var för lite.

Torbjorn! Att göra en kallstart genom rullning är inte helt enkelt. Vad vill du testa med det? Batteriet är nöstan nytt (5mån) o startmotorn verkar ta i precis som den ska
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!