Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd till vägg vid installation av resp. delar!  (läst 10525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« skrivet: 28 september 2013, 10:54:25 »
Till att börja med, -Hej på er alla!

Johanna heter jag och har precis registrerat mig, för att kunna ställa min första fråga! Jag har hängt här ett tag och lästa svar av alla duktiga användare, men bestämde mig nu för att registrera mig!

Till mina frågor...

Jag har förut haft luft/luftpumpar installerade och har för mig att det rekomenderade avståndet från vägg, till luftintag på respektive del har varit ca 15cm.

Jag har nu en ny, större pump som levererar 8300W i värme (8200W i kyla). Själva monteringen av ute och innedel kommer jag göra själv, så att detta är gjort när kylteknikern kommer. I monteringsanvisningen står det att utedelen ska ha ett avstånd minst 30cm mellan baksidan av enheten och väggen den monteras mot. Detta låter som en hel del...Jag köpte även till ett "designertak" som ska skydda mot nederbörd. Detta "speciella" tak är endast 50cm djupt. Pumpens utedel är 32cm djup. Det innebär att pump plus minimimått, enligt anvisning) blur 62cm och 12 cm av pumpen kommer vara utan tak, se bild. Ja, jo, såklart det finns olika storlekar på tak, men detta är köpt till just denna pump och jag har inte sett att det finns nåt djupare tak...

Frågan jag ställer mig är såklart behöver det verkligen vara 30cm? Någon som vet? Jag har för mig att det är lite i överkant...

Innedelen däremot, står det minst 10cm till taket. Detta tycker jag verkar lite i minsta laget. Samma fråga här, någon som vet vad som gäller?

Hoppas nu jag skrivit denna tråd på rätt ställe! :)

Hälsningar

Johanna
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #1 skrivet: 28 september 2013, 11:44:44 »
Det är bra att följa tillverkarens rekomendationer när man monterar.
Har de skrivit 30cm så finns det en anledning till det.

Sen hoppas jag inte du skall ställa utedelen mellan dessa två (garage?) väggarna eftersom utedelen då kommer att få alldeles för lite luft att hämta energi i från vilket betyder att pumpen inte kan producera så mycket värme samt att du kan få problem med avfrostningarna.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #2 skrivet: 28 september 2013, 11:49:45 »
Är det en luft/vatten eller en luft/luftvärmepump?
Anledningen till att man vill ha hyfsat avstånd till väggen är dels att den skall kunna suga in luft obehindrat och dels att man skall komma åt att rengöra den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #3 skrivet: 28 september 2013, 13:30:14 »
Tack för era svar!

Det är en luft/luftpump. Råkade posta i luft/vattenforumet...

Dessa två hallar som syns på bilden är 30m långa och det är ca 150cm mellan dem. Menar ni att det inte skulle bli tillräckligt med luft där, trots att det är öppet både uppåt och åt sidorna? Jag tyckte det borde bli en bra plats, då det ju inte är slutet, som i ett uterum, men ändå lite mera skyddat för väder och vind...Men säger ni att det inte funkar, är det bara att gjuta ett nytt fundament...-Bättre göra det nu, än sen...;)

/Johanna
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #4 skrivet: 28 september 2013, 15:03:52 »
Pumpen suger i sig uppåt 2000 kubikmeter luft per timma så ju öppnare desto bättre för pumpen.

Ps! Flyttat tråden till luft/luft delen av forat.
« Senast ändrad: 28 september 2013, 15:22:27 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #5 skrivet: 28 september 2013, 15:17:00 »
Hej!

Tack, jo det förstår jag, men hur vet man om det är tillräckligt? -Skitsvårt jue...

Skulle ni säga att placeringen av utedel är för trång i detta fall?

/Johanna
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #6 skrivet: 28 september 2013, 17:03:12 »
Hej!

Tack, jo det förstår jag, men hur vet man om det är tillräckligt? -Skitsvårt jue...

Skulle ni säga att placeringen av utedel är för trång i detta fall?

/Johanna
Till min pump står det att det ska vara minst 200cm fritt framför pumpen och den är betydligt svagare.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #7 skrivet: 30 september 2013, 09:13:30 »
En annan sak som är lite märklig är väggkonsoler. Om jag ska ha min utedel på en gavel istället, behöver jag en väggkonsol. Utedelen är som sagt 32cm djup. Med minsta monteringsmått från vägg, som är 30cm, blir detta alltså minst 62cm. Vart finner man en väggkonsol som klarar detta? De jag hittat är alla 50cm djupa, vilket medför att yttersta monteringshålet i utedelen inte kan skruvas fast....Varför säger en tillverkare å ena sidan att dessa avstånd är så viktiga, men å andra sidan kan inte lämpligt monteringsmatreal erhållas?

Nån som vet om det finns djupare väggkonsoler?
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #8 skrivet: 30 september 2013, 10:11:33 »
Hej

Du kan placera den så den står på tvären mellan huset och garaget (eller om det blir så trångt att du inte kommer emellan) lite vinklad. Då har den helt fritt både framåt och bakåt. Blåser det väldigt mycket där du bor och du placerar de så, bör du vrida den så den får "vinden i ryggen". Att ha den så den blåser rakt in i väggen är inte optimalt.

Har t o m sett installationer där utedelen står "mitt i ett plank" och tar luft från ena sidan och blåser ut på andra sidan så att säga.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad johannaj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #9 skrivet: 30 september 2013, 11:00:00 »
Ja, det är ju en tanke. Problemet är att vi äger bara den ena byggnaden och gränsen löper mellan dem. Om man vänder pumpen, kommer man över gränsen...

I övrigt blåser det friskt mellan dessa byggnader.

Jag har full förståelse för att en pump behöver tillräckligt med luft, men jag får så många olika signaler, att jag inte vet vilket ben jag ska stå på!!! Det finns ju så många duktiga människor och någon borde ju veta vart "gränserna går..." ;)

Om jag inte ska ha den mellan dessa byggnader, blir det en norrgavel och då, troligen på väggkonsol, då det finns avloppsledningar och dylikt där, som jag inte vill gjuta över...Och visst, man behöver kanske inte gjuta, men det blir ju bättre och jag gillar att göra saker så bra jag kan! :)
Använder både pellets och VP till uppvärmning. VP till ett 168m2 isolerat garage och Pellets till 340m2 boningshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #10 skrivet: 30 september 2013, 11:08:23 »
Jag tror inte det är några problem att sätta den närmare väggen. Enda nackdelen är att det är svårare att komma åt att rengöra den.
Sen tror jag inte taket gör nån större nytta där mellan husen, den blir ju ändå skyddad av takutsprånget ovanför...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TivoliBG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #11 skrivet: 11 december 2013, 15:00:04 »
Om utedelen ska stå mellan dessa 2 hallar, har du möjlighet att vrida den 90 grader? Då får den bättre förutsättningar.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #12 skrivet: 11 december 2013, 15:30:11 »
Du har en snäll granne om han låter dig placera pumpen sådär, det hade ingen fått göra mot mitt hus..

Jobbade nyligen i ett villaområde i sthlm, eller ska vi säga koloniområde för så små är tomterna där!
Där sitter var å varannan luft/luftvärmepump helidiotiskt, man undrar hur branschen fungerar egentligen..

Vi kanske ska starta upp en bildbank på knäppa placeringar av värmepumpar så folk kan se hur det inte ska vara, jag tror många inte ens förstår vad som är en dålig placering..

När jag var i Småland stod det en luft/vattenvärmepump direkt på marken rakt på gräsmattan, jag tyckte det såg helskumt ut, men jag har inga luft/vattenvärmepumps kunskaper, det kanske får vara så dontknow
« Senast ändrad: 11 december 2013, 15:31:44 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Avstånd till vägg vid installation av resp. delar!
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2015, 16:05:19 »
Bättre att rikta pumpen längsmed väggarna både för grannen och dig, och lättare komma åt göra rent bakom ! 10 cm räcker säkert bra för pumpens funktion men är alldeles för litet om man vill komma åt att göra rent förångarens baksida på ett bra sätt. Då behövs de vara ca 18-20 centimeters avstånd.
« Senast ändrad: 11 mars 2015, 16:07:59 av allan66 »
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 507
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!