Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intressant tankenöt eller "geni efterfrÃ¥gas".  (läst 47218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« skrivet: 16 december 2012, 09:45:17 »
Hej,
Jag vill att ni alla gnuggar era geniknölar och noga överväger nedanstående förhållande hur man på bäst möjliga energisnålaste sätt kan dra så mycket nytta av nedanstående situation som möjligt. Kom med en helhetslösning i första hand och fundera inte på detaljer. Vi kommer komma till detaljer senare i processen.

Jag kommer att bygga ett växthus på minst 400 m2 i skåne.
I detta växthus kommer jag att bygga ett bostadshus i betong runt 150 m2.

Vad jag vill vinna med detta är några olika fördelar.
1. Klimatskyddat bostadshus (ingen vind, ingen nederbörd och högre yttertemperatur).
2. Förlängd sommarsäsong i växthuset regnfritt och varmt.
3. Minimal energitillförsel för värme och varmvatten.

Det finns en stor volym varm luft att utnyttja alla dagar på året då solen lyser (växthuset).
Det finns en relativt stor volym kallt regnvatten samlat i tank.
Det finns en stor massa värmetrögt material (betonghus) för att kompensera dygnsvariationer på temperatur.
Det finns en relativt stor tomtyta, 3000 m2.

Lös uppvärmning, varmvatten och överskottsvärme på bästa sätt.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #1 skrivet: 16 december 2012, 12:27:07 »
Inga frågor eller funderingar, tankar eller åsikter som ni vill ventilera när ni ändå kollar in tråden?


Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #2 skrivet: 16 december 2012, 12:34:49 »
Det här är häftigt tycker jag, jag har läst om flera sådana här projekt på i någon tidning och på nätet. Har du varit i kontakt med någon som redan gjort detta, och kollat med dem vad som varit bra respektive sämre?

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #3 skrivet: 16 december 2012, 12:44:57 »
Jag har läst om alla liknande projekt jag har kunnat hitta information om. jag har också via kontakter fått lite ytlig information från en arkitektfirma i Göteborg som byggt något liknande i Träslövsläge. Där är endast en del av bostaden inuti växthuset.

Relationen glashus-inre hus är i Träslövsläge 250-60. Tipset är klart och tydligt att bygga så stort
växthus som möjligt då mikroklimatet bara blir mer stabilt genom detta. Vi kommer ju bygga betydligt
större inre hus och behöver stort växthus.

Klimatet i glashuset blir varmt även under kalla dagar året runt, bara solen är framme. Man kan dricka
kaffe i t-shirt en vinterdag om solen värmer, annars blir det betydligt kallare.
Den övre delen av glashuset blir varmare vilket betyder att det bör vara en god idé att göra
det möjligt att vistas på det inre husets tak.

Problem med temperaturreglering verkar uppträda mer över tid än över dygn.
 
Det inre huset bör försörjas med förkyld (markkyld) uteluft, förslagsvis genom kulvert. Ventilationen sker i
övrigt via frånluft utan återvinning men detta tål att diskuteras vidare.

tankar?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #4 skrivet: 16 december 2012, 12:48:16 »
Detta har redan gjorts, så jag tror att det kan vara bra att prata med dem som har ett likadant hus.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #5 skrivet: 16 december 2012, 12:52:14 »
Mer frågor kanske.

Mitt i sommaren borde de största problemen vara, och då med all överskottsvärme.

Men vintertid då, är det mer fördelaktigt att ha husets långsida vänt mot den linje där solen står som högst under dygnet, än att ha ex kortsidan i samma riktning?

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #6 skrivet: 16 december 2012, 12:56:00 »
Det har vad jag vet inte riktigt gjorts såhär. Ett exempel jag studerat var ett befintligt hus som man byggde ett glashus utanpå, det ovan nämnda är bara en liten del av huset i växthuset samt allt är kopplat till befintligt system.

I detta fall är vi bara i projekteringsfasen och därför fnns det troligen möjligheter till nytänkande om hur man bäst kan utnyttja förhållanden teoretiskt som vi sen kan ta hänsyn till då vi bygger.

I inget av de tidigare projekten som jag känner till (ni får gärna upplysa mig om jag har missat något annat exempel) utnyttjar man överskottsvärmen till exempel.

Jag tror inte att det kommer att vara möjligt/rimligt att utnyttja all överskottsvärme jag tror att det enda rimliga blir att ventilera bort den direkt. men jag skulle gärna kunna spara en del om det går.

Det finns en avhandling från Chalmers som har tittat på bäst orientering med tanke på solinstrålning, men jag vet inte om jag kan citera här.. jag ska leta upp den så jag kan göra källhänvisning.

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #7 skrivet: 16 december 2012, 13:05:08 »
The 45° rotation made almost no difference at all while the 90° turn raised the
temperature with maximum 0.7 degrees. Since the 0.7°C raise occurs in May and the
second largest difference (0.4°C) occurs in October there is reason to conclude that
orientation has the largest impact during spring and autumn. This seems reasonable
since the intensity of solar radiation is then rather high in comparison to the air
temperature and collecting the direct beams during  the sunny hours can make a
difference. The overall small effect of the orientation is most likely due to the high
transmission losses for the greenhouse.

Orientering som pratas om är referens orientering Nord sydligt, och ost västligt är den orientering som ger högre temp på vår och höst.

Saxat från:
House Inside a Glass House
-The Greenhouse Effect
Part II
Master of Science Thesis in the Master Programme Structural Engineering and
Building Performance Design 
1.1 Lena Wallin
Department of Civil and Environmental Engineering
Division of Building Technology
Building Physics
CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
Göteborg, Sweden 2010
Master’s Thesis 2010:117
« Senast ändrad: 16 december 2012, 13:06:50 av Timius »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #8 skrivet: 16 december 2012, 13:06:27 »
En av de första träffarna på Google gav den här lilla filmen, de bygger nytt i växthus...

http://vetamix.net/video/de-bor-ett-v%C3%A4xthus_1694

Utloggad Timius

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #9 skrivet: 16 december 2012, 13:25:17 »
Har läst om det huset tidigare, men det var in bra och intressant film. Dock pratar man inte mycket om värmehushållning och värmeåtervinning det är det jag är intresserad av att höra åsiker om härifrån då ni borde kunna ha lite tankar om hur man skulle kunna dra nytta av värmen i växthuset.

Jag själv tänker frånluftsvärmeväxlare med ackumulatortank. Automatiskt val om luften ska tas från växthuset eller bostaden.

Är det bäst?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #10 skrivet: 16 december 2012, 16:25:50 »
Ett sådant här projekt sätter onekligen igång fantasin.

En stor grop under huset med isolerade "väggar" fylls med 500 ton stenkross, och sedan ett isolerande lock på detta. På ett platt hustak kan man ha svart klinkers, och under denna en herrans massa slang som kan transportera ned värmeenergi från solinstrålning de dagar solen värmer mer än önskvärt till en växlare som fortsätter att flytta ned värmen i botten på stenmagasinet för lagring.

När det blir kallare och värme i huset behövs kan denna värme växlas in i bottenplattan i huset i form av golvvärme, alternativt gå via en VP. När/om värmen i magasinet inte längre räcker till för inomhusvärme (om inte vp används) kan den avges via fläktkonvektorer i själva växthuset och hålla iaf.plusgrader där mitt i vintern.
 Sedan kan nog ventilationen ocksÃ¥ gÃ¥ att fÃ¥ effektiv i ett sÃ¥dant hus.

Om mitt spåneri ovan fungerar eller inte vet jag ej, men det finns det nog andra som kan låta punktera tankarna, alternativt fila till dem. :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #11 skrivet: 16 december 2012, 17:16:28 »
Om inte stenen är lika tung som järnmalm eller tyngre  sÃ¥ är det bättre att lagra värme i vatten om man räknar i volym och per grad - och enklare att transportera.

Det är väldigt mÃ¥nga som gör felet att tro att sten lagrar mer värme än vatten medans det i praktiken är tvärt om - sten och även metaller som gjutjärn, plaster, oljor  mm. har ungefär 1 kJ per kilo och grad medans vatten har 4.18 kJ perk kilo och grad - skall det löna sig med berg sÃ¥ mÃ¥ste den väga över 4.2 kg per liter volym - grÃ¥sten/granit/gnejs  är typiskt 2.65 - 2.8 kg/l och fyller man en till stor kostnad ursprängd och isolerad värmelager med sten sÃ¥ minskar man dess kapacitet till ca 2/3-del i jämförelse med att ha det fyllt med bara vatten

när man bergsborrar för bergvärmen med kanske upp till 200 meter borrhål är för att täcka in kanske 10-tusentals ton med berg som värmelager (i det här fallet redan påfyllt med lågkvalitetsvärme och som man 'stjäl' med VP utan en tanke på att någonsin lämna tillbaka värmen senare)

sten som värmehÃ¥llare kan ha en viss fördel  om man mÃ¥ste värma till kanske en bit över 100 grader som fodring  spisar och ugnar och pannor (tänk kakelugn) - eller att man med bergsborrning kan komma Ã¥t väldiga volymer berg till relativt lÃ¥g kostnad och utan behöva bygga stora anläggningar och markarbeten.  - men det är i stort det enda i fördel.




Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #12 skrivet: 16 december 2012, 17:19:37 »
Fast det vet jag om, att jag fokuserade på sten var för att jag själv nog inte skulle vilja ha en vattentank under mitt hus. Därför tog jag också i med massan, jag skulle nog aldrig tänka 500 ton vatten...

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Intressant tankenöt eller "geni efterfrågas".
« Svar #13 skrivet: 16 december 2012, 19:15:29 »
Funderar på vad som egentligen är meningen med att bygga ett växthus för att sen bygga ett hus inuti Sc:,h

Förmodligen blir det områdets fulaste hus, kostnaderna för att åstakomma detta hus är mångdubbelt mer än du någonsin kommer tjäna in i hela ditt eller förmodligen under hela husets livstid. dontknow

Om du studerar trådarna här så ser du vad folk betalar i uppvärmningskostnader då inser du att det är meningslöst projekt om det är för att spara energi..

Ett kul projekt, då hoppas jag du har alla familjemedlemmar med dig, så det inte är en mans show.. nono
Usch, vad negativt svar!!!

Bygg ett vanligt hus med dubbelt så mycket isolering mot normalt eller tredubbelt..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
« Senast ändrad: 16 december 2012, 19:31:06 av Sfinx »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!