Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Drift Qlima S3321  (läst 5158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Drift Qlima S3321
« skrivet: 01 november 2016, 19:18:25 »
Har en fundering på om min pump går som den ska.

Ställer den på 19 grader och fläkt i autoläge. Då bränner den på och värmer upp utblåstempen till 45 grader (1000W) och sen låter det som kompressorn stannar (130W) och tempen sjunker till rumstemp. Pumpens fläkt varvar också ner. Sen efter 5-10 min påbörjas en ny cykel på samma vis.

Trodde att inverterlogiken skulle köra pumpen på nåt slags mellanläge och kanske hålla inblåstempen på några grader över rumstempen och tuffa med jämn gång. Enligt specen har pumpen inverter.

Nu går fläkten upp och ner och.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #1 skrivet: 01 november 2016, 22:21:32 »
Mäter du förbrukad effekt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #2 skrivet: 01 november 2016, 23:04:37 »
Det är ju en clima...
Två saker
För litet rum den sitter i
Eller
Köldmedelsbrist

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #3 skrivet: 02 november 2016, 16:10:53 »
Det är ju en clima...
Två saker
För litet rum den sitter i
Eller
Köldmedelsbrist

Den sitter i ett relativt litet utrymme. Installerades för två veckor sen så borde väl inte vara köldmedelsbrist? Kan jag utesluta det på nåt vis?
När han monterade pumpen vac sög han men hade glömt nån quick release grej. Så när han koppla ur vac pumpen läckte lite medie ut. Men han menade det var marginellt.


Mäter effekten med en smartplug.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #4 skrivet: 02 november 2016, 16:27:22 »
Om det är ett för litet utrymme kommer den att värma upp detta snabbt och därefter slå av.
Dvs den minsta effekten som pumpen ger är högre än vad som behövs för utrymmet.


Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #5 skrivet: 02 november 2016, 17:11:53 »
Om det är ett för litet utrymme kommer den att värma upp detta snabbt och därefter slå av.
Dvs den minsta effekten som pumpen ger är högre än vad som behövs för utrymmet.

Förstår, men borde den inte gå på dellast då? Verkar som peak är 1000w och den drar nästan alltid upp på max. Sällan den går på typ 500w.

Finns det nåt sätt att skilja mediebrist mot för litet rum? Om jag höjjer börvärdet så tror jag den kommer "dra" längre. Men fortfarande sällan på dellaster.
« Senast ändrad: 02 november 2016, 19:20:54 av Sodan »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #6 skrivet: 02 november 2016, 22:24:06 »
Säkrast att mäta kondenseringstrycket.
Men mideorna / jula har en icke önskad förmåga att inte värma om inte gasrören och omgivningstempen är höga nog.
Så i ditt fall KAN scenariot vara om det är brist på soppa:
1 pumpen kör allt vad den kan för att värma max, rören i nnerdelen blir varma och fläkten ökar i temp, efter en stund är finns det ingen mer soppa på väg in i innedelen , rören blir kalla, fläkten går ner i varv för att inte blåsa kallt, ev kan även hetgasen från kompressorn blivit så het (brist på soppa) att kompresorn varvar ner.

Eller så är det bara någon felaktig givare, historiskt sett har det funnits felkopplade på midea pumparna.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #7 skrivet: 02 november 2016, 23:07:21 »
Säkrast att mäta kondenseringstrycket.
Men mideorna / jula har en icke önskad förmåga att inte värma om inte gasrören och omgivningstempen är höga nog.
Så i ditt fall KAN scenariot vara om det är brist på soppa:
1 pumpen kör allt vad den kan för att värma max, rören i nnerdelen blir varma och fläkten ökar i temp, efter en stund är finns det ingen mer soppa på väg in i innedelen , rören blir kalla, fläkten går ner i varv för att inte blåsa kallt, ev kan även hetgasen från kompressorn blivit så het (brist på soppa) att kompresorn varvar ner.

Eller så är det bara någon felaktig givare, historiskt sett har det funnits felkopplade på midea pumparna.
Hur mäter man kondenseringstempen?

Testade nu att ställa börvärdet ett par grader högre. Då lägger sig pumpen relativt stabilt o kör. Förbrukningen landar på 700w en period på kanske 40 min. Sen pausar den. Så kanske är rumsstorleken då. Kan man tappa så mkt soppa vid frånkoppling av manometern att man får soppabrist?

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #8 skrivet: 03 november 2016, 17:19:07 »
Även om jag ställer fläkten i manuellt läge så går den mer stabilt. Tuffar på på mellan 6-850w. Snittar 600w/h nu när det är nollgradigt ute.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #9 skrivet: 03 november 2016, 19:02:41 »
Då är det nog det kinesiska styrsystemet som spelar dig spratt.
Om man är jäkligt klantig kan man tappa mycket när man tar bort manometern, men gör man rätt och vet vad man håller på med tappar man inget alls.
Kondensreings tempen mäter man i kylläge med manometerställ.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #10 skrivet: 03 november 2016, 19:45:08 »
Då är det nog det kinesiska styrsystemet som spelar dig spratt.
Om man är jäkligt klantig kan man tappa mycket när man tar bort manometern, men gör man rätt och vet vad man håller på med tappar man inget alls.
Kondensreings tempen mäter man i kylläge med manometerställ.

Ja han hade som inte sin snabbkoppling. Så det var kladdigt på pump o grus. Men svårt att säga hur mkt. Men om jag nu har värme borde det väl vara nog?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #11 skrivet: 04 november 2016, 20:22:34 »
behövs ingen snabbkoppling.
använder det i stort sätt aldrig. möjligtvis vid service/felsökning.

läcker det ut gas så kommer det olja.
helt omöjligt att avgöra hur det påverkar.
teoretiskt kan man mäta kylrörens temperaturer  och räkna ut skillnaden över innedelen, men dÃ¥ mÃ¥ste man veta att allt gÃ¥r pÃ¥ max.
annars får du vänta till det blir is på utedelen och göra en bedömning på jämnheten avseende påfrostningen.
Man vet ju inte heller hur mycket pumpen var fylld från början.
eller för vilken rörlängd.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #12 skrivet: 04 november 2016, 21:04:16 »
behövs ingen snabbkoppling.
använder det i stort sätt aldrig. möjligtvis vid service/felsökning.

läcker det ut gas så kommer det olja.
helt omöjligt att avgöra hur det påverkar.
teoretiskt kan man mäta kylrörens temperaturer  och räkna ut skillnaden över innedelen, men dÃ¥ mÃ¥ste man veta att allt gÃ¥r pÃ¥ max.
annars får du vänta till det blir is på utedelen och göra en bedömning på jämnheten avseende påfrostningen.
Man vet ju inte heller hur mycket pumpen var fylld från början.
eller för vilken rörlängd.

Kanon.... ja jag blev lite förvånad att man inte kunde stänga ventilen på pumpen när man kopplar ur manometern... Men detta var ett mkt billigt jobb. Tror dock jag får garanti ;) Hur mkt olja är det i en pump? Rören är 4m och levererades med pumpen.


Har fått lite is nu och den är lägger sig på överkant ca 20 cm och nederkant ca 20 cm mellan är det ett område som ej har is på ca 20 cm.

Noterade att min Mitsubishi FH35 inte har minsta lilla is så långt ögat kan nå. Kollat flera gånger under dagen.
« Senast ändrad: 05 november 2016, 11:54:21 av Sodan »

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #13 skrivet: 05 november 2016, 13:44:54 »
Med bild

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Drift Qlima S3321
« Svar #14 skrivet: 05 november 2016, 14:09:47 »
Intressant mönster. Har aldrig sett det på mina motsvarande llvp. I så fall med flera ränder på en äldre on/off-maskin som just börjat avfrosta. Ser ju ut som något är fel :-\

Läste tips på forumet om att ta bort plastnätet för att frosten/isen inte ska kunna frysa fast i det och samtidigt ge lite bättre luftflöde. Skruvade bort det på mina pumpar. Men det är kanske klokt att vänta tills garantin gått ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!