Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ kom slutet....för Coolixen!!  (läst 11303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
Så kom slutet....för Coolixen!!
« skrivet: 30 december 2009, 22:02:46 »
Jaha
Då får jag skriva en rad om Coolixen invertermodellen jag köpte i fjol 080904
Den gick bra första vintern men denna vintern så slutade den frosta av när vi fick 0 grader i skåne
Efter kontakt med Jula o lite tester så fick jag pengarna tillbaka, för dyrt o skicka tekniker, antagligen kretskortet trodde de??
Allt fungerar utom avfrostningen så är det nån som har tips om fel så tipsa gärna, kan montera den i garaget isåfall om den går o fixa

Köpte för dessa pengar o lite till en Toshiba polar 2 via ventilationsutv med 6 års garanti efter lite läsning här på forumet
Så nu har jag varmt i källaren igen och är riktigt nöjd med ny finpump för nästan samma pengar
Coolixen var ju inte värd de 10 000 ändå såhär i efterhand,även om den hade snabbkoppling, finns gott om bättre i den prisklassen
Bifogar bild på hur Coolixen såg ut efter 7 tim när jag gjort manuell avfrostning med varmvatten.
Och en bild på min nya Toshiba såklart
Gott nytt år/M

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #1 skrivet: 30 december 2009, 22:10:42 »
skånes svar på Raffen?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009, 22:15:55 »
Hahaha
Ja är medlem i raffiga klubben nu, känns ok faktiskt
Nästa pump blir dock en Mitsibishi, man får prova sig fram

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 22:20:49 »
Först en Nordic Air, sedan en Coolix och nu en Toshiba - vad mÃ¥nne det bli härnäst.  ;D ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #4 skrivet: 30 december 2009, 22:24:53 »
Glöm ej Sanyon för all del
Den har gått fint nu 3 år ;D

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #5 skrivet: 30 december 2009, 23:00:29 »
Tycker inte man ska slå vad om andra människors olycka eller okunskap, vare sig det är värmepumpar eller annat >:(
Lite nesligt tycker jag....
O säga vad man vill om Raffen så är han uppriktig i sin tro o ger bra råd till nykomlingar!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #6 skrivet: 30 december 2009, 23:45:41 »
Hej Hsmapa!  HÃ¥ller fullständigt med dig här att man skall inte slÃ¥ vad i onödan alltsÃ¥, och framförallt inte om värmepumpar dÃ¥ kanske. ;) När det gäller Coolix och andra billigare pumpar med QC-kopplingar sÃ¥ är det väl rent statistiskt bevisat att den normala livslängden ligger pÃ¥ dessa mellan ca 1-3 Ã¥r, och har man en himla tur sÃ¥ kan de kanske hÃ¥lla i upp till ca 4-5 Ã¥r dock med starkt begränsad värmekapacitet isf. QC-kopplingar är ju egentligen inte alls avsedda att användas till värmepumpar utan anledningen till att sÃ¥dana används är ju endast i syfte att gemene man som köper dessa pumpar snabbt skall kunna koppla ihop inner och ytterdel utan att behöva använda sig av certifierad kyltekniker vilket numera dessutom är förbjudet. QC-kopplingar är ju faktiskt avsedda att användas i huvudsak inom tryckluft och hydraulik, och är dÃ¥ avsedda att användas pÃ¥ verktyg, maskinenheter mm som lätt skall kunna bytas eller alt vara flyttbara och utbytbara, i annat fall sÃ¥ används alltid riktiga fasta anslutningar givetvis.
Får väl nu samtidigt bara gratulera dig till din senaste pumpanskaffning. Thumbsup Den kommer säkert att slå dig med häpnad tror jag nästan att jag vågar lova dig, och jag ser givetvis fram emot lite rapporter från dig framöver hur du upplever Toshiban, och hoppas också att du lämnar lite synpunkter när det gäller jämförelsen mellan din senaste pump och Coolixen. :)

Mvh Raffen.     
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #7 skrivet: 31 december 2009, 01:10:16 »
Hej Raffen
Ja nu har man nog köpt sin sista fulpump iallafall, men det var ändå kul o testa.
Om inte annat så lärde man sig nåt.....kanske ??? ???
Har inga tvivel på att Toshiban kommer prestera betydligt bättre än coolixen, både i prestanda o ekonomi.
Det som avgjorde denna gång var garantin och rabatten via eon......o lite av finesserna på Toshiban med fläkten tex o lågdriften av kompressorn
Hade tittat på mitsubishi o fujitsu med, så nästa gång blir det kanske nån av dem.

Har satt på elmätaren så jag kan se skillnaden efter 2500 tim då jag mätte förbrukningen på Coolixen
Det är ju nästan samma tid på året o samma ställe så det blir intressant mätning.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #8 skrivet: 31 december 2009, 09:59:16 »
Men ursäkta var inte fulpumpen den bästa tänkbara affären?
Du körde ett år och fick pengarna tillbaka.
 :)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #9 skrivet: 31 december 2009, 10:26:24 »
Samma här! Gav 4900:- körde 1 vinter, pumpen betalade sig 1-2ggr, sen pengarna tillbaka! För att det var en Kinapump, så tror jag inte Toshiban kommer att slå med häpnad, så stor skillnad är det ej, om effekten är jämförbar vill säga?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #10 skrivet: 31 december 2009, 10:27:46 »
Hej Hsmapa!  HÃ¥ller fullständigt med dig här att man skall inte slÃ¥ vad i onödan alltsÃ¥, och framförallt inte om värmepumpar dÃ¥ kanske. ;) När det gäller Coolix och andra billigare pumpar med QC-kopplingar sÃ¥ är det väl rent statistiskt bevisat att den normala livslängden ligger pÃ¥ dessa mellan ca 1-3 Ã¥r, och har man en himla tur sÃ¥ kan de kanske hÃ¥lla i upp till ca 4-5 Ã¥r dock med starkt begränsad värmekapacitet isf. QC-kopplingar är ju egentligen inte alls avsedda att användas till värmepumpar utan anledningen till att sÃ¥dana används är ju endast i syfte att gemene man som köper dessa pumpar snabbt skall kunna koppla ihop inner och ytterdel utan att behöva använda sig av certifierad kyltekniker vilket numera dessutom är förbjudet. QC-kopplingar är ju faktiskt avsedda att användas i huvudsak inom tryckluft och hydraulik, och är dÃ¥ avsedda att användas pÃ¥ verktyg, maskinenheter mm som lätt skall kunna bytas eller alt vara flyttbara och utbytbara, i annat fall sÃ¥ används alltid riktiga fasta anslutningar givetvis.
Får väl nu samtidigt bara gratulera dig till din senaste pumpanskaffning. Thumbsup Den kommer säkert att slå dig med häpnad tror jag nästan att jag vågar lova dig, och jag ser givetvis fram emot lite rapporter från dig framöver hur du upplever Toshiban, och hoppas också att du lämnar lite synpunkter när det gäller jämförelsen mellan din senaste pump och Coolixen. :)

Mvh Raffen.     

Vila i frid.........................................................................Coolixen.

Raffen ger gott om råd till nybörjare och det är ju kanon, tyvärr så slinker det med en del rena lögner från honom också men det får man ha överseende med. Myter kan vara roliga fast ibland behövs sanning också.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.0

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #11 skrivet: 31 december 2009, 12:12:11 »
För att det var en Kinapump, så tror jag inte Toshiban kommer att slå med häpnad, så stor skillnad är det ej, om effekten är jämförbar vill säga?

Den textsnutten ligger nog med i Raffens copy/paste program. Den är ju alltid med.  tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #12 skrivet: 31 december 2009, 12:14:22 »
Men ursäkta var inte fulpumpen den bästa tänkbara affären?
Du körde ett år och fick pengarna tillbaka.
 :)


Tja man kan se det hur man vill, jag har ju inte gått med förlust iallafall
Installarbetet  har man ju tagit igen med rÃ¥ge, jämfört om man värmt upp med oljeelement sÃ¥....
Kanske lite tjatigt o göra så varje år men...

Samma här! Gav 4900:- körde 1 vinter, pumpen betalade sig 1-2ggr, sen pengarna tillbaka! För att det var en Kinapump, så tror jag inte Toshiban kommer att slå med häpnad, så stor skillnad är det ej, om effekten är jämförbar vill säga?

/A.

Tror nog det är skillnad iallafall på ekonomin, men det ser jag när jag mätat klart



Vila i frid.........................................................................Coolixen.

Raffen ger gott om råd till nybörjare och det är ju kanon, tyvärr så slinker det med en del rena lögner från honom också men det får man ha överseende med. Myter kan vara roliga fast ibland behövs sanning också.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27691.0

Som jag sa,ingen är perfekt, sen är det väl inte alltid snabbkopplingarna det är fel på....... :)






Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #13 skrivet: 31 december 2009, 12:48:49 »
Svårt och jämföra år mot år, i detta upp och ned klimat, förra Dec var det grönt och plus gr, några kalla dagar, i år är det 80-90cm snö och varit kallt.

Men jag är inte häääpen, från Atlaspumpen för 4900:- och jämfört med Boschen, sen ska jag kanske inte sänka Boschen helt, för vet ej om den spinner som den skall till 100%.

Hamnar ca 500kwh mindre än förra året, inte pga av värmepumpsbytet, varmare höst.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Så kom slutet....för Coolixen!!
« Svar #14 skrivet: 31 december 2009, 15:57:11 »
Min Coolix är nu inne på säsong 2.

Har en kompis som kör den för 3:e säsongen och både min pump och hans pump funkar klockrent så långt.

Har varit -32 grader som kallast och Coolixen har inte haft något driftstopp så långt.

Av mina pumpar så är nog Coolixen den som har effektivast avfrostning (står ett ångmoln runt pumpen)
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!