Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: sveinmer
« skrivet: 26 april 2010, 23:11:40 »

Vad betyder "ettervarmer"?
Menar de att VVB:n skulle kopplas in rent elektriskt?
I så fall är "Norman Etek" ute och cyklar.

Den kopplingen jag beskrev gör man hellst med 3 eller 4 anslutningar på acktanken, men i brist på anslutningar så är den kopplingen jag beskrev en lösning som också kan funka, nackdelen är att tanken då inte funkar som temperaturutjämnare, men den funkar som volymförstorare.

Och självklart ska VVB:n inte anslutas elektriskt.

Nei, Elektrisk tilkobling skal jeg ikke ha! Men det må jo være det de har ment. Det er jo bare en "dum" tank, så den kan jo ikke tilføre mer varme til retur enn det som går ut på tur.

Jeg går nok ikke inn i flere diskusjoner med  rørleggere, jeg bare ber om å få jobben utført.

Tusen takk for raskt svar!

PS; jeg poster resultatet her når jeg har fått jobben utført med tanke på nedgang i antall start osv.

-sveinmer

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 april 2010, 21:31:40 »

Vad betyder "ettervarmer"?
Menar de att VVB:n skulle kopplas in rent elektriskt?
I så fall är "Norman Etek" ute och cyklar.

Den kopplingen jag beskrev gör man hellst med 3 eller 4 anslutningar på acktanken, men i brist på anslutningar så är den kopplingen jag beskrev en lösning som också kan funka, nackdelen är att tanken då inte funkar som temperaturutjämnare, men den funkar som volymförstorare.

Och självklart ska VVB:n inte anslutas elektriskt.
Skrivet av: sveinmer
« skrivet: 26 april 2010, 20:58:46 »

R15 är egentligen lite klent, man brukar rekommendera 22 mm för värmebäraren. En variant är att ta bort shunten och koppla så här:

Då kommer flödet genom tanken inte begränsa tempdiff VP.

Hei,

Etter befaring av rørlegger, sendte jeg han skissen du tegnet. Han sendte den til Norman Etek (Norsk Thermia importør) og han fikk da følgende svar:

"Hei,
Dette forslaget er noe som vi ikke anbefaler da vi har dårlig erfaring på dette området. Berederen kan ha en effekt som en ettervarmer, ikke akkumulator."

Jeg forstår ikke helt hva det betyr at den kan få en effekt som ettervarmer..

Har du noen kommentarer til en stakkars amatør?

Tusen Takk for alle svar!

-Sveinmer

 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 april 2010, 16:25:30 »

Carl N:
Är det inte stor riks för att knäppningarna kommer tillbaka då?

Har du den som knäpptank så finns risk att den inte funkar lika bra om du kopplar som i mitt exempel.

BalooMannen: Texten på asken stämmer rätt bra med innehållet i filtret.  ;)
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 21 april 2010, 14:14:06 »

Och när smutsfiltret ser ut så här är det alltså dags att rengöra


 :D
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 21 april 2010, 14:00:16 »

Hej,

Nu har pumpen gått ett par dagar med volymtanken inkopplad. Jag har satt värmepumpstart till A= -150 och det ger mig nu 13-14 starter per dygn. De senaste dygnen har temperaturen legat på 0-5 ºC ute.

Jag har fortfarande hög Delta T, 9-14 grader. Men knäppningarna i golvet är helt borta, det är ju riktigt skönt! Men nu går man o iriterar sig på andra ljud istället... det låter från fördelningsstocken, men den ska byggas in i ett skåp så det blir nog bra.

Carl N:
Är det inte stor riks för att knäppningarna kommer tillbaka då?

Skrivet av: sveinmer
« skrivet: 20 april 2010, 17:10:24 »

Hej,

Blev det bra delta T efter tvätt av filtret?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 april 2010, 10:19:32 »

R15 är egentligen lite klent, man brukar rekommendera 22 mm för värmebäraren. En variant är att ta bort shunten och koppla så här:

Då kommer flödet genom tanken inte begränsa tempdiff VP.
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 18 april 2010, 12:59:15 »

Hmm... Jag hittade ett ganska igensatt filter i golvvärme slingan... ska rengöra det  huvuddunk
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 18 april 2010, 10:58:27 »

Det gick bra att koppla in tanken, jag blev lite förvånad eftersom alla (6st) klämringskopplingar var täta. Men nu har ett annat problem dykt upp. När pumpen går så har den retur temp på 25 ºC och framledning på 40 ºC. Det är ju inta alls bra! Pumpen har alltså för litet flöde.

Så här ser mitt system ut:


Punkterna a och b är anslutningar för en framtida radiator krets till källaren. Jag öppnade den gamla VV beredaren på 200l och den var förvånansvärt fin på insidan. Tror ni att det är shunten som inte orkar dra runt det här eller är det kopplingarna till Volym förstoraren som är för små R15?

Skulle jag få ett bättre flöde om jag kopplade ihop a och b?

Mvh
Johan
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 15 april 2010, 19:49:30 »

Tack för svar!  Thumbsup

Det här forumet är grymt!
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 15 april 2010, 19:46:56 »

Ursäkta mitt klantiga citerande.

Men att börja jiddra med extra CP och shuntar och dylikt låter inte vettigt om det inte absolut krävs.
Jag har faktiskt ett sådant system själv men jag har bypassat detta och stängt den externa CP:n och har bra mycket lägre elförbrukning numera med enklare styrning.
Jag har iofs ett liggtimmerhus direkt på berggrund som påverkas föga av snabba temperatursvängningar men med tanke på detta så känns det som tidigare ägare blev pålurad diverse skit som inte ger nåt i varken komfort eller ekonomi.

Skrivet av: sobris
« skrivet: 15 april 2010, 19:38:57 »

200 liter börjar ändå närma sig en volym som räcker till för det jag vill åstadkomma.
Att det blir en pump till är helt riktigt, det blir dessutom en shunt med styrning.
Den stora skillnaden är att detta i kombination med radiatortermostater låter VP sköta
sina problem för sig och huset att sköta sina problem för sig.

Hinner inte rita just nu, men skall se om jag kommer hem igen i någorlunda tid ikväll...
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 15 april 2010, 19:29:41 »




Sen är min bestämda åsikt att en volymtank skall kopplas in på ett helt annat sätt, eftersom
jag anser att VP skall kunna ha ett eget flöde genom volymtanken och värmesystemet har
sitt flöde. Ibland står det ena stilla, ibland det andra och ibland båda....

Vattnet i en riktig volymtank skall alltså helt och hållet räcka till för VP:s välmående utan att huset
tar något flöde alls.

Förmodligen som en arbetstank med de nackdelar det innebär såsom att den måste vara större samt en extra CP och därmed extra installationskostnader och högre elförbrukning. 




Ja, då är vi naturligtvis nyfikna på en skiss, som visar hur DU tycker att en volymtank skall kopplas in.

Hälsar sw

Skrivet av: SW
« skrivet: 15 april 2010, 19:24:13 »




Sen är min bestämda åsikt att en volymtank skall kopplas in på ett helt annat sätt, eftersom
jag anser att VP skall kunna ha ett eget flöde genom volymtanken och värmesystemet har
sitt flöde. Ibland står det ena stilla, ibland det andra och ibland båda....

Vattnet i en riktig volymtank skall alltså helt och hållet räcka till för VP:s välmående utan att huset
tar något flöde alls.




Ja, då är vi naturligtvis nyfikna på en skiss, som visar hur DU tycker att en volymtank skall kopplas in.

Hälsar sw
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 april 2010, 19:23:53 »

Koppla som SW skriver och glöm inte spola ur VVB:n ordentligt innan, den kan vara full av klägg.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 15 april 2010, 18:20:14 »

När det gäller knäppningarna är det hugget som stucket vilken väg du kör vattnet.
Ju mindre volym kärlet har desto viktigare är det att mata in i toppen och ta ut i botten.
I ett så stort kärl som 200 liter försvinner knäppningarna hur du än gör.

Volymförstoringen då? Ja, där vill vi ju att VP skall jobba längre perioder och det gör den
om det kommer så kall retur som möjligt tillbaka till pumpen. Vi vill alltså få med oss den
volym som stått och kallnat lite i volymkärlet och det åstadkommer vi bäst genom att mata
i toppen, precis som SW föreslog...

Om vi gör tvärt om och matar från botten, så kommer det nya lite varmare vattnet som VP
just tillverkat att ha en förmåga att "köra förbi" det kallare vatten som finns i tanken. Då går
vi ju praktiskt taget miste om den volymen  Sc:,h

Sen är min bestämda åsikt att en volymtank skall kopplas in på ett helt annat sätt, eftersom
jag anser att VP skall kunna ha ett eget flöde genom volymtanken och värmesystemet har
sitt flöde. Ibland står det ena stilla, ibland det andra och ibland båda....

Vattnet i en riktig volymtank skall alltså helt och hållet räcka till för VP:s välmående utan att huset
tar något flöde alls.
Skrivet av: SW
« skrivet: 15 april 2010, 16:29:04 »

Hej
Jag är ganska säker på att framledningen / STIGAREN skall kopplas in i TOPPEN.
Från botten av tanken går flödet sedan vidare till radiatorerna.

Lycka till

SW
Skrivet av: BalooMannen
« skrivet: 15 april 2010, 13:18:15 »

Hej,

Jag har en Thermia G2 10 som idag jobbar mot ca 70 liter golvvärme(100m2), det är för lite. Pumpen får många start och stopp vilket inte är bra för levtiden på pumpen(kompressorn). Problemet tänkte jag avhjälpa med att koppla in den gamla VV-beredaren i kretsen. Beredaren är på 200l och kommer kopplas in direkt efter värmepumpen så att värmen först kommer in i beredaren. På så sätt får jag bort temperatur variationer som orsakar knäpningar i golvet.

Beredaren är en rostfri "Höyax" från -84, utvändigt ser den mycket fin ut. Det jag undrar över är hur jag ska koppla in beredaren.


Så här tror jag beredaren ser ut på insidan. Ett rör som normalt leder in kallt vatten som sedan värms upp och rör sig upp mot VV uttaget. Men hur ska jag koppla in pumpen mot beredaren. Hur ska jag tänka?

*När man ser på flödet genom tanken är det mest gynnsamt att leda det varma vattnet in genom den kalla sidan eftersom detta skapar en naturlig väg för vattnet. Men vattnet kommer ju kylas (marginellt) i tanken och kommer inte vilja stiga upp mot VV röret vilket kommer belasta cirkulations pumpen mer.

*Om man gör motsat och kopplar in pumpen til tankens varma sida kommer vattnet kylas i tanken(åter igen marginellt) och "falla" ner mot utgångs hålet. Men här kommer hålet inte få så bra plasering ur flödes synpunkt.

Åsikter, synpunkter och erfarenheter uppskattas!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!