Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minskat antal starter -> ökad drifttid?  (läst 6402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« skrivet: 17 november 2008, 23:14:24 »
Jag installerade min pump för 1.5 månader sedan och testar just nu att "leka" med gradminuterna för kompressorn på min NIBE 1235-6 pump.
Fabriksinställningen var -60 gradminuter och när det var ca 0 grader ute så hade jag då en driftitd på pumpen på ca 10h.
Vid denna inställning hade jag 25 starter per dag ungefär på kompressorn. Detta var ju lite högt så jag testade att ändra gradminuterna så att jag ökade dem först till -80, -100 och har nu -120. Tempen varierar inte speciellt mycket inne just nu men jag har märkt att jag fått en högre drifttid på pumpen allt eftersom jag ökat gradminuterna, jag har nu ca 14h på pumpen men det är dock inte vid samma utetemp, det är -3 grader ute nu så visst borde ju pumpen gå längre tid men inte så mycket tycker jag.
Pumptiden borde ju rimligt vis bli lite lite längre eftersom COP förmodligen försämras lite eftersom Vb tempen skiljer sig mer nu men så pass mycket? Jag har nu ca 14 starter per dygn istället.
Jag har tyvärr ingen elmätare på pumpen men drifttiden är ju ganska proportionell mot energiförbrukningen.

Är det så generellt att ju färre starter desto längre drifttid? någon som mätt detta förhållande.

Tänkte tex att ifall drifttiden ökar med 10% så har väl COP försämrats med 10%. så var den 3 så borde den ju vara 2.7 nu tex.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2008, 12:34:37 »
Jag har stor vattenvolym... då startar driften under börvärdet och stannar där och kring börvärdet länge då bör det inte märkas högre energiförbrukning.

Har man modern anläggning med små radiatorytor så man snabbt når hög framledning kan kanske förbrukningen öka en del. men inte så mycket som du nämner....

Det luriga är att man kan inte räkna timmarna och se elförbrukningen... vid högre temp på framledningen kan elförbukningen stiga jättemycket utan att avgiven effekt ökar ett dyft....

Jag skulle nog köpa en elmätare och läsa av regelbundet. jag läser varje månad osså kollar jag förbrukningen 12 månader bakåt.
Det är bra av flera skäl eftersom en vp sakta kan tappa effekt och det kompenseras helt automatiskt av elpatronen så det enda man märker är att elräkningen skjuter i höjden.. Iofs går kompressorn mera än förr också....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2008, 12:55:33 »
Jag gissar att temperaturen på KB har sjunkit en del sen du installerade din VP, detta ökar då drifttiden. Inställningen på gradminutrarna borde ha mindre betydelse.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2008, 10:04:20 »
Du har helt rätt Carl, kb har sjunkit sen jag hade lägre gradminuter. så förmodligen är det en kombination av att det är lite kallare ute nu och att kb har sjunkit som gör att jag har längre drifttid.
Kan drifttiden komma upp till 2/3 av dygnet tex?
Jag kollade nu igen när utetempen legat kring 0 som den gjorde förut och nu är drifttiden nere på 11 timmar igen så det var nog bara jag som var orolig.
Angående drifttiden har jag en fråga: När man beräknar vad pumpen klarar av på vintern, tex att den kommer kunna leverera 90% av den energi som behövs den kallaste dagen, menar man då att kompressorn kommer jobba dygnet runt eller?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2008, 10:40:35 »
Jag har drifttider på upp till 2 veckor per start ;D
Kompressorn ska gå dygnet runt när det är så kallt att tillsatsvärme behövs.
« Senast ändrad: 19 november 2008, 10:50:48 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2008, 10:54:27 »
Jag har drifttider på upp till 2 veckor per start ;D
Kompressorn ska gå dygnet runt när det är så kallt att tillsatsvärme behövs.
2 veckor / start? Kan du utveckla det lite. Verkar oerhört mycket anser jag.
Det är rätt att kompressorn skall gå dygnet runt innan tillsats värme skall kopplas in.
Vid 90% energitäckning menas att 90% produceras av vp och max 10 behövs för tillsats energi.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2008, 11:24:45 »
Jag har drifttider på upp till 2 veckor per start ;D
Kompressorn ska gå dygnet runt när det är så kallt att tillsatsvärme behövs.
2 veckor / start? Kan du utveckla det lite. Verkar oerhört mycket anser jag.
Det är rätt att kompressorn skall gå dygnet runt innan tillsats värme skall kopplas in.
Vid 90% energitäckning menas att 90% produceras av vp och max 10 behövs för tillsats energi.

///AndersA
Jag har bara en 1115-5 som i slutet av säsongen klarar runt -7 utan tillsats.
Det är inte ovanligt att det kan vara kallare än så flera veckor i sträck.
Med runt 4500 drifttimmar per år är den så klart underdimensionerad för husets behov men det är inte så mycket att göra åt nu.

 
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2008, 13:55:47 »
ok Då förstår jag. Har samma vp som du men kanske inte lika dan erfarenhet exakt.
Min vp har nu 1950 starter och 10550 driftimmar. 5,4 tim drifttid / start.
Detta utan större temp variation inomhus.


////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2008, 23:11:50 »
Ok, skönt att höra angående hur många drifttimmar man kan ha.
-7 grader ute nu och fortfarande ingen snö på backen. har en kb på -2.9/-0.2 som lägst nu men drifttiden har varit som mest 14 timmar så det är ju lugnt än så länge...
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2008, 23:11:24 »
Efter att jag ändrade gradminuterna från -90 till -160 fick jag färre starter men längre kompressortid. Med en utetemperatur strax under nollan fick jag 14h/dygn mot 12h/dygn tidigare med -90ºmin. Vid -8ºC gick kompressorn 11h på en 12h-period. Kan det vara så att pumpen jobbar mer ineffektivt då den måste höja temperaturen mycket och länge jämfört med att höja lite och oftare? Kompressorn klarar av max 54ºC i framledning och i april den kallaste dagen räckte det till -14ºC utetemp utan TS. Jag har sen tidigare värdet "tid mellan starter" på 48min så att kompressorn tillåts starta max 30gånger per dygn, annars startar den oftare då värmebehovet är litet. Har ett snitt på 20starter/dygn. Jag har förövrigt alldeles för lite vattenvolym i värmesystemet men det ska snart in golvvärme a 20 liter extra vatten.
« Senast ändrad: 25 november 2008, 23:35:00 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2008, 08:24:59 »
Efter att jag ändrade gradminuterna från -90 till -160 fick jag färre starter men längre kompressortid. Med en utetemperatur strax under nollan fick jag 14h/dygn mot 12h/dygn tidigare med -90ºmin. Vid -8ºC gick kompressorn 11h på en 12h-period. Kan det vara så att pumpen jobbar mer ineffektivt då den måste höja temperaturen mycket och länge jämfört med att höja lite och oftare?

Pumpen arbetar mindre effektivt när den går långa tider i sträck men det skall inte skilja mer än några procent jämfört med korta drifttider utan förluster vid start och stopp.

Det går inte att utgå från att pumpen drar lika mycket el och producerar lika mycket värme när utetemperaturen varierar. Är det kallare ute går pumpen större andel av tiden, köldbäraren blir kallare och radiatorvattnet behöver vara varmare för att värma huset till rätt temperatur. Det gör att pumpens effekt minskar och att den drar mindre el. Antalet drifttimmar är alltså inget exakt mått på hur mycket värme som produceras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2008, 09:20:39 »
Är det kallare ute går pumpen större andel av tiden, köldbäraren blir kallare och radiatorvattnet behöver vara varmare för att värma huset till rätt temperatur. Det gör att pumpens effekt minskar och att den drar mindre el.

Det skall väl vara, att den drar mer ström!

Saxat från Nibe:
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** (kW) 6,43/1,30
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** (kW) 5,22/1,49
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #12 skrivet: 26 november 2008, 10:01:45 »
Är det kallare ute går pumpen större andel av tiden, köldbäraren blir kallare och radiatorvattnet behöver vara varmare för att värma huset till rätt temperatur. Det gör att pumpens effekt minskar och att den drar mindre el.

Det skall väl vara, att den drar mer ström!

Saxat från Nibe:
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** (kW) 6,43/1,30
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** (kW) 5,22/1,49
Det gör då min Nibe, ju större differens mellan kbin och vbfram desto mer ström tar kompressorn. Värmeeffekten minskar och gångtiden blir därav längre.
Kan det vara så som jag funderat på länge att det är bättre att fler starter (16) och färre timmar än få starter (<6) och fler timmar vid samma värmebehov? Nibe skriver att 4000-16000 starter per år är normalt.
« Senast ändrad: 26 november 2008, 10:22:47 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2008, 19:39:43 »
Det skall väl vara, att den drar mer ström!

Saxat från Nibe:
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** (kW) 6,43/1,30
Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** (kW) 5,22/1,49

Nibes värden är inte relevanta i det här fallet då de avser samma köldbärartemperatur och det är det inte frågan om i det här fallet. Oktober 2007 drog min pump, korrigerat för värmebärarpumpens elförbrukning (den går ju oavsett om pumpen står still eller inte), 1,59 kWh/drifttimme. Januari 2008 drog den 1,54 kWh/drifttimme. I oktober var borrhålet varmare. Jag skulle tro att medeltemperaturen under oktober var 3-4 grader. En vintermånad när pumpen går mycket brukar KBin ligga på +0,5 grader.

Har man golvvärmesystem eller stora radiatorer kan det bli så pumpen drar mindre el när köldbäraren blir varmare därför att tryckförhållandet i kompressorn blir lågt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Minskat antal starter -> ökad drifttid?
« Svar #14 skrivet: 26 november 2008, 21:54:17 »
Du har rätt, strömförbrukningen minskar vid lägre kbin. Samtidigt sjunker värmeeffekten ganska rejält med minskad temperatur på kbin
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=17442.0;attach=7727
Men tillbaka till frågan. Är det bättre med fler starter och kortare gångtid? Min teori är att borrhålet hinner "återhämta" sej lite mellan körningarna så att man får en högre kbin.
Eftersom jag har ett högtemperatursystem och med långa gångtider så kommer pumpen upp i en framledningstemperatur på 52 ºC och får då ett lågt COP. Med större eller fler element så kanske vbf blir max 45 ºC och då spelar det mindre roll om pumpen jobbar längre.
« Senast ändrad: 26 november 2008, 21:57:28 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!