Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder  (läst 446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnteB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en nibe fighter 1215, med en frånluftsmodul FLM 30 (som bara kör ventilation, cirkulationspumpen är ej aktiv.). Jag har nog läst igen alla trådar här kopplat till LP larm på nibe 1215, och försökt gå igenom tänkbara orsaker men nu har jag kört fast och vet inte vad orsaken kan vara.

Jag får nu återkommande problem me LP larm, norsk reset (dvs stänga av hela VP i några sekunder och sedan på igen löser temporärt problemet en till tre dagar). Jag har rengjort smutsfiltret på KB kretsen (det var lite ”smutsavlagring”), kollat så KB cirkulations pump går, kompressor funkar, ej någon mjukstart, när kompressor går så går cirk pumpen, avluftat köldbärarkretsen nu, köldbärartrycket är ca 1bar (och håller sig där), bytt exp tank på KB kretsen (den hade rostat sönder), växelventilen mellan VV och värme fungerar. Jag öppnade ”box” till kompressor och förångaren, noterade då att över ljud/isolering hade lossnat och låg över förångaren (har nu tagit bort isoleringen som hade lossat). Efter allt ovan får jag forfarande LP larm efter någon dag. Jag ser inget läckage någonstans ifrån KB kretsen.

Några tips på vad jag kan ha missat och borde kolla?
« Senast ändrad: 03 april 2024, 22:24:10 av AnteB »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9656
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #1 skrivet: 03 april 2024, 13:11:03 »
Vad visar KB-f och KB-r? Hade också varit intressant om man kunnat mäta hetgastemperaturen ut från kompressorn. Kylkretsen kanske har tappat kylmedia med åren(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad AnteB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #2 skrivet: 03 april 2024, 13:24:26 »
Köldbärarkretsen behåller sitt tryck och ser inga läckage. Om jag använder avluftningsnipel som sitter precis ovan där man fyller på med köldbärarmedel(mha av extern handpump) så kommer ingen luft bara vätska. Har även luftat FLM kretsen och där kommer bara vätska, sedan har jag ventiler till FLM kretsen som jag stänger då denna inte är i bruk längre.

När kompressorn körs:
kb-f 4degC, kb-r 2 (-12) degC, kurvlutning 8, grundinställning 0 10, VB-fram 31 (36) degC, varmvatten 53degC, VB-r 25 (51), VVstart 53 (49)
« Senast ändrad: 03 april 2024, 22:58:29 av AnteB »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9656
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #3 skrivet: 03 april 2024, 13:29:33 »
Du behöver lära dig skillnaden mellan köldbärarvätska och kylmedia. Det förstnämnda är det som cirkulerar i kollektorn/borrhålet. Det andra är mediet i själva kylkretsen mellan förångare, kompressor och kondensor. Du behöver förmodligen anlita en kyltekniker som har rätt utrustning och kan mäta upp trycken i själva kylkretsen i värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29392
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #4 skrivet: 03 april 2024, 17:09:05 »
bytt exp tank på KB kretsen (den hade rostat sönder)

Gissar att det fortfarande är lite luft i köldbäraren.
Enda sättet att bli kvitt det är att rundpumpa köldbäraren med en dränkpump och stort kärl (typ soptunna) åt båda hållen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AnteB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #5 skrivet: 03 april 2024, 22:43:05 »
Tack för svar. Jag har nu uppdaterat ovan inlägg så det står rätt m.a.p köldbärarvätska och kylmedia.

Jag lutar också mot att det kan vara kvar luft i KB kretsen, det låter lite ”speciellt” när jag drar igång cirk pumpen i KB kretsen och efter ca 10s låter allt normalt.
Jag trodde jag skulle kanske ha hjälp av FLM kretsen och få luft att stiga upp där för att kunna avlufta. Får testa lite till med avluftning, annars blir det nog att ta dit servicetekniker som får göra enligt Carl förslag.

Men en fråga Om systemet får vila (dvs KB cirk pump avstängd) borde inte luften i KB kretsen stiga till  högsta punkten (vilket blir FLM kretsen, som sitter ovanpå Nibe 1215) och där använda avluftningsnippel för att kunna få ut luften ifrån kretsen samtidigt som man pumpa in mer KB vätska?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #6 skrivet: 03 april 2024, 23:30:13 »
Bergvärme eller jordvärme?
Är det bergvärme och du fått luft "efter cirkpumpen" så kommer du aldrig kunna pumpa det runt ned i borran.
Man måste pumpa både framåt och bakåt för att bli av med luften.
Kanske fick du in luft i systemet när expansionskärlet gick sönder?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AnteB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #7 skrivet: 04 april 2024, 07:59:58 »
Det är bergvärme. Det är möjligt att det kommit in luft när expansionskärlet gick sönder. Fick hjälp att byta detta och därefter avluftade vi enligt pil A i bilden (påfyllnad enligt pil B i bilden). Bilden är ifrån då den söndriga exp tanken satt där.

Jag funderar också om det är möjligt att det varit luft i FLM kresten och när jag öppnade kulventil till den kretsen och vi pumpade in mer KBvätska och körde KB cirkulationspumpen att den kan ha dragit ner luft också?

Men om det kommit in luft ”efter cirk pumpen” borde inte detta stiga av sig själv om man stänger av cirk pumpen och att man kan få ut luften ifrån FLM kretsen (som är högsta punkten) eller hamnar luften i exp tanken?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe fighter 1215 LP larm och redan testa massa åtgärder
« Svar #8 skrivet: 04 april 2024, 08:32:56 »
Säg att du har 5 meter luft i den nedåtgående slangen och sedan stänger av cirkpumpen, luften kommer då att åka till högsta punkten på den rörledningen som sitter mellan cirkpump och borrhål.
Var den punkten finns har jag ingen aning om.
Jag är inte så säker på att det beror på luft, men var på ett liknande jobb i somras där "reparatören" skulle gå på semester och bara tog sig tid att pumpa åt ena hållet efter att ha reparerat en avgrävd jordvärmslang.
Han fick dra fram alla prylar igen och efter ett par minuters pumpande åt andra hållet så fungerade allt som det skulle igen.

När jag fyllde min egen jordvärmeslang pumpade jag bara åt ena hållet och det fungerade, men jag har kanske 5 meters höjdskillnad på mitt system, det var nog det dubbla i ovanstående exempel.
(Och lite luft fanns kvar hos mig som jag blev av med över tid)

Ett sätt att kunna forcera fram en luftbubbla kan vara att snabbt stänga av en kulventil om KB-ledningen (så gjorde jag), det skapar en tryckstöt i systemet som kan göra att luften forceras från högt liggande punkter i systemet och vidare "framåt" till första ställe för avluftning.
Tror inte det fungerar om man har bergvärme dock, det är alldeles för stora tryck och höjdskillnader vi talar om där.
« Senast ändrad: 04 april 2024, 08:37:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!