Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #120 skrivet: 04 januari 2019, 13:40:51 »
Eller så har de ändrat på nåt de senaste 3 åren? (Efter kritik?)
Installatören hade i alla fall sagt åt polaren att även han var överraskad över detta då det inte framgick i något material att den skulle stänga av sig, men han påstod i alla fall att han fått verifierat att så var fallet.
Sen kan man väl aldrig lita helt på en installatör/säljare även om jag har svårt att tro att just denna mycket ärliga man skulle ljuga om något sådant.
Det kan t.o.m vara så att jag missuppfattat något, det jag vet är i alla fall att polaren hävdar att den stoppat, och att installatören sagt att "det var normalt", alltså inget fel.
Tycker det är svårt att tolka på annat sätt än att de ska stanna när det blir så kallt.

Vet att de förra Samsungmodellerna stängde av vid -20C (de platta, ej trekanterna) Kommer dock inte ihåg alla dessa komplicerade benämningarna de har) Hur trekanterna beter sig vet jag inget om.

/D

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #121 skrivet: 04 januari 2019, 13:55:32 »
Visst kan de va kul med lite historia men tänk på er själva i första hand. Det viktiga är att få in en pump och börja kunna se en besparing.
Varmare inomhus till en lägre kostnad. Sen är det nästan gratis att kyla på sommaren. Jag satt vid köksbordet i somras och skrattade åt grannarna som vädrade morgon o kväll och markiserna åkte upp och ned. Jag njöt av att det var svalt inne till en kostnad av några hundralappar under fyra månader.

Nu köpte jag en ganska enkel och billig pump för under 19000kr. Sju år tar det då innan den har betalat sig med dagens elpris.
Det billigaste är iofs att inte köpa nÃ¥gon alls  ;)
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #122 skrivet: 04 januari 2019, 14:20:16 »
Visst kan de va kul med lite historia men tänk på er själva i första hand. Det viktiga är att få in en pump och börja kunna se en besparing.
Varmare inomhus till en lägre kostnad. Sen är det nästan gratis att kyla på sommaren. Jag satt vid köksbordet i somras och skrattade åt grannarna som vädrade morgon o kväll och markiserna åkte upp och ned. Jag njöt av att det var svalt inne till en kostnad av några hundralappar under fyra månader.

Nu köpte jag en ganska enkel och billig pump för under 19000kr. Sju år tar det då innan den har betalat sig med dagens elpris.
Det billigaste är iofs att inte köpa nÃ¥gon alls  ;)

ja billig värme uppskattas på vintern. men var riktigt riktig skönt på sommaren när man körde kyla. sommaren var helvetes varm i hela Sverige. men i huset var det svalt och skönt. sju år att bespara in pumpen? helvete det var lång tid. sen har ju alla olika förutsättningar men det var länge.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #123 skrivet: 04 januari 2019, 14:27:32 »
Vet att de förra Samsungmodellerna stängde av vid -20C (de platta, ej trekanterna) Kommer dock inte ihåg alla dessa komplicerade benämningarna de har) Hur trekanterna beter sig vet jag inget om.

/D

Komplicerade benämningar är väl iofs inte unikt för LVP branschen men jag måste ändå säga att LVP leverantörerna gör det inte lätt, och det gäller rätt många märken.

Samsung har ju iofs använt sig av namn istället för jobbiga kryptiska beteckningar, men man tappar ju direkt fördelen med namn när det inte följer någon logisk följd vid t.ex. nyare serier.

Ta t.ex. Samsung smart exclusive 12 eller Samsung smart home exclusive 12, ett home ska alltså indikera att det är en nyare variant av samma LVP, känns som man missat något där.
Om man ser båda så skulle jag tänka att "home" då är hemma varianten medans den andra kanske är riktad till företag.
Och kan tycka att dom fortsatt på samma bana.

Men dom är knappast ensamma, Panasonic, Fujitsu, tycker jag är lika dåliga fast på olika sätt.

Mitsubishi med sin Hero är ändå rätt tydliga, man får hoppas att dom läger till en tvåa efter Hero när nästa modell i samma serie kommer eller uppgraderas.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #124 skrivet: 04 januari 2019, 14:39:22 »
Visst kan de va kul med lite historia men tänk på er själva i första hand. Det viktiga är att få in en pump och börja kunna se en besparing.
Varmare inomhus till en lägre kostnad. Sen är det nästan gratis att kyla på sommaren. Jag satt vid köksbordet i somras och skrattade åt grannarna som vädrade morgon o kväll och markiserna åkte upp och ned. Jag njöt av att det var svalt inne till en kostnad av några hundralappar under fyra månader.

Nu köpte jag en ganska enkel och billig pump för under 19000kr. Sju år tar det då innan den har betalat sig med dagens elpris.
Det billigaste är iofs att inte köpa nÃ¥gon alls  ;)

Jag har ju en pump idag som används men blir det mer än -5 så får den jobba hårt för att kunna leverera värme.
Sen så låter den väldigt mkt, har kollat upp priser och visst, man kanske skulle komma undan med att byta lager och få en tystare pump. Men har man otur så är det hela motorn som måste bytas (med den tiden det tar att mecka med).
Men stod lite i valet och kvalet att "renovera" den man har med ny motor, fjäderdämpare samt en rejäl rengöring.
Det hade kanske sparat 10K i rena pengar (om man inte räknar med tid) men samtidigt vet man ju inte hur länge den kommer hålla.

Pris på Samsungen (exclusive 12) där jag byter ut nuvarande enhet (känns lite tråkigt då den fungerar ok vid plussgrader fast den väsnas) ligger på ca 16tkr med installation.
Fokuserar inte så mkt på kronor och ören mer att få det varmt i huset och att den är tyst med en ny pump.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #125 skrivet: 04 januari 2019, 16:43:46 »
Det är ju inget fel att prova en ny/annan värmepump.
testar man inget så vet man inget.
Du kommer garanterat hur eller hur beskriva för oss andra hur mycket bättre den nya är jämfört med den gamla och det kommer ingen att betvivla.
Men varken du eller vi kommer få reda på om den "andra" pumpen kanske är strået värre!

Så med tanke på oss andra tycker jag att du skaffar minst en till modell så du kan jämföra och tala om för oss vad som är bu eller bä...

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #126 skrivet: 04 januari 2019, 17:03:24 »
Det är ju inget fel att prova en ny/annan värmepump.
testar man inget så vet man inget.
Du kommer garanterat hur eller hur beskriva för oss andra hur mycket bättre den nya är jämfört med den gamla och det kommer ingen att betvivla.
Men varken du eller vi kommer få reda på om den "andra" pumpen kanske är strået värre!

Så med tanke på oss andra tycker jag att du skaffar minst en till modell så du kan jämföra och tala om för oss vad som är bu eller bä...

Att det blir en förbättring hoppas jag ju självklart och kommer såklart skriva om hur det blev oavsett märke.
Sen så handlar det mesta om att man faktiskt återger det man upplever hyfsat nyanserat, men hur man gör det är nog en fråga om hur man är som person.

Ofta så behöver man ju inte äga saker för att ändå kunna bilda sig en uppfattning, många av mina vänner och kollegor har har ju LVP och har ju kollat lite vad dom tycker.
Problemet där är ju att vissa ibland hyllar allt man har tills dagen det byts ut, då är det man hade inte lika bra med det nya är bäst. Ibland får man försöka se igenom detta.

Under detta året då jag kollat lite extra (som nybliven husägare) så måste jag säga att Panasonic är det som jag sprungit på mest. Men man inser också att folk bryr sig otroligt lite hur sakerna fungerar.
Nu i jul så var jag uppe hos en släkting norrut som tyckte att deras pump uppför sig konstigt och att han fått dyrare elräkning, det visade sig att han körde sin LVP på Auto så när han eldade som mest när det var kallt ute så stod pumpen och tryckte ut kalluft för att kyla.
Det är då man inser att när folk skäller på sina pumpar och att dom fungerar dåligt det alltid inte behöver vara pumpen det är fel på ;-)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #127 skrivet: 04 januari 2019, 21:27:46 »
just precis så är det.

dessutom när det gäller märken så är det områdesbundet

som runt här finns det nästan inga nya panasonic för det är ingen som säljer dessa, varför? tja inte vet jag.
lite glest med daikin och toshiba oxå för att inte nämna de koreanska maskinerna.
men IVT och mitsubishi dräller det av för de har representanter som ligger i. Elon säljer en del Fuji.
sen finns det lite olika kina modeller här och där.

jag tror det är annorlunda fördelat i andra delar av landet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #128 skrivet: 07 januari 2019, 11:37:12 »
Här där jag bor är det väldigt få Daikin faktiskt. De man ser är Fuji, Mitsubishi och Panasonic. Kan se nån IVT.
Ingen här i stan ville installera den Panasonic som jag ville ha.
Till garaget kommer jag nog välja en Toshiba som har väldigt låg lägsta förbrukning. Tyvärr stöds den inte av Verisure så ja får ha en annan app till den. Men kommer Panasonic med en pump som kan gå på under 100W så blir det säkert en sån.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #129 skrivet: 07 januari 2019, 13:51:24 »
Panasonics "PRO-Partner" koncept för 5 års garanti gör nog att ingen av de mindre firmorna är så intresserade av att sälja, bara 2 års materialgaranti är inget att yvas över direkt, när andra erbjuder både 5 och 6 års garantier.
PRO-Partners skall väl sälja minst 50 maskiner/år vad jag kan förstå, så det gör ju att det i stora delar av landet inte kommer att finnas någon som erbjuder Panasonic. I Storstäderna har de säkert bättre täckning.
Skall bli intressant att se om Panasonic får krypa till korset och erbjuda samma garantier som andra för att behålla marknadsandelarna, eller om det blir dom andra som också försämrar garantierna...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #130 skrivet: 07 januari 2019, 16:04:18 »
Så kan det såklart vara.
Det var tillslut en PRO partner som installerade pumpen men han fick köra typ 15 mil eller nått.
Panasonic borde släppa till 5 år garanti för alla installatörer det borde dom tjäna på.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #131 skrivet: 07 januari 2019, 23:44:54 »
Är det bra skrot som säljs så kostar ju inte garanti så mkt extra för tillverkaren. Men det ger kunden en känsla av lite extra trygghet och det ska inte underskattas.

Sådär, snart dags för en ny pump.
Plockade bort lite plastkåpor osv för att preppa för killarna (eller killen) och tänkte skruva ihop markstativet imorgon.

Det jag märkte var att båda kopparrören låg mot varandra på nuvarande gamla installationen utan någon isolering inomhus, trodde dessa skulle vara isolerade och inte ligga mot varandra (se bild)
Och det som är isolerat är dräneringsslangen.
Såg skumt ut i min värld (som inte jobbar med detta men det är kanske så det ska vara.




« Senast ändrad: 07 januari 2019, 23:47:47 av BennyTheCat »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #132 skrivet: 08 januari 2019, 00:01:52 »
Störst risk är att vid kyldrift så kan det bli kondensutfällning men i ditt fall så ser det ut som hålet är genom en betongvägg och då troligen i en källare där det inte varit så mycket kyldrift.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #133 skrivet: 08 januari 2019, 00:10:23 »
Störst risk är att vid kyldrift så kan det bli kondensutfällning men i ditt fall så ser det ut som hålet är genom en betongvägg och då troligen i en källare där det inte varit så mycket kyldrift.

Ah ok, tänkte mer att man påverkade verkningsgrad osv då ett varmt och kallt rör ligger emot varandra.
När man läste installationsmanualen så verkade det vara en viktig grej att dessa rör skulle isoleras, men det kanske är mer i varma länder det är av vikt.

Såg även att dom "skarvat" kopparrören i själva hålet, är det vanligt att man gör så?
Nu är ju pumpen rätt gammal men man blir ändå lite nyfiken.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #134 skrivet: 08 januari 2019, 00:18:30 »
På din är det en sak då kopplingen ligger lätttillgänglig men en koppling i en vägg inbakad i tex fogskum om man ska leta läckage i framtiden är ingen höjdare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!