Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #75 skrivet: 26 november 2018, 15:04:02 »
Har sett att vissa maskiner öppnar luckan "by design", säkerligen något som funnits med på ritbordet.
Dock så har jag bara sett LVP som öppnar lite i överkant, det känns som det är en rätt stor skillnad på det och att ta bort frontluckan.

Om det nu vore så att det bara är fördelar med att ta bort frontluckan (förutom det estetiska) så borde ju alla LVP sålts utan frontlucka.
Man får ju titta på arean för luftintaget kontra utsläppet och även effektiv filteryta.
Jag kan tänka mig att om innedelen sitter väldigt nära taket så krävs det att luckan öppnas, åtminstone en bit.
Jag har provat på min FH som sitter en bra bit ifrån taket och inte noterat någon skillnad ens på högsta fläkthastighet om luckan är på plats eller inte, men jag är rätt säker på att detta kan skilja mellan olika tillverkare, jag kan tänka mig att vissa asiatiska varianter inte har prioriterat funktion före design då jag vid samma test av dessa kan skönja en skillnad.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #76 skrivet: 26 november 2018, 16:00:14 »
Man får ju titta på arean för luftintaget kontra utsläppet och även effektiv filteryta.
Jag kan tänka mig att om innedelen sitter väldigt nära taket så krävs det att luckan öppnas, åtminstone en bit.
Jag har provat på min FH som sitter en bra bit ifrån taket och inte noterat någon skillnad ens på högsta fläkthastighet om luckan är på plats eller inte, men jag är rätt säker på att detta kan skilja mellan olika tillverkare, jag kan tänka mig att vissa asiatiska varianter inte har prioriterat funktion före design då jag vid samma test av dessa kan skönja en skillnad.

Precis som du beskriver så är det ju från fall till fall, ,men man man kan inte generalisera och säga att "ta bort eller öppna frontlyckan på din lvp och få 10% bättre verkningsgrad".
Att vissa tillverkare har en lucka som öppnar sig är kanske något som funnits med vid utveckling av pumpen och den har då anpassats för det.

Sen är ju frågan om det finns några negativa effekter av att t.ex. ta bort luckan. Många gånger så sitter vi ju inte med alla fakta och vet vad konsekvenserna blir.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #77 skrivet: 26 november 2018, 16:48:21 »
Nej jag vill påstå att detta gäller för alla förekommande pumpar på marknaden idag. Sen att det finns en del fabrikat som låter luckan öppna sig lite utåt i övre kanten kan man väl bara säga är ett steg i rätt riktning för att kunna öka effektiviteten något på pumparna. Några negativa effekter finns det inte mer än vad som tidigare nämnts vad gäller det rent estetiska.
Tubaralo förstod det hela rätt bra tycker ja citat: Det är uppenbart att med frontluckan avlägsnats kommer det att finnas ett större och jämnt luftflöde, och därmed lägre kondenseringstemperatur och bättre COP. Men det kommer definitivt inte att vara snyggare. Då kan du isolera några av rören i utomhusenheten, slut citat.
Han säger som ja har sagt tidigare  att de inte blir lika snyggt men däremot klart mkt effektivare och rekommenderar mig att istället isolera rören till utedelen, men då har han inte läst mina tidigare inlägg där det framgår att jag sedan långt tidigare redan gjort detta.
Istället för att spekulera så tycker ja att det skulle va skoj om några flera på forumet kunde testa detta seriöst med att ta bort luckan helt från innerdelen, gör isf så här: Börja med att kolla upp innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i och gör detta när pumpen har varit igång under en längre stund så att inställt börvärde för pumpen är uppnått. Ta bort luckan helt från innerdelen och låt den vara borta i minst 1,5 - 2 timmar, vi utgår ifrån att dammfiltren är ordentligt rengjorda innan. Låt pumpen gå bara som tidigare med samma inställningar och jag vågar sätta min heder på att innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i kommer att öka med ca 1-1,5 grad efter ca 1-2 timmars drift. Jag vågar nästan sätta min heder på också att när ni sett innetempen öka efter 1-2 timmars drift med borttagen lucka och samma inställningar som tidigare. Testa då och sänk fläkthastigheten med 1 steg och vänta ytterligare 1-2 timmar så kommer ni att märka att pumpen fortfarande innehåller samma innetemp som den gjorde innan med luckan på plats och 1 fläktsteg högre.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #78 skrivet: 26 november 2018, 17:26:14 »
Istället för att spekulera så tycker ja att det skulle va skoj om några flera på forumet kunde testa detta seriöst med att ta bort luckan helt från innerdelen, gör isf så här: Börja med att kolla upp innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i och gör detta när pumpen har varit igång under en längre stund så att inställt börvärde för pumpen är uppnått. Ta bort luckan helt från innerdelen och låt den vara borta i minst 1,5 - 2 timmar, vi utgår ifrån att dammfiltren är ordentligt rengjorda innan. Låt pumpen gå bara som tidigare med samma inställningar och jag vågar sätta min heder på att innetempen i det utrymme som innerdelen sitter i kommer att öka med ca 1-1,5 grad efter ca 1-2 timmars drift. Jag vågar nästan sätta min heder på också att när ni sett innetempen öka efter 1-2 timmars drift med borttagen lucka och samma inställningar som tidigare. Testa då och sänk fläkthastigheten med 1 steg och vänta ytterligare 1-2 timmar så kommer ni att märka att pumpen fortfarande innehåller samma innetemp som den gjorde innan med luckan på plats och 1 fläktsteg högre.

Fast jag tycker aldrig det är fel att spekulera i varför en design är som den är, det har ändå suttit några hyffsat smarta människor och tänkt ihop hur sakerna ska fungera.
Man kanske skulle kunna jämföra detta med att chiptrimma en dieselbil, de flesta säger att det bara är fördelar, bilen går bättre, går snålare, går jämnare osv. Men allt är inte positivt.
Säger inte att det är fel men som med det mesta så finns det en baksida och det är inte fel att även klura på det.

Visst kan man få temperaturhöjning i ett rum precis som att man får en snabbare bil med ett chiptrim. Men frågan är om det påverkar andra egenskaper hos pumpen.
Några amatörfunderingar.

* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?
* Påverkas ljudvolymen?
* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?
* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?
* Livslängden på maskinen, påverkas den?

Återigen, säger inte att det är fel att tweaka lite och testa, men man bör ändå fundera varför en pryl är designad som den är och om tweakandet man gör även kan ha en negativ påverkan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #79 skrivet: 26 november 2018, 17:57:10 »
Att låta eventuellt fläktbuller åka ut uppåt mot taket är nog bättre än att skicka ut det rakt fram, men å andra sidan så dämpar nog kondensorn och den stora ytan på densamma ljudet så mycket att det inte påverkar nämvärt jämför med ljudet som kommer ur utblåset där:
1. Öppningen är liten
2. Man har fri sikt in mot fläkttrumman som de facto genererar oljudet.

Även jag är benägen att dra slutsatsen att det i princip bara finns fördelar med att ta väck frontluckan på alla maskiner om man kan bortse från det estetiska problemet = man bör vara ungkarl.
Å andra sidan så tror jag att det påverkar oerhört lite om man bara har innerdelen placerad enligt rekommendationen från tillverkaren.
En riktigt bra installation i mina ögon innebär att innerdelen sitter ca 10 cm från tak.
Blir det mindre än 5 cm till tak så kan nog en helt eller delvis öppen frontlucka menligt påverka COP positivt, speciellt när värmepumpen får gå för högtryck.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #80 skrivet: 26 november 2018, 18:53:46 »
Fast jag tycker aldrig det är fel att spekulera i varför en design är som den är, det har ändå suttit några hyffsat smarta människor och tänkt ihop hur sakerna ska fungera.
Man kanske skulle kunna jämföra detta med att chiptrimma en dieselbil, de flesta säger att det bara är fördelar, bilen går bättre, går snålare, går jämnare osv. Men allt är inte positivt.
Säger inte att det är fel men som med det mesta så finns det en baksida och det är inte fel att även klura på det.

Visst kan man få temperaturhöjning i ett rum precis som att man får en snabbare bil med ett chiptrim. Men frågan är om det påverkar andra egenskaper hos pumpen.
Några amatörfunderingar.

* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?
* Påverkas ljudvolymen?
* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?
* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?
* Livslängden på maskinen, påverkas den?

Återigen, säger inte att det är fel att tweaka lite och testa, men man bör ändå fundera varför en pryl är designad som den är och om tweakandet man gör även kan ha en negativ påverkan.
Ja du BennyTheCat, du verkar vara en orolig själ tycker ja. Här börjar du tala om chipstrimma en dieselbil eller kanske en turbobil och då talar vi om helt andra saker, dvs att man höjer varvtal, ökar tryck mm. Självklart påverkar det livslängd mm beroende på hur man använder eller missbrukar den extra kraften man får genom trimningen.
Jag tycker inte att du skall testa detta om du nu är så orolig eftersom jag vill inte ha på mitt samvete att du ligger sömnlös på nätterna för detta, så jag hoppas att någon/några andra istället seriöst testar detta och återkommer med en rapport här på forumet. Men för att ändå svara på dina frågor här:

* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?
Kastlängden blir längre och bättre eftersom man ökar luftflödet genom innerdelen och att luckan på plats normalt bara skapar turbulens och bromsar luftflödet.

* Påverkas ljudvolymen?
Inte märkbart, visserligen blir det ett högre luftflöde och även detta medför ljud men å andra sidan kan man oftast sänka fläkthastigheten med 1 steg och då kompenserar man detta när det gäller ljudet isf.

* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?
Ja normalt täcker filtren hela innerdelen och risken att det smiter igenom damm är större med luckan på plats än med luckan borttagen.

* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?
* Livslängden på maskinen, påverkas den?
Energiförbrukning och livslängd påverkas bara positivt eftersom man ökar luftgenomströmningen för innerdelen och sänker därmed kondenseringstemperaturen och COP ökar då för pumpen. Innerdelen kan därmed lättare göra sig av med värmen som utedelens kompressor producerar vilket gör att kompressorn jobbar lättare och på så sätt drar mindre energi samtidigt som livslängden påverkas positivt.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #81 skrivet: 26 november 2018, 20:04:16 »
Ja du BennyTheCat, du verkar vara en orolig själ tycker ja. Här börjar du tala om chipstrimma en dieselbil eller kanske en turbobil och då talar vi om helt andra saker, dvs att man höjer varvtal, ökar tryck mm. Självklart påverkar det livslängd mm beroende på hur man använder eller missbrukar den extra kraften man får genom trimningen.
Jag tycker inte att du skall testa detta om du nu är så orolig eftersom jag vill inte ha på mitt samvete att du ligger sömnlös på nätterna för detta, så jag hoppas att någon/några andra istället seriöst testar detta och återkommer med en rapport här på forumet. Men för att ändå svara på dina frågor här:

* Blir kastlängden sämre om man tar in luft närmare utblåset?
Kastlängden blir längre och bättre eftersom man ökar luftflödet genom innerdelen och att luckan på plats normalt bara skapar turbulens och bromsar luftflödet.

* Påverkas ljudvolymen?
Inte märkbart, visserligen blir det ett högre luftflöde och även detta medför ljud men å andra sidan kan man oftast sänka fläkthastigheten med 1 steg och då kompenserar man detta när det gäller ljudet isf.

* Är det så att filtren täcker hela maskinen eller riskerar det att smita in damm på ställen där man inte vill ha det?
Ja normalt täcker filtren hela innerdelen och risken att det smiter igenom damm är större med luckan på plats än med luckan borttagen.

* Påverkas energiförbrukningen positivt eller negativt?
* Livslängden på maskinen, påverkas den?
Energiförbrukning och livslängd påverkas bara positivt eftersom man ökar luftgenomströmningen för innerdelen och sänker därmed kondenseringstemperaturen och COP ökar då för pumpen. Innerdelen kan därmed lättare göra sig av med värmen som utedelens kompressor producerar vilket gör att kompressorn jobbar lättare och på så sätt drar mindre energi samtidigt som livslängden påverkas positivt.

Du misstolkar det jag skriver, det handlar inte om någon oro, inte alls. Det handlar mer om att få veta mer om hur en produkt fungerar och är tänkt att fungera.
Jag tweakar gärna både bilar och elektronik men samtidigt så tycker det är viktigt men än mer, intressant, att fundera varför saker är designade som dom är, och det handlar som sagt inte om någon oro.

Och om man nu ska förbättra något så bör man ju väga in många olika aspekter, det mesta är ju en komprimiss av saker.
Det kanske är så enkelt att en frontlucka på en luftvärmepump bara är en estetisk sak, men jag tycker det låter lite för enkelt att tro att det är enda syftet.

Samtidigt så ställer jag mig frågan, om det nu är så att det finns en uppsjö smarta människor som jobbar med att förbättra pumpars effektivitet, energiåtgång, livslängd och prestanda, varför har man inte gjort det så enkelt för sig att man bara satt en ribbad front eller gjort en designfront med hål i?
Återigen, säger inte att du har fel @karis, men ändå intressant att klura på.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #82 skrivet: 26 november 2018, 20:16:14 »
Jag håller på och testar Karis koncept på min gamla Panasonic som sitter i källaren. Luckan borttagen sedan två timmar tillbaka, inget annat ändrat. Faktiskt så har tempen redan stigit 0,5 grader, inte mycket kan tyckas men strömförbrukningen har också minskat något. Får väl se hur pumpen uppför sig i ett längre perspektiv.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #83 skrivet: 27 november 2018, 19:08:20 »
Du misstolkar det jag skriver, det handlar inte om någon oro, inte alls. Det handlar mer om att få veta mer om hur en produkt fungerar och är tänkt att fungera.
Jag tweakar gärna både bilar och elektronik men samtidigt så tycker det är viktigt men än mer, intressant, att fundera varför saker är designade som dom är, och det handlar som sagt inte om någon oro.

Och om man nu ska förbättra något så bör man ju väga in många olika aspekter, det mesta är ju en komprimiss av saker.
Det kanske är så enkelt att en frontlucka på en luftvärmepump bara är en estetisk sak, men jag tycker det låter lite för enkelt att tro att det är enda syftet.

Samtidigt så ställer jag mig frågan, om det nu är så att det finns en uppsjö smarta människor som jobbar med att förbättra pumpars effektivitet, energiåtgång, livslängd och prestanda, varför har man inte gjort det så enkelt för sig att man bara satt en ribbad front eller gjort en designfront med hål i?
Återigen, säger inte att du har fel @karis, men ändå intressant att klura på.
Ok BennyTheCat, jag kanske överdrev din oro lite här, och naturligtvis är det inte fel att klura som du gör och vara ifrågasättande utan de är bara hälsosamt. Men faktum är att vad ja kan se så finns endast luckan till för att dölja dammfiltren och har inget som helst med vare sig pumpens konstruktion eller funktion att göra med mindre än att den tyvärr samtidigt bromsar ned luftflödet genom innerdelarnas värmeväxlare. Det här problemet är man säkert väl medveten om från konstruktörernas sida men designen och utseendet är självklart viktigt, för vem vill gå omkring och titta på dammfiltren på pumpinnerdelarna. Man är säkert väldigt medvetna om också inte minst hur dammfiltren ser ut efter ett antal veckors drift att de sätter igen sig med damm som allra mest i den övre delen av filtren som är uppe mot taket och att det sedan blir mindre och mindre dammbeläggning ju längre ned på fram/nedsidan man kommer på filtren.Du kan gärna kolla upp detta själv på din egen pump så får du se detta faktum. Bara detta att dammet koncentreras till den övre delen av filtren samtidigt som luften pga luckan bromsas och inte kan ta sig ned på ett bra sätt till fram/nedsidan av filtren gör att luftgenomströmningen minskar ganska snabbt och därmed sätter ned pumpens effektivitet att leverera värme.
Sen håller ja fullständigt med dig om att det skulle väl inte va så märkvärdigt att konstruera om luckorna till pumparna med antingen perforerade hål alt längsgående slitsar vilket skulle öka luftgenomströmningen markant och därmed höja verkningsgraden och COP på pumparna. Men antagligen har man inte lagt någon energi eller ens prioriterat detta utan de har nog bara sett till design och utseende vilket tycks vara fallet med alla pumpinnerdelar. Men det skulle inte förvåna mig ett dyft om det snart kommer på pumparna eftersom det är ett ytterst lätt sätt att göra dem effektivare.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #84 skrivet: 27 november 2018, 19:30:06 »
Jag håller på och testar Karis koncept på min gamla Panasonic som sitter i källaren. Luckan borttagen sedan två timmar tillbaka, inget annat ändrat. Faktiskt så har tempen redan stigit 0,5 grader, inte mycket kan tyckas men strömförbrukningen har också minskat något. Får väl se hur pumpen uppför sig i ett längre perspektiv.
Vad skoj Boek att du vill testa detta på din pump, du har dessutom 2 st olika pumpar i huset som du kan kolla lite med om du skulle ha lust vilket kan göra de här lite extra spännande. tummenupp
Nu skall väl erkännas kanske att det är inte lika lätt eller markant att se skillnaden när det är allt mellan ca 7-10 minusgrader ute på em-kvällarna och nätterna men faktum är att skillnaden finns. Skulle gissa att du kan få upp innetempen mellan 0,5-1 grad med oförändrade inställningar när de gäller börvärde och fläkthastighet. Skall bli skoj att höra av dig i slutet av veckan här när utetempen går upp lite och det blir mildare ute, runt 0:an eller några + grader så gissar jag att du får upp innetempen med minst mellan 1,5 - 2 grader med oförändrade inställningar, och då kan du säkert sänka börvärdet med någon grad vilket gör att pumpen går ännu billigare samtidigt blir det ännu tydligare att verkningsgraden har ökat för pumpen. ^-^ 
Hälsn Karis
« Senast ändrad: 27 november 2018, 19:33:56 av Karis »

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #85 skrivet: 28 november 2018, 11:57:50 »
Till TS: Visst har du lite tight ovan dörr till tak. Jag hade samma strul och löste det genom att sala på en bit av en träregel vid det övre dörrfodret. Jag tog bort dörrfodret, valde en 70x28mm som jag längssågade, kapade i innerdelens längd, slipade till och monterade upp precis där jag ville ha innerdelen. Kapade upp dörrfodret och satte det på vardera sidan av min nya ”list”.

Det gjorde att överdelen kunde sänkas ytterligare 28 mm utan att man noterar det när man kliver in genom dörren.

Gällande värmespridning så är det mycket mer begåvat att titta till hur väder, flyg och kylning av datorsystem fungerar än att lita på att någon som är bra på att installera värmepumpar.

Ser att du har trapp. Ett principiellt råd är att se till att inte ha någon direkt luftström mot eller passerande förbi under hålet till övervåning. Skälet är att termiken slås ut om du gör det. Låt istället undervåningens varma luft passivt stiga genom trapphuset så får du en naturlig luftväxling mellan planen där den kalla luften ”glider” ner längs trappen.

Första pumpen installerades av en installatör som benhårt hävdade att det går utmärkt att blåsa luft genom ett dörrhål/alt stängd trappa. Jag hävdade motsatsen, fick rätt, och till sist fick affären backas ur och maskinen monteras bort.

Principen är densamma som vid väder. Solen värmer marken som värmer luften som stiger och när den gör det skapas ett undertryck dit kallare luft söker sig som sedan värms. Stationära datorer är ett omvänt exempel på detsamma men visar mer på kylning dvs man skapar ett undertryck i den varma luftens region (toppen av lådan) och då sugs kall luft in i botten.

Prova att ställa om flödet så att ingen direkt luft passerar förbi trapphuset till övervåningen och se om det hjälper innan du byter pump.

« Senast ändrad: 28 november 2018, 12:07:36 av ZigZag »
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #86 skrivet: 28 november 2018, 14:43:07 »
@ZigZag

Det låter rätt logiskt det du beskriver och lite det jag varit inne på med tanke på hur ventilationen och då luften rör sig i huset.
Detta har dock förkastats av de som varit här och tittat (dock inte alla) så därför så har jag beställt en ny pump som passar ovanför dörren.

Det blev en Samsung smart home Exclusive 12, och den ersätter en pump som inte klarar av att leverera så fort utetemperaturen kryper under nollan.
Samma gäller även bullernivå, den jag har nu väsnas rejält, både inne och utedel.

Men din filosofi så skulle man egentligen sätta pumpen på andra sidan huset och trycka luften mot trappen i samma riktining som luften sugs från fönster osv.
Finns fortfarande tid att ändra sig så det kanske är en variant, men samtidigt så hamnar den då nära TV;n vilket inte är helt optimalt om man ogillar fläktljud.

Allt är en kompromiss :-) som vanligt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #87 skrivet: 28 november 2018, 20:47:09 »
Ja hur man än vänder på det så blir en luft/luft-värmepump oftast en kompromiss.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #88 skrivet: 28 november 2018, 22:33:42 »
Ja hur man än vänder på det så blir en luft/luft-värmepump oftast en kompromiss.

Du som jobbar med sakerna och tänker jag då kanske har en djupare förståelse för LVP som produkt.
Vad anser du om att köra utan frontlucka, är frontluckan bara en estetisk sak eller finns det betydligt mer tankar bakom designen av en LVP?

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #89 skrivet: 28 november 2018, 22:56:31 »
@Karis

Testade även jag att öppna luckan på vid gavel och visst blåser det något mer, men tycker även det blåser något kallare luft.
Nu är min gamla IVT kanske inte mkt att hänga i granen och testade bara i 2 timmar men märkte ingen skillnad alls.

Funderar lite om att jag just fick något svalare luft ut, kan det vara så att det är beräknat med ett visst inflöde av luft och att det även är kalkylerat att den mängden ska värmas?
Om man nu ändrar mängden av luft som kommer in i en maskin så kanske den luften inte hinner värmas upp.

Det går ju lite emot vad ni sagt om att det blir två grader varmare i ett rum, men samtidigt är min gamla IVT verkligen ingen prestanda maskin och är på G att bytas ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!