Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #60 skrivet: 05 oktober 2018, 15:56:28 »
Det finns en eller flera trådar någonstans där isolering på kranarna och några cm oisolerade tas upp, om någon annan minns och hittar den så kanske det kan länkas dit.

Det mättes temp på ut och inkommande rör samt utblåstemp inkl eventuell avvikelse i förbrukning med och utan isolering vintertid med minusgrader.
Skillnaden var knappt mätbar och den lilla avvikelsen kan även bero på att tempgivarna rörde sig lite vid montering av isolering då tempgivarna var klämda mot rören med clips.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #61 skrivet: 05 oktober 2018, 17:22:08 »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #62 skrivet: 05 oktober 2018, 18:42:24 »
Kanske beror på vilken märke/modell det handlar om !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #63 skrivet: 05 oktober 2018, 19:00:12 »
Nej jag tror inte det, rent generellt är nog i stort sett alla pumpar alldeles för dåligt isolerade ifh till om de bara skulle användas till värmedrift. De är antagligen isolerade från fabrik i huvudsak med tanke på AC-drift, och kör man AC-drift med pumparna så får man nog vara lite försiktig med extraisolering, kör man bara värmedrift med pumparna så tjänar man på om man stoppar in och isolerar ordentligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #64 skrivet: 05 oktober 2018, 20:02:36 »
Även jag tror att det finns COP att vinna på bättre isolering.
Det är ju uppenbart att helt nakna röranslutningar på utedelen leder till skapliga värmeförluster om det är -25°C ute och snålblåst när hetgaserna är typ 70 grader eller högre?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #65 skrivet: 05 oktober 2018, 20:41:15 »
Ja det var väl kanske inte -25 ute när testet gjordes :)

Det är väl bara att testa så märker ni vad ni själva kan tjäna eller inte tjäna.
Lite kallt om tassarna vid -25 att böka med tex isolering , givare, amperemätare men norrlänningar är väl härdade tummenupp

Störst skillnad att göra "vinst" på sin VP är rätt placering, rätt modell för utrymmet och rätt inställning av flöde/vingar samt att inte dra iväg utedelen galet många meter för att den är så ful då även det ger förluster !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #66 skrivet: 05 oktober 2018, 20:57:45 »
Mmm, man lider med folk som har 10 meter rör i Norrland.
Det kommer att kosta i minskad besparing p.g.a. den dåliga isoleringen.
Det är å andra sidan lätt åtgärdat, men görs det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #67 skrivet: 10 oktober 2018, 10:32:10 »
Har lyssnat på en del av Er i tråden här rörande en annan placering av värmepumpen har klurat ett par varv på vad som är bäst.

Tänker man på hur ventilationen fungerar i huset så är det sannolikt bättre att sätta pumpen i andra ändan av huset och då försvinner ju krav på slimmade enheter.
Har en frånluftsvärmepump (tror jag det heter) som värmer varmvattnet i huset och fixar så luften rör på sig.
Tyvärr så finns det inga vattenradiatorer och har ingen fundering på att koppla in några.

Men, tittar ni på bifogad ritning (hårt arbete i Paint) så inser man att nuvarande LVP jobbar "mot luftflödet".
DVS, friskluftsventilerna där luften tas in sitter en aning bort och luften "sugs" ju bort mot frånluftsdonen i kök, WC och tvättstuga.
Min amatörmässiga gissning säger att det är rätt dumt att ha en LVP (där den sitter nu) som blåser mot det luftflödet samt att den varmluft som blåses ut sannolikt går till frånluftsventilerna istället för att nå andra sidan huset.

Sätter jag LVP på väggen mot grannen så måste jag drar rör en 10-15 meter för att kunna sätta utomhusenheten på "min" sida. Då kan jag iofs dra fram utomhusenheten så den får söderläge.
Sätter jag LVP på kortsidan och LVP på utsidan så blir det norrläge och är är rätt mörkt.

Vad tycker ni, all input välkomnas med öppna armar.


Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #68 skrivet: 11 oktober 2018, 19:32:42 »
Mmm, man lider med folk som har 10 meter rör i Norrland.
Det kommer att kosta i minskad besparing p.g.a. den dåliga isoleringen.
Det är å andra sidan lätt åtgärdat, men görs det?
Jag bor i Norrland och har ca: 9 meter rör. Dock sÃ¥ är 7.5 av de 9 metrarna draget genom garaget sÃ¥ jag kanske klarar mig  tummenupp

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #69 skrivet: 25 november 2018, 18:50:54 »

Jag kör sedan rätt länge tillbaka dessutom min pump med borttagen frontlucka efter att ja kom på att med borttagen lucka så fick ja ett klart mkt högre, bättre och jämnare luftflöde ur värmeväxlaren oavsett fläkthastighet, och sett till över hela växlarens yta. Jag har min innerdel ganska nära taket och tidigare när ja körde med frontluckan på plats så blev dammfiltren ganska snabbt igensatta högst upp mot taket men resterande del av dammfiltren mot framsidan av luckan var det mkt mindre beläggning på, numera blir dammfiltren mera jämnt belagda med damm sett över hela deras yta. Så sammantaget det här så räknar jag med att jag numera har höjt verkningsgraden på min pump med ca 10-12%.
[/quote]

Det är uppenbart att med frontluckan avlägsnats kommer det att finnas ett större och jämnt luftflöde, och därmed lägre kondenseringstemperatur och bättre COP.
Men det kommer definitivt inte att vara snyggare. Då kan du isolera några av rören i utomhusenheten.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #70 skrivet: 25 november 2018, 19:32:55 »
Jag kör sedan rätt länge tillbaka dessutom min pump med borttagen frontlucka efter att ja kom på att med borttagen lucka så fick ja ett klart mkt högre, bättre och jämnare luftflöde ur värmeväxlaren oavsett fläkthastighet, och sett till över hela växlarens yta. Jag har min innerdel ganska nära taket och tidigare när ja körde med frontluckan på plats så blev dammfiltren ganska snabbt igensatta högst upp mot taket men resterande del av dammfiltren mot framsidan av luckan var det mkt mindre beläggning på, numera blir dammfiltren mera jämnt belagda med damm sett över hela deras yta. Så sammantaget det här så räknar jag med att jag numera har höjt verkningsgraden på min pump med ca 10-12%.


Det är uppenbart att med frontluckan avlägsnats kommer det att finnas ett större och jämnt luftflöde, och därmed lägre kondenseringstemperatur och bättre COP.
Men det kommer definitivt inte att vara snyggare. Då kan du isolera några av rören i utomhusenheten.

Vet inte om du postade i rätt tråd, men ändå en intressant post som väcker lite frågor hos mig.

Min logik är lite att frontluckan ändå borde ha någon typ av funktion, mer än bara en estetisk funktion.
Och dom som designat pumpen borde ju ha någon anledning att designa just som dom gör.

Min gissning är att det kanske handlar om hur luften flödar. d.v.s. ligger "insuget" för nära utblåset så kanske det påverkar kastlängd och effekt.
Som sagt, en gissning.
Hade varit kul om någon med djupare kunskap om det hade en bra förklaring

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #71 skrivet: 26 november 2018, 07:52:13 »
På vissa maskiner öppnas ju frontluckan en aning för att bättra på luftflödet, t.ex Mitsubishi Heavy kazan, har för mig att äldre Panasonic HE gjorde det också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #72 skrivet: 26 november 2018, 08:18:24 »
Har sett att vissa maskiner öppnar luckan "by design", säkerligen något som funnits med på ritbordet.
Dock så har jag bara sett LVP som öppnar lite i överkant, det känns som det är en rätt stor skillnad på det och att ta bort frontluckan.

Om det nu vore så att det bara är fördelar med att ta bort frontluckan (förutom det estetiska) så borde ju alla LVP sålts utan frontlucka.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #73 skrivet: 26 november 2018, 12:56:00 »
Ja jag instämmer helt med dig här, vore det inte bara för det rent estetiska så borde det inte finnas någon frontlucka alls på pumpinnerdelarna eftersom den faktiskt sänker effektiviteten på pumparna genom att den bromsar luftomsättningen genom innerdelarna. För någon annan anledning till att luckan finns har ja inte funnit ivf. Det klart att det är inte lika snyggt att köra utan lucka och därigenom synliggöra dammfiltren, men det är avsevärt effektivare ivf.
Ett sätt att utveckla detta med frontluckan på pumparna kanske skulle kunna vara att perforera den med en massa mindre lufthål jämnt fördelade över hela luckan alt att man lägger in ett antal längsgående slitsar fördelade över hela luckorna som gör att man får samma effektivitet men samtidigt slipper se dammfiltren.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #74 skrivet: 26 november 2018, 14:56:56 »
På vissa maskiner öppnas ju frontluckan en aning för att bättra på luftflödet, t.ex Mitsubishi Heavy kazan, har för mig att äldre Panasonic HE gjorde det också.
fujitsu som säljs i dag har denna funktion på sin designmodell LT-serien vilken höjer sin lucka 5cm, men då blir ju avståndet till taket gränssättande.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!