Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?  (läst 23741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #45 skrivet: 04 oktober 2018, 16:37:45 »
Frågan är hur mycket man skulle tjäna på att trycka in fogskum i hela plastkanalen efter installation?
Att isolera röranslutningarna är självklart en god ide så de inte ligger helt öppet under kåpan, men det går väl göra med vilken isolering som helst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2018, 17:10:20 »
Ja för egen del så la ja in en rejäl remsa gullfiber längst in i plastkanalen innan rören drogs in i kanalen, efteråt när rören var på plats la ja dit ytterligare en ordentlig remsa av gullfiber som man kunde stoppa in från utsidan och täckte både under och översidan på rören innan locket sattes på plats. För röranslutningarna finns det bl.a isolertejp att köpa, men den är ganska dyr. Själv tog jag cellplast från en tunnare sorts liggunderlag (ca 8-10 mm) som ja klippte i lagom remsor och virade runt röranslutningarna ordentligt med så mkt som fick plats, man höjer säkert effektiviteten på pumpen med minst ca 5-6% gissningsvis.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #47 skrivet: 04 oktober 2018, 18:58:07 »
Firman jag talade med pratade någon om att anpassningarna bestod i någon värmeslinga så saker inte fryser samt någon form av isolering.

Det sverigepumpen skriver på sin sida är.

"Vissa modeller har vi en skyddat med en extra beläggning på kondensorn så att den ska tåla väder och vind bättre och samtliga modeller har vi utrustat med “sparmössan”, ett genialiskt gummiskydd som sätts på för att förhindra onödig värmeförlust på utedelen."

Så ovan plus värmeslinga.

Men om man läser spec på samtliga pumpar på andra ställen så står det ju anpassade för nordiskt klimat, tänker att dom då borde ha något av det Sverigepumpen beskriver från fabrik.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #48 skrivet: 04 oktober 2018, 19:26:25 »
Sverigepumpen är ett koncept som distributörens Kinnans återförsäljare är med i

Det som skiljer en Panasonic Sverigepumps modell mot en ”vanlig” från Panasonic Nordens sortiment är egentligen längden på garantin, åtmindstånde tidigare så hade dom 6års garanti, vet ej vad dom har nu.
Dom monterar dit en isoleringsmuff på in/utgående rör från utedelen och man kan tycka lite olika vad den ska tillföra  ;)

Den extra beläggningen ”blue fin” som bara jag tror en del HZ modeller har ska vara ett extra skydd mot korrosion.
Alla modeller utan detta blue fin klarar sig fint ändå , har inte sett en enda Panasonic utedel som har några problem efter 10-20 år.
Nu vet jag förstås inte hur utedelarna som är monterade långt ute i kustbandet på västkusten ser ut!



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #49 skrivet: 04 oktober 2018, 19:44:29 »
Sverigepumpen är ett koncept som distributörens Kinnans återförsäljare är med i

Det som skiljer en Panasonic Sverigepumps modell mot en ”vanlig” från Panasonic Nordens sortiment är egentligen längden på garantin, åtmindstånde tidigare så hade dom 6års garanti, vet ej vad dom har nu.
Dom monterar dit en isoleringsmuff på in/utgående rör från utedelen och man kan tycka lite olika vad den ska tillföra  ;)

Den extra beläggningen ”blue fin” som bara jag tror en del HZ modeller har ska vara ett extra skydd mot korrosion.
Alla modeller utan detta blue fin klarar sig fint ändå , har inte sett en enda Panasonic utedel som har några problem efter 10-20 år.
Nu vet jag förstås inte hur utedelarna som är monterade långt ute i kustbandet på västkusten ser ut!

Tack till dig TS och övriga för bra förklaringar.
Dom kör 3 år plus 2 år trygghetsförsäkring står det på hemsidan, så tänker att det är kanske vad dom kallar 5 år.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #50 skrivet: 04 oktober 2018, 20:47:44 »
Då har dom försämrat garantin med andra ord !!
Prislappen följde antagligen inte med ner  ;)

Har nu något svagt minne av att dom la in LG maskiner i sverigepump konceptet också !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #51 skrivet: 04 oktober 2018, 20:59:42 »
Då har dom försämrat garantin med andra ord !!
Prislappen följde antagligen inte med ner  ;)

Har nu något svagt minne av att dom la in LG maskiner i sverigepump konceptet också !

Helt rätt, dom kör LG och Panasonic.
Enligt ÅF så är Kinnan bra när det gäller att fixa delar snabbt vid garantiåtgärder osv.

Andra märken tar delar via Estland, lät lite väl generellt men men.

När det gäller Samsung så verkar det som att CanVac är generalagent eller importör och också där garanti går igenom osv.
Verkar vara lite samma som att FGnordic tar in Fujitsu.

Så man kanske inte ska gå så mycket på tillverkarens hemsidor.
Fujitsu verkar inte ens ha någon svensk hemsida för deras värmepumpar.

Ovan är bara spekulativt men ändå intressant då jag tidigare raljerade om att Samsungs svenska sida var dålig.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #52 skrivet: 04 oktober 2018, 21:07:42 »
Har handlat från kinnan, Canvac och Fg Nordic och alla 3 har skött eventuella service och garantiärenden riktigt bra  tummenupp

Ja det var lite märkligt uttryckt att dom andra tar delar från estland ??
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #53 skrivet: 04 oktober 2018, 21:52:51 »
 TS, det Kinnan återförsäljaren syftade på var troligtvis att de som inte köper från Kinnan köper från Best air, därav Estland.

Karis: det är inga 5-6% du sparar på din isolering utan snarast 0-1 % dessvärre.

/D

Har handlat från kinnan, Canvac och Fg Nordic och alla 3 har skött eventuella service och garantiärenden riktigt bra  tummenupp

Ja det var lite märkligt uttryckt att dom andra tar delar från estland ??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #54 skrivet: 04 oktober 2018, 22:17:03 »
Kan vara att dom syftade på best air   tummenupp
Nu finns det dock några fler distributörer här i Sverige som handlar via panasonic sverige så det var lite hårddraget  ::)

 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #55 skrivet: 05 oktober 2018, 06:07:12 »
Best Air står ju upptagen som distributör på Svenska Panasonics hemsida, Best Air har väl bara en registrering i Estland (troligen av skattetekniska skäl) så vitt jag kan förstå?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #56 skrivet: 05 oktober 2018, 08:46:40 »
Min Panasonic är köpt via Sverigepumpen. HZ9RKE-5 med blue fin beläggning. 19000kr är den i alla fall värd.
Den har bra värden på typ allt. Inga problem att kyla och värma mitt hus. Hur gammal den blir det får vi se.
Och som många andra tycker jag också att man skulle köpt en luftvärmepump mycket tidigare.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #57 skrivet: 05 oktober 2018, 10:05:59 »
Kan vara att dom syftade på best air   tummenupp
Nu finns det dock några fler distributörer här i Sverige som handlar via panasonic sverige så det var lite hårddraget  ::)

Helt rätt, jag håller med dig till 100%
Det jag syftade på var mer att det används skrämselpropaganda. Självklart finns det många distributörer av Panasonic i Sverige utöver Kinnan.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #58 skrivet: 05 oktober 2018, 10:42:50 »
Best Air står ju upptagen som distributör på Svenska Panasonics hemsida, Best Air har väl bara en registrering i Estland (troligen av skattetekniska skäl) så vitt jag kan förstå?

Best Air är auktoriserad distributör av Panasonic Sverige som du skriver , en av flera
Dom har förmodligen lika mycket återförsäljare eller mer på andra sidan Östersjön så det kanske är strategiskt bättre att ha lager där, kanske även är bättre skattemässigt

Säljare och support finns i Sverige
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta ut min gamla pump eller inte?
« Svar #59 skrivet: 05 oktober 2018, 15:03:15 »
Karis: det är inga 5-6% du sparar på din isolering utan snarast 0-1 % dessvärre.

/D
Hur vet du detta Daikin?? Har du testat verkningsgraden på någon pump med och utan isolering av röranslutningarna mm eller?? Och spec om rörisoleringarna kanske har kapats lite kort alt att de har krympt en del så att rören ligger helt bara kanske 4-5 cm innan kopplingen, klart att de ger en viss förlust. Men ok, 5-6% är kanske i optimistiskaste laget, men minst några % i effektivitet ger det här alldeles säkert. Ja glömde att säga att ja har även extraisolerat med gullfiber runt kompressorn mm i utedelen, vid riktigt kall väderlek så skapades det isbildning när varmt och kallt möttes så att det blev vibrationsljud när isen låg på mot utedelens frontplåt, efter isolering så förekommer inte detta längre.
Jag kör sedan rätt länge tillbaka dessutom min pump med borttagen frontlucka efter att ja kom på att med borttagen lucka så fick ja ett klart mkt högre, bättre och jämnare luftflöde ur värmeväxlaren oavsett fläkthastighet, och sett till över hela växlarens yta. Jag har min innerdel ganska nära taket och tidigare när ja körde med frontluckan på plats så blev dammfiltren ganska snabbt igensatta högst upp mot taket men resterande del av dammfiltren mot framsidan av luckan var det mkt mindre beläggning på, numera blir dammfiltren mera jämnt belagda med damm sett över hela deras yta. Så sammantaget det här så räknar jag med att jag numera har höjt verkningsgraden på min pump med ca 10-12%.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!