Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera IVT/ES 480 frÃ¥n R290 till R134?  (läst 6380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel_H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Hilfe! Lär mig trimma och fixa!
Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« skrivet: 11 juni 2006, 21:03:36 »
Hejsan!

Fick rådet av servicetekniker att konvertera min IVT/ES 480 (installerad -01) från R290 till R134 för en kostnad av 9000:-.
Skulle tydligen sättas in kompressor från Danfoss.
Har sett en del info om att kompressorerna rasat på IVT 480/490 med R290 rätt ofta.

NÃ¥gon som vet eller har erfarenheter av detta?
Ökad/minskad verkningsgrad?
Kvalitet på Danfoss kompressorer?

Har förresten aldrig sett att pumpen avfrostar och jag tycker mig hålla rätt bra koll på den, kan med stor säkerhet GARANTERA att den inte avfrostar 8-10 ggr per dygn som det står att den skall göra, om den nu inte struntar i att visa det via konrollpanelen då....
Någon som vet vad det kan bero på?
Kan det ge skador på pumpen på längre sikt?

Värmer 150m2  souterrängvilla i umeÃ¥, total elförbrukning 20050901-20060601, 20500kw, kör pÃ¥ kurva 5 pÃ¥ pumpen.

Tacksam för svar!

/Onkel H
« Senast ändrad: 11 juni 2006, 21:17:21 av Onkel_H »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2006, 18:49:18 »
Hejsan!

Fick rådet av servicetekniker att konvertera min IVT/ES 480 (installerad -01) från R290 till R134 för en kostnad av 9000:-.
Skulle tydligen sättas in kompressor från Danfoss.
Har sett en del info om att kompressorerna rasat på IVT 480/490 med R290 rätt ofta.

NÃ¥gon som vet eller har erfarenheter av detta?
Ökad/minskad verkningsgrad?
Kvalitet på Danfoss kompressorer?

Har förresten aldrig sett att pumpen avfrostar och jag tycker mig hålla rätt bra koll på den, kan med stor säkerhet GARANTERA att den inte avfrostar 8-10 ggr per dygn som det står att den skall göra, om den nu inte struntar i att visa det via konrollpanelen då....
Någon som vet vad det kan bero på?
Kan det ge skador på pumpen på längre sikt?

Värmer 150m2  souterrängvilla i umeÃ¥, total elförbrukning 20050901-20060601, 20500kw, kör pÃ¥ kurva 5 pÃ¥ pumpen.

Tacksam för svar!

/Onkel H

Är kompressorn trasig...??

Och vart står det att den ska avfrosta flera ggr per dag?

Avläs avluften medans kompressorn går och håller den sig över nollstrecket så behöver inte din vp avfrosta..
Den avfrostar endast om temperaturen i förångaren är så att fukt kan frysa och stoppa luftflödet..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Onkel_H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Hilfe! Lär mig trimma och fixa!
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2006, 00:51:08 »
"Är kompressorn trasig...??"

Nope, inte trasig än....var väl mest tänkt att förekomma ev. problem eftersom de verkar vara rätt frekventa.
Samt att enligt serviceteknikern få lite bättre verkningsgrad.


"Och vart står det att den ska avfrosta flera ggr per dag?"

I manualen på sidan 7 ;)

--snip

Grön lampa: värmepumpen frostas av.
(sker 3-8 gånger/dygn)

--snip


"Avläs avluften medans kompressorn går och håller den sig över nollstrecket så behöver inte din vp avfrosta..
Den avfrostar endast om temperaturen i förångaren är så att fukt kan frysa och stoppa luftflödet.."

Ok, får ta och kolla det.
Funderade lite på om luftflödet kanske var för högt och att det därmed inte hinner kramas ur så mycket värme ur luften som det vanligtvis gör....och att det därför resulterar i varmare luft och ingen frost....stämmer resonemanget?
OBS! Jag har ingen direkt koll på värmepumpar överhuvudtaget så jag tar gärna emot rättelser på mina felaktiga funderingar ;)

/Onkel H

« Senast ändrad: 13 juni 2006, 09:25:59 av Onkel_H »

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2006, 23:14:02 »
Om du väljer att konvertera i förebyggande syfte utan att kompressorn rasat kan du inte använda dig av hemförsäkringen.Dessutom får du inte en bättre verkningsgrad snarare oförändrad eller något sämre.Avvakta.Vad gäller avfrostningen är det luftflödet genom förångaren o inomhustemp
som avgör hur ofta den avfrostar men knappast 3-8ggr /dygn o aldrig på sommarhalvåret.

Utloggad Onkel_H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Hilfe! Lär mig trimma och fixa!
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #4 skrivet: 14 juni 2006, 01:57:48 »
Tack för svaren!

Hittade denna post:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7673.msg74363#msg74363

där KalleT har sänkt fläkthastigheten och därmed såvitt jag kan utläsa fått bättre verkningsgrad.
Är detta något som inte är att rekommendera iochmed att den därmed avfrostar? Är det så att man genom att sänka fläkthastigeheten kan tjäna nåra kronor?
Jag är medveten om att man bör se till så att det är hyffsad luftgenomströmmning i kåken för att undvika fuktproblem osv.
Skulle helst vilja att ett proffs kontrollerade ventiler, luftflöde,inställningar osv......har kastat ut frågor till servicefolk men de verkar ha fullt upp med roligare jobb ;)
Nån som vet av nån kunnig VP-tekniker i Umeåområdet?

/Onkel H


Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2006, 23:20:27 »
Tack för svaren!

Hittade denna post:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7673.msg74363#msg74363

där KalleT har sänkt fläkthastigheten och därmed såvitt jag kan utläsa fått bättre verkningsgrad.
Är detta något som inte är att rekommendera iochmed att den därmed avfrostar? Är det så att man genom att sänka fläkthastigeheten kan tjäna nåra kronor?
Jag är medveten om att man bör se till så att det är hyffsad luftgenomströmmning i kåken för att undvika fuktproblem osv.
Skulle helst vilja att ett proffs kontrollerade ventiler, luftflöde,inställningar osv......har kastat ut frågor till servicefolk men de verkar ha fullt upp med roligare jobb ;)
Nån som vet av nån kunnig VP-tekniker i Umeåområdet?

/Onkel H



Nu är jag ingen expert just det märket du har men jag skulle tro att det inte är någe annorlunda med en IVT...
Om man sänker luftflödet så man får minusgrader i förångaren uppnår man inget mer än läögre effekt å verkningsgrad.. för dels så värmer du inte upp köldmediumet som det är tänkt samt att ibland måste då din vp afrosta och det är egentligen inget annat än avslagen kompressor och sen låter man uppvärmd luft passera genom förångaren för att avisa den.
Man bör ha en avluft som håller sig över minusstrecket...tycker jag.

Å att byta kompressor i preventiv åtgärd det har jag aldrig varit med eller hört någon gjort.. eftersom kompressorn ger dej ungefär 5-7 tusen i besparing så om du mot förmodan skulle öka cop med ny kompressor och annat köldmedium med låt säg 10% så kommer det ta evighet innan du uppnår visnt med denna operation.

Och jag tror egentligen inte ett dugg på högre cop med R134 för då skulle nog det va den soppan i alla frånlufts vp men det är det ej...
« Senast ändrad: 15 juni 2006, 12:39:58 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2006, 11:31:13 »
Jag fick bättre verkningsgrad i min 490 (R134a) när jag sänkte luftflödet. Men mitt utgångsläge var taskigt, avluft +12ºC, ibland varmare, men jag ligger fortfarande på + ºC nu i sommartid.
Kan det möjligen vara så att det är därför du inte haft något haveri, att den inte går så kallt att den måste avfrosta. Oavsett hur den avfrostar, är det samma enegimängd som ska tillföras som har bortförts för att skapa isen, ett nollsummespel således. Men kan du ställa vpn så att den tar enegi ur kondensatet men inte så mycket att det fasas til is, då ligger du rätt på det.
Men nu är det ju det här med R290, kan smörjproblem uppstÃ¥ om man kör för kallt, i sÃ¥ fall, vad är för kallt?  Sc:,h

Tilläggas kan ju att man kan som CZ gör köra den lÃ¥ngt ned mot 17 till -20  ºC, men det gÃ¥r inte med en värmeÃ¥tervinningsmaskin, som man nog fÃ¥r säga att "vanliga" flvp är. CZ är ju bÃ¥de flvp och lvp. Sen kan man ju fundera pÃ¥ vilken cop en lvp har mellan 0 och -20.

Glömde nämna, att givetvis har ju delta t betydelse på cop, men kan man bara komma ner i -1 a 2 grader tror jag inte det är någon vinning att tala om.
« Senast ändrad: 15 juni 2006, 21:36:26 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2006, 22:06:50 »
Angående att jag drar ner fläktvarvtalet är den att man då minskar luftojmbytet=mindre kall luft in som skall värmas upp. Jag var skeptisk till detta själv innan jag provade, var rädd att tappa verkningsgraden på pumpen.
Jag kom fram till att jag kunde sänka hastigheten ett steg (man ändrar spänningen till fläkten genom att skifta stift på trfon.) När jag sänkte luftflödet ökade deltaT frånluft-avluft 5-6 ºC. Detta är dock inget jag har räknat på. som digital skriver är det ingen vits med att först göra i och sedan tina den med frånluft(=avslagen kompressor) Till nästa driftsäsong blir det kanske tillfälle att utvärdera detta mer.

Att permanent minska ventilationen skall man passa sig noga för, för egen del kommer jag bara att minska fläkten när det är behov av eltillskott.
Det blir nog inte så ofta då vi kommer att installera en braskamin i sommar :)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2006, 20:51:22 »
Hej jag glider ifrÃ¥n ämnet lite.. jag fick min 480es injusterad i veckan det vart 20liter i badrummet och 15 liter luft i köket,  huset ser ut som nedan, pumpen köpte jag beggad frÃ¥n ett hus pÃ¥ 190  kvm dÃ¥ stod fläkten pÃ¥ läge 4 nu sÃ¥ satte jag den pÃ¥ läge 2 servicekillen ändrade inte det men jag tycker att det är lite av finlandsfärja i frÃ¥nluftsdonen susar som bara, ska jag sänka ett steg till eller ändra pÃ¥ trafon?? vad händer vid dessa ändringar??
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #9 skrivet: 12 september 2006, 12:14:54 »
Hej
En liten fundering bara.
När jag läser detta undrar jag om det verkligen är högre verkningsgrad?
Jag uppfattar det som att det är delta T som  ökar när flödet minskar? iofs kan man tänka sig att effekten ökar vid ett optimalt flöde men det är ju inte nödvändigtvis samma som ökad cop.

mvh Uddo
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Konvertera IVT/ES 480 från R290 till R134?
« Svar #10 skrivet: 13 september 2006, 22:26:18 »
Hej jag glider ifrÃ¥n ämnet lite.. jag fick min 480es injusterad i veckan det vart 20liter i badrummet och 15 liter luft i köket,  huset ser ut som nedan, pumpen köpte jag beggad frÃ¥n ett hus pÃ¥ 190  kvm dÃ¥ stod fläkten pÃ¥ läge 4 nu sÃ¥ satte jag den pÃ¥ läge 2 servicekillen ändrade inte det men jag tycker att det är lite av finlandsfärja i frÃ¥nluftsdonen susar som bara, ska jag sänka ett steg till eller ändra pÃ¥ trafon?? vad händer vid dessa ändringar??


IVT 490 ändrar hastigheten på trafon. ES 480 har en vridknapp innanför luckan för panelen, till vänster.

Uddos fråga är helt relevant.Själv fick jag en obetydlig skillnad i deltaT då jag ökade fläkthastigheten ett snäpp.
//Farbror Melker
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!