Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bränsle till grästrimmer.  (läst 16337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Bränsle till grästrimmer.
« skrivet: 17 april 2015, 10:03:57 »
Har gammal grästrimmer och kedjesåg. Tänkte blanda lite mer bränsle.
Måste det vara 2T olja? Duger inte vanlig motirolja?
Har hittat info om att det ska vara 2%.

Vad vet ni om saken?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #1 skrivet: 17 april 2015, 10:07:52 »
Det jag lärt mig är att man inte kan ha vanlig motorolja.
Vet inte varför, men det är NONO
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #2 skrivet: 17 april 2015, 10:11:10 »
Ok. Får köpa då.

Hade varit intressant att veta varför...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #3 skrivet: 17 april 2015, 10:12:54 »
Kanske stiftet slaggar eller sotar igen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #4 skrivet: 17 april 2015, 11:13:37 »
Har för mig att 2T olja blandar sig bättre med bensin, förutom andra egenskaper.

Lokala OK-macken i Dalarna har 2% alkylatbensin till motorsågar och sånt direkt i pump. Tyvärr ingen ren alkylatbensin på tapp.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #5 skrivet: 17 april 2015, 11:14:49 »
Köp färdigblandad 2 takts Alkylatbensin.
Stinker mindre och är mindre skadligt för dej och miljön.

Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #6 skrivet: 17 april 2015, 12:25:41 »
Köp färdigblandad 2 takts Alkylatbensin.
Stinker mindre och är mindre skadligt för dej och miljön.



Vill bara lägga in en liten brasklapp att det kan ställa till besvär på äldre maskiner som är vana med "hederligt" bränsle. Då alkylatbensinen kan lösgöra gamla beläggningar som sitter i motorn/tanken/slangen o klegga igen munstycken osv...... Har jag hört iaf. dontknow

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #7 skrivet: 17 april 2015, 13:30:53 »
Vill bara lägga in en liten brasklapp att det kan ställa till besvär på äldre maskiner som är vana med "hederligt" bränsle. Då alkylatbensinen kan lösgöra gamla beläggningar som sitter i motorn/tanken/slangen o klegga igen munstycken osv...... Har jag hört iaf. dontknow

Tyke :D

Det har jag hört med.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #8 skrivet: 17 april 2015, 13:54:03 »
Kör en 2taktare på E85 om du vill slippa huvudvärk pga HC och CO emissioner mm.
Det finns syntetiska 2t-oljor som blandar sig bra med E85. Betydligt billigare än att köpa alkylat dessutom.
Enda nackdelen är att det är bäst att köra tanken tom på hösten, och även tömma flottörhuset då långa stilleståndsstider kan ge proppar av rosa "slem" i förgasaren (normalt bara i flottörventil + ledning dit.).
Går enkelt att rensa iofs, men tar ju tid.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #9 skrivet: 17 april 2015, 15:39:36 »
Förr så färgade man bensinen för att man skulle kunna se vilken oktan det var, mest färgämne hade 98:an som var färgad röd.
När bensinen dunsta bort ur t.ex. trimmern eller motorsågen över vintern så fanns färgämnet kvar i tank och flotörhus och när man fyllde på med ny bensin på våren, vanlig eller alkylat, så kunde färgämnet sätta igen munstycken i förgasaren.
Efter ett tag när man stått och dragit sig trött på startsnöret så brukade skiten till slut hosta igång.
Nu har man inga färgämnen längre i bensinen så att gå över till alkylat skall inte vara några problem.
E85 har jag aldrig provat i en 2taktare men jag skulle inte bry mej för jag anser att trimmer, motorsåg och gräsklippare inte belastar bensinkontot nämnvärt.
E85 har högre flampunkt så man måste choka/prima mer för att få motorn att starta.
Dessutom innehåller E85 28% mindre energi än bensin så skall man ha ut samma effekt som på bensin så skall munstyckena i förgasaren ökas.
Kanske inte så viktigt i en trimmer men en motorsåg vill man gärna ha full effekt i.
När E85 kom så innelhöll den också en jäkla massa färgämnen som satte igen spridarna på bilar som körde på E85.
Tillslut så tog man bort färgämnet i E85 också.

« Senast ändrad: 17 april 2015, 15:41:14 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #10 skrivet: 17 april 2015, 16:09:16 »
Färgämnet är kvar i E85, det som ledde till igensättningar på etanolbilar förr i tiden var bl a ett mindre lyckat stabiliseringsmedel som nu är borttaget. Eftersom färgämne fanns med i "klägget" så var det naturligt att man i första hand skyllde på färgämnet.

På de flesta lite äldre motorsågar/trimmers finns det tillräcklig justermån på ställskruven för huvudmunstycket för att man ska kunna ställa in korrekt bränsleblandning för E85. På modernare maskiner som ska uppfylla någon slags formella miljökrav vid bensindrift kan det dock hända att det saknas justermöjligheter, och då kan man bli tvungen att göra som på gamla gräsklipparmotorer och borra upp huvudmunstycket.

Man bör komma ihåg att oljeblandad E85 är färskvara, även de bästa syntetiska oljorna kan separera om det blandade bränslet får stå länge. Det är lämpligt att inte blanda till mer än man gör av med inom de närmaste veckorna, och att inte låta maskiner övervintra med bränsle kvar i tank och förgasare.

En fördel med E85 när det gäller motorer som kan dra i sig regn eller snö med insugningsluften är att risken för "snöskärning" (lindriga fall syns som repor på kolvens insugningssida, speciellt på enklare tvåtaktare med kolvstyrt insug) nästan försvinner jämfört med bensindrift.

När det gäller alkylatbensin så brukar det vara mer noga med exakt rätt bränsleblandning för den än för vanlig bensin. Det gör att en risig maskin med förgasarproblem som trots allt går att köra på vanlig bensin, kanske går odrägligt dåligt på alkylatbensin tills problemet är åtgärdat. Om allting är i bra skick ska dock vilken bensinmotor som helst gå bra även på alkylatbensin.

Det finns faktiskt tvåtaktsmotorer där det uttryckligen föreskrivs att man ska blanda vanlig motorolja i bensinen, t ex stod det så i äldre upplagor av instruktionsböckerna för Pionjär bergborrmaskiner. På 80-talet ändrade man sig och skrev att man valfritt kunde använda motorolja eller tvåtaktsolja. Oavsett oljekvalitet skulle det blandas i 8 % för motorer med gjutjärnscylinder respektive 5 % för aluminiumcylinder. Det märkliga med de där maskinerna är att de går rökfritt trots 8 %-inblandningen!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #11 skrivet: 17 april 2015, 16:21:41 »
NJa, det är många missuppfattningar ute om etanol.
Det var inte färgämnen utan en misslyckad inblandning av glykol (för ED95 etanol) som gav problem för några år sen i mellansverige.
Den missen gjorde mycket för att svärta ner ryktet av E85, kan jag lova.
På småmotorer sommartid är det inga problem med originallinställningar i förgasare, eller lite uppskruvad blandning bara.
Anledningen till detta är att småmotorer har mkt enkla förgasare som inte klarar reglera bränslemängden korrekt vid hastiga gaspådrag, vilket med bensin leder till hackande eller stannade motor. Man ställer adärför alltid förgasaren extra fett på en liten 2taktare för bensin.
Etanol har betydligt bättre magertålighet, så ett snabbt gaspådrag ger inga problem alls i jämförelse, vilket gör att man inte behöver köra fett alls, det går bra ändå.
I slutändan får man ofta samma bränsleförbukning (l/timme) som på bensin, och alltså inte 28% mer, vilket det i teorin kan bli i en modern lambdareglerad bil.
Effekten är snarare ngt bättre, liksom råstyrkan på lägre varvtal, den påverkas inte eftersom överfet blandning på bensin inte ger ngt extra tvärtom.
Oxygenater är alltid bra för förbränningen, vilket gynnar emissionsbilden extra bra i en 2-taktare.
Spriten kyler dessutom utmärkt så risken för överhettningar, nypen kolv etc minskar också.

Edit: Ser att Torbjörn hann före!  tummenupp
« Senast ändrad: 17 april 2015, 16:48:45 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #12 skrivet: 17 april 2015, 16:51:01 »
Mycket givande läsning. Men den besvarar inte min fråga. Varför är motorolja olämplig att användas som 2t olja?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #13 skrivet: 17 april 2015, 16:53:07 »
Blandar sig sämre, koksar mer, och är dyrare pga den är gjord för att hänga med många hundra timmar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bränsle till grästrimmer.
« Svar #14 skrivet: 17 april 2015, 17:35:52 »
Nu fick man läsa på.
Den blandar sig sämre, mindre effekt dä den är tjockare och kan täpa till en massa ibåde förgasare som avgas. Enstaka gäng kan användas i svaga maskiner. Ej utombordare på 100hk ;)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!