Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 september 2016, 13:50:44 »

Varför är metallbehållare sämre än plast  Sc:,h

Det verkar som om metaller fungerar som katalysator och skyndar på bensinens nedbrytning, t ex hartsbildning.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 september 2016, 11:04:33 »

Största problemet är nog att man inte har förvarat det i en tillsluten behållare, t ex i en luftad bränsletank på/i ett fordon. Då dunstar de mest lättantändliga ämnena.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 september 2016, 10:56:17 »

Varför är metallbehållare sämre än plast  Sc:,h
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 september 2016, 10:52:32 »

Jag vet inte, men jag kan förmedla vad ett proffs sa. ;)

Jag lämnade in min motorsåg på service och passade på att fråga vilken bensin ska man ha?
Han sa: Jag förstår inte varför den här diskussionen fortsätter, den har pågått i 20 år.
Man ska köra på miljöbensin och ingenting annat, STCC kör på miljöbensin!!!
Vanlig bensin är fräsch i 3 månader, sen tappar den effekt, miljöbensin tappar inte effekt dom första 2-3 åren.

Okej, då fortsätter jag med Aspen, det gör du helt rätt i svarade han.

Vad menar han med att vanlig bensin "tappar effekt" ? Värmevärdet hos petroleumprodukter ändras ju inte nämnvärt även om de åldras på ett eller annat sätt.

Jag hävdar fortfarande att det har mycket större betydelse under vilka förhållanden bensinen lagras än vilken slags bensin det är, hur länge den klarar sig. Det finns exempel på vanlig billig bilbensin som fortfarande är - åtminstone nästan - fullt användbar efter 10 års lagring, men det finns också fall där den har försämrats märkbart på mindre än ett år.

Villkor för att bensinen ska klara sig länge är t ex:
-Jämn temperatur, inga kraftiga dagliga temperaturväxlingar. Gärna så svalt som möjligt.
-Tillsluten behållare utan luftväxling.
-Hellre plast- än metallbehållare.  Om behållaren är av metall, så är stål eller aluminium bättre än mässing eller andra kopparlegeringar. Behållaren bör inte vara målad på insidan.
-Om behållaren inte är ljustät så bör den stå i mörker.
-Låg luftfuktighet.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 september 2016, 02:26:57 »

Jag vet inte, men jag kan förmedla vad ett proffs sa. ;)

Jag lämnade in min motorsåg på service och passade på att fråga vilken bensin ska man ha?
Han sa: Jag förstår inte varför den här diskussionen fortsätter, den har pågått i 20 år.
Man ska köra på miljöbensin och ingenting annat, STCC kör på miljöbensin!!!
Vanlig bensin är fräsch i 3 månader, sen tappar den effekt, miljöbensin tappar inte effekt dom första 2-3 åren.

Okej, då fortsätter jag med Aspen, det gör du helt rätt i svarade han. 

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 september 2016, 13:01:27 »

På OK hemma kan man tanka alkylatbensin på pump. Jag tror det kostade 16:- per liter sist jag var där.
Skrivet av: Kludden
« skrivet: 31 augusti 2016, 16:46:46 »

Jag kör rubbet på Alkylat (inte säkert det är Aspen), 10 år gammal 5hk båtmotor, 30 år gammal 8hk Yamaha snöslunga, 2 gräsklippare som är +10år (Briggs&Strattton båda) samt oljebandad alkylat i en sån där liten grästrimmer.

Gjort så i 4-5 år, aldrig funkat så bra. Tidigare blev det "vitt pulver" i förgasare osv när BF95 "torkat ut" fick skruva i snöslungan varje år, byta membran i ena gräsklipparen. Båtmotorn har jag aldrig märk nån skillnad med mer än det sägs Alkylat släpper ut 80% mindre "miljöfarligt".
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 augusti 2016, 12:49:41 »

Enda problemet jag haft med svärfars gamla Husqvarna Practica 44 motorsåg var att bränsleslangen i tanken pajade, men efter byte av den funkar den åter perfekt. Kör den på oljeblandad alkylat från tapp på OKQ8.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 31 augusti 2016, 10:11:14 »

Skulle vilja testa E85 i gräsklipparen/snöslungan men vettefan om jag "vågar". Känns ju som den kommer bli svårstartad.

Du får borra upp huvudmunstycket i förgasaren för att få rätt bränsleblandning då. Brukar vara lagom att öka diametern ca 10 %, om det exempelvis är 0,85 mm från början så kan man prova att borra upp till 0,90 , verkar den fortfarande gå för magert tar man 0,95. En motorgräsklippare jag konverterade på det sättet för många år sedan (4 hk B&S-motor med flottörförgasare från tidigt 90-tal) är ganska svår att kallstarta, om det är kyligt väder kan man få hjälpa till med startgas, om det är soligt är det bara att ställa fram den så att topplocket värms av solen en halvtimme i förväg. I år har den gräsklipparen stått oanvänd pga trasig tändspole.
Om man ska köra en snöslunga på E85 är det nog inget större problem att få igång den om den står i varmgarage, men det vore önskvärt att ordna någon slags luftförvärmning. Kanske arrangera ett rör eller slang så att förgasaren suger luft från värmeskyddsmanteln runt ljuddämparen.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 31 augusti 2016, 09:53:31 »

Skulle vilja testa E85 i gräsklipparen/snöslungan men vettefan om jag "vågar". Känns ju som den kommer bli svårstartad.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 augusti 2016, 08:50:32 »

Provade för första gången miljöbränsle i en stihl ms200 motorsåg. Ett fenomen som nu uppstod är att motorsågen stannar ej då man stänger av den på knappen?
Min svärfar köpte en dunk Aspen och tankade sin snöslunga och en motorsåg med det, efter det var det omöjligt att få dem att gå som de skulle, vet inte hur många gånger jag bytte stift, rengjorde förgasare o.s.v. och så kunde maskinerna starta och gå - sen nästa gång man tog fram dem så var det omöjligt att få dem att gå.
Enligt honom hade de gått perfekt fram till tankningen med Aspen, men jag har ju inte sett det med egna ögon, så helt säker kan jag ju inte vara.
Både motorsåg och snöslunga åkte på tippen, de drev mig till vansinne, det var jobbigare att få igång snöslungan än att skotta gården för hand.
Grannen hade satt miljöbensin i sin gamla stihl röjsåg och fick den inte att starta alls. Han var på väg till service med den. Jag erbjöd honom att komma via mig. Satte egenblandat 98 bensin i den. När jag väl fick igång den och varmkört den gick den fint, startade även lätt. Har inte hört att han haft några problem nu. Så vissa maskiner går inte rakt av att köra på miljöbensin.

Att kolla tre olika individers erfarenheter för myt anser jag vara mytbildning i sig.  ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 augusti 2016, 08:20:39 »

I den här tråden verkar de flesta vara överens att man kan blanda hur som helst de få som har fått problem kan ju lika gärna bero på annat tar man fram en motorsåg på våren tankar den med aspen och den inte startar är det inte säkert det beror på aspen. Det är inte ens säkert det var aspen som var orsaken till mitt bensin läckage men jag tror det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 augusti 2016, 07:59:02 »

Bara i denna tråd finns det ju fakta som talar mot det du påstår.
Jag själv har ju dessutom ärvt både en motorsåg och en jordfräs av svärfar som funkade bra tills han tankade med Aspen, sen var det lögn i helvete att få igång dem igen.
Visst, om jag helrenoverat dem med nya packningar och sånt överallt kanske det gått, men sånt håller i alla fall inte jag på med på gamla maskiner bara för att kunna köra dem på ett annat bränsle 2 timmar/år eller nåt sånt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 augusti 2016, 07:56:26 »

Tror det är en myt att vissa maskiner inte skulle funka med Aspen däremot har jag varit med om en båtmotor som började läcka bensin just när vi tankade aspen. Den motorn hade bensinpumpen ihop byggd med förgasaren och det läckte över i flottörhuset men efter byte av packning går den utmärkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 augusti 2016, 07:49:55 »

Min slutsats hamnar i att det är som tidigare, vissa maskiner vägrar helt enkelt gå med Aspen, speciellt om de har några år på nacken och har körts med vanlig bensin.
Jag skulle aldrig testa Aspen i en maskin som är några år gammal, om jag inte ville köpa ny alltså, då kan det ju vara ett bra sätt att tvingas till en ny maskin.
Som kan presenteras under "senast införskaffade pryl"  tummenupp
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 30 augusti 2016, 21:50:08 »

Brukar köra Aspen i motorsågen och har inte haft några problem med det.
Nackdelen är väl att det skit dyrt.

Fast jag tror jag blir snyggare av det så det är värt
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 augusti 2016, 17:09:25 »

Jag kör alkylat (obs *inte* akrylat!) i både gräsklipparen, fyrtakts trimmern och tvåtakts motorsågen, har aldrig haft nåt problem.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 29 augusti 2016, 16:08:28 »

Alkylatbensin för två taktare som jag har kommit i kontakt med har varit färdigt blandat. I mina maskiner har det gått helt ok, men tydligen inte i alla. Nackdelen som jag ser med det är priset, föra vintern använde jag närmare 100 liter 2 taktsbensin. Ett stort orsak till att tvåtaktare går dåligt är nog att de används för lite, mera regelbunden användning så blir driftsäkerheten betydligt bättre.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 29 augusti 2016, 11:51:18 »

Alkylatbensinen är mer känslig än vanlig bensin för felaktig bränsleblandning. Så en maskin med förgasarproblem kan gå dåligt på vanlig bensin men inte alls på alkylatbensin. Om däremot allt är i ordning och maskinen går som den ska på vanlig bensin, så ska den fungera bra på alkylatbensin också.

Jag har äntligen lyckats göra slut på 15 liter 8-9 år gammal bensin som fanns i tanken på ett fordon jag köpte härom året. Gräsklipparmotorer gick bra på den men tvåtaktare som t ex motorsåg och grästrimmer var besvärliga innan de blev varma. Grästrimmern var förvisso lätt att få igång men den tålde inte belastning alls förrän den hade fått gå på hög tomgång med halv choke några minuter. Motorsågen ville inte gå på tomgång och tålde inte tvärt gaspådrag förrän den var varm.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 28 augusti 2016, 22:19:16 »

Tumpi.

Det kan vara som du skriver...
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 28 augusti 2016, 20:59:34 »

Grannen hade satt miljöbensin i sin gamla stihl röjsåg och fick den inte att starta alls. Han var på väg till service med den. Jag erbjöd honom att komma via mig. Satte egenblandat 98 bensin i den. När jag väl fick igång den och varmkört den gick den fint, startade även lätt. Har inte hört att han haft några problem nu. Så vissa maskiner går inte rakt av att köra på miljöbensin.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 28 augusti 2016, 19:11:39 »

Jag märkte att akrylat bensin är bra att ha i tanken vintertid. 
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 augusti 2016, 16:07:55 »

Allt för största möjliga försäljning av miljöbränsle, bara köra tanken tom om du vill ha av den.  tummenupp  ;)
Stannar den om du lyfter av tändhatten?
Har ej testat, stannade gjorde den före tom tank pga för låg tomgång.
Men miljö och miljöbränsle. Det är ju både dödsskallar, döda fiskar och det mesta påklistrat på burken...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 augusti 2016, 14:40:31 »

Allt för största möjliga försäljning av miljöbränsle, bara köra tanken tom om du vill ha av den.  tummenupp  ;)
Stannar den om du lyfter av tändhatten?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 augusti 2016, 12:34:56 »

Provade för första gången miljöbränsle i en stihl ms200 motorsåg. Ett fenomen som nu uppstod är att motorsågen stannar ej då man stänger av den på knappen?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 april 2015, 12:36:46 »

De har E85 där också..Dock gäller att använda kompatibel 2t.- olja.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 20 april 2015, 22:34:01 »

Jag blev trött på att springa och handla Aspen. 95an har jag på macken. Det är ingen test. Vill köra med vanlig bensin. Får se hur det går.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 april 2015, 21:13:49 »

Som sagt, idag verkar det ju inte finnas några problem alls med Aspen, så vitt jag kan se.
Tror nog en bensintest är onödig, om du gör det för att bevisa att man kan blanda hur man vill nuförtiden.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 20 april 2015, 20:53:59 »

Efter att ha kört 15 l Aspen i lövblåset(av tot 6 styck 5l dunkar), ska testa vanlig 95 imorgon. Men med 2% 2t olja i.
Får se hur det slutar. Just nu tänder den direkt. På Aspen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 april 2015, 19:51:46 »

Kör alla småmaskiner på aspen eller liknande bränsle på gräsklipparen en klippo med Honda motor står det att det rekommenderas aspen och jordfräsen och snöslungan också Honda funkar utmärkt på aspen dom med fast där tror jag inte det står nån rekommendation.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 20 april 2015, 19:13:27 »

Har kört alla trädgårdmaskiner på Aspen de senaste åren, inga problem alls.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 april 2015, 07:30:44 »

Det kan ju även vara så att alkylatreceptet har ändrats, händelserna jag hänvisar till är ju från tiden då det lanserades på marknaden.
Eller i vart fall var det första halvan av 90-talet.
I vart fall i mina umgängeskretsar blev det snabbt allmänt vedertaget att man inte skulle tanka med det "för att prova", utan i så fall helt gå över till det, det var många maskiner som aldrig blev sig själv efter ett test med alkylat.
Förmodligen hade de inte kunnat fortsätta sälja det om de inte anpassat soppan så att den funkade bättre.
Skrivet av: Kludden
« skrivet: 19 april 2015, 09:44:57 »

Jag kör alla mindre motorer som gräsklippare, snöslunga och röjsågen på Alkylat sen några år. Jag hade massa strul innan då BF95 är lite av en färskvara och Alkylat klarar sig längre.

Hade strul med jag fick rengöra förgasare på snöslungan från "nått vitt" som troligen blev kvar när BF95 dunstar. Sen så "åt" BF95 upp gummit i membranet på gräsklipparen (B&S).

Köper Alkylaten direkt ur pump på OKQ8, kostar nästan bara hälften mot dessa 4/5 liters dunkar i handeln.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 19 april 2015, 06:37:50 »

Huvudsaken att inte trimmern ser vad det står på dunken så går det bra  ;)

Rätt till 100%!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 april 2015, 21:51:19 »

Huvudsaken att inte trimmern ser vad det står på dunken så går det bra  ;)
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 april 2015, 18:27:31 »

Har en Meec 2takts trimmer från Jula som jag periodvis även kör en slyklinga med, den har jag blandat hej-vilt oljeblandat och Aspen, beroende vilken dunk som varit närmast tillhands. Gjort så i 3 säsonger, fjärde börjar nu och inga problem. Samma med motorsågen, jonsered 2145, still going strong. Om man ska alternera mellan bränslena så kanske man skall göra det från att de är nya?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 april 2015, 16:11:34 »

Det kan ju ha varit hans önskan att du skulle fixa dem... ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 april 2015, 15:33:44 »

Min svärfar köpte en dunk Aspen och tankade sin snöslunga och en motorsåg med det, efter det var det omöjligt att få dem att gå som de skulle, vet inte hur många gånger jag bytte stift, rengjorde förgasare o.s.v. och så kunde maskinerna starta och gå - sen nästa gång man tog fram dem så var det omöjligt att få dem att gå.
Enligt honom hade de gått perfekt fram till tankningen med Aspen, men jag har ju inte sett det med egna ögon, så helt säker kan jag ju inte vara.
Både motorsåg och snöslunga åkte på tippen, de drev mig till vansinne, det var jobbigare att få igång snöslungan än att skotta gården för hand.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 18 april 2015, 11:19:39 »

Ehum.

Inget ändras ju i motorn för att man kör på ett "syntetiskt" bränsle, så att köra aspen och sen gå tillbaka till vanlig macksoppa är då inget problem
Jag har kört åtskilliga dunkar aspen i röj och motorsåg genom åren och de fungerar då fortfarande kanonbra på vanlig 95 + 2T olja. Dock är ju äldsta sågen jag har bara från början av 70-talet så den kanske är för ny för att kallas gammal?
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 18 april 2015, 07:59:34 »

Nu blev man nyfiken. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 april 2015, 06:54:18 »

Vad hände ? Jag tror mycket snack kring aspen är rena myter.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 april 2015, 00:58:27 »

Min erfarenhet är att en maskin som körts på Aspen aldrig mer fungerar med bensin, så man skall vara säker på sin sak innan man tankar Aspen.
Gäller i vart fall äldre maskiner.
Och det har jag egen erfarenhet av X 2.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2015, 20:07:32 »

Motoroljan är helt enkelt inte gjord för att blandas med bensin visst båda är oljor men antagligen helt olika produkter. Om man i en äldre motor börjar med aspen kan den börja läcka bensin pga av att packningarna inte sväller som dom lär göra av vanlig bensin. Blev drabbad av det föra sommaren när jag tankade aspen i en 3 hk utombordare men efter ett packnings byte går den utmärkt och läckaget berodde nog delvis på lite märklig förgasar konstruktion men inbyggd bensinpump.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 17 april 2015, 17:35:52 »

Nu fick man läsa på.
Den blandar sig sämre, mindre effekt dä den är tjockare och kan täpa till en massa ibåde förgasare som avgas. Enstaka gäng kan användas i svaga maskiner. Ej utombordare på 100hk ;)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 april 2015, 16:53:07 »

Blandar sig sämre, koksar mer, och är dyrare pga den är gjord för att hänga med många hundra timmar.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 17 april 2015, 16:51:01 »

Mycket givande läsning. Men den besvarar inte min fråga. Varför är motorolja olämplig att användas som 2t olja?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 april 2015, 16:21:41 »

NJa, det är många missuppfattningar ute om etanol.
Det var inte färgämnen utan en misslyckad inblandning av glykol (för ED95 etanol) som gav problem för några år sen i mellansverige.
Den missen gjorde mycket för att svärta ner ryktet av E85, kan jag lova.
På småmotorer sommartid är det inga problem med originallinställningar i förgasare, eller lite uppskruvad blandning bara.
Anledningen till detta är att småmotorer har mkt enkla förgasare som inte klarar reglera bränslemängden korrekt vid hastiga gaspådrag, vilket med bensin leder till hackande eller stannade motor. Man ställer adärför alltid förgasaren extra fett på en liten 2taktare för bensin.
Etanol har betydligt bättre magertålighet, så ett snabbt gaspådrag ger inga problem alls i jämförelse, vilket gör att man inte behöver köra fett alls, det går bra ändå.
I slutändan får man ofta samma bränsleförbukning (l/timme) som på bensin, och alltså inte 28% mer, vilket det i teorin kan bli i en modern lambdareglerad bil.
Effekten är snarare ngt bättre, liksom råstyrkan på lägre varvtal, den påverkas inte eftersom överfet blandning på bensin inte ger ngt extra tvärtom.
Oxygenater är alltid bra för förbränningen, vilket gynnar emissionsbilden extra bra i en 2-taktare.
Spriten kyler dessutom utmärkt så risken för överhettningar, nypen kolv etc minskar också.

Edit: Ser att Torbjörn hann före!  tummenupp
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 april 2015, 16:09:16 »

Färgämnet är kvar i E85, det som ledde till igensättningar på etanolbilar förr i tiden var bl a ett mindre lyckat stabiliseringsmedel som nu är borttaget. Eftersom färgämne fanns med i "klägget" så var det naturligt att man i första hand skyllde på färgämnet.

På de flesta lite äldre motorsågar/trimmers finns det tillräcklig justermån på ställskruven för huvudmunstycket för att man ska kunna ställa in korrekt bränsleblandning för E85. På modernare maskiner som ska uppfylla någon slags formella miljökrav vid bensindrift kan det dock hända att det saknas justermöjligheter, och då kan man bli tvungen att göra som på gamla gräsklipparmotorer och borra upp huvudmunstycket.

Man bör komma ihåg att oljeblandad E85 är färskvara, även de bästa syntetiska oljorna kan separera om det blandade bränslet får stå länge. Det är lämpligt att inte blanda till mer än man gör av med inom de närmaste veckorna, och att inte låta maskiner övervintra med bränsle kvar i tank och förgasare.

En fördel med E85 när det gäller motorer som kan dra i sig regn eller snö med insugningsluften är att risken för "snöskärning" (lindriga fall syns som repor på kolvens insugningssida, speciellt på enklare tvåtaktare med kolvstyrt insug) nästan försvinner jämfört med bensindrift.

När det gäller alkylatbensin så brukar det vara mer noga med exakt rätt bränsleblandning för den än för vanlig bensin. Det gör att en risig maskin med förgasarproblem som trots allt går att köra på vanlig bensin, kanske går odrägligt dåligt på alkylatbensin tills problemet är åtgärdat. Om allting är i bra skick ska dock vilken bensinmotor som helst gå bra även på alkylatbensin.

Det finns faktiskt tvåtaktsmotorer där det uttryckligen föreskrivs att man ska blanda vanlig motorolja i bensinen, t ex stod det så i äldre upplagor av instruktionsböckerna för Pionjär bergborrmaskiner. På 80-talet ändrade man sig och skrev att man valfritt kunde använda motorolja eller tvåtaktsolja. Oavsett oljekvalitet skulle det blandas i 8 % för motorer med gjutjärnscylinder respektive 5 % för aluminiumcylinder. Det märkliga med de där maskinerna är att de går rökfritt trots 8 %-inblandningen!
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 17 april 2015, 15:39:36 »

Förr så färgade man bensinen för att man skulle kunna se vilken oktan det var, mest färgämne hade 98:an som var färgad röd.
När bensinen dunsta bort ur t.ex. trimmern eller motorsågen över vintern så fanns färgämnet kvar i tank och flotörhus och när man fyllde på med ny bensin på våren, vanlig eller alkylat, så kunde färgämnet sätta igen munstycken i förgasaren.
Efter ett tag när man stått och dragit sig trött på startsnöret så brukade skiten till slut hosta igång.
Nu har man inga färgämnen längre i bensinen så att gå över till alkylat skall inte vara några problem.
E85 har jag aldrig provat i en 2taktare men jag skulle inte bry mej för jag anser att trimmer, motorsåg och gräsklippare inte belastar bensinkontot nämnvärt.
E85 har högre flampunkt så man måste choka/prima mer för att få motorn att starta.
Dessutom innehåller E85 28% mindre energi än bensin så skall man ha ut samma effekt som på bensin så skall munstyckena i förgasaren ökas.
Kanske inte så viktigt i en trimmer men en motorsåg vill man gärna ha full effekt i.
När E85 kom så innelhöll den också en jäkla massa färgämnen som satte igen spridarna på bilar som körde på E85.
Tillslut så tog man bort färgämnet i E85 också.

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 17 april 2015, 13:54:03 »

Kör en 2taktare på E85 om du vill slippa huvudvärk pga HC och CO emissioner mm.
Det finns syntetiska 2t-oljor som blandar sig bra med E85. Betydligt billigare än att köpa alkylat dessutom.
Enda nackdelen är att det är bäst att köra tanken tom på hösten, och även tömma flottörhuset då långa stilleståndsstider kan ge proppar av rosa "slem" i förgasaren (normalt bara i flottörventil + ledning dit.).
Går enkelt att rensa iofs, men tar ju tid.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!