Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kärvande pÃ¥fyllningsventil?  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kärvande påfyllningsventil?
« skrivet: 21 november 2011, 20:10:54 »
Jag har haft mitt system igång sedan våren och nu börjar det ju bli dags att värma huset.... igår då jag satt uppe på övervåningen så hörde jag ett porlande ljud från en radiator. Eftersom jag inte luftat systemet sedan det togs i bruk så tänkte jag direkt att det var luft i systemet. Jag slog av VP och luftade sedan radden, en hel del luft kom det. Luftade även den andra radden intill och där var det också luft om än lite mindre. Raddarna i andra änden av huset (på övervåningen såklart) provade jag också att lufta men där var det ingen luft. Därefter slog jag på VP och läste av trycket på manometern som sitter på expkärlet, 0,8 bar. Returtemp på kretsen 32 grader.
Tänkte att jag skulle fylla på lite vatten i värmekretsen, till ca 1,0 bar, men döm om min förvåning då INGET händer då jag öppnar påfyllningsventilen. Jag har öppnat den i max läge och röret som ansluter från ventilen till radiatorkretsen ändrar inte temp överhuvudtaget och jag "känner" inget flöde då jag håller runt röret. Det hörs heller inget ljud.

Min spontana reaktion är ju att påfyllningsventilen är kass då den verkar kärvat fast. Jag har provat öppna och stänga flera gånger men inget händer. Vanligt fel?

Idéer, reaktioner, reflektioner eller andra tips/tankegångar mottages tacksamt.
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kärvande påfyllningsventil?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2011, 20:54:07 »
Är det en påfyllningsventil av modell med ratt så kan ventiltalriken fastna mot sätet, det går att skruva isär och peta lös den men det bästa är att byta ut den mot en modell med kulventil
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Kärvande påfyllningsventil?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2011, 21:07:00 »
det kan vara backventilen innuti som har fastnat, prova öppna den fullt och banka på den.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande påfyllningsventil?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2011, 21:57:26 »
Yes, jag har provat banka pÃ¥ den men icket! Den är av modell med en svart ratt som det stÃ¥r "FILLING" pÃ¥. Har ju bara suttit monterad sedan i mars i Ã¥r sÃ¥ den borde ju funka tycker jag  fiR:

Nåja.... får väl ringa röris imorgon antar jag.
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Kärvande påfyllningsventil?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2011, 21:33:34 »
Den har ju backventil funktion och kanske är monterad bak-och-fram  :-\
MVH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!