Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur väljer man märke?  (läst 3580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfHans

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur väljer man märke?
« skrivet: 04 september 2005, 14:56:53 »
Jag har kollat runt lite bland denna luft/vatten-pumsdjungel och behöver lite hjälp med hur man ska välja vilket märke och vad det kommer att kosta.

Man hittar ju många sidor med leverantörer men de har ju inte samordnat vid vilka temperaturer COP är angiven vid direkt. Nårgra har bra redovisat vid flera olika temperaturer och vissa har bara angivit vid +8 eller +7 grader.

I dags läget använder jag mig av oljepanna vintertid och elpatron sommartid och har kompliterat med en braskamin och har planer på att tilläggsisolera.

Energiförbrukning per år är ca 40 000 KWh. Jag bor i Skara som har ca +5 grader i genomsnittlig årstemperatur.

Jag vill gärna ha en uttemperatur på vattnet på 58-60grader(för bakteriernas skull) men ifall jag bara får ut 55 får väl elpatronen putta upp temperaturen lite.

Vilket är mest ekonomiskt att köpa ett komplett system och slänga ut oljepannan eller att docka luft/vatten pumpen till pannan?

Jag har en bra och billig rörmockare som kan installera till ett bra pris och har därför kollat på www.rinkabyror.se efter CTC och Nibe.

Vilket märke har högst COP vid 0 grader (alla märken)?

Jag har även kollat på stilbe men då jag kan få två CTC hos Rinkebyrör för samma pris som en så känns onödigt, eller?

Ska man välja en CTC som har COP 3 vid +8 eller Nibe som har 3,5 vid +7 och hur står de sig COP mässigt i andra temperatur intervaller?


Tacksam för svar
//Alf

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur väljer man märke?
« Svar #1 skrivet: 04 september 2005, 20:41:14 »
Det är inte lätt att svara på. Det som är intressant är COP vid 0 grader eller kallare.

Du kan inte heller jämföra CTC:s och Nibes COP vid 8 resp. 7 grader. Nibe har räknat med framledning vid 45 grader och CTC:s vid en framledning på 50 grader. Nibe har COP 3,18 vid +7/50 grader. Man mäter vid olika temperaturer, så man nästan tror att de inte vill det ska gå att jämföra.

Ju kallare det blir desto bättre COP har CTC i förhållande till Nibe (enligt broschyrerna). Jag har jämfört minsta modellerna.

Nibe 2005-8 (utetemp/framledning)
+2/50:  COP 2,8
-7/50: COP 2,1

CTC 105
0/50: COP 2,8
-10/50: COP 2,4

Niben går ner till default - 7 grader men kan ställas om till -12 grader. CTC går ner till -15. Har inga uppgifter om vad de ger för COP vid dessa temperaturer.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!