Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gÃ¥r min värmepump? Hjälp med tolkning av loggar F1255  (läst 4874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har installerat en F1255-16 som jag tog i drift strax innan jul och har sedan dess hållt på och trimma in varma sidan för att försöka få till ett lämpligt delta och sedan trimma in kurvan. Jag tycker mig ha fått till kurvan hyffsat nu och har ganska stabil temp runt 22gr.

Pumpen värmer för närvarande ca 330kvm, endast golvvärme.

Jag har VVC inkopplat men där är inte flödet ännu injusterat.
Poolvärmning kommer kopplas in till sommaren.

Pumpen togs i drift omkring 20181218 och har sedan dess varit avstängd för lite ändringar och pga strömavbrott kanske 10ggr. kurva har justerats lite fram och tillbaka fram tills för ca en vecka sen. står nu om jag minns rätt på kurva 5 -2 med en liten puckel runt noll grader. gradminut inställningar enligt default värden. Rumsgivarpåverkan satt till 0.

Har sedan dess 570starter, total drifttid 1691h av vilka varmvatten 192h. Är detta normalt för perioden? Utetemperatur har varit mycket runt nollan med några få minus.

Bifogar 2 loggar, den ena är från ett dygn då temperaturen var nere på ca10minus, den andra är den senaste loggen jag har sparad. Tar gärna emot hjälp att tyda dom för att förstå hur anläggningen går.



Vänligen, Niko
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu var den uppe i 715 starter 3,5 dygn senare. Alltså ca41 starter per dygn! Det känns som mycket det, VVC har jag strypt ganska mycket men har fortfarande inte justera in den till korrekt temp.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har inte läst dina loggar men ett första steg är att kolla hur många av alla dessa starter som beror på varmvatten och hur många som beror på husets värmebehov. Så man vet var man ska börja optimera.

VVC, går den kontinuerligt eller på timer? Du behöver ju inte det när du inte är hemma eller när du sover.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I en tråd från slutet av förra året påpekades det att det är inte så lyckat med VVC kopplat direkt till varmvattenberedaren då det cirkulerande varmvattnet förstör skiktningen i beredaren. Det leder till onödigt många starter för värmepumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vvc går på timer.
Total drifttid 1788 av vilka varmvatten 208.

Måste ha tittat fel på antal starter, det måste ha varit 615 eftersom den nu står på 623, ändå väldigt många.

Jag kan stänga av vvc för att se hur det påverkar.

Jag funderade på en extra beredare när jag installerade pumpen men skippade det då det verkade finnas dom som det funkade bra för utan också.
Sedan ville jag även se hur långt varmvattnet räckte utan extra beredare för att om behov fanns kunna veta ungefär hur stor som är lämplig.

Sen finns det väl möjlighet att ha en extra tank som har både varmvatten och extra vatten för värmebäraren om det skulle behövas? Många val.

Eftersom allt som har med uppvärmningen att göra inkräktar på utrymmet i mitt garage så vill manju hålla prylarna till ett minimum.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har kollat första loggfilen ingen av starterna beror på vv. Jag tror starterna beror på att BB25 hamnar 10 grader över framledningens börvärde efter vv körning vart sitter BT25 vilken är extern framledningsgivare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
BT25 sitter efter den externa cirkpumpen inlindad i isolertejp, alutejp och pasta. Se bild
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kollat första loggfilen ingen av starterna beror på vv. Jag tror starterna beror på att BB25 hamnar 10 grader över framledningens börvärde efter vv körning vart sitter BT25 vilken är extern framledningsgivare.

Ok så efter en VV körning så slår växelventilen om och släpper ut lite väl varmt vatten varpå BT25 säger att framledningstempen är för hög och pumpen då stannar, en liten stund senare så har det svalnat igen och pumpen går igång på nytt. Är det rätt uppfattat?

Hur kommer man tillrätta med detta problem isf? Svårt att flytta BT25 längre bort där vattnet från VV körningen har hunnit svalna av, går ju sätta den på returen men det blir väl knappast rätt?

Annars kanske montera knäpptank och sätta BT25 efter den? Men slipper gärna sätta dit ytterligare prylar om det inte behövs.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Röret ut från ventilen vid expansionskärlet hade jag nog gjort något åt, för eller senare börjar övertrycksventilen läcka och då är det synd att ha det rinnande ner över hela installationen. På med lite trädgårdsslang iaf.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Ok så efter en VV körning så slår växelventilen om och släpper ut lite väl varmt vatten varpå BT25 säger att framledningstempen är för hög och pumpen då stannar, en liten stund senare så har det svalnat igen och pumpen går igång på nytt.

Min analys är att GM nollställs efter VV-körning, trots att den fortfarande jobbar med ett underskott!?
Då kommer GM direkt över noll eftersom vattnet är högt över beräknad.framledning, och pumpen stannar...

Det är nog inte avsikten utan mÃ¥ste vara en fadäs av NIBE i programmering av styrningen.  DSdascxas
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ok så efter en VV körning så slår växelventilen om och släpper ut lite väl varmt vatten varpå BT25 säger att framledningstempen är för hög och pumpen då stannar, en liten stund senare så har det svalnat igen och pumpen går igång på nytt. Är det rätt uppfattat?

Hur kommer man tillrätta med detta problem isf? Svårt att flytta BT25 längre bort där vattnet från VV körningen har hunnit svalna av, går ju sätta den på returen men det blir väl knappast rätt?

Annars kanske montera knäpptank och sätta BT25 efter den? Men slipper gärna sätta dit ytterligare prylar om det inte behövs.
Trodde så var fallet men har kollat 1 gång till och flera gånger ligger inte BT25 mer än några grader över beräknad framledning. Vilket värde har du i max diff framledning vid kompressor drift tror det står i inställnings menyn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Röret ut från ventilen vid expansionskärlet hade jag nog gjort något åt, för eller senare börjar övertrycksventilen läcka och då är det synd att ha det rinnande ner över hela installationen. På med lite trädgårdsslang iaf.

// Magnus


Bilden är gammal, dock är just det röret inte åtgärdat ännu men det står på listan. Har även satt dit övertrycksventil på KV för VV beredaren vilket jag hade missat.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min analys är att GM nollställs efter VV-körning, trots att den fortfarande jobbar med ett underskott!?
Då kommer GM direkt över noll eftersom vattnet är högt över beräknad.framledning, och pumpen stannar...

Det är nog inte avsikten utan mÃ¥ste vara en fadäs av NIBE i programmering av styrningen.  DSdascxas

Det borde vara BT2 som är plottad i din graf eller hur?
Kan man få med BT25 också då det är den som den borde gå efter när den är inkopplad och den som borde styra gradminutrarna , eller hur?

Vad använder du för program för att få så fina kurvor? Jag har provat med excel men inte fått till något vettigt, är ingen mästare på det dock..
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trodde så var fallet men har kollat 1 gång till och flera gånger ligger inte BT25 mer än några grader över beräknad framledning. Vilket värde har du i max diff framledning vid kompressor drift tror det står i inställnings menyn.

Max diff. Kompressor står på 10grader. Ska jag prova att Öka den? Hur mycket skjuter den över på BT25 efter en VV körning?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en långduch så gick jag ut och kollade vad värmepumpen höll på med.
Precis i slutet på VV körningen när den växlade över för att värma huset stod gradminuter på -386, pumpen gasade direkt på. Jag höll ett öga på BT25 och den gick upp till 5grader över beräknad framledning, inget stopp denna gång iallafall då det borde finnas ytterligare 5grader kvar innan max diff kompressor uppnås.


Vad händer egentligen när max diff kompressor överskrids?
Saktar pumpen ner för att inte överstiga?
Stannar den?
Nollas gradminuter eller ligger dom kvar?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage pÃ¥börjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!