Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver verkligen en förklaring!  (läst 3363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver verkligen en förklaring!
« skrivet: 05 januari 2017, 00:57:16 »
Min pump kör med tillskott i stort sätt hela tiden. Min rumsgivaren är inställd på på 22 grader och displayen visar 22,1. Varm-Vatten har rätt Temp.
Men ändå så vill den köra med tillskott fast allt är i dom grader jag vill ha.
Det ända jag kan se som är något att anmärka på är Rad1, där är börvärde 48.2 men pumpen ligger på runt 42-43, går ej över verkar det som, varför? Vad betyder detta?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2017, 05:52:43 »
Vad är det för värmepump? Hur stort hus värmer den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2017, 06:50:14 »
Om börvärdet ligger över ärvärdet länge trots att innetemperaturen är den önskade har du för hög kurva och pumpen orkar inte få upp de sista graderna trots tillskott.

Om den inte kör med full effekt på tillskottet kan det vara så att den jobbar hem ett gradminutunderskott om det är en sån pump och då kan nog börvärdet sjunka när den närmar sig noll gradminuterna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2017, 11:19:37 »
Varför går tillskotten in ö.h.t? Jag är ju nöjd med inne tempen och varmvattnet är på börsvärdet? Bara under natten så har den gått minst 3h på tillskott. Om jag stänger av tillskottet helt? Vad kan hända då nu när alla grader är okej?
Kanske ska nämna att rumspåverkan är inställd på 4. Tillskottstimern är inställd på 120min. Ska den vara lägre? Det är väl inte så att den går i 120min? Utan tvärt om, att den räknar ner från 120min innan den går in?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2017, 11:29:32 »
120 minuter betyder att kompressorn får 120 minuter på sig att försöka komma upp i rätt temp innan tillskottet börjar stegas upp.
Sen finns det lite andra inställningar som bestämmer hur snabbt de olika stegen kopplas in.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2017, 11:33:57 »
Ganescha har en IVT HT+ 9E, skriv gärna in detta i foten pÃ¥ profilen.  tummenupp
Om du är nöjd med innetemp, sänk kurvan så att börvärdet blir ca 42-43 °C vid den utetemp som du har nu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2017, 11:36:12 »
Okej, kanske ska höjda den ännu mer då? Såg att elkasett är inställdes 2/3, finns även 3/3 att välja på, vad är det då?

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2017, 11:47:52 »
nu vill pumpen upp till 50,4 och eltillskotten försökte hjälpa till upp dit. Jag sänkte kurvan ett par snäpp till ner till 48 grader enligt Carls rek.
Satte även Rumsgivarpåverkan på 0 igen. Jag har visserligen finjust på 3, bör jag sätta den på 0 också?

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2017, 13:28:10 »
Jag kommer aldrig bli klok på det här! Nu står Rad1 att den vill upp till 46c och pumpen försöker komma upp dit från 39c helt plötsligt, fortfarande 22 grader inne som jag vill ha det. ska jag sänka ännu mer på värme kurvan för att komma ner till 39c?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2017, 13:57:07 »
Kan det vara så att temperaturen inne är rätt tack vare eltillskott? Om vp går hela tiden så behöver den troligen lite tillskott.
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2017, 14:10:41 »
Sänk kurvan tills du får samma bör som framledning är nu. Om då innetempen börjar sjunka så är det ju inte värre än att höja kurvan igen. Men ta ett steg i taget och vänta många timmar mellan varje höjning.
Jag vet inte hur innegivaren funkar på din IVT men på de Thermia jag har haft har den alltid fått påverka så mycket som det bara går för att motverka för stora avvikelser i bör-temp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2017, 18:26:06 »
Precis, man måste vänta ett dygn mellan varje ändring för att se effekten.
Det finns en tröghet i huset som jag själv utnyttjar, just nu så vill min VP kalla på tillskott, men det är spärrat, jag räknar kallt med att innetemp inte hinner sjunka så mycket innan det blir lite mildare ute.
Tillskott brukar jag behöva först efter 3-4 dagar med -19 °C ute eller kallare.  8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2017, 11:59:52 »
Jag har nu varit nere och sprungit fram till pumpen var och varannan timme igår och idag. Tillskottet går in titt som tätt, har varit 12 till 15 minus ute. Orkar inte bry mig mer, får ta el räknings smällen. Så jäkla effektivt är inte bergvärme trotts allt, inte direkt nöjd med en sådan installation och skulle inte göra om det :-)
Det jag inte förstår är det här med stop tempen och vägen dit. Jag har stängt av innegivaren så pumpen går enbart på utegivaren. Den har som nu t ex en stoptemp på 47.1 grader RAD1 och försöker komma upp dit från 46. Detta är ju temperaturer jag sett den vara uppe i utan några som helst problem innan. Mildare ute, ja visst men hur kan det spela någon roll? Grader som grader eller hur? 47 grader är ju 47 grader oavsett vilken temperatur det är ute. Som sagt, kommer nog aldrig bli klok på detta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2017, 12:22:01 »
Men har du gjort enligt de förslag som vi har kommit med här?
Om det är mildare ute så har du mindre avkylning på radiatorerna som gör att värmepumpen orkar höja tempen mera. Det handlar inte om grader utan effekt...
Och framförallt har du plockat bort alla termostater på radiatorerna, eller ställt dom på max? Mycket viktigt!
Fortsätt sedan med att göra som jag sa, sänk kurvan ordentligt, sedan höjer du den sakta men säkert tills du får en dräglig temperatur. I alla fall Thermia rekommenderar alldeles för hög kurva som standard, så det kanske är så på din maskin också...de borde ju hellre rekommendera en för låg kurva som man sedan höjer om det blir för svalt inne.

Du hittar inget som är billigare är jord/bergvärme i driftkostnad men det gäller att man justerar in det rätt. Vilket är installatörens jobb, om du inte lyckas själv kräver du att han/hon kommer dit och hjälper dig.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Ganescha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver verkligen en förklaring!
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2017, 12:49:03 »
Jadå, jag har ställt dem alla på Max, ej plockat bort dem. Gjort som ni sa, dock ställde jag den för lågt och tempen sjönk nästan 2 grader inomhus, har höjt ett snäpp igen, får se om det är tillräckligt. När jag flyttade in här så va värmekurvan ställd på 6.2 med innegivaren på 4. Idag är den inställd på 4.5 utan innegivaren. Kan dock säga att jag har ej märkt någon på el förbrukningen, den är i stort sätt samma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!