Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet  (läst 2725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« skrivet: 18 februari 2023, 13:36:08 »
Hej!
Jag har en IVT greenline ht c7 som jag har lite strul med.
I en tidigare tråd har jag konstaterat att tillskottet inte värmer som det ska och efter konsultation hittades återställningknappen för termosäkringen. Jag har tryckt på det, men utan resultat. Häromdagen fick jag tips från min lokala värmepumpskille att jag troligen tryckt för löst.
Igåkväll tog jag tag i problemet lite mer helhjärtat och tryckte på knappen med hjärtans lust.

Jag hade också läst att termosäkringarna ibland är dåliga och 'slut', så jag tänkte att det inte fanns något att spara på. Så jag körde knappen rakt åt helvete. Jag tryckte och bankade tills säkringen på en av de tre faserna gick. Troligen ruckade jag på lådan så att något kortslöt. Kanske inte så jättebra, men så blev det. Även själva återställningsknappen gick sönder, såklart.
Ny säkring i proppskåpet och slog igång värmepumpen.
Jag beställde ny thermosäkring som kommer i veckan och gick och la mig, nöjd med att fått ut mina agressioner.

Imorse vaknade jag och konstaterade att pumpen inte har gått under natten. Skit!
Något är fel! När jag startar pumpen räknar den ner till start, men därefter händer inget.

Felsökt:
- Tillskottet är inaktiverat, såklart.
- När jag handkör funktionerna hörs olika ljud, vilket jag tror är ett tecken på att dom fungerar (förutom för shuntventilen, men den kanske ska vara tyst).
- Säkringarna på alla tre faser är hela
- omstart, säkert 10 gånger.
- motorskydd-brytaren står på 1

Nu sitter jag skamsen och ser hur termometern inomhus går nedåt. Hur kunde jag vara så dum och våldföra mig så på en stackars värmepump? Jag behöver era tips och råd, för jag vet inte hur jag går vidare, annat än att ta fram sovsäcken till måndag då jag får ringa och skämmas för värmepumpskillen. Bastun står på med öppen dörr för att mildra kylan lite. Vad kan jag felsöka? Vad kan jag göra?

Med vänlig hälsning,
Skamsen förövare
« Senast ändrad: 18 februari 2023, 13:40:18 av gregor2 »

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2023, 14:44:36 »
JAG LÖSTE DET!

Kanske inte av intresse för någon, eller möjligen intressant för någon i framtiden.
Jag testade allt, kändes det som. Till sist testade jag att återställa till till fabriksinställningar. Helt plötsligt fungerade det hela! Obegripligt, men underbart!

I veckan byter jag termosäkringen och på måndag slipper jag ringa ett pinsamt samtal. Fortsatt trevlig helg på er alla!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2023, 19:59:05 »
Du bör justera till kurvan efter en fabriksåterställning så att den blir rätt.
Vet inte om du trimmat in denna tidigare?

Det står mycket på forumet om hur man gör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2023, 13:20:26 »
Ja, bra tips!
Inför återställningen tog jag mig tid att skriva ner ALLA aktuella inställningar i pumpen. Efter återställning konstaterade jag att värmekurvan var orörd. Ett tecken på att pumpen inte justerats in..!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2023, 07:40:27 »
Ja, bra tips!
Inför återställningen tog jag mig tid att skriva ner ALLA aktuella inställningar i pumpen. Efter återställning konstaterade jag att värmekurvan var orörd. Ett tecken på att pumpen inte justerats in..!

Jo.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2023, 19:27:26 »
Okej!
Nu är jag igång och försöker justera in mitt system, men när jag skruvar av termostaterna förstår jag inte hur jag ska göra. Det finns dels en mindre del som man kan skruva på, och dels en större. Jag är osäker på hur de hänger ihop. Om jag skruvar ut den större börjar det droppa. Då antar jag att jag plockar ut hela ventilen ur radiatorkopplet?


Jag köpte ett injusteringsverktyg som heter FN2. Antingen har jag köpt fel pryl, eller så är jag helt ute och cyklar kring hur man ska gå tillväga. Känns inte som att det passar på något sätt.

Tacksam för er klokskap!  :)

Såhär ser det ut:

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2023, 20:33:23 »
Prova skruva ut den sexkantiga lilla packboxen. Kommer det mycket värmevatten så finns det ingen förinställning på den typen av ventil.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2023, 22:01:23 »
Det är inte helt lätt att skruva ut den yttre delen utan att den inre följer med, eller hur man ska förklara det. Jag har testat med skiftnyckel, finns det något smartare sätt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2023, 07:13:47 »
Ja då kanske man måste tillverka ett specialverktyg att hålla emot med. Möjligen kan en universalnyckel som denna passa: https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/universalnyckel-2000023884
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2023, 08:59:18 »
Nu har jag känt på nästan alla radiatorer. Om jag skruvar ut den lilla sexkanten börjar det till sist droppa, ganska smutsigt vatten i samtliga fall. Om jag skruvar ut den stora börjar det också droppa efter ett tag.

Hur vet jag hur flödet justeras? Med den stora eller lilla?
Om flödet ställs med någon av dessa, hur ska då den andra skruvas? Jag tänker att jag måste ha koll på det för att kunna fixa ett bra verktyg.

Pust. Jag trodde detta var standard-off-the-shelf-prylar.!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2023, 09:17:32 »
Den där ventilen ser ut att vara så gammal att den inte har nån förinställning.
Om du kan hitta en handratt (utan termostat) med rätt gänga så kan du ställa flödet med en sån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2023, 09:23:56 »
Hmm. Jag är inte säker på hur du menar. Innebär det att jag skruvar ut själva insatsen i radiatorkopplet och byter den, eller köper jag en del som kopplas in där termostaten satt, med skillnaden att den inte är värmekänslig? Att jag då reglerar värmen mha ”piggen”
« Senast ändrad: 11 mars 2023, 09:26:07 av gregor2 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2023, 09:56:17 »
Ja precis ett manuellt handvred utan termostatfunktion ger ju samma effekt som förinställningen kan man säga. Hur ser de gamla termostaterna ut? Verkar finnas två olika typer av ventiler som ser ut som dina och om man vet hur de gamla termostaterna ser ut kanske man kan lista vilken ventil det är.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2023, 10:05:33 »
Tack för att ni engagerar er och hjälper mig!
Här kommer en bild på några termostater jag har skruvat bort.



Tillägg:
Ventilhuset ser ut som denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-ntms/
« Senast ändrad: 11 mars 2023, 10:13:17 av gregor2 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #14 skrivet: 11 mars 2023, 10:32:25 »
Ok, det där är 10-20 år gamla MMA termostater med adapters. Det betyder att det måste vara Stato, Minor, Honeywell ursprunglig termostat och ventil och vill man byta insatsen så är det då den precis den du länkade till. (Finns en annan ventil som ser likadan ut som din men har annan insats). Vill du ha vanligt handvred istället så finns MMA ENH: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-handvred-enh/ Man ska fortfarande använda adaptern om man inte byter insatsen.
« Senast ändrad: 11 mars 2023, 10:40:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2023, 11:30:45 »
Snyggt! När du skriver adapters - är det de delar jag har lagt framför termostaten, så att säga?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #16 skrivet: 11 mars 2023, 11:38:23 »
Precis, mässingsdelarna med fjädrarna. Var noga när du monterar tillbaka dem så allt kommer på rätt håll och i rätt ordning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2023, 10:39:57 »
Återigen stort tack för all hjälp!

Nu har jag sprungit runt med IR-termometern i hela huset. Något som bekymrar mig är dock att jag får alldeles för litet delta på samtliga radiatorer. Bara ca 2-3 grader.
Deltat över värmepumpen kan dock vara högre, kanske 7 grader. Innebär detta att hälften värmeenergin avges på andra platser än radiatorerna? Det är ju sisådär i så fall!
Eller har detta att göra med mina lite speciella radiatorkoppel? Det borde ju kunna ”läcka” mellan tillopp och retur. I och för sig får jag ungefär samma resultat om jag mäter direkt på rören. Cirkulationspumpen har jag ställt ner till lägsta hastighet.

Vidare läste jag att en hygglig framledningstemperatur skulle vara ca 35 grader. När jag tittar på pumpens framledningstemperatur ligger den ofta betydligt högre.

Kan allt detta ha att göra med att husets värmesystem tidigare användes med oljepanna, vilket jag förstått ger betydligt högre framledningstemperatur? Finns det i så fall ett case i att byta några eller alla radiatorer?

Jag ska också nämna att detta är ett suterränghus och nedervåningen är nästan alltid några grader svalare än övervåningen, vilket jag antar delvis förklaras av att värmen stiger uppåt och dessutom att övervåningen har stora fönster där värmestrålningen bidrar en hel del. Egentligen skulle jag vilja värma aningen lite mer i källaren och lite mindre uppe. Sovrummen är främst nere, så egentligen är det bra att det är svalare nere, men kanske skillnaden skulle kunna minska?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2023, 14:20:26 »
Återigen stort tack för all hjälp!

Nu har jag sprungit runt med IR-termometern i hela huset. Något som bekymrar mig är dock att jag får alldeles för litet delta på samtliga radiatorer. Bara ca 2-3 grader.
Deltat över värmepumpen kan dock vara högre, kanske 7 grader. Innebär detta att hälften värmeenergin avges på andra platser än radiatorerna?

Låter skumt, man kan tappa nån grad i rören om de är långa men att 4 C försvinner på vägen låter osannolikt, det är mer sannolikt att en tempgivare på värmepumpen visar några grader fel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2023, 14:24:29 »
..Eller att jag mäter illa med IR-termometern?

Jag har satt eltejp på del olika ändarna av radiatorkopplet, men då konstruktionen är helgjuten i metall är det ju inte så konstigt om jag får märkliga värden.?

I garaget har jag två radiatorer där rördragningen är synlig. Rören är målade, men även där är temperaturskillnaden liten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3532
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #21 skrivet: 17 mars 2023, 15:26:16 »
Trycker du termomentern hela vägen mot röret? Drar lite fram och tillbaka tills du hittar peak-värde?

Vill bara upplysa generellt, att mäta från avstånd funkar inte. Det är som en kamera, desto mer man backar desto mer kommer med i bild samtidigt. Tycker det är lite synd att det sitter laserpekare på dem, för den har ingen funktion mer än riskerar lysa användaren i ögat via en reflektion. Stäng av för din säkerhet om det inte redan är gjort.

IR-mätare har en viss mätosäkerhet, men de har en bra noggrannhet. Så länge du mäter med den både vid pumpen och radiatorerna på bara matta ytor så borde instrumentet räcka för dina ändamål.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2023, 12:19:46 »
Jag har satt eltejp på radiatorkopplet och mätt på olika sätt. I mätningarna har jag tolkat högsta värdet som rätta värdet. Kan man göra så?

Ja, 'lasersiktet' ger jag inte heller mycket för..

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3532
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2023, 14:07:44 »
Kanon!
Eltejp är lite blank, men borde fungera, matt tejp är bättre.

Inget bypassrör någonstans som förstör ditt systemflöde? Bortplockade element eller liknande.
Jag är inte säker på hur dina koppel funkar, men ser ut som det är viktigt att allt är väldigt rätt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2023, 19:45:55 »
Tack!
Ingen aning om någon kortslutning finns i systemet. Inget sådär uppenbart som jag har sett, men jag har heller ingen särskild kunskap i ämnet.
Och tyvärr har jag inte heller någon aning om hur kopplet fungerar! För den som är ny in i tråden ser mitt radiatorkoppel ut att vara av denna gamla modell: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-ntms/

Utloggad gregor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #25 skrivet: 04 april 2023, 21:15:28 »
Okej! Jag testar en fråga till.
Mitt hus är av suterrängtyp. Ovanvåningen har ganska stora fönster åt alla håll och får en rejäl solinstrålning.
Detta, i kombination med att varm luft såklart stiger leder till att ovanvåningen ofta blir varm och källaren relativt sval.
En granne med liknande hus berättade att man hade satt in en kulventil som han kunde stänga radiatorerna på övervåningen med och att han på så vis bara körde värmepump i kalla källaren, främst sommartid. Grannen var supernöjd.
Hur ser man på en sådan lösning, om man hypotetiskt säger att det är möjligt att göra en sådan installation?
Värmepumpen tappar såklart i effektivitet, men å andra sidan värmer den ju bara där värmen behövs i så fall. Det borde om inte annat ge en fördel komfortmässigt.
Tilläggas bör att jag under sommaren försöker ha igång lite värme i huset för att säkerställa att fuktvandringen går åt rätt håll. Om värmen slås av kan det lukta lite. Värmen har så varit igång endast av det skälet och då även värmt en ovanvåning som redan då kan vara uppemot 30 grader..

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3532
  • Karma +2/-0
SV: IVT Greenline startar inte efter meck med tillskottet
« Svar #26 skrivet: 10 april 2023, 12:13:59 »
Kör bara, ibland kan det vara enkelt att få en en sån ventil. Alternativet är stänga alla termostater på ovanvåningen. Är det inte 2-rörsystem kan allt bli lite mer komplicerat.

Hur värmepumpen har det är inte så viktigt, det blir mycket lägre energiförbrukning när du bara värmer det som behövs. Blir det för lite volym finns ju arbetstank i värsta fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!