Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco läge pÃ¥ pumpen?  (läst 11647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Eco läge på pumpen?
« skrivet: 12 december 2009, 15:48:37 »
Hej Raffen! Jämförelsen med en farthÃ¥llare ger bättre bränsle ekonomi och en jämnare körning än om man kör utan farthÃ¥llare detta kallas ekonomikörning om inte Raffen vet det   precis sÃ¥ fungerar även eco läget pÃ¥ en värmepump.

Loggade min pump ikväll och fick följande värden vid -2

Normalt läge, börsvärde 21=635Watt, Ecoläget=526Watt
Normalt läge, börsvärde 22=780Watt. Ecoläget=600Watt

Man kan utnyttja ett högre börsvärde säg 25 grader i Ecoläget som motsvarar liknande strömförbrukning i normalt läge med börsvärde 22 grader, med andra ord så blir ecoläget mer ekonomiskt än utan. Detta är min erfarenhet av min pump

Kolla även in denna medlem anno69 hans loggar är mycket intressant finns här på forumet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28045.0;all





Hej,jag blir aningens konfunderad av det s.k Eco läget. Jag ser ju att effekten minskas för dig med strax under 20% men har du verkligen mätt att du får samma värme ur pumpen vid dessa tillfällen(gärna under en längre tid)som när du kör pumpen i normalläge?
Jag har själv testat att köra min Nocria 18 i Eco läget nu sedan i Måndags,tempen har legat runt 2-5 grader varmt och regnigt/dimmigt men jag upplever att det är något kyligare inomhus än i normaldriftläget som jag nyttjat konstant tidigare. Jag har nu bara en simpel digital termometer som är flyttbar som jag testat med och den visar ungefär 1 grader lägre temp.om jag jämför med veckan innan då det var i princip samma väder. Jag förde ganska noga statistik på ett A4 papper under dessa nästan 2 veckor. Jag jobbar ju dagtid så då har jag inga värden att komma med men jag ska ta och testa i Julhelgen när jag är hemma en längre tid så ska jag återkomma med resultatet av detta amatörmässiga test som jag utför
// Rolle
Ps.första avsnittet är kopierat från en annan användare på forumet.
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2009, 15:57:58 »
Hej Rolle!  Ja precis som jag har sagt tidigare sÃ¥ kan man väl inte gärna trolla med knäna när det gäller pumpar och s.k Eco-lägen heller, utan skall man strypa till kompressorn sÃ¥ att den bara jobbar till 70% sÃ¥ fÃ¥r det givetvis konsekvenser genom en succesivt sänkt inomhustemperatur mellan t.ex avfrostningarna. Men denna ev besparing kan du väl lika bra uppnÃ¥ genom att istället sänka börvärdet pÃ¥ pumpen istället, ger ju samma besparing isf. SÃ¥ det är just därför att jag anser att dylika funktioner är helt klart överreklamerade och helt onödiga egentligen, även om det nu lÃ¥ter väldigt bra och man säljer säkert en drös med extra pumpar till godtrogna människor pga denna funktion. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2009, 16:16:41 »
Hej,det lutar åt att det du skriver är det jag upplever i realiteten nu när pumpen får gå i Eco läget d.v s något svalare inomhus som även min termometer verkar konstatera.
Stämmer detta så kan jag bara konstatera att det är en standardfunktion från tillverkaren som i praktiken är helt onödig i mina ögon. Jag ska kolla noggrannare under Jul/Nyårshelgen när jag är hemma hela dagarna så får vi se vad jag kommit fram till ^-^
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2009, 16:19:19 »
Nja jag undrar om så många köper en Nocria pga av ECO-läget? Det är ju inget de trycker särskilt hårt på i sin marknadsföring och inte heller framhåller särkilt mycket i manualen. Det tyder väl lite på att det kanske inte är en jätte-fantastisk funktion.

Att den går på 70% effekt borde ju innebära att det tar lite längre tid att uppnå önskad temp och att genomsnittstempen då blir något lägre och därmed lite lägre förbrukning. Detta på bekostnad av sämre komfort naturligtvis. Kan det möjligtvis också vara så att den kan gå med lite lägre effekt när värmebehovet är lågt? Jag upplever att innetempen blir lägre i ECO-läget när tempen är 7-8 plus ute. I normalläge så hamnar är-värdet ofta 2-3 grader över bör-värdet, medan det kanske landar på 1-2 grader över i ECO. Vid lägen där det blir för varmt med normaldrift även om man ställer bör-värdet på lägsta nivå så kanske ECO kan vara användbart? I övrigt kan jag inte se någon teoretisk möjlighet till bättre ekonomi vid värmedrift.

Som någon annan skrev i avfrostningstråden så tror jag att det i ECO-läget kan vara så att den väntar längre med att ställa om från kylning till värmning i AUTO-läge. Det är en rimlig förklaring på texten i manualen:

During ECONOMY operation, the thermostat setting automatically changes according to the temperature to avoid Unnecessary cooling and heating for the most economical operation.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2009, 20:16:34 »
Hejsan. Nej det var inte av den anledningen jag köpte en Nocria men jag har gått och funderat på detta inställningsläge i ca. 3 år nu och nu har jag testat det med ett enl.mig ett nedslående resultat.
I min manual står det;Ekonomisk drift [Economy]på sidan 5 fortsättning på sidan 13 Ekonomidrift,(skriver nu ordagrant vad som står i min manual så alla förstår)
;Starta klimataggregatet innan Du utför denna procedur,
Öppna fjärrkontrollens lock

Hur man använder

Tryck på ECONOMY-knappen (Fig.5 knapp 28 enl.Fig.6)
"ECO" syns nu på fjärrkontrollens display.
Ekonomidrift börjar.

Hur man stoppar ECONOMYDRIFT

Tryck på ECONOMY-knappen (Fig.5 knapp 28 enl.Fig.6)en gång till.
"ECO"försvinner från fjärrkontrollens display.
Mormal drift börjar.

Om EKONOMIDRIFT

Vid maximal output, är EKONOMIDRIFT för kyla och värme uppskattningsvis 70% av normal luftkonditioneringsdrift.
När EKONOMIDRIFT utförs under kylaläge förbättras återfuktningen. Denna funktion är särskilt bekväm när man vill ta bort fuktighet i rummet utan att sänka rumstemperaturen märkbart.
Under EKONOMIDRIFT ändras termostatinställningarna automatiskt med temeraturen, för att undvika onödig kylning och värmning, för att uåånå mesta möjliga ekonomiska drift.

. Om rummet inte är ordentligt nedkylt (eller uppvärmt) under ekonomidrift, välj normal drift.
. Om man har stoppat luftkonditioneringen, börjar normal drift när inomhusenheten starts igen.
. Under övervakningsperiod i AUTO-läge kommer inte luftkonditioneringsdriften att för'ndras till EKONOMIDRIFT även om EKONOMIDRIFT väljs genom att trycka på EKONOMIDRIFT-knappen.


Så står det i min manual från generalagenten sen får var och en tolka skriften och verkligheten ::)
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2009, 21:26:37 »
Jag översätter på samma sätt som du och ändå gör det inte att jag blir klokare på om economy-läget ger någon energibesparing vid värmedrift och i så fall hur. Jag har bara haft min Nocria i 8 månader, men det stör mig att inte förstå alla funktioner än... Ändå kör jag ECO-läge för säkerhets skull, det kan ju vara bra...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2009, 21:47:39 »
Placeboeffekten ska man inte underskatta.  tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2009, 08:40:08 »
Hej,nä den ska inte underskattas ^-^ Det är ju inte helt enkelt och bevisa att pumpen ev.drar mindre i Eco läget. Användare Fujitsu provade detta om ni tittar i mitt första inlägg på denna tråd men jag vet ej hur länge han testade i resp.läge. Skall det konstateras måste man nog testa under en lång period men problemet uppstår ju iom att tempraturen varierar ju rätt friskt från vecka till vecka så ett idealläge vore ju om utetempraturen är konstant -2 t.ex i 2 veckors tid,köra ena vecka i Ecoläge och nästa vecka i normal läge samtidigt som man loggar innetempraturen i huset under hela denna tidsperiod då tror jag man kan konstatera om Eco läget fungerar i realiteten men att få detta idelläge är nog näst intill omöjligt.
Jag kan nog bara konstatera att för min egen del så blir det aningens svalare inomhus om jag nu inte går och inbillar mig förstås att det ska vara svalare pga.att jag är lite skeptisk till Eco funktionen ^-^
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Fujitsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #8 skrivet: 13 december 2009, 13:48:42 »
Jag har kört eco läget mest hela året och verkligen provat mig fram, ställer jag börsvärdet på 21 eco så erhåller jag 20 grader på nedervåningen, övervåningen 19 grader, kör jag i high läget så är det samma temp värden, enda skillnaden är strömförbrukningen.
Ökar jag till 22 så ökar förbrukningen markant och eco läget har visat sig sänka det effektivt utan avkall på inomhusklimatet.
Kör jag över 23 så märks det ännu mer.

Gjorde en förbrukningskalkyl på alla elförbrukare i huset förra året med en elmätare och har en mätare permanent inkopplad på värmepumpen. Återkommer med loggar framöver då det blir kallare.

Undrar om inte ni med större effektivare modeller av Norica m.m. skulle fÃ¥ bättre förbrukning med eco läget än jag? Koppla in en elmätare och testa verkligheten och mät inomhusklimatet.  b00k
1.5 plan ingen källare, 140 kvm totalt.bygg år 1991.Direktverkande el + braskamin i vardagsrummet.Förbrukning 20kbm ved+ 25000Kwh/2006 utan luftvärmepump. Mellan 2007-2008 18876Kwh+ 7kbm ved med Fujitsu ASYA12LGC Kramfors kommun.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2009, 17:11:34 »
...
enda skillnaden är strömförbrukningen.
...
Jag håller i stort sett med Raffen här. Om allt annat vore lika, skulle strömförbrukningen åxå vara det. Varför skulle man ha ett "normalläge" om det enda den gör är att dra mer ström..?

Det är i stort sett hopplöst att göra pålitliga mätningar av det här i normal driftmiljö. Det finns alldeles för många parametrar som varierar hela tiden, och som man inte har koll på.

Helt klart är att man kan inte ta ut samma värmeeffekt med lägre el-förbrukning, bara för att man kör i "eco"-läget. På något sätt reduceras även effektuttaget. Men sen är det ju en fråga om man märker (eller lider av) det.

Jag vet inte hur just era pumpar uppför sej i eco-läget, men jag kan jämföra med min Mitsubishi Heavy. Den sänker börvärdet 2,5°C, begränsar maxvarvet på kompressorn och styr inne-fälkten (hel-automatiskt) med lägre varvtal. Bästa användningen av eco-läget är väl som en genväg att göra en "natt-sänkning". Man kan lika gärna sänka temperatur o fläkt själv.

Den besparing man faktiskt kan göra med eco-läget, är resultatet av att dom flesta pumpar begränsar max-varvet på kompressorn. Man får lite högre COP genom att inte köra på max vid tillfällen när pumpen ska öka temperaturen, tex. efter en nattsänkning och vid avfrostningar. Det sker då till priset av att det tar längre tid att uppnå önskad temperatur. Det är alltå inte bara det att medeltempen sjunker lite, som gör att man spar energi.

På min pump uppnår jag samma sak om jag kör fläkten "manuellt" på lägre fart. Då kommer pumpen att reducera max-varvtalet på kompressorn efter vilken fläkt-fart jag valt = bättre COP. Det är något jag utnyttjar i samband med att jag stänger av pumpen på natten och när jag inte är hemma. Sammtidigt gillar jag inte att jag då inte kan dra på fläkten för bättre värmespridning. Enligt det lilla jag läst om Fujitsu, så verkar dom funka lika dant här..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2009, 17:53:53 »
På min pump uppnår jag samma sak om jag kör fläkten "manuellt" på lägre fart. Då kommer pumpen att reducera max-varvtalet på kompressorn efter vilken fläkt-fart jag valt = bättre COP.
...
Samtidigt gillar jag inte att jag då inte kan dra på fläkten för bättre värmespridning.

OK, det blir bättre COP för att du (eller vem som helst) väljer lägre fläkthastighet.
Men, det tycker du inte om (?) då du vill kunna sprida värmen genom att dra på fläkten till högre fart (fast det kan du iofs inte göra ändå pga att MH bara har "halvmanuell" fläkt om jag har förstått det hela rätt).
Det låter lite som att du både vill ha kakan och äta upp den, eller har jag missat något?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2009, 17:54:52 »
Citera
During ECONOMY operation, the thermostat setting automatically changes according to the temperature to avoid Unnecessary cooling and heating for the most economical operation.

Är det inte så att om man kör pumpen i "Auto"-läge (kyla och värme), så justeras börvärdet uppåt när inne-tempen blir varmar än börvärdet, och neråt när inne-tempen blir kallare än börvärdet? Då uppstår ett "glapp" runt börvärdet när pumpen inte "behöver" gå.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #12 skrivet: 13 december 2009, 18:02:33 »
Hej Ubbe0..!

Jo du har nog fattat rätt... Jag står som en fånig åsna mellan två hötappar...

Fläktstyrningen är halv-manuell. Dvs man väljer max fläktfart. Sen kan pumpen sänka fläkten om den så tycker - och det tycker den mest jämt... Min pump går i on/off till en bit under 0°C ute.

Men det hindrar inte att jag kan välja reducerat max-varv på kompressorn. Fläkt-väljaren begränsar bådas max-varv, och pumpen kan sen sänka båda ytterligare.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2009, 18:40:43 »
Är det inte så enkelt att när man kör i ECO läge så jobbar bara pumpen upp 70% av den DeltaTemp som den normalt hade gjort.

Ta ett exempel med fläkthastigheten, om jag kör på Toshiban med 5ans fläkt (så är det ju just det, fast på 5ans), vid en viss inställd börtemp så verkar det som att den lägger sig på en viss uttemp (kondenseringstemp) i förhållande till börtemp, uppnådd-temp och utomhustemp.
 Det betyder ju i praktiken att den mosar pÃ¥ lite extra när den tex gjort en avfrostning i och med att tempen sjunkit nÃ¥got under avfrostningstiden. Om det nu funnits ett ECO-läge sÃ¥ begränsar den kanske uttempen(kondenseringtempen) till 70% av vad den normalt hade velat.?

Resultatet blir ju fortfarande samma innetemp men till ett bättre COP, och att det tar något längre tid att uppnå tempen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Eco läge på pumpen?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2009, 18:48:44 »
Hej Patb!  Ja man kan säkert uppleva det som en besparing för stunden, och spec om man tittar pÃ¥ elförbrukningsmätaren samtidigt, men sett över lite längre tid (ett dygn eller sÃ¥) sÃ¥ skall det bli precis samma effektuttag, under förutsättning att du inte vill fÃ¥ en sämre värmekomfort genom t.ex en innetempsänkning vill säga, och den kan du ju precis lika bra Ã¥stadkomma själv genom att sänka börvärdet pÃ¥ pumpen isf. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!