Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar inte IVT:s trÃ¥dlösa innegivare?  (läst 1869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« skrivet: 09 mars 2022, 20:01:27 »
Har fått offert från IVT om att installera en Geo 516 och vill ha en trådlös innegivare.

Saken är den att representanten från IVT avråder från trådlösa innegivaren och vill köra med bunden innegivare. Eftersom en del av huset är gammalt och oisolerat så är en innegivare rätt viktig för mig då temperatursvängningarna kan vara plötsliga, men min erfarenhet säger att man måste testa lite placeringar för givare innan man träffar rätt och vill knappast borra flera hål i bjälklaget och ha synliga kablar...

Är den verkligen helkass eller vad är det frågan om? Givaren kommer hamna ganska precis ovanför pannrummet, det är betongbjälklag men t.o.m. wifi har täckning genom det bjälklaget så jag förstår inte riktigt...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2022, 20:32:55 »
Har IVT över huvud taget trådlösa innegivare?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2022, 20:48:26 »
Har IVT över huvud taget trådlösa innegivare?

Ja.

Utloggad Miramithe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2022, 21:27:16 »
Jag har en geo 512 med trådlös givare, fungerar superbra. Pumpen står i gamla pannrummet i källaren och givaren sitter i hallen uppe, bor i tegelvilla med gjutna valv i källaren så mycket sten signalen ska igenom men inga problem.
Så kör på trådlös.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2022, 21:42:53 »
Saken är den att representanten från IVT avråder från trådlösa innegivaren och vill köra med bunden innegivare.

Gav hen någon anledning till varför du inte ska välja trådlös rumsgivare.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2022, 10:43:01 »
Gav hen någon anledning till varför du inte ska välja trådlös rumsgivare.

När hen var på besök så tyckte hen att den tappade kontakten ofta. Antar att de fått en hel del klagomål annars hade de inte rekommenderat att köra med trådbunden.

Men i pannrummet idag har jag en watty som läser av belastning på faserna i elskåpet och den är uppkopplad via wifi och funkar helt perfekt. Wifi-routern kommer då befinna sig en hel våning längre ifrån pannrummet än var jag tänkte placera innegivaren...

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2022, 23:37:30 »
När hen var på besök så tyckte hen att den tappade kontakten ofta. Antar att de fått en hel del klagomål annars hade de inte rekommenderat att köra med trådbunden.

Men i pannrummet idag har jag en watty som läser av belastning på faserna i elskåpet och den är uppkopplad via wifi och funkar helt perfekt. Wifi-routern kommer då befinna sig en hel våning längre ifrån pannrummet än var jag tänkte placera innegivaren...

Jag kan bekräfta att den trådlösa rumsgivaren är väldigt sporadisk. Väldigt svår att para ihop, gammal radioteknik osv. Hade definitivt kört en trådbunden om möjligt, annars får den trådlösa duga (som i mitt fall). Stänger man av värmepumpen så tappas kopplingen och man får gå igenom "pairing from hell" igen...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Leifthor

  • Leifthor
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2022, 13:15:33 »
Min nyligen installerade IVT 508C har vi kopplat till innegivare. Har haft ett par strömavbrott men inte behövt paira igen utan den har gått upp utan problem!

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2022, 12:00:21 »
Min IVT rumsgivare fungerar som den ska. Har bara haft den i 2 månader men ännu inget problem.

Däremot skulle den behöva förbättras med ett bättre gränssnitt och borde kunna ge lite mera statistiska uppgifter
över pumpens drift.
Jag har kontaktat tekniker med rätt kompetens för att se om vi kan göra något själva.
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad perlars84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funkar inte IVT:s trådlösa innegivare?
« Svar #9 skrivet: 14 april 2022, 06:49:49 »
Jag hade också alla de möjliga problem efter strömavbrott samt att givare ibland lade av så att temp i appen inte uppdaterades men det fungerade fortfarande på pump etc..

Efter mycket irritation vid en parning så kollade jag manualen för motsvarande Bosch pump och där var parningsproceduren beskriven annorlunda efter det har givaren fungerat klockrent.. peppar peppar ta i trä etc..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 238
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!