Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepump IVT  (läst 1825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Caroma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump IVT
« skrivet: 13 januari 2021, 11:49:53 »
Hej! Jag har en relativt nyinstallerad IVT air x400/air box E som jag tycker haft problem från start. Det började redan när installationen skulle göras klar och installatören fick massvis av felmeddelanden bla för hög returtemperatur om jag inte minns fel. Det går kanske få fram i historiken om man tittar. Inga aktiva larm efter det iallafall. Värmepumpen gick inte igång som den skulle sista dagen vid installationen men det lyckades sen och en servicetekniker skickades ut och så skulle allt vara bra. Jag laddade efter några dagar ner IVTs app och har så följt framledningstemperaur och returtemperatur sedan dess. Jag har googlat mig fram till att framledningstemperaturen ska vara högre än retur temperaturen, vilket ofta inte är fallet med min värmepump. Returtemperaturen har sedan starten ofta legat 1-2 grader över framledningstemperaturen, vilket gjorde att jag kontaktade installatören som så skickade hit en servicetekniker som inte hittade några fel. Jag har också varit i kontakt med IVT som säger att det ska vara så och när returtemperaturen ligger över så är det troligtvis så att värmepumpen ”gör varmvatten”. Nu har det gått 3,5 månader sedan installation och inget i appen hade ändrat förrän i förrgår på morgonen då jag såg att returtemperaturen låg 20-25 grader över framledningstemperaturen. Jag ringde till installatören som skickade ut servicetekniker. Denna hittade inga fel och han ringde dessutom till IVT som säger att nej det är inget fel att returtempen ligger så högt. Min värmepump ”gör varmvatten”. Senare på kvällen samma dag hör jag värmepumpen (utedelen) börja gå knackigt och jag sänker då ner värmen rejält (ner till 10 grader på rumstemperaturen) för jag tänker att nu rasar den ihop pga för hög returtemperatur. Ett halvt dygn senare höjer jag temperaturen till 18 graders rumstemperatur och då låter utedelen normal då den går igång igen. Jag har spelat in en video med hur den lät när den gick knackigt som jag också spelat upp och skickat till installatören. Dessutom har dom fått screenshot på hur returtemperaturen legat när den varit 20 grader över framledning. Installatören har ännu inte medgett att min värmepump har några fel, men om den går knackigt igen som på videon, så ska jag ringa. Nu undrar jag om jag är helt fel ute, är min värmepump utan fel, ska det vara så här, eller är det bara en tidsfråga innan den rasar ihop? Och låter det rimligt det man säger till mig att returtemperaturen kan ligga på 20-25 grader över fremledningstemperaturen för att den ”gör varmvatten” (i flera timmar och utan att man ens använt något varmvatten på ca 15 timmar?) Utetemperaturen var ca -3 grader vid detta tillfälle, om det nu har betydelse och endast 1 person i hushållet. Jag använder inte mycket varmvatten heller och rumstemperaturen brukar ligga på max 18 grader.
Hur ser det ut i era appar med temperaturerna? 😊
Här kommer video på hur utedelen gick i förrgårkväll https://we.tl/t-qcKJ6NDplj
Filer överförda via wetransfer. (Det var väldigt mörkt ute när jag gjorde videon)
« Senast ändrad: 13 januari 2021, 14:59:57 av Caroma »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Värmepump IVT
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2021, 13:49:24 »
https://wetransfer.com/

Testa via den sidan, finns många liknande som tar emot en fil och sedan klistrar du in länken här.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!