Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning  (läst 22246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Provtryckning
« skrivet: 31 augusti 2006, 10:19:51 »
Hur gör man för att provtrycka sin installation samt med hur högt tryck? Värmepumpen är för R410A.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Provtryckning
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 12:56:58 »
Har hört att man skall låta proffs göra det med kväve.

Man kan ju iofs göra provtrycking själv... om man sysslar med rätt saker på fritiden.
Hempularvarning! Att fisa luft DIREKT ur dykartuber direkt in i kylslingan kan resultera att hela rörsystemet exploderar, man måste tillse att man har något imellan som begränsar maxtrycket, annars "pang". Du är varnad! Och nej, jag tänker inte ta på mig något som helst ansvar för det om du misslyckas/olyckas pga otillräckliga kunskaper/säkerhetsvidtagande.

Fattigmanstestet:

Själv så tog jag absolut torr luft(för teknisk dykning) ur dykartuber och blåste rent rören med den torra luften för att evakuera fukt.

OBS OBS!
Lagom flöde är bäst, för högt flöde ger högt tryck och med fuktig luft i rören = du tvingar fukt att utfällas som droppar som kletar fast i rören.
För kall luft = vatten/fukt fryser fast i rören

Efter torrblåsning pumpade jag upp systemet till 7.5bar, lät det stå 2 timmar och kollade manometerstället (som följde med vakuumpumpen).

Jag noterade faktiskt en liten tryckökning, det beror på att luften ur flaskan dekomprimerades från 300 bar till 7.5 bar, då blir det ordentligt kallt. Efter en stund så värmdes rören upp av omgivande temperatur och därav åkte trycket upp ett litet snäpp.

Vill inte direkt rekommendera metoden p.g.a. nämnda risker om man tar för många genvägar, men det fungerar riktigt bra under rätt omständigheter.

Sen efter provtryckningen var det bara att pysa ur övertrycket och dra igång vakuumpumpen som då fick ett lätt jobb eftersom 99% av fukten var redan borta.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 18:22:08 »
Kvävgas ( Nitrogen) Tryck 1,3 gÃ¥nger beräkningstrycket som är ..trycket R410a vid +55 grader. Vet inte exakt ..men ca 40 bar AlltsÃ¥ 40x1,3= 52bar  . Maskinen och innerdel är ju redan provtryckta.  (Innerdel skall provtryckas med 1,1 ggr beräkningstryck) Jag tror att tillverkaren inte garanterar 1,3 men är inte säker. Det är ju rörledning som skall provtryckas..men tryck med 1,1 sÃ¥ är du pÃ¥ den säkra sidan ( lite moment 22 kan det bli)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Provtryckning
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 22:15:24 »
...är ju hur proffsen gör det riktigt rätt Thumbsup

Vi hempulare hoppas på att det fungerar ändå :) vi får iaf en liten indikation vart man är påväg.

Och jag ville inte plocka bort förstasteget (som begränsar maxtrycket till ca 10bar) och försöka fisa in direkt ur flaskan upp till 50+ bar... riktigt så knäpp är jag inte.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #4 skrivet: 01 september 2006, 07:24:34 »
Ja nu var det ju GUER som frågade.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Provtryckning
« Svar #5 skrivet: 01 september 2006, 18:28:16 »
Kan man provtrycka med kompressor, eller är risken att få in fasta föroreningar och dessutom kanske fuktutfällning när trycket släpps för stor?

Hur effektiv är läckkontrollen med vakuum? Nålen rör sig ju bara några millimeter på ett manometerställ för R410a, så risken att en liten läcka inte upptäcks är väl betydande?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Provtryckning
« Svar #6 skrivet: 01 september 2006, 21:24:19 »
Själv så är jag lite petig, därför så valde jag att dra fram dykflaska före kompressorslangen av två anledningar:
Jag vet garanterat vad som kommer ur flaskan
Jag vet att det garanterat avfuktar rören

Min vanliga kompressor har inte någon vatten/fukt-avkiljare, kompressorn är långt ifrån "oljefri".
Ville heller inte introducera något främmande i mitt VP-system.

Läckagetestet med vakuum borde ta grövre monteringsfel iaf.
Rent teoretiskt så testar man ju alla kopplingar "åt fel håll": man "suger fast" dom med vakuum istf. att "trycka ifrån" dom med övertryck.
Fast själva "suga fast" effekten är rätt så klen beträffande så pass hårda objekt som mässing och koppar...

Ja Ja intr 10 Thumbsup jag håller med dig på den punkten åxå (till 99,9% hans nick är egentligen "Guer") :)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad fredde b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #7 skrivet: 01 september 2006, 23:31:43 »
Hej!
Går också i samma tankar ang provtryckning av egeninstallation...
Enda gasen jag har att tillgå skulle vara från migsvetsen (Ar + 25%CO2 + 0,03%NO)....

Någon som har någon uppfattning om hur det skulle påverka rören med fukt, olja, skit ifrån gasflaskan mm ?
Gasen bör ju rimligtvis vara renare än tryckluft?
Finns ju reduceringsventil att smygpysa med tills man har ett tryck man önskar...
Trycka upp till 50 bar verkar ju helt åt H för mycket....

/Fredrik


Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #8 skrivet: 02 september 2006, 06:47:43 »
tryckluft kan du ABSOLUT inte använda ( innehåller vatten) och är döden för värmepumpen. Nitrogen är det som gäller! Varför inte vaccumsuga och stäng ventilen på manometerstället och vänta 10 tim. är det fortfarande vaccum så ok. Om det läcker så ses det efter en halvtimme.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #9 skrivet: 02 september 2006, 08:35:38 »
Läcktest med hjälp av vaccumtrycket är det vanligaste på en l/l pump även av oss montörer o det funkar bra,allt annat är nog olagligt för en privatperson,om det inte är det så borde det vara så.Med sånna tryck o dålig utrustning kan vad som helst hända :-\

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #10 skrivet: 02 september 2006, 08:41:46 »
Läcktest med hjälp av vaccumtrycket är det vanligaste på en l/l pump även av oss montörer o det funkar bra,allt annat är nog olagligt för en privatperson,om det inte är det så borde det vara så.Med sånna tryck o dålig utrustning kan vad som helst hända :-\

var en tråd om detta i vintras, där jag tror mig komma ihåg att provtryckning över 3 bar krävde tillstånd...

Undrar egentligen varför det just skall vara kväve man trycker med?  Sc:,h

billigt? lätt att framställa?

vem vet?

mvh Kgust

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #11 skrivet: 02 september 2006, 08:45:34 »
Ingen fukt

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Provtryckning
« Svar #12 skrivet: 02 september 2006, 08:47:14 »
Hej

Mina tankar om detta.
Om man använder vakuum för att se om det är tätt så får man bara svaret att det är tätt eller inte tätt man får alltså inte veta var läckan finns om det läcker.
Vid test med nitrogen så kan man leta fram ev läcka med hjälp av såpvatten.
Med hjälp av det större skillnadstrycket mellan insidan och utsidan borde läckor hittas lättare med nitrogen.
Vid läcksökning med såpvatten skulle man inte ha för högt tryck för då blev det inte bubblor i såpvattnet var det någon som berättade.
När han testade min anläggning gick han upp till 27 kilos övertryck genom att sakta öka trycket med hjälp av ratten på tryck-klockan på tuben, det är ju inte fråga om provtryckning för att se om den tål högt tryck utan för att se om det är tätt.

MVH
Messer

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #13 skrivet: 02 september 2006, 09:09:00 »
Hej

Mina tankar om detta.
Om man använder vakuum för att se om det är tätt så får man bara svaret att det är tätt eller inte tätt man får alltså inte veta var läckan finns om det läcker.
Vid test med nitrogen så kan man leta fram ev läcka med hjälp av såpvatten.
Med hjälp av det större skillnadstrycket mellan insidan och utsidan borde läckor hittas lättare med nitrogen.
Vid läcksökning med såpvatten skulle man inte ha för högt tryck för då blev det inte bubblor i såpvattnet var det någon som berättade.
När han testade min anläggning gick han upp till 27 kilos övertryck genom att sakta öka trycket med hjälp av ratten på tryck-klockan på tuben, det är ju inte fråga om provtryckning för att se om den tål högt tryck utan för att se om det är tätt.

MVH
Messer

Detta känns ju helrätt att göra  Thumbsup ( gjorde själv mer likt paxman's modell pÃ¥ min egna lilla installation)

Men varför nitrogen Sc:,h

Borde ju inte vara nÃ¥gon fukt i fredde b's svetsgas heller -  dÃ¥ blir ju inte svetsar nÃ¥got vidare bra

mvh Kgust

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Provtryckning
« Svar #14 skrivet: 02 september 2006, 09:54:56 »
Hej

Ja varför nitrogen, jag vet igentligen inte alls, jag tror det var kylkillen som sa att det var torr luft ungefär.

Så jag googlade, där står det, vår atmosfär består av 78 % nitrogen, så ja torr luft är nog ett bra uttryck.

MVH
Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 439
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!