Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning  (läst 22256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #15 skrivet: 02 september 2006, 10:19:38 »

Var själv inne & kollade specen på ATAL-svetsgas = vad jag tror att fredde-b har ( Air-liquid's variant)

Vad jag fattade fanns den med både med Argon alt nitrogen som grund+koldioxid men med samma 16 pkt´s lista - borde ju då ha liknande egenskaper Sc:,h

Personligen tror jag att man använder nitrogen p.g.a. att den är billigare j.fr

nitrogen = cirka 15 kr/m3 ( på flaska)
syre = 25 kr/m3 ( kommer ej ihåg priser på t.ex argon,svetsgas)

Vi använder dessa när vi laserskär på jobbet

Ska banne mig ringa air-liquid på måndag & höra om vi inte får svar här på forumet under helgen.

mvh kgust




Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #16 skrivet: 02 september 2006, 16:14:02 »
Nitrogen +kvalitet använder man för att!
1. den är torr 2.den är död och påverkas inte särskilt mycket av temperaturförändringar. 3 den används av kylmontörer även vid lödning för att förhindra sotbildning i rören. 4. den är billig då stora maskiner skall provtryckas.
5. Den förväxlas inte särskilt lätt med syrgas heller, som är extremt farlig vid kontakt med oljor.
6. den kan användas även vid renblåsning av tex kondensor utan miljöpåverkan.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Provtryckning
« Svar #17 skrivet: 02 september 2006, 22:55:40 »
Hur stor är risken att man får en falsk positiv läckindikering vid test med vakuum och en billig vakuumpump/manometerställ av "engångstyp"?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Provtryckning
« Svar #18 skrivet: 02 september 2006, 23:11:52 »
Att provtrycka en anläggning där driftstrycket blir uppemot 30 bar med 7,5 bar verkar för mig lite i minsta laget.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)
SV: Provtryckning
« Svar #19 skrivet: 03 september 2006, 10:46:15 »


Noen spørsmål om provtrykning / lekkasje...

Lurer litt på det her med trykkprøving da jeg vurderer å gjøre dette selv på et Argo-anlegg som snart er fysisk ferdig montert. Se bilde.

I Argo-manualen på side 20 pkt 7 (samme som Sanyo 123 og Technibel GRF124) står det at man skal lekkasjeteste med såpevann.

Se side 20 i denne pdfen:

http://www.technibel.com/new/documents/notices/85264189905001_INS_EG_TEC-MCAF94-124.pdf#search=%22grf124%22


- Vil et rør med vakuum lage skum/bubblar på utsiden?
- Vil ikke fukt havne inni rørene?


Ellers ser jeg i manualen (side 5 i pdfen) at det skal være 2 meter fri plass over enheten. Innen jeg sÃ¥ dette hadde jeg naturligvis laget taket mitt som bare er 10-20 cm over. Noen som skjønner hva poenget med 2 meter er?  Jeg skal ikke bruke min til kjøledrift, kun oppvarming.

PS! Har flere detaljbilder av Argo-innmaten, typenummer/skylter som finns innvendig.
vpboot at ustand dot net

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #20 skrivet: 03 september 2006, 15:29:26 »
du måste naturligtvis ha övertryck i rören.... och det får du ju bara om du har öppnat ventilerna eller använder kvävgas. Sug vacuum och låt stå en timme och se om det består, sedan släpper du på genom att öppna ventilerna och sedan såpvatten. Många gånger kan det vara svårt att upptäcka läkage med såpvatten vid det tryck som finns genom att bara släppa på gasen, sedan när anlägningen körs ligger ju trycket på trycksidan mellan 23-30 bar och då kan läkaget uppstå....Lycka till
Det är helt ok med överbyggnaden,

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Provtryckning
« Svar #21 skrivet: 03 september 2006, 17:59:22 »
Hur stor är risken att man får en falsk positiv läckindikering vid test med vakuum och en billig vakuumpump/manometerställ av "engångstyp"?

Om man enbart vacumsuger och kollar med en manometer så är tryckskillnaden bara 1bar = om du har en rejäl läcka så märker du det.
Om du använder en vacumeter så ökar nogrannheten markant då du plötsligt kan se förändringar i mbar.


Provtrycker man först med kväve/nitrogen så höjer man trycknivån enligt tidigare inlägg för att både kolla om det läcker och att detaljerna håller!
Detta fodrar utrustning kunnande och tillstånd och det vanliga är att lite köldmedium först fylls som spårgas för elektronisk läcksökare.

Täthetsprov på amatörnivå så tycker jag lämpligen att man suger vacum och låter det hela stå någon timme och se om något läckt in så att säga.
sedan bör man för säkerhets skull köra vacumpumpen igen och snabbt stänga på manometerslangen och släppa på köldmediet genom att först öppna lilla kranen på maskinen och sen lossa manometerslangen för att därefter öppna den stora kranen, detta för att slippa frostskador på fingrarna.

Sedan kan man använda såpvatten för att kolla kopplingarna.

Inte ens provtryckningsmetoden är helt säker då stora temperaturskillnader på kopplingarna senare kommer att påverka dessa. det är därför lagsdadgat årlig läcksökning för i företag installerade maskiner.

Men det viktigaste är att kopplingar är smorda före åtdragning och att varken vettlös åtdragning eller för lös sådan har gjorts.
Så kommer inga läckor att uppstå. Täthetsprov med såpvatten under fullkomligt realistiskt förhållande alltså maskinen i drift borde utesluta 99% av ev läckor.

Jag gissar att 90% av alla installatörer jobbar enligt amatörmetoden men med vacumeter med de maskiner vi talar om här dÃ¥ tryck och täthetsprov enbart för fyra muttrar är tidsödande och man litar pÃ¥ kopplingarna som man gjort, det fodras i lagen i egentlig mening inte provtryckning för dessa fyra däremot täthetsprov. 
Rören är tryckprovade och maskinerna med, men genom att man konar röret så påverkar man hållfastheten.



 

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)
SV: Provtryckning
« Svar #22 skrivet: 04 september 2006, 10:18:41 »

OK, det står jo i pkt 6 i manualen at man skal slippe på gass fra uteenheten, så jeg tenkte litt feil.

"...turn the valve stem on the narrow tube service valve counter-clockwise
by 90 degrees (1/4 turn) for 10 seconds, and then
turn the stem clockwise to close it again."

Men siden det ikke kan bli rare trykket så er vi enige om at det er en litt dårlig ide (dårlig trykktest).
Ei nitrogen-flaske skal jeg nok alltids få låne på jobben, men så må det jo til noen koblinger som passer....samt reduksjonsventil....hmmm....håper det ikke blir jul innen jeg får ordna dette.
vpboot at ustand dot net

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Provtryckning
« Svar #23 skrivet: 04 september 2006, 14:14:16 »
För att provtrycka över 10 bar måste du ha avskärmat och ett säkerhetsavstånd.
Såg att det nämndes alt. syrgas, syrgas kan självantända vid kontakt med olja vid högt tryck, och då förstår alla vad som kan hända vid 51 bar.
Bäst följa anvisningen, vacumsug och kolla tätheten, kom ihåg att för att det visar tätt vid vacum innebär det inte automatiskt att det är tätt vid tryck. Så trycksätt sedan, som angivet, genom att släppa in lite gas och kolla med såpa. Kör, som tidigare nämnts, igång och kolla med såpa under drift både när du kör som ac och som vp, och fortsätt kolla någon vecka.
http://www.av.se/dokument/afs/afs1985_14.pdf
Kan det vara för att Nitrogen är en ren gas som håller konstant tryck man använder den?
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/docbyalias/nav_products_nitrogenintyres
Svetsgaser är ju sammansatta för att ge gott resultat vid svetsning, således inte ren.
http://www.aga.com/Web/Web2000/se/WPP.nsf/pages/MISON_skyddsgaser_skyddar
« Senast ändrad: 04 september 2006, 14:16:39 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Aqualis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
SV: Provtryckning
« Svar #24 skrivet: 06 november 2006, 12:37:37 »
Läcksökning

Är läcksökning med såpa bra nog för att kolla kopplingarnas täthet?

Åt gärd vid eventuell läcka? Dra till ett åttondels varv på kopplingen?

Med vänlig hälsning

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Provtryckning
« Svar #25 skrivet: 16 november 2006, 11:21:02 »
Själv provtrycker jag med kvävgas och 5 bar. Om det finns en läcka så märker man det vid 5 bar(såpvatten). Ingen anledning att slösa med kvävgas och öka trycket till 30 bar.
Koldioxid, Argon eller mig-svetsgas går lika bra som kväve.
Gasol-Propan inte bra att använda då den löser sig i oljan i vaccumpumpen vid vaccumsugningen. Detta gör det omöjligt att få ett bra vaccum.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Provtryckning
« Svar #26 skrivet: 19 november 2006, 10:41:52 »
provtryckning=trycker på tills det smäller eller löser eller liknande. sysslar vi inte med.
tryckprovning/täthetskontroll med gas använder vi. och vi som är seriösa använder nitrogen+ = torkad kvävgas.(suger åt sig fukt)
om man täthetskollar med vacuum så ser du bara stora läckor, och har du sen låtit den stå i en halvtimme så finns det stor risk för att den har sugit i sig ny fukt. om man använder denna metod så måste man vacuumsuga igen o släppa på gasen direkt.
min erfarenhet är att hemmamonterade pumpar är överrepresenterade i kategotin läckande kopplingar så dra med förstånd och smörj konorna.
glöm allt med beräkningstryck vid 55 ºC gånger 1,3 mm. detta är provtryck/dim säkerhetventiler.
maskinen ska jobba med ca 30bars tryck så lägg er i närheten.har ni bara en analog manometer så får du vänta länge innan du ser en liten läcka (minst en timme)
vad beträffar vacuumsugning så är det på det sättet att man måste ner till ett specifikt tryck för att koka vatten. detta tryck är lägre ju kallare det är, när man har uppnått detta tryck så måste man invänta tiden det tar att koka av allt vatten,längre tid ju större och blötare system man har.
då förstår ni hur seriös en installatör är som kommer på senhösten(när det är hög fuktighet i luften och börjar bli kallare ute)och vacuumsuger i tio minuter.
som tur är så har fabrikanterna förutsett detta och monterat ett torkfilter annars hade vi inte fått göra annat en laga pumpar. jag har på firman två monterade pana som har gått i två år, den ena seriöst monterad och den andra gds-monterad och det skiljer sig i driftsvärden, så var seriösa.
mvh ace
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Fireman

  • Värmepumpsexpert
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #27 skrivet: 21 november 2006, 21:08:33 »
Enl. svenskkylnorm så behöver man inte provtrycka luft luft pumpar. Det står att man inte behöver provtrycka enstaka skarv. När jag kollade med swedacs besiktningsman så klassas dom 4 skarverna som enstaka skarv. Men för er egen del så ska man provtrycka. En pump med R410a bör provtryckas med ca: 45 bar. vilket kräver provtryckningstillstånd hos AV vilket en privatperson knappast får. Det krävs en provtryckningsutrustning med dubbla säkerhetsventiler och en regulator för detta ändamål.

Utloggad allan66

  • Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH och Pelletseldare Gbg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Provtryckning
« Svar #28 skrivet: 25 september 2014, 22:37:09 »
min erfarenhet är att hemmamonterade pumpar är överrepresenterade i kategorin läckande kopplingar så dra med förstånd och smörj konorna. -Smörja med vad-? Sc:,h
Mitsubishi Electric MSZ-KA35VAH Golvmodell och Pellets Göteborg ca 100m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning
« Svar #29 skrivet: 26 september 2014, 08:26:00 »
Lite olja, symaskinsolja funkar.
För att kopplingarna inte skall kärva utan gå lätt på gängorna skall man egentligen både smörja gängor och "glidytorna på konan" och dra med moment enligt manualen.

Med förstånd betyder att man inte skall dra för hårt, då kan man dra så hårt att kopparen plattas ut för mycket i konan, vilket försvagar röret och/eller orsakar sprickor som gör att det kan läcka.
jag har dragit ett antal kopplingar med moment, och speciellt på det tunnare röret förvånas man över hur lite kraft som behövs för att uppnå rätt moment.
Utan momentnyckel hade jag nog dragit dubbelt så hårt.
« Senast ändrad: 26 september 2014, 08:30:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!