Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: xxargs
« skrivet: 10 mars 2015, 23:00:12 »

Nitrogen +kvalitet använder man för att!
1. den är torr 2.den är död och påverkas inte särskilt mycket av temperaturförändringar. 3 den används av kylmontörer även vid lödning för att förhindra sotbildning i rören. 4. den är billig då stora maskiner skall provtryckas.
5. Den förväxlas inte särskilt lätt med syrgas heller, som är extremt farlig vid kontakt med oljor.
6. den kan användas även vid renblåsning av tex kondensor utan miljöpåverkan.

2 - fel, nitrogen/ren kväve lyder under samma gaslagar som alla andra gaser och trycket ökar/minskar lika mycket med temperaturen som luft, syre, koldioxid etc.

Samma sak med sk. 'vatten-absorbtionsförmågan' som kvävet av någon anledning ryktas om i vissa kretsar - kväve i sig bryr sig inte om vatten - att gasvolymen kan uppta vatten beror på att det som kommer ut ur tuben har väldigt låg partialtryck av vattenånga (dvs. väldigt torr)  och det spelar ingen roll vad det är för gas som var i tuben - hårt torkad gasol med med vatten-partialtryck under 1% Rh torkar lika bra/dåligt som kväve om man vill.

Läcksökning med vakum är mycket känsligare för läckor än trycksättning (men också problematisk om man inte håller sin utrustning i toppklass i avseende läckor i anslutning och att slangväggarna inte absorberat en massa gaser som dunstar ut under vakum och ger falskindikering) - dock under förutsättning att man har en riktig mBar-meter och inte försöker göra det med manometerstället med en nål som rör sig typ 5 mm mellan atmosfärstryck och full vakum - ej heller manometer med visare som rör sig över 180 grader mellan vakum och trycklöst (tex biltemas 151366 ) - i princip kan man inte se vakum mycket under 50 mBar absoluttryck med någon säkerhet med mekanisk manometer (det fins speciella mekaniska  referensmanometrar till delar av mBar men till en prislapp som ingen normal har råd med) och en manometer utan evakuerad vakumkammare som omsluter mätslingan blir också känslig för rådande barometerståndet av väderleken - vilket kan få visaren att flytta sig klart märkbart om man gör läcktest över några timmar och det är väderomslag under tiden (en nålförflyttning av ca 5 mm av vädrets skiftning kan man lätt få på nämnda biltemamanometer utan att vakumet i sig har förändrats (då pratar vi om vakum i rör och kopplingar som höll sig stabilt i veckor i sträck - vilket i stort sett bara kan lösas med hårdlödning hela vägen inklusive manometerns anslutning... slang är bara att glömma... likaså teflontejp i gängor medans gängtätning med locktite fungerade förvånansvärt bra (men ändå inte riktigt på samma nivå som hårdlödning) om det hunnit härda sig innan vakumsugning).

När man kollar vakum med mBar-meter så ligger man på helst delar av mBar - stänger av kran till vakumpumpen (som fortsätter och gå) - trycket höjs en del ganska omgående men stannar av på en platå motsvarande systemets vattenpartialtryck som i en bil-AC skall hålla sig under 2.66 mBar (för frysar/värmepumpar mm. så bör det hålla sig under 0.5 mBar) och där skall det stanna och inte sakta öka i tryck även om man väntar bra länge (halvtimme eller mer) - då en sakta tryckökning med tiden indikerar en läcka (tex. 5 mBar i timmen). läcktakten på en läcka (tex 5 mBar/timmen) är konstant när man har systemet lägre än 0.5 Bar absoluttryck (-0.5 Bar atmosfärstryck) då det är ljudhastighet på strömningen i smalaste delen i läckan som begränsar även om läckan är aldrig så liten (vi pratar inte om diffusionsläckor som beror på genomträngning i materialet i sig utan läckor av hål och sprick-typ).

Trycksättning och jaga med såpvatten gäller för de riktigt stora läckorna - finna finare läckors existens (men ej plats) med vakum och skall man jaga 3 gr/år-läckor (faktiskt ett krav!)  så måste man använda spårgas och sensor då det är så lite att det inte ger bubblor i såpvatten (3 gram/år ~ ca 0.02 ml/timmen och det diffunderar rakt igenom såpvattnet utan synliga bubblor vid dom flödena) och man får _ej_ använda köldmedie som spårgas, om man inte jagar läcka på en maskin med köldmedie kvar i sig innan tömning. Man får alltså inte tillsätta köldmedie för att tex. pressa upp trycket på en trycklös  läckande bil-AC för felsökning med köldmediedetektor.

Med andra ord att kolla med köldmediedetektor att det inte läcker köldmedie efteråt efter man släppt på köldmedie i en L/L-VP är inte tillåtet som läcksökningsmetod  som sådan (bara som sista slutkoll typ när man packar ihop och skall iväg, tex. serviceanslutningarna som är svåra att kontrollera på annat sätt) - man skall redan innan _VETA_ att det är tätt med spårgas etc. på rörsystemet innan gasen släpps på.

Det som blir allt vanligare som spårgas är kvävgas/nitrogen med 5% vätgas som spårgas (kan inte brinna i någon utblandningsförhållande med luft) och en vätgasdetektor går idag ned till 0.5 ppm halt vilket är i samma nivå som vätgashalten i luften (betydlig mindre än tex. helium i atmosfären, dessutom är helium numera jättedyrt då det är skralt med tillgången efter att USA mer eller mindre slutat att utvinna helium från naturgasen, vilket är ett problem idag när det gäller tillgång till helium även i forskarkretsar, med andra ord är helium som spårgas, är inte framtidssäker läcksökningmetod och dessutom är heliumhalten i atmosfären typ 5 ppm som drar ned sensorns känslighet vilket gör att heliumgasen inte går att späda ut med tex. kväve utan måste användas i ren form för samma detekteringskänslighetsnivå som med 5% vätgas i kväve)

---

Behållare för egna experiment.

Vanlig syltglas/äppelmosburk med plåtlock man köper i handel tål vakum bra - eftersom det är i stort sett full vakum i dessa när du köper varan i handeln och gör locket svåröppnad och ofta bända för att släppa in lite luft innan locket släpper första gången.

Dock skall man hantera burken med risk för stötar - att det fryser sönder etc. under hanteringen med starkt sugen vakum - så är det bra att tejpa burkens utsida med klar tejp etc. så att om den imploderar av någon orsak att glassplittret inte far om kring för mycket.

Jag hårdlödde kopparrör mitt på locket med silverlod (vattendränkt hushållspapper där packningen finns under hårlödningen så klarar sig packningen) då det kan vara svårt att få det att fästa med mjuklödning. - tror inte jag funnit någon annan metod som håller mer än enstaka gång om man epoxylimmar, smältlim, slikon  etc. hittepå... det är jättesvårt att få det tätt att det till slut blev en MAPP-brännare från jula (den gula, och dyrare  - inte den blåa... som är ganska värdelös (har båda...))  och lite silverlodsstänger...

Skall man torka kristallsand (genomskinlig vit kattsand) som är silikagel i ca 250 C under vakum i ugn så är hårdlödning av rör till locket enda alternativet och är man över 180 grader C så förstörs den befintliga plast/gummipackningen (dock håller det bra upp till ca 180 grader C)  - har provat med högtemperatur-silikon och kladda in ny 'packning' som förvisso blir tätt, men silikonet - även väl genomhärdad, gillar glas alldeles för bra och i värmen i stort sett limmar locket med glasbehållaren och det är nästan omöjligt att få bort locket igen utan mer eller mindre skador på locket efteråt och mycket av silikonet sitter kvar på glaskanten efteråt - permanent....

har ingen bra lösning på det ännu...
Skrivet av: booza
« skrivet: 10 mars 2015, 21:22:25 »

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 februari 2015, 08:20:05 »

Vet inte om ett glas skulle hålla för vakuumet, men det kanske någon annan kan svara på.
Skrivet av: Kalle vetgirig
« skrivet: 05 februari 2015, 11:58:32 »

Har läst mycket på  gamla trådar beträffande vacuumsugning, tid och vilket undertryck man behöver åstadkomma för resp. temperatur, för att "koka" bort det vattnet som finns i ledningarna i form av luftfuktighet. Det skrivs att man måste använda en absolutvacuummeter för att veta att man når erfoderligt vaccum. Kan man rent hypotetiskt pröva med ett glas vatten i en vaccum klocka för att se om pumpen orkar koka vattnet vid temperaturen i fråga, och därigenom fastställa att pumpen "orkar", och med en vanlig vacummanometer läsa av att den "håller" vacuumet (dvs att systemet är tätt)?  (Naturligtvis är detta hypotetiskt eftersom alla seriösa installatörer är certifierade och har absolutvacuummätare och installera utan certifikat är olagligt enligt den stora blåa boken.)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 september 2014, 08:26:00 »

Lite olja, symaskinsolja funkar.
För att kopplingarna inte skall kärva utan gå lätt på gängorna skall man egentligen både smörja gängor och "glidytorna på konan" och dra med moment enligt manualen.

Med förstånd betyder att man inte skall dra för hårt, då kan man dra så hårt att kopparen plattas ut för mycket i konan, vilket försvagar röret och/eller orsakar sprickor som gör att det kan läcka.
jag har dragit ett antal kopplingar med moment, och speciellt på det tunnare röret förvånas man över hur lite kraft som behövs för att uppnå rätt moment.
Utan momentnyckel hade jag nog dragit dubbelt så hårt.
Skrivet av: allan66
« skrivet: 25 september 2014, 22:37:09 »

min erfarenhet är att hemmamonterade pumpar är överrepresenterade i kategorin läckande kopplingar så dra med förstånd och smörj konorna. -Smörja med vad-? Sc:,h
Skrivet av: Fireman
« skrivet: 21 november 2006, 21:08:33 »

Enl. svenskkylnorm så behöver man inte provtrycka luft luft pumpar. Det står att man inte behöver provtrycka enstaka skarv. När jag kollade med swedacs besiktningsman så klassas dom 4 skarverna som enstaka skarv. Men för er egen del så ska man provtrycka. En pump med R410a bör provtryckas med ca: 45 bar. vilket kräver provtryckningstillstånd hos AV vilket en privatperson knappast får. Det krävs en provtryckningsutrustning med dubbla säkerhetsventiler och en regulator för detta ändamål.
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2006, 10:41:52 »

provtryckning=trycker på tills det smäller eller löser eller liknande. sysslar vi inte med.
tryckprovning/täthetskontroll med gas använder vi. och vi som är seriösa använder nitrogen+ = torkad kvävgas.(suger åt sig fukt)
om man täthetskollar med vacuum så ser du bara stora läckor, och har du sen låtit den stå i en halvtimme så finns det stor risk för att den har sugit i sig ny fukt. om man använder denna metod så måste man vacuumsuga igen o släppa på gasen direkt.
min erfarenhet är att hemmamonterade pumpar är överrepresenterade i kategotin läckande kopplingar så dra med förstånd och smörj konorna.
glöm allt med beräkningstryck vid 55 ºC gånger 1,3 mm. detta är provtryck/dim säkerhetventiler.
maskinen ska jobba med ca 30bars tryck så lägg er i närheten.har ni bara en analog manometer så får du vänta länge innan du ser en liten läcka (minst en timme)
vad beträffar vacuumsugning så är det på det sättet att man måste ner till ett specifikt tryck för att koka vatten. detta tryck är lägre ju kallare det är, när man har uppnått detta tryck så måste man invänta tiden det tar att koka av allt vatten,längre tid ju större och blötare system man har.
då förstår ni hur seriös en installatör är som kommer på senhösten(när det är hög fuktighet i luften och börjar bli kallare ute)och vacuumsuger i tio minuter.
som tur är så har fabrikanterna förutsett detta och monterat ett torkfilter annars hade vi inte fått göra annat en laga pumpar. jag har på firman två monterade pana som har gått i två år, den ena seriöst monterad och den andra gds-monterad och det skiljer sig i driftsvärden, så var seriösa.
mvh ace
Skrivet av: asdf
« skrivet: 16 november 2006, 11:21:02 »

Själv provtrycker jag med kvävgas och 5 bar. Om det finns en läcka så märker man det vid 5 bar(såpvatten). Ingen anledning att slösa med kvävgas och öka trycket till 30 bar.
Koldioxid, Argon eller mig-svetsgas går lika bra som kväve.
Gasol-Propan inte bra att använda då den löser sig i oljan i vaccumpumpen vid vaccumsugningen. Detta gör det omöjligt att få ett bra vaccum.
Skrivet av: Aqualis
« skrivet: 06 november 2006, 12:37:37 »

Läcksökning

Är läcksökning med såpa bra nog för att kolla kopplingarnas täthet?

Åt gärd vid eventuell läcka? Dra till ett åttondels varv på kopplingen?

Med vänlig hälsning
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 september 2006, 14:14:16 »

För att provtrycka över 10 bar måste du ha avskärmat och ett säkerhetsavstånd.
Såg att det nämndes alt. syrgas, syrgas kan självantända vid kontakt med olja vid högt tryck, och då förstår alla vad som kan hända vid 51 bar.
Bäst följa anvisningen, vacumsug och kolla tätheten, kom ihåg att för att det visar tätt vid vacum innebär det inte automatiskt att det är tätt vid tryck. Så trycksätt sedan, som angivet, genom att släppa in lite gas och kolla med såpa. Kör, som tidigare nämnts, igång och kolla med såpa under drift både när du kör som ac och som vp, och fortsätt kolla någon vecka.
http://www.av.se/dokument/afs/afs1985_14.pdf
Kan det vara för att Nitrogen är en ren gas som håller konstant tryck man använder den?
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/docbyalias/nav_products_nitrogenintyres
Svetsgaser är ju sammansatta för att ge gott resultat vid svetsning, således inte ren.
http://www.aga.com/Web/Web2000/se/WPP.nsf/pages/MISON_skyddsgaser_skyddar
Skrivet av: vpboot
« skrivet: 04 september 2006, 10:18:41 »


OK, det står jo i pkt 6 i manualen at man skal slippe på gass fra uteenheten, så jeg tenkte litt feil.

"...turn the valve stem on the narrow tube service valve counter-clockwise
by 90 degrees (1/4 turn) for 10 seconds, and then
turn the stem clockwise to close it again."

Men siden det ikke kan bli rare trykket så er vi enige om at det er en litt dårlig ide (dårlig trykktest).
Ei nitrogen-flaske skal jeg nok alltids få låne på jobben, men så må det jo til noen koblinger som passer....samt reduksjonsventil....hmmm....håper det ikke blir jul innen jeg får ordna dette.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 03 september 2006, 17:59:22 »

Hur stor är risken att man får en falsk positiv läckindikering vid test med vakuum och en billig vakuumpump/manometerställ av "engångstyp"?

Om man enbart vacumsuger och kollar med en manometer så är tryckskillnaden bara 1bar = om du har en rejäl läcka så märker du det.
Om du använder en vacumeter så ökar nogrannheten markant då du plötsligt kan se förändringar i mbar.


Provtrycker man först med kväve/nitrogen så höjer man trycknivån enligt tidigare inlägg för att både kolla om det läcker och att detaljerna håller!
Detta fodrar utrustning kunnande och tillstånd och det vanliga är att lite köldmedium först fylls som spårgas för elektronisk läcksökare.

Täthetsprov på amatörnivå så tycker jag lämpligen att man suger vacum och låter det hela stå någon timme och se om något läckt in så att säga.
sedan bör man för säkerhets skull köra vacumpumpen igen och snabbt stänga på manometerslangen och släppa på köldmediet genom att först öppna lilla kranen på maskinen och sen lossa manometerslangen för att därefter öppna den stora kranen, detta för att slippa frostskador på fingrarna.

Sedan kan man använda såpvatten för att kolla kopplingarna.

Inte ens provtryckningsmetoden är helt säker då stora temperaturskillnader på kopplingarna senare kommer att påverka dessa. det är därför lagsdadgat årlig läcksökning för i företag installerade maskiner.

Men det viktigaste är att kopplingar är smorda före åtdragning och att varken vettlös åtdragning eller för lös sådan har gjorts.
Så kommer inga läckor att uppstå. Täthetsprov med såpvatten under fullkomligt realistiskt förhållande alltså maskinen i drift borde utesluta 99% av ev läckor.

Jag gissar att 90% av alla installatörer jobbar enligt amatörmetoden men med vacumeter med de maskiner vi talar om här då tryck och täthetsprov enbart för fyra muttrar är tidsödande och man litar på kopplingarna som man gjort, det fodras i lagen i egentlig mening inte provtryckning för dessa fyra däremot täthetsprov. 
Rören är tryckprovade och maskinerna med, men genom att man konar röret så påverkar man hållfastheten.



 

 
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 03 september 2006, 15:29:26 »

du måste naturligtvis ha övertryck i rören.... och det får du ju bara om du har öppnat ventilerna eller använder kvävgas. Sug vacuum och låt stå en timme och se om det består, sedan släpper du på genom att öppna ventilerna och sedan såpvatten. Många gånger kan det vara svårt att upptäcka läkage med såpvatten vid det tryck som finns genom att bara släppa på gasen, sedan när anlägningen körs ligger ju trycket på trycksidan mellan 23-30 bar och då kan läkaget uppstå....Lycka till
Det är helt ok med överbyggnaden,
Skrivet av: vpboot
« skrivet: 03 september 2006, 10:46:15 »



Noen spørsmål om provtrykning / lekkasje...

Lurer litt på det her med trykkprøving da jeg vurderer å gjøre dette selv på et Argo-anlegg som snart er fysisk ferdig montert. Se bilde.

I Argo-manualen på side 20 pkt 7 (samme som Sanyo 123 og Technibel GRF124) står det at man skal lekkasjeteste med såpevann.

Se side 20 i denne pdfen:

http://www.technibel.com/new/documents/notices/85264189905001_INS_EG_TEC-MCAF94-124.pdf#search=%22grf124%22


- Vil et rør med vakuum lage skum/bubblar på utsiden?
- Vil ikke fukt havne inni rørene?


Ellers ser jeg i manualen (side 5 i pdfen) at det skal være 2 meter fri plass over enheten. Innen jeg så dette hadde jeg naturligvis laget taket mitt som bare er 10-20 cm over. Noen som skjønner hva poenget med 2 meter er?  Jeg skal ikke bruke min til kjøledrift, kun oppvarming.

PS! Har flere detaljbilder av Argo-innmaten, typenummer/skylter som finns innvendig.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 september 2006, 23:11:52 »

Att provtrycka en anläggning där driftstrycket blir uppemot 30 bar med 7,5 bar verkar för mig lite i minsta laget.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 02 september 2006, 22:55:40 »

Hur stor är risken att man får en falsk positiv läckindikering vid test med vakuum och en billig vakuumpump/manometerställ av "engångstyp"?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 02 september 2006, 16:14:02 »

Nitrogen +kvalitet använder man för att!
1. den är torr 2.den är död och påverkas inte särskilt mycket av temperaturförändringar. 3 den används av kylmontörer även vid lödning för att förhindra sotbildning i rören. 4. den är billig då stora maskiner skall provtryckas.
5. Den förväxlas inte särskilt lätt med syrgas heller, som är extremt farlig vid kontakt med oljor.
6. den kan användas även vid renblåsning av tex kondensor utan miljöpåverkan.
Skrivet av: kgust
« skrivet: 02 september 2006, 10:19:38 »


Var själv inne & kollade specen på ATAL-svetsgas = vad jag tror att fredde-b har ( Air-liquid's variant)

Vad jag fattade fanns den med både med Argon alt nitrogen som grund+koldioxid men med samma 16 pkt´s lista - borde ju då ha liknande egenskaper Sc:,h

Personligen tror jag att man använder nitrogen p.g.a. att den är billigare j.fr

nitrogen = cirka 15 kr/m3 ( på flaska)
syre = 25 kr/m3 ( kommer ej ihåg priser på t.ex argon,svetsgas)

Vi använder dessa när vi laserskär på jobbet

Ska banne mig ringa air-liquid på måndag & höra om vi inte får svar här på forumet under helgen.

mvh kgust



Skrivet av: messer
« skrivet: 02 september 2006, 09:54:56 »

Hej

Ja varför nitrogen, jag vet igentligen inte alls, jag tror det var kylkillen som sa att det var torr luft ungefär.

Så jag googlade, där står det, vår atmosfär består av 78 % nitrogen, så ja torr luft är nog ett bra uttryck.

MVH
Messer
Skrivet av: kgust
« skrivet: 02 september 2006, 09:09:00 »

Hej

Mina tankar om detta.
Om man använder vakuum för att se om det är tätt så får man bara svaret att det är tätt eller inte tätt man får alltså inte veta var läckan finns om det läcker.
Vid test med nitrogen så kan man leta fram ev läcka med hjälp av såpvatten.
Med hjälp av det större skillnadstrycket mellan insidan och utsidan borde läckor hittas lättare med nitrogen.
Vid läcksökning med såpvatten skulle man inte ha för högt tryck för då blev det inte bubblor i såpvattnet var det någon som berättade.
När han testade min anläggning gick han upp till 27 kilos övertryck genom att sakta öka trycket med hjälp av ratten på tryck-klockan på tuben, det är ju inte fråga om provtryckning för att se om den tål högt tryck utan för att se om det är tätt.

MVH
Messer

Detta känns ju helrätt att göra  Thumbsup ( gjorde själv mer likt paxman's modell på min egna lilla installation)

Men varför nitrogen Sc:,h

Borde ju inte vara någon fukt i fredde b's svetsgas heller -  då blir ju inte svetsar något vidare bra

mvh Kgust
Skrivet av: messer
« skrivet: 02 september 2006, 08:47:14 »

Hej

Mina tankar om detta.
Om man använder vakuum för att se om det är tätt så får man bara svaret att det är tätt eller inte tätt man får alltså inte veta var läckan finns om det läcker.
Vid test med nitrogen så kan man leta fram ev läcka med hjälp av såpvatten.
Med hjälp av det större skillnadstrycket mellan insidan och utsidan borde läckor hittas lättare med nitrogen.
Vid läcksökning med såpvatten skulle man inte ha för högt tryck för då blev det inte bubblor i såpvattnet var det någon som berättade.
När han testade min anläggning gick han upp till 27 kilos övertryck genom att sakta öka trycket med hjälp av ratten på tryck-klockan på tuben, det är ju inte fråga om provtryckning för att se om den tål högt tryck utan för att se om det är tätt.

MVH
Messer
Skrivet av: tolins
« skrivet: 02 september 2006, 08:45:34 »

Ingen fukt
Skrivet av: kgust
« skrivet: 02 september 2006, 08:41:46 »

Läcktest med hjälp av vaccumtrycket är det vanligaste på en l/l pump även av oss montörer o det funkar bra,allt annat är nog olagligt för en privatperson,om det inte är det så borde det vara så.Med sånna tryck o dålig utrustning kan vad som helst hända :-\

var en tråd om detta i vintras, där jag tror mig komma ihåg att provtryckning över 3 bar krävde tillstånd...

Undrar egentligen varför det just skall vara kväve man trycker med?  Sc:,h

billigt? lätt att framställa?

vem vet?

mvh Kgust
Skrivet av: tolins
« skrivet: 02 september 2006, 08:35:38 »

Läcktest med hjälp av vaccumtrycket är det vanligaste på en l/l pump även av oss montörer o det funkar bra,allt annat är nog olagligt för en privatperson,om det inte är det så borde det vara så.Med sånna tryck o dålig utrustning kan vad som helst hända :-\
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 02 september 2006, 06:47:43 »

tryckluft kan du ABSOLUT inte använda ( innehåller vatten) och är döden för värmepumpen. Nitrogen är det som gäller! Varför inte vaccumsuga och stäng ventilen på manometerstället och vänta 10 tim. är det fortfarande vaccum så ok. Om det läcker så ses det efter en halvtimme.
Skrivet av: fredde b
« skrivet: 01 september 2006, 23:31:43 »

Hej!
Går också i samma tankar ang provtryckning av egeninstallation...
Enda gasen jag har att tillgå skulle vara från migsvetsen (Ar + 25%CO2 + 0,03%NO)....

Någon som har någon uppfattning om hur det skulle påverka rören med fukt, olja, skit ifrån gasflaskan mm ?
Gasen bör ju rimligtvis vara renare än tryckluft?
Finns ju reduceringsventil att smygpysa med tills man har ett tryck man önskar...
Trycka upp till 50 bar verkar ju helt åt H för mycket....

/Fredrik

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 01 september 2006, 21:24:19 »

Själv så är jag lite petig, därför så valde jag att dra fram dykflaska före kompressorslangen av två anledningar:
Jag vet garanterat vad som kommer ur flaskan
Jag vet att det garanterat avfuktar rören

Min vanliga kompressor har inte någon vatten/fukt-avkiljare, kompressorn är långt ifrån "oljefri".
Ville heller inte introducera något främmande i mitt VP-system.

Läckagetestet med vakuum borde ta grövre monteringsfel iaf.
Rent teoretiskt så testar man ju alla kopplingar "åt fel håll": man "suger fast" dom med vakuum istf. att "trycka ifrån" dom med övertryck.
Fast själva "suga fast" effekten är rätt så klen beträffande så pass hårda objekt som mässing och koppar...

Ja Ja intr 10 Thumbsup jag håller med dig på den punkten åxå (till 99,9% hans nick är egentligen "Guer") :)
Skrivet av: Marta
« skrivet: 01 september 2006, 18:28:16 »

Kan man provtrycka med kompressor, eller är risken att få in fasta föroreningar och dessutom kanske fuktutfällning när trycket släpps för stor?

Hur effektiv är läckkontrollen med vakuum? Nålen rör sig ju bara några millimeter på ett manometerställ för R410a, så risken att en liten läcka inte upptäcks är väl betydande?
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 01 september 2006, 07:24:34 »

Ja nu var det ju GUER som frågade.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 31 augusti 2006, 22:15:24 »

...är ju hur proffsen gör det riktigt rätt Thumbsup

Vi hempulare hoppas på att det fungerar ändå :) vi får iaf en liten indikation vart man är påväg.

Och jag ville inte plocka bort förstasteget (som begränsar maxtrycket till ca 10bar) och försöka fisa in direkt ur flaskan upp till 50+ bar... riktigt så knäpp är jag inte.
Skrivet av: intr 10
« skrivet: 31 augusti 2006, 18:22:08 »

Kvävgas ( Nitrogen) Tryck 1,3 gånger beräkningstrycket som är ..trycket R410a vid +55 grader. Vet inte exakt ..men ca 40 bar Alltså 40x1,3= 52bar  . Maskinen och innerdel är ju redan provtryckta.  (Innerdel skall provtryckas med 1,1 ggr beräkningstryck) Jag tror att tillverkaren inte garanterar 1,3 men är inte säker. Det är ju rörledning som skall provtryckas..men tryck med 1,1 så är du på den säkra sidan ( lite moment 22 kan det bli)
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 31 augusti 2006, 12:56:58 »

Har hört att man skall låta proffs göra det med kväve.

Man kan ju iofs göra provtrycking själv... om man sysslar med rätt saker på fritiden.
Hempularvarning! Att fisa luft DIREKT ur dykartuber direkt in i kylslingan kan resultera att hela rörsystemet exploderar, man måste tillse att man har något imellan som begränsar maxtrycket, annars "pang". Du är varnad! Och nej, jag tänker inte ta på mig något som helst ansvar för det om du misslyckas/olyckas pga otillräckliga kunskaper/säkerhetsvidtagande.

Fattigmanstestet:

Själv så tog jag absolut torr luft(för teknisk dykning) ur dykartuber och blåste rent rören med den torra luften för att evakuera fukt.

OBS OBS!
Lagom flöde är bäst, för högt flöde ger högt tryck och med fuktig luft i rören = du tvingar fukt att utfällas som droppar som kletar fast i rören.
För kall luft = vatten/fukt fryser fast i rören

Efter torrblåsning pumpade jag upp systemet till 7.5bar, lät det stå 2 timmar och kollade manometerstället (som följde med vakuumpumpen).

Jag noterade faktiskt en liten tryckökning, det beror på att luften ur flaskan dekomprimerades från 300 bar till 7.5 bar, då blir det ordentligt kallt. Efter en stund så värmdes rören upp av omgivande temperatur och därav åkte trycket upp ett litet snäpp.

Vill inte direkt rekommendera metoden p.g.a. nämnda risker om man tar för många genvägar, men det fungerar riktigt bra under rätt omständigheter.

Sen efter provtryckningen var det bara att pysa ur övertrycket och dra igång vakuumpumpen som då fick ett lätt jobb eftersom 99% av fukten var redan borta.
Skrivet av: Guer
« skrivet: 31 augusti 2006, 10:19:51 »

Hur gör man för att provtrycka sin installation samt med hur högt tryck? Värmepumpen är för R410A.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!