Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftfull pump med liten innedel?  (läst 7986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kraftfull pump med liten innedel?
« skrivet: 14 januari 2021, 13:19:04 »
Har idag en gamal panasonic från 2004 som jag tror de kallade "sverige pumpen". Den fungerar fortfarande, men jag tror kullagret i innedelen har gett sig och den låter som en mindre jetmotor sedan vi flytta till detta hus för ca 3 år sedan. Tänkt stå ut med oljudet, men nu orkar jag inte höra det längre...  :)
Jag antar att det inte är värt att börja byta delar på en så gammal pump, så letar en ny. 

Den sitter bra i entrén över dörren och värmer i stort sett vårt 70-tals hus med 1.5 våning på 165 kvm och spridningen blir helt ok. Det är i princip enda värmekällan förutom när det blir mer än 2-3 minus, då brukar jag starta braskaminen som sitter i närheten. Den gamla pumpen ser jag är märkt till 4.8 kw.

Problemet jag har är att jag bara har 30 cm mellan dörr och tak, behöver alltså en mindre innerdel, men vill gärna ha en så kraftfull som möjligt så den orkar värma mer även när tempen går ner mer. Bor i örebro-området

Jag har kollat på:
Samsung Premium Comfort 25
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-premium-comfort-25#feedback

och

Panasonic LZ35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-lz35

Tips och synpunkter på dessa modeller? Andra modeller som skulle kunna passa?

Panasonicen är ju kraftfullare men saknar WIFI (varför jag nu skulle behöva det, men kan ju vara kul?). Samsungen är några tusenlappar billigare (men lägger gärna några tusenlappar extra på något som blir bra)


2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2021, 13:36:44 »
Samsung värmepumpar har fått ganska risiga omdömen så jag skulle satsa på Panasonic, Fujitsu, Mitsubishu eller liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2021, 13:38:42 »
Kan du ”ordna” 3cm till om det är möjligt att sänka innerdelen lite så har du även Mitsubishi FT NINJA som finns i lite olika effekter.

En gissning är att du har någon 12 modell , E12DKE eller kanske HE12DKE och då är redan minsta FT25 kraftigare när det är kallt ute än vad du har nu.
Den har även kamin/cirkulation om du kommer fortsätta att elda framöver
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2021, 15:07:59 »
Min dotter hade samma problem. Vi tog bort överdelen av dörrkarmen så vi kunde sänka pumpen  och då gick det in en Daikin Caldo XRH 40 som värmer 170 kvadrat 1,5 plan. Lite element på i övervåningens sovrum då det är svårt att få värmen att gå åt sidan.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2021, 18:23:53 »
IVT värmepumpar har släppt en ny Aero-serie med bla. 3st lågbyggande modeller. IVT Aero 807 är på 6,5kw och endast 24.9mm hög, kan även monteras nära tak pga. designen. Passar bra ovanför en dörr tex.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2021, 18:42:54 »
Ivt brukar vara rätt dåliga tidigare på att redovisa levererad effekt när det är kallt ute , eller har dom blivit bättre nu och visar lite mer effekt/effektivitet uppgifter nu vid tex -15 ute ?

Antar att det då även finns någon motsvarande Bosch modell som är lite billigare.

Är det någon som har koll förresten om det fortfarande är Sharp som tillverkar dessa luft/luft ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2021, 19:37:02 »
Hej, ja det stämmer att det är fortfarande Sharp som tillverkar IVT/bosch maskiner. Vilket inte behöver vara negativt direkt. Sharp är inget lite märke globalt och japansk kvalité. Men det du får vid köp av en IVT är ett brett återförsäljar nät över hela Sverige. En produkt som backas av ett företag som håller till i tranås sverige. Med en suverän service support och garantier. Wi-Fi styrning ingår som är utvecklad i Sverige 🙂 Ivt Anywhere 2

Men nu var det ju mera en fråga om en värmepump med låg bygghöjd som efterfrågades i tråden el? Försökte komma med input 😉

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2021, 19:46:50 »
Ingen nackdel om det är bra grejer under skalet.
Antar att den då även finns billigare men kanske med sämre garantier med Bosch klistermärke.

Har dom blivit bättre på att uppge effekter än dom var tidigare då det bara var vid +7 ute vilket inte direkt säger så mycket vad den presterar vid kyla.

Input är alltid bra  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad R32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2021, 20:02:25 »
Har hört någon siffra, men kan ej svara på rak arm hur mycket. Men det ska finnas avgiven effekt angivet vid 15 eller 20 minusgrader. Det kan nog en IVT försäljare svara på.

Sen ska man komma ihåg att ju lägre en maskin är på höjden så brukar det kompenseras med att den är stor på djupet. Ingen design jag är ett fan av men ovanför en dörr spelar detta kanske mindre roll då just låg bygghöjd är viktigast.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2021, 13:05:22 »
LZán sticker ut väldigt mycket från väggen
fujitsu slim kan vara ett alternativ

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2021, 22:23:33 »
Har själv 30,5 cm ovanför ytterdörren.  Installerade en fujitsu km12 slim. Blev kanon och känns prisvärd.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 22:58:46 av Cogo »

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2021, 08:38:04 »
Tack för all input! Får fundera på detta.
Jag ska inte installera själv, så att göra någon lösning med dörrkarmen osv tror jag går bort. Vill bara att någon kommer och fixar allt åt mig och tar därför något som en installatör inte kommer klaga på :) Behövs det någon luft mellan innerdel och tak? Jag har ju i princip 300 mm...

Panasonic LZ35 sticker ut lite mer än de andra, heka 355mm. Men har också 7.65 max kW och scop 4.9
Fujutsi KM slim 12 har lite mindre effekt på 5.7 kW, scop 4.1, men sticker bara ut 203 mm (ganska stor skillnad mot panasonicen!)
Samsung premium comfort 25 har effekt på 7 kW, scop 4.6 och sticker ut 261 mm.

Så här ser ju samsungen bra ut, med ganska mycket effekt men utan att ta så mycket plats. Men hört av flera att samsung inte är något vidare, så avstår gärna från den... Får väl fundera på om det är värt att ta panasonicen som sticker ut med mer effekt eller Fujutsin kommer räcka...
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2021, 09:24:44 »
Kollat runt ännu mer. Verkar ju även som dessa kan passa, eller är det för lite plats med 300mm plats på höjden?

MITSUBISHI ELECTRIC NINJA FT50 skulle passa ovan dörren
7.7 kW max, scop 4.3 och 280 mm höjd x 229 djup

samt

DAIKIN SX35-R
6.5 kW max, scop 4.76 och 285 mm höjd x 225 djup
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2021, 10:19:10 »
Nämnde i början på tråden att du behöver få till ett par extra cm för NINJA.
Gissar lite och tror absolut minsta luftspalt upp till tak är 3,5cm för att få dit innerdelen, eventuellt 3cm.
Nackdelen med få cm i luftspalt är att det kan bli svårt att rengöra innerdelen.
Installationsmanualen rekommenderar minst 5cm

FT50 behöver 16A, klarar sig möjligen på 13A
FT35 behöver 13A, 16A enligt produktblad men har inte lyckas få den att dra mer än 12,5A
FT25 behöver 10A
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftfull pump med liten innedel?
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2021, 12:04:26 »
Nämnde i början på tråden att du behöver få till ett par extra cm för NINJA.
Gissar lite och tror absolut minsta luftspalt upp till tak är 3,5cm för att få dit innerdelen, eventuellt 3cm.
Nackdelen med få cm i luftspalt är att det kan bli svårt att rengöra innerdelen.
Installationsmanualen rekommenderar minst 5cm

FT50 behöver 16A, klarar sig möjligen på 13A
FT35 behöver 13A, 16A enligt produktblad men har inte lyckas få den att dra mer än 12,5A
FT25 behöver 10A

Tack! Tyckte denna verkar bra! Kanske skulle vara bäst att höra med en lokal installatör som kan göra bedömningen om det går eller ej så får de titta innan. FT50 skulle ju vara väldigt bra att få in. Jag har elcentralen väldigt nära inomhusdelen, om det spelar roll för att dra 16A till enheten?
Annars tror jag mest på panasonicen, den ska ju få plats... Om man kollar på polarpumpen står det inget (som jag sett) om att elen ska ha visst antal Ampere när man byter ut befintlig....
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!