Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förflytta värme frÃ¥n övervÃ¥ning till källare  (läst 4160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Såg en tråd nyss med en fråga om att flytta värme från nedervåning till övervåning. Jag har önskemål om det motsatta, framförallt sommartid.

Då vårt sovrum ofta blir väldigt varmt sommartid, så undrar jag om det på något lämpligt sätt skulle gå att ta del av denna värme och blåsa ner i källaren, och samtidigt kanske suga upp svalare luft från källaren till övervåningen?

I mitten av huset har vi den gamla murstocken där det finns ventilationskanaler, jag vet dock inte exakt hur dessa är utformade, då jag inte har någon ritning på huset (1,5 plans betonghus med källare, byggt på 30-talet). Skulle man kunna nyttja dessa?

Skulle detta öht fungera?
Värmepump: Nibe Fighter 1110-8,5. Installerad november 2000.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Förflytta värme från övervåning till källare
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 10:47:17 »
Har gått och grunnat på samma problem.
Tokiga är att det är så pass liten temperaturdifferens.

I källaren är det ca 16-18 grader, på sovrummen kan det vara 25-28 grader när det är illa
Jag tror inte att källaren kan kyla inkommande luften tillräckligt snabbt för att hålla sovrummen svala.
Initialt fungerar det säkert... men efter dag 2 så är det säkert lika varmt i källaren.
typ 22 grader källaren och 24-25 grader sovrummen

Skall man försöka utjämna temperaturer med så små differenser som ett par grader så måste man pumpa enorma mängder luft = grova rör typ 250mm+

Jag har funderat på vatten som bärare men man får alltid massa förluster i vvxl:arna så det funkar nog inte heller.
Tanken var då luft->kylfläns->vatten->slangar till sovrum->kylfläns->luft (ja, och sen en pump nå'nstans)

Det skulle kanske funka om man lade ner vattenslingor i golvet i källaren. Då får man iaf svalt vatten men kostnaden sprang iväg.

En annan aspekt är att jag vill inte öka luftomsättningen i min källare eftersom luftavfuktaren redan har och göra sommartid.

Finns kanske andra idéer?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad TwoHeatPumps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ã…rscop >> 1 (Ã…rscop mycket mycket större än 1)
Har också tidigare funderat en hel del på detta problem.

Kostar inte mycket att lösa detta problem egentligen.

Detta problem löste sig av sig själv i och med installationen av en andra värmepump, som manuellt kan blåsa bara luft från golvplanet på övervåningen ned i källaren. Den är placerad på innervägg i trapp ned till gillestugan. Kan blåsa ganska många kubik i timmen. OBS! Viktigt att välja en värmepump som enbart kan blåsa ("äkta" manuell fläktfunktion).

Om värmen i källaren inte räcker så kostar det lite att låta kompressorn gå lite för att få värme från sommarluften ute.

För att kyla på övervåningen så kostar det inte heller så mycket att låta värmepumpen där producera kyla. Det blir inte så många drifttimmar per sommar.

För att detta skall fungera så optimalt som möjligt så behöver pumparna få en bra placering.

För detaljer, se för övrigt följande nya intressanta tråd om två värmepumpar kontra en:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17050.0
"Varma" hälsningar till alla på forumet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!