Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med allt  (läst 4789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax_240

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arimax 240, Aquaterm 1500liter, Nibe F750
Problem med allt
« skrivet: 18 september 2013, 12:42:22 »
 Hej,

Byggde nytt förra året, totalt allt.
Har varit problem från första början.

Jag skall förklara det största problemet.

Igår eldade jag upp acc-tanken (1500liter) till 80grader i övre och nedre topp. Det gick men det var segt!
Pannan som är en Arimax 240 ligger på mellan 100-110 grader i nästan hela eldningen och jag är rädd den skall koka.
Jag har även laddomat 21-60 med 72c , och den fungerar, pumphastighet 3. Men var ligger felet? Jag fÃ¥r absolut inte upp högre temp i acc-tanken och det känns som pannan ligger pÃ¥ överkant HELA TIDEN?!  ??? Lufttillförseln stryps med dragregulator och det känns som det sotar ordentligt när pannan gÃ¥r varm. De flesta som jag har besökt eldar med kraftigt drag tills acc-tanken är 100 grader och sen avslutar. Varför kan inte jag elda som alla andra? Börjar bli riktigt lessen pÃ¥ detta vedfenomen.

Hälsningar en sur finne frÃ¥n SNART kalla Finland!  help

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med allt
« Svar #1 skrivet: 18 september 2013, 13:21:11 »
Dragregulatorn bör du kunna ställa in själv, men självklart ska den strypa lufttillförseln när pannan närmar sig 100 °C, den ska ju hindra att pannan kokar.

Men jag gissar att cirkpump i laddomat är för klen, eller är rören mellan tank och panna för klena.
Om laddomaten är intälld på 72 °C så bör panntemp inte ligga så jättemycket högre tills acktanken når en högre temp.

Sen brukar man väl inte elda på till 100 °C på acktanken, 90 °C brukar väl vara max?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad arimax_240

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arimax 240, Aquaterm 1500liter, Nibe F750
SV: Problem med allt
« Svar #2 skrivet: 18 september 2013, 13:32:17 »
Dragregulatorn bör du kunna ställa in själv, men självklart ska den strypa lufttillförseln när pannan närmar sig 100 °C, den ska ju hindra att pannan kokar.

Men jag gissar att cirkpump i laddomat är för klen, eller är rören mellan tank och panna för klena.
Om laddomaten är intälld på 72 °C så bör panntemp inte ligga så jättemycket högre tills acktanken når en högre temp.

Sen brukar man väl inte elda på till 100 °C på acktanken, 90 °C brukar väl vara max?

Tack för ditt svar. rören mellan tank och panna är 1½", dom skall räcka! Laddomaten öppnar vid 72°C ja. Ja skulle vara glad över att få acc-tanken till 90°C också :-)
Och jo, jag har ställt in dragregulatorn att stänga vid 95°C (max). På något sätt känns det som att pannan ändå ligger i överkant från början av laddningen och ger upp allt för tidigt...

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med allt
« Svar #3 skrivet: 18 september 2013, 14:23:08 »
Jag tror du mÃ¥ste ha hem nÃ¥n som kan kolla upp laddomaten, jag gissar att problemet sitter där.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad arimax_240

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arimax 240, Aquaterm 1500liter, Nibe F750
SV: Problem med allt
« Svar #4 skrivet: 18 september 2013, 14:49:11 »
Jag tror du mÃ¥ste ha hem nÃ¥n som kan kolla upp laddomaten, jag gissar att problemet sitter där.  :-\

Har haft upp Laddomaten skruvad och kan inte se något fel där heller själv.. help

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med allt
« Svar #5 skrivet: 19 september 2013, 13:55:13 »
Hej

Jag provar ett långskott...sitter laddomaten åt rätt håll?
Tycker det är konstigt att du inte fÃ¥r samma temp i toppen pÃ¥ acken som i pannan, är det 110 °C i pannan ska du fÃ¥ det i toppen pÃ¥ acken, den laddar inte skiktat som den ska. NÃ¥tt fel med laddomaten är det. 
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med allt
« Svar #6 skrivet: 19 september 2013, 17:28:57 »
Är du säker på att anläggningen är ordentligt luftad, det kan vara klurigt att få ur luften om rördragningen inte är klockren.
Prova att göra trycklöst och slÃ¥ i en halvliter diskmedel i panna  -det brukar göra susen  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad arimax_240

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arimax 240, Aquaterm 1500liter, Nibe F750
SV: Problem med allt
« Svar #7 skrivet: 19 september 2013, 19:10:10 »
Hej

Jag provar ett långskott...sitter laddomaten åt rätt håll?
Tycker det är konstigt att du inte får samma temp i toppen på acken som i pannan, är det 110 °C i pannan ska du få det i toppen på acken, den laddar inte skiktat som den ska. Nått fel med laddomaten är det.

Ja, laddomaten sitter åt rätt håll :)

Utloggad arimax_240

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arimax 240, Aquaterm 1500liter, Nibe F750
SV: Problem med allt
« Svar #8 skrivet: 19 september 2013, 19:12:37 »
Är du säker på att anläggningen är ordentligt luftad, det kan vara klurigt att få ur luften om rördragningen inte är klockren.
Prova att göra trycklöst och slÃ¥ i en halvliter diskmedel i panna  -det brukar göra susen  tummenupp

Jag TROR att anläggningen är luftad, iallafall hörs inget ljud att det skulle finnas luft där. Och har ju självklart luftat ett fler tal gÃ¥nger men bara vatten hittils.. help Hade ocksÃ¥ upp och kontrollerade pannans temperaturgivare genom att koka upp vatten i en kastrull och den visade 5 °Cför LITET!.  Snart tvÃ¥ Ã¥r har gÃ¥tt och vintern närmar sig och denna jävla skit fortsätter..  tOOmten

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med allt
« Svar #9 skrivet: 19 september 2013, 19:51:39 »
Jag begriper mig inte pÃ¥ vedpannor men det här fungerar pÃ¥ värmepumpsystem enligt min erfarenhet: Rita upp ett flödesschema mät med en IR-termometer temperaturer pÃ¥ in- och utgÃ¥ende flöden, för in värdena i flödesschemat och fundera sedan. Det brukar inte vara svÃ¥rt att hitta stället där nÃ¥got är konstigt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!