Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modell vs. lager?  (läst 2112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
Modell vs. lager?
« skrivet: 12 oktober 2012, 10:50:42 »
Hej alla glada.
Har precis köpt en NE9MKE men har en fråga gällande delkomponenter.
Min kompis och tillika installationstekniker av pumpar säger att Panasonic bytte ut lagren i sina innerdelar till keramiska lager för en tid sedan. Är det någon som vet from vilken modell det skedde? Har min nya pump den gamla eller nya typen av lager?

bugar mig för forumets vishet i frågan.
« Senast ändrad: 12 oktober 2012, 12:54:41 av CenturionX »
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Modell vs. lager?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2012, 13:12:01 »
Tror Panasonic hade keramiska redan i GKE. Om jag skriver det så finns det säkert någon som är redo att rätta mig! ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Modell vs. lager?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2012, 14:27:31 »
Jag skall inte rätta dig, men det är flera år sedan lagren uppgraderades.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Modell vs. lager?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2012, 15:13:18 »
Modellen mÃ¥ste GKE-5 om jag minns rätt  ;)
-5 hade nya fläktmotorerna samt mer isolering i kompressorhuset om jag minns rätt
MEN , vi har haft några modeller som ska ha haft dom nya lagren men inte haft detta av någon anledning.

Som Rickard skriver så är detta länge sedan och jag antar att samtliga modeller från alla olika märken och modeller som haft dessa problem har gått över till "bättre" fläktmotorer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
SV: Modell vs. lager?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2012, 20:30:40 »
Tusen tack för edra svar... då är min oro obefogad och jag kan slappna av med förvissningen om att pumpen ska fungera normalt och inte slita ut efter något år. ^-^
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
SV: Modell vs. lager?
« Svar #5 skrivet: 11 april 2022, 12:45:12 »
Då har drygt 10 år gått (tack för att ni fortfarande finns, Värmepumpsforum!)..

Nu har fläktlagren börjat tjuta och närmaste installatör vill ha 5000:- för byte av lager i innerdelen. Ska det verkligen inte hålla mer än 10 år?
Pumpen går ständigt under höst/vinter/vår, och skulle säga 90% på underhållsvärme. Har varit nöjd fram till nu när man tvingas använda vedkamin och konvektorelement för att slippa öronskärande tjut.

Att det är lagren är en nobrainer men det verkar komma från vänstra sidan. Där är det väl bara ett stödlager? Att byta själv kanske är görligt men verkar vara bökigt.

NÃ¥gra tankar?
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Modell vs. lager?
« Svar #6 skrivet: 11 april 2022, 13:58:30 »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Modell vs. lager?
« Svar #7 skrivet: 13 april 2022, 15:03:30 »
för det priset byter mecken säkert hela fläktmotorn
vissa motorer är lite mer omständliga att bara byta lagren i

jag har en pump sedan 2007 och den har jag bytt lager 2ggr i, använder bara SKF

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!