Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PE9CKE gÃ¥r men värmer ej  (läst 3627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad naturrutan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
PE9CKE går men värmer ej
« skrivet: 25 mars 2007, 22:09:31 »
Jag har en PE9CKE som surrar på som vanligt men ger ingen värme eller kyla. Den ger inga felkoder eller är det så att man kan slarva vort dom? Jag har kollat med manometer och då den är avslagen är det kanske 5 bars övertryck och vid drift ökar det bara marginellt.. är detta gasbrist? Varför inga felkoder? Om den får stå och gå en tid blir rören och kompressorn heta. Jag har kollat växelventilen och den har hela tiden en spänning på sig på ca 4 volt. om man plockar bort den så pyser det till. Idéer??

Magnus

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2007, 22:26:14 »
Det är visserligen en tveksam metod att mäta statiskt tryck, då det beror av temp. Men om du inte har minusgrader ute borde det nog vara mer än 5 bar. Jag har på några pumpar mätt upp ca 11 bar vid ca 4-8 plusgrader ute.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2007, 23:13:31 »
Om du känner på rören på kalla resp. varma sidan, så skall du ha stor tempdiff. Stäng av kompressorn, fortsätt känna på rören. Får du en snabb temputjämning mellan rören är kompressorn kass. Passa också på att läcksöka, (såpvatten duger bra) medan du fortfarande har lite tryck kvar. :'(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2007, 17:58:44 »
Finns ju en möjlighet att det är övertrycksventilen i kompressorn som är kass. Jag hade en sån en gång och den öppnade alldeles för tidigt. Det skulle förklara varför det inte blir någon tryckökning att tala om. Det förklarar däremot inte det låga statiska trycket om du inte hade ganska kallt när du mätte. Om det är backventilen som är kass borde du ändå få tryck, för det är väl en scrollkompressor du har? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad naturrutan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2007, 22:45:58 »
Ja ha ja

Jag har inte kört den idag och kollat men när jag obducerade som bäst tror jag att alla rör blev varma! I alla fall det feta som jag antar är sugsidan som man sett andra ha helt igenisade. Jag provade också att med 13,5 volts spänning köra pumpen med magnetventilen helt dragen vilket gav pytelite värme på innedelen. Jag antar att då kompressorn byggt upp rätt tryck så ska ventil dras eller?
För övrigt så är det en scroll och den är från 2004. jag mätte det statiska trycket vid ca -5°C.
Förra vintern då den var i god vigör så stannade jag alltid av den innan jag gick i säng för ljudet var irriterande. Detta var kanske inte det snällaste!?
Om jag kommer hem i kristlig tid i morgon ska jag kolla trycket igen så får vi se.
 
Magnus

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2007, 23:54:02 »
Tänkte på en sak, du har inte haft något ledningsbrott på elförsörjningen så att de har fasvänt vid reperation. Har ett minne av att någon på forumet råkat ut för det.
I så fall måste problemet kommit snabbt. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2007, 06:50:04 »
låter som kärvande fyrvägare !blir det grova röret varmt så tror jag på det (suggasledning)!
prova att knacka jätteförsiktigtmed mejselhandtaget eller liknande på fyrvägaren.
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad naturrutan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2007, 22:13:34 »
Kollade trycket nu och då var det 2 Bar och temperaturen var -2°C. På klockorna finns en gradskala också och om den visar vilket tryck gasen ska ha vid olika temperaturer så borde det vara 6-7 Bar. Och vid ca +20° C ska det i så fall vara ca 15 Bar. Stämmer detta? och innebär detta att jag ahr för lite soppa?
Jag tycke rdet borde vara så att så länge det finns någon soppa över huvud taget så borde gastrycket vara det rätta... eller?
Fasvändning förresten? pumpen är väl bara enfas....

Magnus

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2007, 00:39:24 »
Jo det är klart det är en enfasmaskin, det är jag som blandar hej vilt. huvuddunk Tycker det lutar åt en läcka, bäst du tar fram såpvattnet så snart som möjligt eller låter någon som har utrustning söka läckan. Jag tror inte det är så mycket kvar när trycket är så lågt. Lägre nu än innan trots varmare ute. Kompressorn pumpar nog runt enbart gas och fortsätter du köra den så är risken stor att du får in luft och fukt i systemet när trycket ligger på noll. För är det 0 bar och det blir varmare på dagen stiger trycket och gas läcker ut. När det sen blir kallare får du ett undertryck vilket gör att luft sugs in i systemet. värmen du känner kan ju vara från kompressorn.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2007, 06:47:53 »
Jo det är klart det är en enfasmaskin, det är jag som blandar hej vilt. huvuddunk Tycker det lutar åt en läcka, bäst du tar fram såpvattnet så snart som möjligt eller låter någon som har utrustning söka läckan. Jag tror inte det är så mycket kvar när trycket är så lågt. Lägre nu än innan trots varmare ute. Kompressorn pumpar nog runt enbart gas och fortsätter du köra den så är risken stor att du får in luft och fukt i systemet när trycket ligger på noll. För är det 0 bar och det blir varmare på dagen stiger trycket och gas läcker ut. När det sen blir kallare får du ett undertryck vilket gör att luft sugs in i systemet. värmen du känner kan ju vara från kompressorn.
hej hplp !
ska inte kompressorn pumpa enbart gas ? ?....... hi..hi
det räcker nog med att starta den med det fyllnadstrycket, så får du vacuum på sugsidan= drar i sig luft, om det är där det läcker.
en liten intressant notering för hemmapularna:
problemet med bara ett serviceuttag är att luft är väldigt omöjligt att kondensera, vilket leder till omotiverat högt kondenseringstryck. man kan alltså ha gasbrist med en lagom blandning luft och få ett rimligt kondenseringstryck på manometern.enda sättet för hemmapularen är att kolla trycket vid kyldrift, är det konstigt lågt ? ? samt att känna på rören, om du bränner dig på hetgasröret (över 110-120 ºC) så kan det vara dags att fundera.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: PE9CKE går men värmer ej
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2007, 07:35:30 »
Jo det är klart det är en enfasmaskin, det är jag som blandar hej vilt. huvuddunk Tycker det lutar åt en läcka, bäst du tar fram såpvattnet så snart som möjligt eller låter någon som har utrustning söka läckan. Jag tror inte det är så mycket kvar när trycket är så lågt. Lägre nu än innan trots varmare ute. Kompressorn pumpar nog runt enbart gas och fortsätter du köra den så är risken stor att du får in luft och fukt i systemet när trycket ligger på noll. För är det 0 bar och det blir varmare på dagen stiger trycket och gas läcker ut. När det sen blir kallare får du ett undertryck vilket gör att luft sugs in i systemet. värmen du känner kan ju vara från kompressorn.
hej hplp !
ska inte kompressorn pumpa enbart gas ? ?....... hi..hi
det räcker nog med att starta den med det fyllnadstrycket, så får du vacuum på sugsidan= drar i sig luft, om det är där det läcker.
en liten intressant notering för hemmapularna:
problemet med bara ett serviceuttag är att luft är väldigt omöjligt att kondensera, vilket leder till omotiverat högt kondenseringstryck. man kan alltså ha gasbrist med en lagom blandning luft och få ett rimligt kondenseringstryck på manometern.enda sättet för hemmapularen är att kolla trycket vid kyldrift, är det konstigt lågt ? ? samt att känna på rören, om du bränner dig på hetgasröret (över 110-120 ºC) så kan det vara dags att fundera.
mvh.ACE

;D Jo den pumpar enbart gas, givetvis. Jag såg själv hur dumt det var, det jag skrev, men jag orkade inte tänka ut nåt bättre. Menade ju att det inte fanns någon k-media i vätskeform kvar i systemet.
Det kan du säkert ha rätt i, att botten är nådd och att det redan kan finnas luft i systemet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!