Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?  (läst 12562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« skrivet: 04 juni 2015, 22:49:31 »
Hej!
Har tidigare skrivit på forumet i luft/luft-delen men till hösten blir det dags att
konvertera till vattenburet+bergvärme.

Jag har fått en offert på runt 180-190 000 som jag tror vi kommer att köra på.
Kommer inte ihåg exakt utan några några papper framför mig men i stort så ingick detta:
14 element, rördragning, inkoppling av allt, 10kw nibe fighter 1245 samt ett 200m borrhål, dvs allt!

Huset finns i höjd med Sundsvall, norrlands huvudstad och är en sutterängvilla på 112+112m2

Det jag undrar är ifall ni tycker att jag är en idiot ifall jag funderar på att köpa en
begagnad bergvärmepump för runt 10 000kr som det finns en del av på blocket.
Dessa är runt 10år gamla och jag inser att dom inte är lika effektiva som en helt ny som är tillverkad 2015.
Jag skulle dock spara runt 70 000kr på att köpa en sån och "gasa tills det rasar" och senare köpa en helt ny
den begagnade går sönder efter några år?

Vad tycker ni?


LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2015, 07:03:44 »
En bergvärmepump kan hÃ¥lla i upp till runt 25 Ã¥r,  men det är ju nästan omöjligt att säga hur länge de hÃ¥ller.
Kanske säljs de på blocket för att de fungerat dåligt, hur skall du kunna kolla det?
Men visst, men kan säkert göra ett klipp.

Hade du varit typen som verkligen velat komma billigt undan och därför skött hela konverteringen i egen regi för småpengar (14 radiatorer kostar i snitt runt 1000 kr/st om du handlar så billigt som möjligt, rör + rördelar ca lika mycket) så hade jag mycket hellre rekommenderat en begagnad värmepump, då hade du kunnat göra hela installationen inkl borrhål och värmepump för ca 90 000 kr.

En Nibe 1245 - 10 kostar under 56 000 kr på nätet.
http://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-f1245-5-kw?category_id=964

Om något så bör du väl överväga det pris du fått på värmepumpen från din leverantör.

Har du fått en specificerad offert, och vad kostar i så fall de olika delarna?
Är offerten före eller efter ROT?
Hur stort ROT-avdrag?

Du skulle kunna få någon mer offert via forumets offerttjänst, har du provat den?
www.energioffert.se
« Senast ändrad: 05 juni 2015, 07:08:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2015, 07:20:31 »
Kan du meka är det kul!
Du kommer att lära dig det du inte kan, och varför inte. Värmepumpar kastas ofta ut på oklara grunder, ofta är de dåligt installerade och fungerar därefter i huset, utan att i sig vara felaktiga.
Sedan kan det vara småfel som en kass cirkulationspump eller någon givare t.ex. som stoppat vp, sådant är löjligt enkelt och billigt att fixa själv.
Det har hänt lite grann på effektivitetsfronten på 10 år men inget som motiverar utbyte i förtid.
Har du möjlighet att lista ut varför bvp byts ut så go for it!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2015, 08:35:37 »
Ja, även om du mÃ¥ste göra ett kompressorbyte för 12-15 000:- kronor sÃ¥ kommer du ju ganska billigt undan. Dock hÃ¥ller jag med Rickard om att den stora besparingen gör du genom att installera prylarna själv. Är man normalhändig sÃ¥ är det inga problem att koppla in en värmepump och nÃ¥gra radiatorer. Det svÃ¥r är att dimensionera och designa allt, men det kan du fÃ¥ hjälp med här.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2015, 11:44:17 »
Man kan ju räkna på många olika sätt.

Tittade nyss på prisjakt. NIBEs billiga variant, f1226, får du en 12kw för 41500. Då ingår antagligen frakt till dörren.

Ska du då ge 10 för en gammal häck, släpa hem den och sen kanske göra ett kompressorbyte ganska snart så har du investerat 25000. Vinsten är då ca 15000.

Som du hör så tycker inte jag att det är någon bra deal. Vidare, varför säljer man en begagnad pump egnetligen..... Visst, den kan ha varit för liten eller för stor. Men då har den ju slitits väldigt och kan va slut fastän den kanske är 8 år.

Sen är ju styrsystemen i värmepumparna utvecklade av företagen själva. Det kan vara problem att skaffa reservdelar osv. Var det inte ivt som det var mer eller mindre omöjligt att hitta delar till? De som gjorde styren kursade väl?

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2015, 12:05:08 »
180 000kr var efter ROT-avdrag, dock är offerten gjord för 1.5år sen och idag skulle det bli cirka 185 000 eftersom priset på en del grejer gått upp fick jag veta

41500kr för en helt ny pump låter väldigt intressant. Ska kolla upp vilket pris pumpen i min offert har så kanske jag köper en egen vid sidan av på nätet någonstans.

Göra rördragningen själv är helt uteslutet då jag vill ha garanti på jobbet. Försäkringsbolaget kommer lägga på luren ifall jag ringer och säger att jag fått en vattenskada från mitt vattenburna system som jag meckat ihop själv :-)

LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2015, 12:54:15 »
Så länge det är fackmannamässigt gjort så har inte försäkringsbolaget några synpunkter. Däremot kanske du har tillräcklig självinsikt för att inse att du inte kommer att komma upp i den nivån. Det är en ovanlig egenskap bland män ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2015, 14:13:28 »
Byta kompressor är ju knappast aktuellt på en gammal vp.
Det är ju enklare fel som kan fixas billigt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2015, 19:38:12 »
Ny kompressor kommer jag aldrig köpa ifall den går sönder, då kör jag den på elpatron tills jag köper en helt ny vp.

Det räcker att den fungerar halva vintern så har jag tjänat igen det jag betalade för den begagnade vp.
Skillnaden i pris mellan min offert och den begagnade pumpen är 55000kr efter att ha kollat upp det.
Även om en helt ny pump har bättre ekonomi så kommer det ta lång
tid innan jag tjänat igen mellanskillanden på 55000kr :-)

Åker och hämtar den imorgon och återkommer i augusti då allt ska kopplas in!
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2015, 20:14:59 »
Tjänar du in 10000 kr på halva vintern bör du tjäna in en ny 1226 på 2 vintrar om den kostar 41000 kr och den har garanti.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2015, 19:08:33 »
Hittade en pump 20mil bort för 5000kr som jag åkte och köpte i somras innan jag åkte på semester
Den blev just inkopplad idag och fungerar som den ska så allt har hittills gått som förväntat :)

Om någon på forumet har en CTC Ecoheat så vill jag gärna ställa några frågor
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2015, 19:41:36 »
Det finns nog mÃ¥nga ecoheat-ägare pÃ¥ forumet.  Ställ din frÃ¥ga i rätt del sÃ¥ fÃ¥r du säkert massor av bra svar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2015, 20:39:49 »
 tummenupp
Bra jobbat!
Rapportera gärna senare i denna tråd så vi vet hur det gick!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2015, 22:07:07 »
Tror det finns en del missnöjda ägare av CTC också.
Det finns en del att göra på dem för att spara maximalt.
Återkom när du fått lite erfarenhet av den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Begagnad bergvärmepump, är jag en idiot?
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2015, 22:22:47 »
Den kostade 60 000kr mindre än vad jag först tänkte köpa så jag kan leva med att den inte håller måttet med dom pumpar man kan köpa 2015 :-)

Har inte rört några inställningar, bara bläddrat runt i menyn och det är mest för att se att allt funkar som det ska.

Just nu tycker jag den startar för ofta...det blir 53c när den gÃ¥tt klart och den startar ingen sÃ¥ fort tempen sjunkit till 51 i tanken pÃ¥ den...  dontknow

LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!