Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas larm igen,,,Suck,,,  (läst 7966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« skrivet: 27 januari 2009, 09:11:00 »
Hej

Tänkte kolla om det finns någon som kan förklar en lösning som inte e "Citat nibe höj värmen då".Har en 2020/8 som går mot en ack tank. Utan styrning utan givare i tanken. Den jobbar mot retur tempen. Ska stanna när den når inställt värde (47c). Starta när diffen når den inställt värde (4c).

Allt fungerade frid o fröjd fram till i höstas när det började bli kallt ut. När jag sjuntade ut mer värme gick vattnet från radiator systemet förbi inloppet och ut i pumpen direkt. Vilket gjorde att tempen sjönk i ack tanken då pumpen jobbade mot kallare vatten. Så pumpen klara inte hålla värmen uppe. Lösningen till det problemet var att flytt inloppet från returen(radiator) till att gå direkt in i tanken i stället för i ett T in i tanken och ut i pumpen. Alltså frångick vi fast kondensering??

Då kom som en gåva från ovan hetgaslarmen. Nibe sa att jag skulle höja sjunten till max o låta pumpen jobba hela tiden. Det funkar ju när det e kallt ute. Nu har det emellertid kostat nästan 100-120 Kwh/dag sedan dess. Lite trött på det pumpen kan aldrigstanna då den inte kan värma radiator sys till 47c. Om jag sänker sjunten stannar pumpen på hetgas larm. Har någon en lösning på detta??

Min VVS are säger att det e normalt. Så fan heller att det ska kosta så mycket. Hjälper det o koppla tillbaka till fast kondensering? Eller har vi gjort en förlust i att investera i VP?
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2009, 10:00:05 »
Kan du rita hur systemet ser ut.
Förstår faktiskt inte hur åtgärden tagit bort fast kondensering? Eller så har du blandat ihop begreppen fast och flytande kondensering.

Mvh Thomas
« Senast ändrad: 27 januari 2009, 10:01:36 av zx12r »

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2009, 11:35:08 »
Ok gör ett försök.
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2009, 12:04:06 »
Är ju ingen expert, men du hade tidigare flytande kondensering för att efter ändringen köra fast kondensering.

Det ser vad jag förstår inte konstigt ut såvida du inte "kör åt fel håll" dvs tar varmt vatten från toppen av tanken och kör in i pumpen. Jag kör min egen pump precis som du gör efter ändringen och det funkar.

Mvh Thomas

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2009, 12:49:30 »
Nej, den går på rätt håll.
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2009, 13:24:24 »
Den?
Rita in båda cirkulationspumparna i din bild ::)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2009, 13:25:14 »
Det är inte sÃ¥ att du har för högt DeltaT över pumpen = för lÃ¥gt flöde  Sc:,h.
Och innan hjälpte radiatorpumpen till att upprätthålla flödet ....

vad har du för DeltaT  ? ?

52 ºC ut vid -5 ute och rätt DeltaT bör ge en hetgastemp under 80 ºC  .....   och en bit över vid -20 ºC ute .
Fel flöde  ;)

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2009, 13:41:55 »
Ställde Delta T noga igår kväll. Eller hur noga det nu går med deras karta. Tror jag ställde det på 6.5. Bifogar bild med CP inritade samt riktning på dem. Det sitter en RV efter laddpumpen mot VP
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2009, 14:07:52 »
Kan du mäta hetgastempen för att verifiera om den verkligen är hög ? ?
röret ut från kompressorn

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2009, 14:25:24 »
Har inga verktyg får sådant. Men det som e sjukast e att om jag slår på elpatronen med sjunten fullt öppen, stannar pumpen för hetgaslarm.

Har pratat med nibe om detta i två omgångar. Första gg va det jag som fick skylla mig själv. För enligt dom skulle det aldrig funka såhär. Idag sa killen att dom skulle skicka ut en tekniker. Utan debitering. Han trodde det va fel på pumpen. E deras helpdesk sämre än IKEA?
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2009, 07:59:27 »
165 kvm varav 20 är utan radiatorer. Fördelat på två plan med källare. byggt 1954. isolerfönster överallt utom 1 fönster på en av toaletterna. Stenhus med tegelfasad. Yttervägg isolerad med cellplastkulor.

Om vi har 21-22c inne och pumpen stannar känner man av det efter ca 12-14 timmar.
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2009, 08:27:33 »
om effektbehovet är närmare 5 kw konstant, och kåken håller temp i 12-14 h utan värmetillskott, måste du ha stora tankar.

Hur som helst kan du ju kolla övriga värden i menyn på VP:n
kolla förångningstemp, utetemp, och suggastemp om möjligt...

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2009, 10:12:18 »
Har en på 500 l. Det e allt. Var kan man hitt riktvärde för dom förångning och suggas? Att där e värden det vet jag men kan det stå i manualen?
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2009, 12:40:44 »
Står i manualen.
T1= utegivaren
T4= suggasgivaren
T7= förångargivaren

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas larm igen,,,Suck,,,
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2009, 19:31:22 »

Allt fungerade frid o fröjd fram till i höstas när det började bli kallt ut. När jag sjuntade ut mer värme gick vattnet från radiator systemet förbi inloppet och ut i pumpen direkt. Vilket gjorde att tempen sjönk i ack tanken då pumpen jobbade mot kallare vatten. Så pumpen klara inte hålla värmen uppe. Lösningen till det problemet var att flytt inloppet från returen(radiator) till att gå direkt in i tanken i stället för i ett T in i tanken och ut i pumpen. Alltså frångick vi fast kondensering??

Då kom som en gåva från ovan hetgaslarmen. Nibe sa att jag skulle höja sjunten till max o låta pumpen jobba hela tiden. Det funkar ju när det e kallt ute. Nu har det emellertid kostat nästan 100-120 Kwh/dag sedan dess. Lite trött på det pumpen kan aldrig stanna då den inte kan värma radiator sys till 47c. Om jag sänker sjunten stannar pumpen på hetgas larm. Har någon en lösning på detta??

Jag förstår inte resonemanget. När det blir kallare kommer naturligtvis en mindre del av radiatorreturen att gå upp till shuntventilen och en större andel av det svala returvattnet går tillbaka till tanken. Pumpen klarar då inte av att leverera tillräcklig värmeeffekt. Men om det blir så kallt ute att huset behöver mer värme än vad pumpen kan leverera så kan ingen omkoppling av rören avhjälpa det. Effekten räcker inte till i vilket fall som helst.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!